Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lijmen lichtgeleiders?

Gestart door Artologic donderdag 12 januari 2012, 15:52:34

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lijmen lichtgeleiders?
Lid sinds: 2007

offline
Lijmen lichtgeleiders?
Hallo Iedereen,

Ik ben al enige tijd op zoek naar een lichtgeleider voor mijn staalblauwe br03. Nu is deze bij marklin nergens meer te krijgen en de paar winkels die hem "op stock" hebben reageren niet. Nu is mijn idee, is het misschien mogelijk om van 2 lichtgeleiders er 1 te maken? Ik bedoel dus door middel van eentje af te zagen om dan een ander stuk eraan te kunnen zetten met heldere lijm. Zodoende een passende lichtgeleider te hebben.

Wie weet meer?

Mvg Kristof
Re:Lijmen lichtgeleiders?
Met lijm wordt dat niks, die maakt het oppervlak mat. Wat gedeeltelijk werkt is blanke hoogglanslak. Dat plakt een beetje, maar maakt de verbinding wel transparant. Voorzichtig laten drogen en heeeeeeel voorzichtig weer inbouwen. Achter de verbinding heb je ca 80% lichtopbrengst
Re:Lijmen lichtgeleiders?
Ik weet niet hoe de lichtgeleider er uit ziet, maar wellicht biedt deze optie mogelijkheden. Je kunt in sommige modelbouwzaken flexibele lichtgeleiders kopen (staafjes). Als je daarop een felle wittte led zet wordt het licht naar het einde gevoerd. Als je in staat bent om de defecte lichtgeleider op het breukvlak te polijsten, bij voorkeur zo recht mogelijk en hier de flexibele lichtgeleider recht op zet dan kom je wellicht een heel eind. Er zijn ook dikkere stijve lichtgeleiders. Deze kun je vaak boven een hittebron flexibel maken en ombuigen. Als de dikte past bij de defecte geleider kun je misschien wat.
Re:Lijmen lichtgeleiders?
Ik heb er al diverse met een lijmpistool gelijmd, deze is transparant.
Re:Lijmen lichtgeleiders?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Lijmen lichtgeleiders?
@Wasmi, Ik heb schrik dat de lichtgeleider vast gaat zitten in de lampjes.

@Aideeaidee: ik denk dat ik er op die plaats geen mogelijkheid/plaats voor heb.

@Leon: hoe pak je dat dan aan?
Re:Lijmen lichtgeleiders?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Lijmen lichtgeleiders?
Hoi Kristof,

Je kan ook een korte lichtgeleider maken, en deze in je kap steken. Hier omheen een stukje krimpkous, met een led. ( of rijstkorrellampje) Werkt prima.

Het uiteinde van een lichtgeleider kan ook plastisch worden gemaakt, (warmte bron) en tegen een stukje glas, of iets anders wat geheel glad is, worden aangedrukt

gr. Marcel
Re:Lijmen lichtgeleiders?
De lichtgeleiders welke ik gelijmd hebben waren oorspronkelijk uit 1 stuk (gebroken dus)
Gewoon voorzichtig met een klein druppeltje lijm aan elkaar plakken.