Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

TRAX: Buggs opgelost

Gestart door Fedor donderdag 05 januari 2012, 13:55:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Dank voor jullie enthousiaste reacties allemaal - dat is ook waarom ik het op het 3Rail-forum besloot te melden, de reacties zijn hier altijd aardig en opbouwend.

De vorderingen gaan best vlot - ik had niet durven denken dat ik in een week al zover zou zijn. Je kunt nu twee stukken aan elkaar koppelen door ze naar elkaar toe te slepen. En passant heb ik nog een nieuwe functionaliteit ingebouwd: Pathfinder zoekt de kortste route tussen twee stukken rails - wie vindt dat handig?

Ik heb trouwens geen reacties gekregen op het 'Snippet' idee, een bibliotheek met (desgewenst) uitwisselbare baanfragmenten.

En een vraag: wat vinden jullie van geluid in de applicaties. Het gaat om functionele effecten om aan te geven dat er een berichtje is, iets niet kan of als eerste feedback op een gebruikers actie. Is dat handig, irritaant of nutteloos?
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Die meldingen als het niet kan zijn handig.
De geluidjes mogen van mij de standaard Windows geluidjes zijn.

Misschien kun je dat als optie bij instellingen zetten?

Dennis
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: minirailz op maandag 09 januari 2012, 12:51:02
Die meldingen als het niet kan zijn handig.
De geluidjes mogen van mij de standaard Windows geluidjes zijn.

Misschien kun je dat als optie bij instellingen zetten?

Dennis

Niet iedereen werkt op een Windows computer, maar geluidjes zijn idd wel handig.
En als je het dan kan uitzetten bij instellingen is ook handig.
Wat helemaal goed zou zijn is als je zelf de geluidjes kan instellen.

Het 'snippet' idee is een erg goed plan!

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Reactie
Lid sinds: 2019

offline
Reactie
Pathfinder is ook handig.
Mischien ook nog iets dat je in kan vullen >ik heb 50 rechte en 38 bochten en 3 kruisingen en 15 wissels< en dat t programma mogelijke banen weergeeft.
En kan je ook treinen laten rijden¿
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: daantje2007 op maandag 09 januari 2012, 13:26:53
En kan je ook treinen laten rijden¿

Vorige pagina...

Citaat van: Fedor op donderdag 05 januari 2012, 15:07:03
Denk daarbij aan een virtueel ritje door je ontwerp

Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Lukas,
In #57 staan twee citaten. Verder niets. Wat is hiervan de bedoeling?
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: nobody op maandag 09 januari 2012, 13:38:06
Lukas,
In #57 staan twee citaten. Verder niets. Wat is hiervan de bedoeling?

Er staan twee dingen dikgedrukt.
Het is als antwoord op de vraag van daantje2007.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Lucas,
Wanneer je een citaat modificeert, is 't geen citaat meer...
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: nobody op maandag 09 januari 2012, 13:41:33
Lucas,
Wanneer je een citaat modificeert, is 't geen citaat meer...


Zo beter?

P.S. mijn naam is met een k ;)
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Lukas: het volume van de applicatie wordt instelbaar - en de geluidjes kunnen dus ook uit. Maar ik denk niet dat ik configureerbaar maak welke geluidjes je hoort.

@Daan: TRAX wordt een creativiteitsondersteunende applicatie, het gaat geen banen voor je verzinnen - dat is niet zozeer een principieel punt alswel een technisch punt. De mogelijkheden zijn te groot en het zou teveel rekentijd van je browser vragen. Wat wel zou kunnen is een selectie uit de banen-bibliotheek van ontwerpen die voldoen aan criteria zoals het aantal wissels of het tafelformaat.

Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
En over het rijden?
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
#Daan: dat is wel de bedoeling, zowel (later toe te voegen) 3D als in de ontwerp-modus. In de ontwerpmodus kan je opgeven hoe de trein is samengesteld om er vervolgens een ritje mee te maken. Dat lijkt mij vooral een nuttige optie om de speelbaarheid en rangeermogelijkheden te testen.
Reactie
Lid sinds: 2019

offline
Reactie
Ik weet niet of je rule the rail kent zoek het anders eens op misch heb je er wat aan, kan je ook meerdere treinen laten rijden, en wagons vast en los koppelen.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Ik weet niet of je je aan moet melden als beta tester, maarja als het zo is... Bij deze!

