Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

TRAX: Buggs opgelost

Gestart door Fedor donderdag 05 januari 2012, 13:55:57

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
TRAX: Buggs opgelost
Zoals ik in een eerder topic al aangaf ben ik van plan een webbased modelbaanontwerpprogramma te maken. Het programma - dat als werktitel TRAX heeft meegekregen - moet gratis beschikbaar zijn voor iedereen en op de belangrijkste denkbare platforms: Windows en Mac met de browsers Internet Explorer, Safari, Chrome en Firefox, maar ook op mobiele devices zoals de iPad, iPhone en Android-toestellen.

Denk je eens in: in de trein, in de bus of waar je ook bent nog snel even een blik op je ontwerp, nog even een aanpassingkje - op vakantie, de computer in de lobby van het hotel toch nog even dat nieuwe idee uitproberen. Doordat het webbased is en online kun je ook makkelijker ontwerpen delen, laten bekijken of zelfs samen bewerken.

Technisch lijkt het me zeker mogelijk om iets te maken dat kan concurreren met applicaties als WinTrack. Ik ben inmiddels begonnen met de eerste stukken code, het is heel basaal nog maar ik zend alvast een eerste screenshot mee.

Verder aan jullie de vraag: welke functies mis je in de ontwerpprogramma's waar je nu mee werkt? Wat zou het ideale ontwerpprogramma voor jou moeten kunnen? Wat vind je wellicht vervelend in andere programma's?

Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Top idee!

Functies:
Zelfde als wintrack:
- c, m, k rail bibliotheek
- seinen, wegen en evt huisjes
- 3D is leuk, maar geen must voor mij
- exporteren als jpg
- zelf elementen aanmaken (bv speciaal grondplan v e huisje)
- niveaus en stijgingspercentage!

Dennis
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Wat ik in veel programma's mis : kleur kunnen kiezen van de rail.
Zo kun je dan in één oogopslag bvb zien waar je aansluitrails zitten, of je schakelrails, of je verschillende stroomkringen.

Veel succes alvast maar het wordt een serieus werk denk ik. (keuze rails, niveau's, geometrie, etc)

Guy
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Dank, ik maak een lijst met alle wensen - die zet ik hier later op het forum.

@Dennis: 3D zal het lastigste punt worden. Ik vind het in WinTrack zelf vrij lelijk en weinig toevoegen. Ik heb wel ideeen hoe ik het anders zou willen. Denk daarbij aan een virtueel ritje door je ontwerp, meer gebruik maken van textures. Ik ben blij dat het voor jou geen essentieel punt is want ik verwacht dat dit pas in een latere versie zal komen.
Ik vind je idee van het maken van eigen elementen of objecten een hele leuke. Ik zou me voor kunnen stellen dat je die vervolgens met elkaar kunt delen.

@Guy: kleuren worden sowieso mogelijk - op railsniveau en sectieniveau, maar ik zat zelf ook te denken aan aantekeningen en markeringssymbolen.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Klinkt al Toppie :thumbup:

Succes

Dennis
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.

maar ik zat zelf ook te denken aan aantekeningen en markeringssymbolen.


Fedor,

Dit zou inderdaad de max zijn om daar wat kleine tekst of zo te kunnen aan toe voegen.

Guy











Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Ik ben benieuwd, maar het ziet er hoop vol uit!

Gr, Bas
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Een railcalculator...
Als je nu bijvoorbeeld een stuk rail wilt leggen dat precies 100 mm lang is dat je dan met de normale railstukken de beste benadering kan hebben.


groeten Dylan
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Heb je behoefte aan testgebruikers? Kunnen we het al ergens testen?
Ben wel benieuwd.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Nu ik er aan denk, is het niet mogelijk om iets toe te voegen dat je hem kan includen in een Joomla website?


groeten Dylan
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.

@Bassie: zodra het een beetje werkbaar is geef ik graag het adres zodat geïnteresseerden kunnen testen. Ik schat zelf in dat dat ergens volgende maand moet lukken.

@Dylan: Bedoel je met een joomla integratie dat de editor in Joomla beschikbaar wordt? Of een viewer?

Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Ja een soort van... Ik bedoel eigenlijk zoiets dat je als een HTML pagina voornavigatie gaat includen met bv.: PHP in je website. Zou dat mogelijk zijn? Maar als dat op verschillende website staat zou er dan wel "centrale" database kunnen zijn? Zodat de gebruikers via de verschillende sites eigenlijk hun bestanden kunnen openen...



groeten Dylan
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Hallo Fedor,

Interessant is dat waar je mee bezig bent.  :thumbup:
Wensen voor eend dergelijk programma? Te veel om op te noemen, in elk geval de basis van Wintrack. Wat mij zeker interessant lijkt, is een import/exportfunctie naar Wintrack, Winrail, Anyrail etc., zodat je een database van baanontwerpen van verschillende programma's kunt opbouwen. En daarna bijvoorbeeld 3D tonen met een programma als Eisenbahn.exe.

Groet,
Ronald
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Hallo Fedor,

een geweldig idee. Je moet het maar kunnen!! Wat ook erg fijn zou zijn is alles in NL taal met een NL handleiding. (TRAX voor dummies oid :D) Misschien een eenvoudig 'iets' (ik weet niet hoe het zou moeten heten) om stroomschema's te maken, eventueel als een soort 'verdieping' in het baanontwerp. Er is al veel genoemd natuurlijk.

Veel succes met het maken van TRAX en wie weet kan zelfs ik met mn linker handen ermee uit de voeten :).

groeten Martin
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Ronald: Wintrack is het ontwerp programma waar ik zelf tot nu toe mee heb gewerkt dus het zal zeker dienen als inspiratie voor TRAX. Maar er zijn dingen die ik aan WinTrack niet zo goed vindt. Bijvoorbeeld dat het selecteren en verplaatsen van rails wat omslachtig gaat.

In TRAX werk ik met secties, een sectie is een stuk rails dat loopt van de ene wissel tot aan de andere. Open uiteinden hebben een handle (rood bolletje) waarmee je eenvoudig kunt slepen om de hele sectie  te verplaatsen. Twee secties aan elkaar verbinden zal heel eenvoudig zijn: sleep de rode bolletjes van de uiteinden naar elkaar toe en voila!

@Martin: De bedoeling is dat het meertalig wordt maar aangezien nederlands mijn moedertaal is, zal ik beginnen met een nederlandstalige handleiding. Die stroomschema's als extra laag is ook een leuke.

@Ronald: Ik heb even naar Eisenbahn gekeken. Dat ziet er inderdaad al een stuk beter uit dan WinTrack. Zoiets wil ik op termijn implementeren.

Een paar features waar ik zelf aan zat te denken:
- Modulair ontwerpen. Ontwerp modules en schuif die vervolgens in de gewenste combinaties aan elkaar.
- Proefrijden: test je baanplan door er digitaal eens doorheen te rijden. Test de 'speelbaarheid' - in combinatie met de 3D-first-person-mogelijkheden zou dat wel eens een spel op zich kunnen worden.
- Omzetten van ene naar andere railprogramma: converteer dat leuke Fleischmann-baanplan naar een baanplan voor Marklin-K (dit lijkt me nog wel een uitdaging)

En wellicht in een latere versie: online baanbesturing. Gebruik hetzelfde ontwerp voor het besturen van je baan in een online baanbesturingsprogramma. Ik moet nog bedenken hoe je de koppeling met baan legt vanaf je webbrowser maar dat moet kunnen. Wellicht met webcams zodat je ook op afstand je trein kunt bekijken en besturen: in de trein nog snel even een rondje rijden.


Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Dat van die modules spreekt me wel aan want in Wintrack vind ik het maar niks...

groeten Dylan
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: Fedor op donderdag 05 januari 2012, 13:55:57
Zoals ik in een eerder topic al aangaf ben ik van plan een webbased modelbaanontwerpprogramma te maken. Het programma - dat als werktitel TRAX heeft meegekregen - moet gratis beschikbaar zijn voor iedereen en op de belangrijkste denkbare platforms: Windows en Mac met de browsers Internet Explorer, Safari, Chrome en Firefox, maar ook op mobiele devices zoals de iPad, iPhone en Android-toestellen.

Denk je eens in: in de trein, in de bus of waar je ook bent nog snel even een blik op je ontwerp, nog even een aanpassingkje - op vakantie, de computer in de lobby van het hotel toch nog even dat nieuwe idee uitproberen. Doordat het webbased is en online kun je ook makkelijker ontwerpen delen, laten bekijken of zelfs samen bewerken.

