Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Bad Burgberg. update 30 november 2018 (nieuwe baan vanaf#573).

Gestart door Maarten Marklin zaterdag 07 januari 2012, 16:37:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Bad Burgberg. update 30 november 2018 (nieuwe baan vanaf#573).
Ruim een jaar geleden mijn zoveelste modelbaan weer afgebroken. Elke keer tegen probleempjes aangelopen waardoor uiteindelijk besloten werd om opnieuw te beginnen. Grootste probleem was steeds dat ik ergens slecht bij kon, dat probleem wordt steeds groter naarmate je ouder wordt.
Nou zag ik een keer de video van Modelbaan Altburg ( http://www.modellbahn-altburg.de/ ) en ik was meteen om. Dit is een mooi ontwerp en prima geschikt voor mij. Ik moest  het wel aanpassen omdat ik niet die grote lengte heb op mijn zolder. In plaats van een L is het bij mij een U ontwerp geworden. De baan bestaat uit vijf gedeelten en ik ben gestart met de 1e twee modules rechts. Dat is het gedeelte met de tunnels en Oberdorf.



Op de voorbeeldbaan heeft men station Bonn gebruikt, ik heb dit station wel maar ik wil een oude kleine stad bouwen met een historische kern en station Bonn is toch meer iets voor een grote stad. Ik heb gekozen om station Schwarzburg hiervoor te gebruiken.
Ik heb dit station een paar keer in het echt gezien, dus heb ik er ook iets speciaals mee. :)



Op de baan wil ik ook Fallerauto's laten rijden en een kabelbaan wordt er geplaatst bij het gedeelte Oberdorf om van daaruit naar de bergtop te komen die boven de tunnels ligt.

Het baanontwerp.



Er staan twee schaduwstations op maar uiteindelijk is het er 1 geworden met zes sporen. Ik wilde niet weer de fout maken door heel ambitieus te starten en dan weer te moeten constateren dat ik er niet goed bij kan of praktisch vanwege ruimtegebrek uiteindelijk net niet past.
Ik heb dus een aantal compromissen moeten sluiten, maar wat er nu gepland is is haalbaar.
Graag had ik een groter schaduwstation gehad om met al mijn materieel te kunnen rijden maar dan moet ik af en toe maar omwisselen.
De baan is digitaal met Centralstation 1, mobile station, 6021 en twee boosters. Het schaduwstation word automatisch, de rijweg naar Oberdorf word automatisch via keertreininstelling van CS1. Wissels en seinen worden aangestuurd door K83 en s88.



Word vervolgd
Re:Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg gestart
Beste Maarten,
Je hebt een goed ontwerp gekozen voor de baan en met de ervaringen van de eerdere banen zal het nu zeker goed gaan.
Dat het schaduwstation niet alle treinen kan herbergen is hier ook zo en geldt voor de meeste bouwers.
Het is vervelend dat je nog niet kunt rijden, maar die fase is onvermijdelijk en als het zover is, beleef je de hobby pas goed.
Succes met de bouw,
groeten, Rolf
Re:Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg gestart
t ziet er uit als een goed begin  - succes en veel plezier!
Re:Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg gestart
Mooi plan, en een goed voorbeeld denk ik zo
Succes  ;)
Re:Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg gestart
EEn erg leuk plan.
Het begint al ergens op te lijken.

Tony
Re:Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg gestart
Vanwege mijn werk heb ik weinig tijd en gaat het zeer langzaam met de bouw. Ik ben interim manager en na drie jaar heen en weer crossen van Noord Holland naar Groningen ga ik volgend jaar wat anders doen. Vanaf 2013 krijg ik meer vrije tijd en dan zal de bouw wel weer sneller gaan.
Re:Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg gestart
je hebt wel mooi materiaal
Re:Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg gestart
Als de baan een beetje verder is zal ik wat fotoos van het materieel plaatsen.
Re:Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg gestart
oke

welk merk zijn die medic wagons met dat kruis erop en zou je daar ook eenfoto van willen maken?

