Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Wat denken jullie van dit baanontwerp

Gestart door Jonas dinsdag 20 maart 2007, 22:41:29

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wat denken jullie van dit baanontwerp
Na lang zoeken, puzzelen, passen, tellen, meten heb ik een ontwerpje klaar van mijn baan - voorwaarde was dat ik ze uit 1 standaard vezelplaat kreeg (2,44x1,22)



Ik hoop dat de tekening een beetje duidelijk is (als Sacha zo vriendelijk wil zijn ze hier even bij te zetten). Baan is opgebouwd volgens het hondebot-principe: op niveau 0 is er een station waar treinen langs de buitenkant van de baan naar links gaan en aan de binnenkant van de baan naar rechts. Buitenkant naar links gaat via een spiraal naar niveau -1 (schaduwstation en lus) en zo terug naar niveau 0. Verder door gaat het naar niveau +1 via een nieuwe spiraal die net een verdiepje hoger ligt dan de eerste spiraal die naar niveau -1 ging (plaatsbesparend dacht ik zo), en dan via wat lusjes uiteindelijk naar een bergstation op +3... en terug holderdebolder zakken naar niveau 0.

Scenery is voor mij van ondergeschikt belang. Al zou het zich in zwitserland kunnen situeren, ik hou vooral van bruggen en kruisende treinen op verschillende niveaus...

Waar ik nog wel moet aan werken is het grote station, ben niet helemaal tevreden met de doodlopende sporen hiervan. En ook het schaduwstation kan beter (plaatsbesparende ontwerpjes... laat maar komen)

Ik kan er helaas geen 3D-ontwerpje van laten zien, ik heb het helemaal getekend in Adobe Illustrator, eerst alle verschillende sporen apart gemaakt en dan in een bibliotheekje gezet... als er geïnteresseerden zijn voor deze file...)

Benieuwd wat julle ervan denken...

Jonas
Re: Wat denken jullie van dit baanontwerp
amai..ziet er wel complex uit op het eerste zicht..maar ben wel benieuwd..
Als je weinig plaats hebt en toch veel wilt laten rijdne en al je fantasie gebruikt dan is dit baanplan daar wel goed voor...
Welk tijdperk zal het zijn?
Ik vind het wel echt tof dat je een "bibliotheek " gemaakt hebt van de sporen in Adobe illustrator..
Je zal wel moeten opletten voor de stijgingspercentages..
Inderdaad, als er verschillende niveauverschillen zijn van de treinen: super!
Re: Wat denken jullie van dit baanontwerp
ik moet zeggen dat het plan er mooi uitziet.
Een puntje ter verandering:
Ik zou het donkerblauwe station recht ten opzichte van de rand plaatsen en dan de bocht aan de rechterkant voor het station gewoon wat naar achteren schuiven. Op deze manier kan je het station veel langer maken..

veel suc6 met de bouw in ieder geval!
Re: Wat denken jullie van dit baanontwerp
@Metpo: 'k ben opnieuw gestart met een basissetje te kopen (29510), dus Zwitserland en tijdperk 3... ik heb nog wel wat oud materiaal van 15 jaar geleden (Belgische lok serie 54 (heb ik een delta-module ingestoken) en nog wat andere oude wagons maar dat zijn dus allemaal verschillende landen door elkaar - vroeger had ik daar niet echt oog voor, maar ik wil daar in de toekomst wel op letten... - mijn oude m-rails kan ik gebruiken in de spiraal en in het schaduwstation op niveau -1, en voor mijn oude brugdelen (daar passen de nieuwe C-rails namelijk niet in zonder ze af te vijlen, wel jammer)

@sos: Dat het station in zo'n rare vorm heeft heeft te maken met het feit dat er in het eerste onwerp ook een zijlijn vertrok in het station en zo een lus maakte (zijlijn ging dan rechtdoor en station was de aftakking), de bocht kan echter niet naar achter want ik zit daar met een muurtje, net te hoog voor de tafel, maar de lus op niveau +2 kan er net boven en daarop steunen... maar dat station mag inderdaad wat langer, al was ik ook aan het denken om een eventuele zijlijn in het station aan te sluiten aan een steengroeve aan de berg (de spiraal zit natuurlijk in een berg)... alhoewel dat het misschien wel allemaal wel wat veel wordt.
Re: Wat denken jullie van dit baanontwerp
Jonas, dat is echt een goede keus..welkom bij de liefhebbers van Zwitsers materiaal dan! (Ik ben echt serieus fan van SBB en BLS..wie weet komt er zelfs nog smalspoor bii..)  Ik ga waarschijnlijk die startset ook kopen... dat is mijns inziens de enige startset van die prijs die echt wel tof  en mooi is...
Voor de rest kan ik je aanbevelen om ook HAG te kopen (duur maar er zitten echte mooie spullen bij ...)
Veel succes!

P.S.  Het bibliotheek-bestand van de rails dat je zelf gemaakt hebt zou me ook wel kunnen interesseren...