Nieuws: Steun de Stichting 3rail met uw donatie. Kijk in onze webshop voor de mogelijkheden.
+  3railforum
|-+  Modelbesprekingen
| |-+  Ombouwen Märklin H0 Modellen
| | |-+  Allstrommotor of Gleichstrommotor?
0 leden en 1 gast bekijken dit topic. « vorige volgende »
Pagina's: [1]   Omlaag

Auteur Topic: Allstrommotor of Gleichstrommotor?  (gelezen 2621 keer)

Mark

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Spijkenisse
    • Heralder.net
Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Gepost op: zondag 18 maart 2007, 23:23:22 »

Ik vroeg mij zo af wat beter is. Ik heb nog een locomotief staan, met een oude schijfcollectormotor. Deze is niet om te bouwen naar een motor met 5 polig anker. Hij kan wel met een hamo-magneet een gelijkstroommotor worden. Ik vroeg me af wat beter is. De motor zo houden, en zo'n Allstrommotordecoder kopen (zoals de 75 000 van Uhlenbrock) of de motor ombouwen naar 3 polig gelijkstroom en een Kuehn decoder erin gooien. Bij 1 loc heb ik dat zo, rijdt prima, maar kan niet tegen een c90 op. Nu vraag ik me dus af of het andere niet beter is.

Wat is jullie mening/ervaring hierop?
Gelogd
Groetjes, Mark!

Davy

  • Gast
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #1 Gepost op: maandag 19 maart 2007, 12:55:33 »

Je kan bijna alle schijfcollector locomotieven ombouwen naar een vijfpolige motor.
Maar het kost je wel een hoop geld. En dan is jouw oplossing misschien goedkoper.
Gelogd

Wim

  • Stamgast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • samen staan we sterker
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 19 maart 2007, 15:51:59 »

Hallo Mark,

je kan hier ook heel goed een Tams LD-W-11
inzetten, dat werkt perfekt.
Je hoeft dan niets aan de motor te doen.

Het voordeel van een gelijkstroommotor is,
dat je met de huidige motor met twee diodes
een lastgeregelde decoder zoals de Tams  LD-G-11
kan gebruiken...

Suc6
groeten
Wim
Gelogd
Met vriendelijke groeten van
Wim

Mark

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Spijkenisse
    • Heralder.net
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 19 maart 2007, 16:36:57 »

Je kan bijna alle schijfcollector locomotieven ombouwen naar een vijfpolige motor.
Maar het kost je wel een hoop geld. En dan is jouw oplossing misschien goedkoper.


Ja bijna ja, ik heb dus een gevalletje dat niet kan, de 3111 en 3093, 2 uitvoeringen van de S3/6. De motor zelf past wel, maar de kap kan er dan (net)  niet op :?. Ik heb een tijdje geleden de 3111 met 3 polig gelijkstroommotor en een Kuehn decoder omgebouwd. Dat rijdt redelijk, maar ik vroeg me af of die andere mogelijkheid soms betere rijeigenschappen heeft. 
Gelogd
Groetjes, Mark!

Martin

  • Gast
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 19 maart 2007, 17:48:23 »

Hoi Mark,

ik zou kiezen voor de Hamo-magneet en een decoder van Kuehn of Esu. Ik heb wel ervaring met de Uhlenbrock-alstromdecoder, maar ik vind dat een echte gelijkstroommotor net iets mooier rijd. Zeker als je een grote-schijfmotor ombouwd, die rijd haast net zo goed als 5-polige hoogvermogen.
Citaat
Ja bijna ja, ik heb dus een gevalletje dat niet kan, de 3111 en 3093, 2 uitvoeringen van de S3/6. De motor zelf past wel, maar de kap kan er dan (net)  niet op
Bedankt voor de tip, ik wil zelf ook nog een 3111 ombouwen, maar blijkbaar gaat dat dus niet 5-polig.

groeten, Martin
Gelogd

Mark

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Spijkenisse
    • Heralder.net
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 20 maart 2007, 16:18:23 »



Zo ziet het er dus uit met een hoogvermogenmotor in de 3093. De kap past er net niet goed op. Ik geloof dat de koperen lipjes met veertjes voor de koolborstels in de weg zitten.
Gelogd
Groetjes, Mark!

