120 dagen geen bericht meer geplaatst in dit topic. Inderdaad, klopt helemaal. Ook heel weinig meer op zolder geweest in die tijd. De zin was opeens verdwenen nadat ik met veel energie en goede moed aan een nieuwe baan was begonnen. En wederom dezelfde fouten maken! Het ontwerp van de Brawabaan sprak mij zeer aan en het paste net aan op de zolder. En met dat net aan is het dus eigenlijk niet. Ik liep weer tegen wat bereikbaarheid problemen aan en de treinbaan precies in het midden van de zolder was ook niet ideaal.
Wil ik weer een baan bouwen dan moet ik het simpel gaan houden is de les die ik heb geleerd.
In de laatste Marklin Magazine zag ik een mooi ontwerp dat wel past op mijn zolder. In de duitse versie blz 76, Traum werkstatt, kompakte anlage. Voor wie geen Marklin Magazine heeft:
www.Maerklin.de/de/journal/maerklin-magazin/ en dan naar downloadbereich en naar Gleispläne und Märklinfreunde.
Ik heb de beschikking over een ruimte van 3 meter bij 3 meter, de getoonde baan is een U-vorm van 2.90 lang met 1 been van 85 cm breed en 1 been van 95 cm breed. Er blijken ook een aantal overeenkomsten te zijn met de huidige in aanbouw zijnde baan m.b.t het station en hoger gelegen stad, dus dat idee kan behouden blijven. Ik kan nu wel mij station Baden-Baden gaan gebruiken! Ik zal de baan niet 1 op 1 overnemen. Station Schwarzburg komt bij de zijlijn en het 2e schaduwstation wordt 4 sporen breed.
Geen lange treinen maar voornamelijk V100`s met trekduw of stoom met silberlingen. Af en toe een olietrein en ertstrein getrokken door een 44 er of V200. TEE bestaande uit 4 rijtuigen gaat ook nog wel. En natuurlijk de Railbussen.
De keuze was snel gemaakt en al snel na nieuwjaarsdag is de oude baan met de grond gelijk gemaakt, dat was niet moeilijk omdat het meest geschroefd was. Alleen de beide klimspiralen met de draadstangen gingen lastig uit elkaar maar daar heb ik wat grof geweld toegepast. Die gebruik ik toch niet meer.
Voor de onderbouw gebruik ik de oude 4X4 balkjes. En de metalen tafelpoten van IKEA zijn prima her te gebruiken.
De nieuwe baan is een U-vorm. Ik ben nu begonnen met de linker kant waar ook het station en stad komt. De onderbouw, van de linker poot, bestaat uit 2 stukken van 1.50 meter bij 1.00 meter. Met het 1e stuk ben ik bezig en zal daar t.z.t. fotoos van laten zien. Hoewel in de volgende Magazin editie de onderbouw staat kan ik daar niet op wachten en ben al gestart. Misschien dat ik e.e.a. wel toe ga passen in gedeelte 2, 3 en 4.
In koploper heb ik de nieuwe baan al staan en draait nu in het testbedrijf goed.
DSC_0681 on Flickr
De 1e stappen
DSC_0651 on Flickr
DSC_0646 on Flickr
DSC_0635 on Flickr
Het ontwerp (concept)
DSC_0677 , on Flickr
De zijlijn
DSC_0678 on Flickr
De schaduw stations
DSC_0680 on Flickr
DSC_0674 on Flickr