Technisch lijkt het me zeker mogelijk om iets te maken dat kan concurreren met applicaties als WinTrack. Ik ben inmiddels begonnen met de eerste stukken code, het is heel basaal nog maar ik zend alvast een eerste screenshot mee.

Verder aan jullie de vraag: welke functies mis je in de ontwerpprogramma's waar je nu mee werkt? Wat zou het ideale ontwerpprogramma voor jou moeten kunnen? Wat vind je wellicht vervelend in andere programma's?

Hoi allemaal,

Goed idee ik ben erg benieuwd !!

Lucien,
Ik deel je gedachten maar in het eerste berichtje zag ik echt het woordje GRATIS staan.
Heb hem maar even vet gedrukt in het citaat.
Ga er dus vanuit dat dit ook zo blijft.

Groeten Niels
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Lucien: Terechte opmerking hoor.

Mijn intentie is om het gratis toegankelijk te maken en te houden voor iedereen. Ik bouw dit vooral voor mijn plezier en vind het leuk met jullie van gedachte te wisselen hoe een goed railontwerpprogramma zou moeten werken.

Dan: ja, hosting kost geld en er zijn nog zo wat van die kosten. Die kosten wil ik terugverdienen met reclame - niet al te irritant en al niet te veel. Van reclame op een website word je niet rijk maar mochten de inkomsten meevallen dan ontstaat er bij mij meer tijd en ruimte om nog meer te ontwikkelen en nog meer wensen te implementeren.



Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Bij een mobile/tablet app is dat natuurlijk perfect te realiseren.

Gratis versie = reclame banner die af en toe in beeld springt
Betaalde versie (<10 euro) = zonder banners
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Willem & Lucien:

Ik vertrouw erop dat de reclame in ieder geval voldoende opbrengt voor de kosten. Als dat niet lukt zoek ik een andere manier - of betaal ik de kosten zelf. Voorop staat voor mij dat het gratis is en blijft. Lucien heeft helemaal gelijk dat jullie bijdragen en dat het dus raar zou zijn om er straks geld voor te vragen.

Een andere optie zou Open Source kunnen zijn. Dat heeft niet mijn voorkeur maar als dat nodig is om het systeem te onderhouden en ook in de toekomst te onderhouden dan zou ik dat zelfs overwegen.

Overigens ben ik helemaal niet van plan een betaalde versie te maken - iedereen krijgt alles. De reclames zullen gewoon banners naast of boven de webapplicatie zijn. Op mijn android-telefoon tap ik twee keer op de applicatie en hij zoomt optimaal in. (Ja, hij doet het al op de android en ook op de iPad van mijn vrouw!)
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
helemaal mooi dat het gratis is, niet dat ik gierig ben ofzo  ;) maar wintrax vind ik persoonlijk best duur (ben 15 dus de centjes van AH zijn niet oneindig).
die banners zijn niet echt erg misschien zou soort van doneren of sponsoren een idee zijn?

verder @minitreintje: een railcalculator zou ideaal zijn, ik ben niet zo'n held in ontwerpen en als ik (heel erg makkelijk voorbeeld) een cirkel trek, datie dan bijv aan kan geven wat waar moet, dat ********** gesleep met losse railsjes is niks voor mij  :error:.

3D is inderdaad geen must, beetje inbeelding hebben de meeste mensen wel, denk dat ie vooral nodig is voor het passen en meten (het is natuurlijk altijd leuk om het 3D te zien :))
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Simon: Mee eens, ook ik vind Wintrack veel te duur. Hier in Nederland ligt de prijs zelfs nog hoger dan die van de duitse en engelse versie. Ik ben 41 en heb twee kinderen dus ik breng vooral veel centjes NAAR de Albert Heijn. Bijna ?150 vind ik ik te duur voor een stukje hobby software.


Helaas duurt het nog heel even voordat ik jullie een link naar een werkende versie kan sturen. Daarom hierbij een link naar een ander project dat ik afgelopen kerst heb gelanceerd: http://openhistorymap.net

Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
mooi zo :P, nou dan wacht k graag tot dat je klaar bent O:-D (heel geduldig)
veel succes
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Dat is ook een leuk initiatief Fedor. Ik ben weliswaar techneut doch zonder de spreekwoordelijke oogkleppen, juist de klassieke oudheid interesseert me zeer, zeker de Romeinse geschiedenis.