Martin

  • Gast
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 20 maart 2007, 17:57:39 »

Citaat
Zo ziet het er dus uit met een hoogvermogenmotor in de 3093. De kap past er net niet goed op. Ik geloof dat de koperen lipjes met veertjes voor de koolborstels in de weg zitten.
tja, dat kan niet echt de bedoeling zijn. Maar helpt het niet als je het motorschild er ondersteboven opzet? Ik had die fout ook gemaakt met de ombouw van mijn Br 050 (3084). Als je het motorschild er 'goed' op zet dan past de kap ook niet. Maar ondersteboven lukte het opeens wel.

groeten, Martin
Gelogd

Herminator

  • Gast
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 20 maart 2007, 22:17:23 »

Een Viessmann decoder 5247 is ook nog mogelijk. Dan hoef je niets aan de motor om te bouwen. Omkeerrelais eruit en decoder erin. De decoder maakt van de veldspoel een "permanente" magneet door er een lage spanning op te zetten. http://home.hccnet.nl/h.a.buurveld/Viessmann5247.pdf

succes,
Herman
Gelogd

Mark

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Spijkenisse
    • Heralder.net
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 21 maart 2007, 07:27:20 »

En wat zijn je ervaringen hierover Herman :) ?

@ Martin, je kan het schild niet omkeren, dan past het namelijk niet.
Gelogd
Groetjes, Mark!

Herminator

  • Gast
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #9 Gepost op: zondag 25 maart 2007, 23:03:38 »

Mark,
Ik heb over het algemeen goede ervaringen met deze decoder. Toch ervaar ik wat eigenaardigheden. De laagste snelheid vind ik aan de hoge kant. Ook duurt het even voor de loco van z'n plek komt bij de lagere snelheidsstappen, net alsof er eerst vermogen moet worden opgebouwd om de motor rond te krijgen. Dat geeft wel een leuk geluid overigens. Omgekeerd geldt dit ook voor het stoppen, de lagere snelheidsstappen eindigen nogal abrupt. Tijdens een duurtest is de temperatuurbeveiliging een keer in werking getreden. De locomotief wordt vrij snel warm. Of de oorzaak daarvan mechanisch of electrisch is weet ik niet. Voor het fijnere rangeerwerk lijkt mij dit een minder geschikte decoder, om een trein rondjes te laten rijden en hier en daar te laten stoppen is dit een prima decoder.

groet,
Herman
Gelogd

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #10 Gepost op: maandag 26 maart 2007, 21:21:19 »

Mark, als je echt een ombouw naar 5-polig wilt, kijk dan eens op:
http://hgh-esn.ath.cx/index_jsm_moba.htm?http://hgh-esn.ath.cx/p02_ma_3111_i.htm
of
http://www.ascher-transporte.de/privat/bahn/galerie/3092/index.htm
Hier kun je zien hoe je het motorschild kunt modificeren, het ziet er wel gewaagd uit, maar met de juiste tools en handigheid moet dat toch lukken.

Mvg, Ad
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D

Mark

  • Zeer Toffe Gast
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Spijkenisse
    • Heralder.net
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 27 maart 2007, 10:34:30 »

Bedankt voor de links Ad, al ben ik bang dat het niet direct zal gaan lukken. Ik loop gelijk tegen een probleem aan, hoe haal je dat koperen koolborstel gebeuren weg zonder de boel te beschadigen...

@ Herman, bedankt voor het delen van je ervaringen, ik zal nog eens goed afwegen wat belangrijk is (mocht het modificeren niet lukken).
Gelogd
Groetjes, Mark!

Kappa

  • Forum Moderator
  • *****
  • Offline Offline
  • Lid sinds: 2006
  • Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.
Re: Allstrommotor of Gleichstrommotor?
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 30 maart 2007, 11:50:03 »

Als je naar de eerste link gaat die ik opgaf, dan lees je dat ze de messing "nieten"of "bussen" voorzichtig aan de binnenkant, met een scherpe boor wegboren. Ik heb er zelf geen ervaring mee, maar je kan het ook met de dremel en een klein rond slijpsteentje proberen. Of met een soldeerbout (instelbaar) warm maken en eruit drukken.

Je moet ook een deel van het motorschild, onderaan de voet van de bus waarin de collector draait,  wegsnijden om de messing houders er omgekeerd weer op te krijgen.
En verder moet ook de onderzijde van het schild vlak worden gemaakt om de messing koolborstelhouders weer op vast te lijmen, met een sterke 2 componentenlijm. In het ergste geval verspil je het motorschild á €6,50, risico van het vak.... :(.

Mvg, Ad
Gelogd
Groeten Ad

Het leven van een trein gaat niet over rozen....wel over rail! :D
Pagina's: [1]   Omhoog
 

Powered by MySQL Powered by PHP SMF 2.0.15 | SMF © 2014, Simple Machines Valid XHTML 1.0! Valid CSS!
Pagina opgebouwd in 0.449 seconden met 22 queries.