Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2

Gestart door KNed donderdag 05 januari 2012, 13:45:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Ik heb een vraag: een vriend van me is binnenvaartschipper en heeft een modelbaan aan boort. Nu heeft hij vorige week een MFX loc gekocht, en die netjes aangemeld op zijn MS2.
Vervolgens had hij wat probleempjes en de MS gereset.
Nu meld de loc niet meer opnieuw aan.

Bij mijn CS heb ik dat ook eens gehad en toen hielp het om de loc op mijn MS1 aan te melden en vervolgens weer op het CS.
Dit waarschijnlijk doordat in de loc bijgehouden wordt dat de decoder al aangemeld is.

Mijn vriend heeft alleen een MS2 en is nu aan het varen en het duurt weer even voordat hij in Nederland is of in de buurt van een modelspoorwinkel.
Ik heb al gezocht en nog de volgende mogelijke oplossingen gevonden:

  • De "herkennen" functie gebruiken in de MS2. Dit lijkt echter niet te werken
  • De loc via een analoge trafo besturen, daarna zou het mogelijk weer werken. Dit ging m'n vriend nog proberen, weet niet of dat gelukt is.

Zijn er nog andere ideeën of moet hij echt de loc op een ander apparaat aanmelden??

Koen
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Laatste keer dat ik dit probleem had werd het een gerantiegevalletje :(

Dennis
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Misschien dan het helpt om de decoder terug te zetten naar de fabrieksinstellingen (reset).
Maar....
1. Ik weet niet of dat kan met een MS2 (en al helemaal niet hoe dat dan moet met een MS2)
2. Dan is hij ook alle instellingen die hij zelf gemaakt heeft kwijt
3. En het zou kunnen dat het helemaal niet helpt...
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Lok proberen aan te sturen op het motorola adres.
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Citaat van: Wijbe op donderdag 05 januari 2012, 14:14:06
Lok proberen aan te sturen op het motorola adres.
Dat gaat met het MS waarschijnlijk niet lukken omdat de lok weet dat ie zich met mfx heeft aangemeld.

Ik heb dat indertijd bij mij ook geprobeerd en dit werkt niet...

Dennis
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Citaat van: Wijbe op donderdag 05 januari 2012, 14:14:06
Lok proberen aan te sturen op het motorola adres.
Dat gaat alleen op een niet mfx centrale.
Als je een mfx lok op een MS of CS zet, zal mfx altijd worden gebruikt.
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Een 6021 is dus ideaal ;)

Dennis
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Hmm, niet echt een gemakkelijke oplossing dus. Ik was er al bang voor.
Dan moet hij maar bij een modelspoorzaak langsgaan of bij mij als hij weer in de buurt is. Hopelijk werkt het dan.

Eigenlijk stom. Heb je een splinternieuwe loc, kan je er niets mee door een of ander duf stukje elektronica  :?

Koen
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Is het mogelijk dat cv8 op 8 (reset van de decoder) kan worden geschreven op een programmeerspoor? Of lukt dat ook niet omdat de lok 'is aangemeld' als mfx op een mfx centrale?
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Denk dat dat inderdaad niet lukt...  :(

Koen
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Gisteravond de loc op mijn MS aangemeld en vervolgens weer op het MS van m'n vriend en alles werkt weer!

Wel ontzettend stom dat Märklin hier geen oplossing voor heeft!
Er zou een optie in het MS moeten zitten waarmee je dit moet regelen.
Je kan toch niet verwachten dat iedereen een extra MS/CS heeft?!

Koen
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Ik heb hetzelfde issue gehad en is de loc opgestuurd en is voorzien van een nieuwe decoder.

Dick
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Citaat van: KNed op vrijdag 13 januari 2012, 13:28:33
Gisteravond de loc op mijn MS aangemeld en vervolgens weer op het MS van m'n vriend en alles werkt weer!

Wel ontzettend stom dat Märklin hier geen oplossing voor heeft!
Er zou een optie in het MS moeten zitten waarmee je dit moet regelen.
Je kan toch niet verwachten dat iedereen een extra MS/CS heeft?!

Koen
U vraag, zij draaien: Uit de change-log van de MS2 blijkt:
CiteerMS2 - Changelog
V1.81 im November 2011
Feature: Bei wechselndem Einsatz der MS2 an verschiedenen CS2 wird jeweils eine eigene Konfiguration für jede CS2 gehalten.
Feature: Anzahl der Sprachen wurde erweitert - in Summe sind es jetzt 12 Sprachen
Feature: Updatefähigkeit,Die MS2 kann jetzt Updates verteilen. Sie kann z.B ein Update für die Gleisbox ausliefern, oder eine zweite MS2 mit einem Softwareupdate versorgen. Dies können aber nur Geräte, die selbst ihr Update von einer CS2 erhalten haben.
Feature: Zusätzliche Loksymbole beim Anlegen von Loks
Feature: Erweiterung um DCC-POM Fähigkeit
Feature: Sperren von einzelnen Gleisprotokollen
Bug Fix: Korrekte Behandlung der Fahrtrichtung beim Betrieb an der CS2
V1.64 im September 2011
BugFix: aus der MS2 gelöschte mfx-Loks können jetzt über den Menüpunkt Lok erkennen neu erfasst werden
Feature: Lok erkennen kann jetzt auch eine DCC-Lok direkt erkennen, wenn diese alleine auf dem Gleis steht
Feature: Menüpunkte, die für die aktuelle Lok oder Situation nicht zur Verfügung stehen sind jetzt durchgestrichen
BugFix: Fehlerhafte Anzeige am Ende der Lokdatenbank behoben
Feature: Jetzt mehr als 1000 Einträge bekannter Loks in der Lokdatenbank
Feature: Anzeige der Verbrauchswerte Strom, Spannung und Temperatur der Gleisbox
Feature: Es können jetzt bis zu maximal 40 Loks von der MS2 verwaltet werden. 11 davon sind direkt steuerbar
Feature: Wenn 2 MS2 zusammen betrieben werden, wird eine gemeinsame Liste mit 40 Loks verwendet. Jede MS2 kann 11 davon direkt steuern
Feature: Die Stellung von Magnetartikeln wird jetzt dauerhaft in der MS2 gespeichert
Feature: Das Ändern von Funktionen an einer der beiden MS2 wird an der anderen MS2 mit angezeigt, wenn die selbe Lok gewählt ist
Märklin heeft dit dus erkent als een foutje, en een half jaar geleden al opgelost met een update.

Nu komen natuurlijk de opmerkingen als "ik wist het niet" en "ik kan mijn MS2 niet updaten zonder CS2", maar die keuze heb je zelf gemaakt door voor een goedkopere centrale te gaan met minder mogelijkheden en luxe. Dan moet je dus zelf ervoor zorgen (al dan niet samen met je dealer) dat je dat soort updates binnen krijgt. Wil je dat niet, dan moet de de luxere centrale kopen (de CS2 dus). Daar kun je zelf updates uitvoeren.

EDIT: Met "je" bedoel ik dus niemand persoonlijk, maar algemeen "je" of "men"!
Re:MFX loc meld niet meer aan op Mobile Station 2
Maar dit is goed nieuws!!

Je kan je MS2 toch ook wel laten updaten bij een Märklin dealer die een CS2 heeft staan?
Zal het aan m'n vriend doorgeven!

Koen