misschien kun je bij je volgende baan een soort legerbasis maken met een klein oefenterreintje
Re:Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg gestart
Het zijn Silberlingen van Marklin. Ik heb ze in  Goppingen gekocht bij Marklin. Er achter heb ik een paar rongenwagens hangen met rode kruis Hanomags van 4mfor erop.
Ik heb ook nog enkele platte wagens met tanks erop maar ga geen legerbasis er bij maken hoor. Dat gaat me even te ver.
wegwerken bogen
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
wegwerken bogen
Ha Maarten,
Mooi om te zien hoe weer een baan langzaam wordt opgebouwd. Herken trouwens veel van de fouten die jij noemt ook.
Zie dat je bent begonnen met de nette afwerking. Het enkelspoor loopt om een berg heen in cirkelvorm. Heb je nog overwogen om een deel (of het geheel) van de cirkel door de berg te laten lopen ipv er omheen? Dan zijn gelijk de bogen uit beeld. Je zou zelfs kunnen overwegen om er en palissadendoorgang van te maken aan de voorkant, dan zie je de trein toch nog rijden. Het is maar een idee, meer omdat ik zelf de bogen zoveel mogelijk uit beeld zou willen houden.
groet, Gertjan
Re: Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg update september 2012
Juist bij het enkelspoortje heb ik de bogen in het zicht gehouden. In de werkelijkheid zie je dit soort bogen ook om hoogte te kunnen winnen. Het is een erg leuk gezicht om de BR 64 met wat tweeassertjes door de bochten te zien sukkelen.
Re: Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg update 10 september 2012
Ziet er netjes uit!  :thumbup:


groeten Dylan
Re: Bouw modelbaan naar voorbeeld Altburg update 12 september 2012
Heey Maarten!

Dat heb je echt heel erg mooi gedaan man!
Ik zie dat je erg je best heb gedaan (aan het resultaat te zien)!
Heel veel plezier met de rest van de baan!

Groetjes Mark
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 25 september 2012
Ziet er mooi uit zeg, lekker fris groen gras en leuke details rond het water, complimenten. Groet Arend
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 25 september 2012
Ik neem aan dat je rondom de boogbrug nog niet geheel gereed bent. Links zie ik een stuk spoor dat vrij zweeft, verder staan de brugpijlers op rare posities en rechts zou een brugpijler onder de aanbrug moeten staan (doch daaronder lopen sporen).

Verder ziet het er goed uit, vooral de rotspartij vind ik mooi getroffen qua kleur en vorm (de langsgroeven).

Groet,
Ronald
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 25 september 2012
Inderdaad staat de pilaar daar niet helemaal goed. Ik denk dat ik de tunnelingang naar voren ga halen tot onder de brug. Er is namelijk geen ruimte voor een pilaar tussen de sporen. Bedankt voor de opmerking!
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 25 september 2012
Als je nou gewoon die bruggen omdraait dan is het perfekt.De boogbrug over het dubbelspoor en de vakwerkbrug voor de tunnel.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 25 september 2012
Hallo Maarten,

Ontdekte zojuist je topic met als voorbeeld Altburg: Heb (net als jij) met veel plezier naar deze uitgebreide website gekeken. Ik herken dan ook behoorlijk wat van het voorbeeld in jouw baan terug. Mooie keuze, ik ga je zeker volgen, ziet er al erg goed uit! Heel veel suc6 met bouwen!

Groeten,

Tom aka Treinknutselaar
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 25 september 2012
Hoi Maarten,

Dat is een heel mooi stukje wat je daar gemaakt hebt! Vooral die rotsen en het hoekje bij het riviertje vind ik erg fraai. :thumbup:

Ik heb ook nog even zitten kijken naar de brug en eerlijk gezegd vind ik die daar niet zo op zijn plaats. Die boogbrug oogt wat te kolossaal voor dat stukje. Misschien een idee om een eigen stenen brug te maken (van klei of zo) zonder zo'n boog bovenop? 