Gr, Bas
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
hoeft niet.

Ps. Heb nieuwe mobiel.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Even tussendoor een screenshot, de afgelopen dagen ben ik bezig geweest met dingen die klein lijken maar eigenlijk de grootste uitdaging vormden. De basis begint nu aardig vorm te krijgen. Wat grappig is, is dat ik zelf nogal gewend ben aan WinTrack en moet wennen aan de manier waarop TRAX werkt. Ik denk zelf dat het beter, makkelijker en mooier is maar dat neemt niet weg dat het hier en daar even wennen is.

Ik verwacht volgend weekeinde een eerste testversie te kunnen laten zien waarin je al heel behoorlijk een railplan kunt tekenen. Ik moet vooral het saven en openen van de baanplannen nog inbouwen en wat kleinigheden oplossen.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
met welk besturingssysteem doe je de testversie (windows, apple, android.)
En komt de testversie uit in een versie van: Downloaden> Instaleren> Dubbelklikken op pictogram, of op de moeilijkere manier?
En hoe staat het met het laten rijden van treinen, het automatisch stukken spoor laten verbinden enz.?

Gr. Daniël

PS. vergeet geen backup te maken van wat je nu hebt op een harde schijf of online (of allebei), voor als je comp er mee stopt ofzo.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Dank je Daan,

TRAX is webbased, het werkt op elk platform met een beetje een behoorlijke browser. Zelf ontwikkel en test ik in Internet Explorer, Chrome en Firefox.

Op de iSpul en Androids werkt het nu nog niet naar wens - maar dat hoop ik volgende week te hebben opgelost.

Backups maak ik dagelijks op verschillende manieren.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
is het mogelijk nu al een testversie te publiceren, ik ben zo benieuwd.

Kan je later ook scenery bij de baan zetten?
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Nog even een plaatje: het gebruik van kleuren...
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Waar is de roker voor?
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Hoi Fedor,

Misschien de mogelijkheid inbouwen om de railnummers in de rails te laten zien?
Verder ziet het er al aardig uit. Ben benieuwd!

Groeten Niels
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Niels: Ja volgens mij is dat wel te doen, met die opmerking dat ik even moet kijken hoe ik die tekst het mooist neerzet.

Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Zeg, kan het ispul dit niet gewoon draaien in safari?
Of is het een Java applicatie?

Dennis
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Dennis: Het probleem met Androids en iSpul is dat ze werken met een aanraakscherm. De besturing is daarom iets anders dan die van een computer met een muis. In plaats van reageren op een klik of een dubbele klik of een rechtermuistoets moet TRAX reageren op een aanraking, een langere aanraking of dubbele tik. Dat lijkt niet zo heel erg verschillend maar naast de programma acties van TRAX zijn er ook nog de standaard acties van het apparaat.

Een dubbele tik is in de iPhone- en Androidbrowser namelijk een zoom-commando en in TRAX is het bijvoorbeeld het aanleggen van rails. Soms is voor een gebruiker de zoom functie logischer en soms de programmafunctie achter de dubbele tik. En ik ben pas tevreden als dat voldoende intuitief werkt.

Safari zal denk ik geen probleem zijn, heb ik nog niet getest maar meestal gedraagt safari zich redelijk hetzelfde als de andere bekende browsers.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Tnx :thumbup:

Dennis
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Ziezo, railnummers bij de rails is gelukt. Wordt later in- en uitschakelbaar. Ook de kleur kan straks worden aangepast. Zelf vind ik wit het mooist.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Waar is die timer voor
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
De timer meet het aantal milliseconden dat nodig is om het scherm te tekenen. Dat gebruik ik bij de ontwikkeling om te zien of het allemaal snel genoeg blijft: mijn inschatting is dat het scherm idealiter binnen ongeveer 50ms moet worden getekend om prettig te kunnen werken. Als het langer dan 200ms duurt zou het naar mijn idee irritant kunnen gaan worden.