Terug naar de baanontwerpen. Met jouw "app" zou het mogelijk worden in de baanontwerptopics veel sneller op elkaar te reageren door op voorstellen voor baanontwerpen te reageren door direct alternatieven in te tekenen.
Overigens kan Wintrack zeker een voorstel doen voor het toepassen van ontbrekende stukken tussen 2 delen van de baan. Ik gebruik dit regelmatig indien ik er zelf niet lekker uitkom.

Groet,
Ronald
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Ronald - dank je: maar ik zie nu dat de kaart helemaal niet zichtbaar is. OpenHistoryMap is een interactieve kaart, je kunt inzoomen op de kaart maar ook op een periode en zo door de geschiedenis browsen. Ik zorg vanavond dat die kaart er weer op staat - dan moet je nog maar eens kijken.

Als iemand het trouwens leuk vindt om de geschiedenis van de trein erin te zetten, wees dan uitgenodigd bij deze.

Maar goed - weer ontopic: dat is ook het idee, dat je inderdaad sneller en interactiever ideeen kunt uitwisselen. Voor de railscalculator idee is dit misschien een leuke uitvoering: je schetst met de vrije hand een route en het systeem probeert daar zo goed mogelijk de rails bij te maken.

Een ander ideetje waar ik net aan dacht: een voorgegenereerd landschap. Dus het systeem genereert een landschap en daar ontwerp je vervolgens het spoor in.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Dat laatste zal toch een 3D modelletje bij moeten ;)
Anders wordt dat wel lastig in te schatten :)

Dennis (die vol spanning afwacht :))
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Dennis: idealiter wel maar een beginnetje zou kunnen zijn als je hoogtelijnen zou kunnen zien. Bovendien zou het programma bruggen en tunnels kunnen suggereren en alarm kunnen slaan als het landschap een bepaald tracé niet toestaat.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Is dat niet complex om te programmeren/schrijven?

Dennis
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Dennis: ik ga het niet als eerste doen maar als mensen dit een leuke feature vinden dan wil ik het zeker proberen. Het lijkt me zo op het eerste oog wel te doen.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
:thumbup:

Dennis
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Ziezo, de kaart op http://openhistorymap.net doet het weer. Sorry voor het ongemak. Nu dan echt een voorbeeld van een eerder project.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2010

Perfectionisme met een gemakzuchtig tintje...

offline
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: Fedor op vrijdag 06 januari 2012, 15:30:41


Maar goed - weer ontopic: dat is ook het idee, dat je inderdaad sneller en interactiever ideeen kunt uitwisselen. Voor de railscalculator idee is dit misschien een leuke uitvoering: je schetst met de vrije hand een route en het systeem probeert daar zo goed mogelijk de rails bij te maken.



lijkt me perfect
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
succes met het maken, ik weet niet of het al gezegd is maar, met welk programma maak je het?
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@daantje: Ik ontwikkel met PHP en vooral heel veel Javascript en HTML5.

Ik bedacht me trouwens weer iets: 'snippets' - fragmenten van je ontwerp die je kan opslaan in een bibliotheek voor hergebruik. Bijvoorbeeld een station of een stoomwerkplaats. Het werkt heel eenvoudig: sleep gewoon het te bewaren deel naar het snippetmenu. Snippets kun je vervolgens delen met anderen.

Volgens mij ontbreekt dat in WinTrack en andere programma's.

Het schiet trouwens lekker op: TRAX kan nu ook met wissels overweg, je kunt rails eenvoudig slepen door het uiteinde (bolletjes) te verslepen. En ik heb de applicatie wat meer vormgegeven - dat is voor mijn eigen beeld altijd wel prettig. Daarom maar even een screenshot meegezonden.

Ik probeer nu het koppelen van twee stukken erin te bouwen: je sleept twee bolletjes naar elkaar en TRAX koppelt de stukken aan elkaar.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Dat gaat de goede kant op zo te zien!