Groet, Marc
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 25 september 2012
Citaat van: bellejt op donderdag 27 september 2012, 21:48:22
Als je nou gewoon die bruggen omdraait dan is het perfekt.De boogbrug over het dubbelspoor en de vakwerkbrug voor de tunnel.
Dat gaat een beetje wringen want het spoor boven het dubbelsporig traject ligt in een boog. :?

Ik denk dat het voorstel van Marc inderdaad tot een verbetering leidt.

Groet,
Ronald
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 1 juni 2013
Lid sinds: 2010

Ik zie al een lichtpunt aan het einde van de ...

offline
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 1 juni 2013
 :Dziet er zeer behoorlijk uit ... hou dit traject in het oog ...
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 21 augustus 2013
vandaag kwam ik je draadje tegen
Zou wel eens willen kijken in real
Vraagje
je hebt de brug anders gedaan
Waarom heb je de tunnel portaal niet voor de brug geplaatst
De brug links tegen de tunnel aan met een brug hoofd
en dan het enkelspor over de tunnel
Heb je een mooi zicht op de tunnelportaal
en de pijlers zijn niet meer storend
Zie de ze foto 23/61 Eine 212 mit Silberlingen auf dem Weg nach Oberdorf

en in videos ook te zien
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 21 augustus 2013
Hoi Maarten

Het ziet er allemaal in een woord prachtig uit. :thumbup: :thumbup:

Tony
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 21 augustus 2013
En als je het lage tunneldeel de wanden doortrekt tot onder de brug
En dan 2 korte brugdelen als overspanning neemt ,of een viaduct met korte brug
Deze kunnen dan beide op het doorgetrokken stuk rusten
En een viaduct over het water is denk ik mooier in het landschap
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 21 augustus 2013
Of de foto 1 en 2 uit reactie 28
De brug tegen de tunnelingang
kom je dan niet precies op de rots waar de brug rechts op rust uit
Dan je aan brug iets verleggen of door een boog viaduct vervangen
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 21 augustus 2013
Mooie volle baan met een hoop wauw en moet je dat zien waarde prachtig Maarten ga zo door. :thumbup:
En natuurlijk mooi gefotografeerd. :P
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 21 augustus 2013
Hoi Nero, dank voor het meedenken maar die oplossingen heb ik ook bekeken en ik moet dan teveel slopen en  veranderen. Ik pas het brughoofd nog ietsje aan en meer ga ik er voorlopig niet aan doen.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg update 21 augustus 2013
Ik heb de grote brug weggehaald en een kleinere er voor in de plaats gezet.





















Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg tweede update op 21 augustus 2013
dat ziet er beter uit
Als je de overgang tussen de bocht en het aanloop naar de brug in het groen verbergt met
klimop,struiken en ander groen :thumbup:
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg tweede update op 21 augustus 2013
Maarten,

Je draadje heb ik eens goed doorgelezen. Met de Altburgbahn ben ik bekend, daar heb je een leuk uitgangspunt aan.

Bahnhof Schwarzburg stond al op mijn verlanglijstje voor dit jaar, vind ik een erg mooi station.

Blijf je volgen, Succes
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg tweede update op 21 augustus 2013
Hoi Cees, ik heb ook hier ergens op het forum een foto van het echte bahnhof Schwarzburg gepost. Enkele jaren geleden ben ik daar eens geweest.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg tweede update op 21 augustus 2013
Ben driftig aan het zoeken geweest naar een origineel sporenplan maar ik kan niet echt wat vinden.
Was benieuwd hoe dat er uitzag, maar niet met de bedoeling om het na te bouwen.

Een bezoekje aan het echte station staat ook op lijstje van nog te bezoeken plaatsen in duitsland.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg tweede update op 21 augustus 2013
Dat sporenplan is heel gemakkelijk, een spoor dacht ik.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg tweede update op 21 augustus 2013
Jaa, dat heb ik met google earth ook gezien. Maar ben niet zeker of er vroeger meer is geweest. Gezien de grootte van de plaats Schwarzburg vroeger en nu lijkt dat niet erg waarschijnlijk. Echter ik zou dat graag zeker weten.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg tweede update op 21 augustus 2013
Ik heb nog een paar fotoos opgezocht misschien heb je daar wat aan.
Deze hingen in het stationsgebouw.