Vooralsnog zit ik altijd onder de 2 seconde dus er is nog ruimte voor meer.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Hoi

Kunnen de railnummers bij de gebogen rails iets meer naar het midden verplaatst worden?
Verder ziet het er veelbelovend uit! :thumbup:

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Hoi Fedor,

Ziet er goed uit hoor die nummers in de rails  :thumbup: :thumbup:
Ben ik blij mee.
Tja wit is mooi op gekleurde rails maar witte letters op witte rails  :?  >:-D >:-D
:D :D Mijn complimenten hoor.
Misschien kun je het zo voor elkaar krijgen dat ze altijd gecentreerd in de rails staan en leesbaar.
Daarmee bedoel ik niet onderste boven.
Is puur cosmetisch maar leest wel prettiger.

Groeten Niels
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Volgens mij duurt het niet lang meer of de eerste compleet met Trax ontworpen baan ziet het licht!

Groet,
Ronald
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Komt er ook een printoptie?

En ik hoop op een snelle bèta versie want ik heb nu op zolder een losse baan liggen, welke ik in kaart wil brengen.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Het ziet er al goed uit!
Zou je misschien een RailModeller intergratie kunnen maken?
Zodat je bestanden van RailModeller kan uploaden.

Met vriendelijke groet,
Lukas Goes
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Daan: De printoptie is wel gepland maar het vergt nog wat uitzoekwerk dus dat duurt nog even.

Er zit in ieder geval een export functie voor PNG, JPG en GIF in. Daarmee heb ik het volgende snepshot gemaakt om te laten zien hoe ik nu de nummering netjes in de rails heb gezet. Dat beantwoord meteen de vraag van Feike.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Netjes! :thumbup:
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Hoi

Zoals Niels aangaf is het puur cosmetisch, maar het ziet er zo veel beter uit.
Gaaf hoor dat je dat allemaal kan!

Grtz
Feike (Trainz4Fun)
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Fedor,

Dit belooft een kei van een programma te worden  :thumbup:

Echt, dit wordt hét programma waarnaar ik al zo lang op zoek ben.
Doe zo verder.

Guy
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Jij brengt wintrack straks financieel ten gronde :O :lol:

Dennis
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
haha, wanneer komt de bèta?
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: minirailz op zaterdag 14 januari 2012, 17:57:01
Jij brengt wintrack straks financieel ten gronde :O :lol:

Dennis

Dat denk ik ook!  :P
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Fedor,

We hebben al meer dan 24 uur niets meer van je gehoord ??
Het zal wel komen omdat je druk voor ons bezig bent  >:-D >:-D

Groetjes Niels
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Het is weekend he fedor :P
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Zo vaak post ik nou toch ook niet weer?

Maar goed, een kleine statusupdate: ik ben de website achter TRAX aan het opzetten. Inmiddels kun je registreren, inloggen en projecten aanmaken. De volgende stap is het opslaan van je project en het project weer openen. Leuke feature - hopelijk volgend weekeinde klaar - een preview van je werkblad is zichtbaar in de projectlijst.

O ja, en de camera maakt een geluidje als je een snapshot download.


Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Erg mooi allemaal. Klein ideetje (en ik geloof niet dat dat al eerder genoemd is):
Het kunnen inlezen van (bestaande) WinTrack en andere bestanden, en liefst zelfs ook het kunnen opslaan (offline) in hun bestandsformaten)
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Im- en Export van andere bestandformaten wil ik zeker inbouwen - als het me lukt om die bestandsformaten te ontrafelen. Dat wordt een grote klus, komt later denk ik.

Het bestandsformaat van TRAX zal open zijn en geef ik vrij aan alle conculega's om in hun software op te nemen.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: Fedor op maandag 16 januari 2012, 13:23:47
Het bestandsformaat van TRAX zal open zijn en geef ik vrij aan alle conculega's om in hun software op te nemen.
Dat is in ieder geval al een erg goede zaak!
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
En de beta
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Daantje: wat zit je nou de hele tijd over die Beta? Ik waardeer je enthousiasme maar ik heb aangegeven dat ik komend weekeinde een link publiceer naar een testversie. Dat zou ik nog geen Beta willen noemen want het is een basale versie waarin je al leuk kunt ontwerpen maar die nog niet af is.

Even geduld, het komt heus.

Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Sorry ik d8 dat je afgelopen weekend bedoelde