Groet,
Ronald
Reactie
Lid sinds: 2019

offline
Reactie
Kan je anders geen bèta download link neerzetten zodat degene met een android of appel (als ik het goed heb begrepen is het daarvoor) of is het nog niet ter genoeg af en kan je ook treinen laten rijden, ik ben op school bezig met informatica dus als ik kan helpen, ik ken de basisprincipes van html, naar nog succes verder ik blijf dit lijntje ik elk geval wel volgen. Ik wil ook wel bèta tester worden. Ik heb vanaf maandag weer een htc wildfire s (als we zich na 4 maanden wel aan de afspraken houden bij t-mobile) met android erop.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Hoi Fedor,

Mooi idee ben erg benieuwd hoe het uiteindelijk gaat worden.
Komt er ook een optie om de rails omhoog / omlaag te laten lopen ?
Erg handig als je een spiraal wilt maken.

Groeten Niels
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Ik ben echt heel benieuwd, maar wat ik tot nu toe zie  :thumbup: :thumbup:

Gr, Bas
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
word het een nederlandstalig programma?
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: daantje2007 op zondag 08 januari 2012, 12:08:03
word het een nederlandstalig programma?

Wie kan lezen, is in het voordeel:
Citeer@Martin: De bedoeling is dat het meertalig wordt maar aangezien nederlands mijn moedertaal is, zal ik beginnen met een nederlandstalige handleiding. Die stroomschema's als extra laag is ook een leuke.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: Fedor op zondag 08 januari 2012, 10:32:42
@daantje: Ik ontwikkel met PHP en vooral heel veel Javascript en HTML5.

Ik bedacht me trouwens weer iets: 'snippets' - fragmenten van je ontwerp die je kan opslaan in een bibliotheek voor hergebruik. Bijvoorbeeld een station of een stoomwerkplaats. Het werkt heel eenvoudig: sleep gewoon het te bewaren deel naar het snippetmenu. Snippets kun je vervolgens delen met anderen.

Volgens mij ontbreekt dat in WinTrack en andere programma's.

Het schiet trouwens lekker op: TRAX kan nu ook met wissels overweg, je kunt rails eenvoudig slepen door het uiteinde (bolletjes) te verslepen. En ik heb de applicatie wat meer vormgegeven - dat is voor mijn eigen beeld altijd wel prettig. Daarom maar even een screenshot meegezonden.

Ik probeer nu het koppelen van twee stukken erin te bouwen: je sleept twee bolletjes naar elkaar en TRAX koppelt de stukken aan elkaar.


zoals hier te zien is ales in het engels
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@daantje: Je zou mijn code moeten zien - ik schipper voortdurend tussen engelse en nederlandse termen en commentaren. Ik ga later de talen-keuze inbouwen.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Nou succes, en de betaversie?
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
@Daantje: zodra het programma een beetje werkbaar is, publiceer ik hier de link en kan iedereen die geinteresseerd is kijken en testen.

Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
oke ik wacht in spanning
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Nou dat begint er al goed uit te zien zeg. Ben benieuwd naar het eindresultaat.

groeten Martin
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Ik meld me bij deze aan als beta tester. :P

Groet,
Ronald
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: rorail op zondag 08 januari 2012, 23:44:49
Ik meld me bij deze aan als beta tester. :P

Groet,
Ronald

Ik ook...


groeten Dylan
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Citaat van: minitreintje op maandag 09 januari 2012, 07:26:47
Citaat van: rorail op zondag 08 januari 2012, 23:44:49
Ik meld me bij deze aan als beta tester. :P

Groet,
Ronald

Ik ook...


groeten Dylan

Citaat van: rorail op zondag 08 januari 2012, 23:44:49
Ik meld me bij deze aan als beta tester. :P

Groet,
Ronald

Citaat van: Fedor op zondag 08 januari 2012, 13:11:41
@Daantje: zodra het programma een beetje werkbaar is, publiceer ik hier de link en kan iedereen die geinteresseerd is kijken en testen.

Aanmelden is dus niet nodig.
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
Lid sinds: 2011

Marklin digitaal c rails/ Baan Ha Mooi

offline
Re:TRAX: Online je modelbaan ontwerpen.
wow ik ben vreselijk benieuwd en ik weet zeker dat je een heleboel mensen die net als ik weinig geld hebben er heel blij mee maakt