En deze is van de huidige situatie.


Vergeleken met vroeger denk ik dat er toen een paar kopspoortjes waren. Er werd toen ook veel gebruik gemaakt van het terras en stationsrestaurant. Het station ligt tamelijk ver weg van het stadje Schwarzburg.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update 30 augustus 2013
De werkzaamheden aan de brug zijn nog in volle gang. De pijler die in de rots zit moet verder nog afgewerkt worden met gips. De brug heeft een naam gekregen " Schmallseeër Brücke". Daardoor lijkt het alsof de aanloop van de brug uit één stuk bestaat.















Er moet nog heel veel gebeuren op het tweede gedeelte (van vijf). zie onder.













En de volgende gebouwen krijgen straks op module 2, 3 en 4 een plek. Daar komt onder andere ter hoogte van de  tunnels de Altstadt, een nieuwer gedeelte met de Faller Goethestrasse en Schillerstrasse en steeds verder naar links op de modelbaan meer modernere gebouwen.





Dat was het weer even. Bij de volgende update zal de pijler wel afgewerkt zijn.







Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update 30 augustus 2013
je hebt genoeg in voorraad staan
en de brug ziet er nu goed uit
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update 30 augustus 2013
Dank je wel.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update 30 augustus 2013
Ik zie dat je nog vele uren bouwplezier te gaan hebt.

succes  :arrow: :thumbup:
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update 30 augustus 2013
Mooie update van je baan.
Je hebt weer goed werk vericht.
Er moet her en der nog wat aan gebeuren.
Maar ziet er zo al geweldig uit.
Prachtige gebouwen heb je daar. :P

Tony
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update 14 september 2013
Ik wilde op het stukje naar Obersdorf een railbus gaan inzetten maar zo opeens loop je tegen iets op wat je niet kan laten staan.
Ik zag op marktplaats een blauwe Gläsenerzug (Marklin 37580) gevuld met Preisertjes voor een zeer mooi prijs. Prachtige verschijning en terwijl hij tegen de berg op kruipt is er ook nog een omproepbericht hoorbaar dat uit de trein komt. De Preisertjes kunnen nu vanuit de trein van het mooie uitzicht genieten. Ik ga deze trein in een pendelverkeer laten rijden.  Een nadeel is dat ik op dat zijlijntje nu bovenleiding moet gaan maken, de railbus gaat ook nog wel eens komen.




















Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update Gläsenerzug 14 september 2013
Dat is een mooie trein, zeker voor zo'n nevenlijntje.
past ook goed op je baan, soort museum/uitzicht lijntje.

goede aankoop.

groet Winno
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update Gläsenerzug 14 september 2013
Heb jij Maarten toevallig vanmiddag de Marklin 37580 rond half 3 gekocht want dan kan het zijn dat jij binnen kwam en ik met me vriendin eruit ging ?
Mooie railbus trouwens veel plezier ermee. :thumbup:
Re: Modelbaan Altburg update 3 maart 2014 Oberschmalsee (Bergheim)
Dat moet dan wel. Het was bij Jaques in Assendelft. Wat een toeval!
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update Gläsenerzug 14 september 2013
Klopt leuk je kort gezien te hebben volgende keer wat langer praten haha.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update Gläsenerzug 14 september 2013
Mooie aanwinst hoor! Staat ook goed op je baan.

Groeten Dewey
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update Gläsenerzug 14 september 2013
Prachtige zug Maarten deze past goed op jou baan zo te zien.

Tony
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update Gläsenerzug 14 september 2013
Hoi Maarten,

Gefeliciteerd met deze nieuwe aanwinst.
De Gläsener Zug heeft een mooi traject om op je baan te rijden.

Groeten,
Ton.
Re: Modelbaan naar voorbeeld Altburg nieuwe update Gläsenerzug 14 september 2013
Hallo Maarten,

Leuk die nieuwe aanwinst voor je baan.

Heel plezier ervan.