Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven

Gestart door Dennis1984 woensdag 04 januari 2012, 21:01:51

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Hallo,

Ik heb het wel eens gemeld in mijn testbaan topic, maar ik heb op mijn baan problemen met SoftDrive Sinus locomotieven. Ze gaan plotseling kleine stukjes rijden. Met andere typen motoren heb ik geen enkel probleem! Mijn Krokodil 39563 had dit zelfs in een erge vorm en ging spontaan op volle snelheid rijden en is dus terug naar de winkelier gegaan.

Een tijd lang heb ik hier niets mee gedaan, maar het is me enkele weken geleden gelukt dit op video vast te leggen en daarom wil ik het hier met jullie delen en bekijken of meer mensen dit ervaren.



Op 0:04 zie je de groene trein op de achtergrond verplaatsen (39421), op 0:06 en 0:18 de voorste locomotief naar links (39893).

De locomotieven bewegen altijd in de actuele rijrichting van de locomotief. Als ze langer stil staan lijkt het vaker te gebeuren. Als het gebeurt heeft dit effect op alle locomotieven op de baan. Ik vermoed ook dat het met een storing in de baan te maken heeft. Wel bewegen ze niet allemaal tegelijk.

Soms houdt het lang aan, soms maar één beweging. Als het heel lang aanhoudt kan een locomotief wel 20cm verplaatsen in een half uur. Dat is dus niet wenselijk.

Alle tips, opmerkingen, ideeën en suggesties zijn welkom!

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Dennis ,

Ik herken het verhaal ten dele, heb zelf een Kroko 39560 en een Re460 39601,
Had geen schokjes maar er werd gereden 8o
De Re 460 heeft dit verschijnsel 1 x gehad en de kroko meerdere malen, alleen hij rijdt dan echt met stapje 1 of minder
, tentijde dat dit zich voordeed had ik geen koploper in gebruik maar een handmatige baan digitaal met 6021,
Het is nooit meer voorgevallen na deze incidenten dus wat het geweest zou kunnen zijn is mij onbekend, toevallig vandaag kroko nog handmatig gereden en niets gemerkt,

Gr, Jan
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Ik heb meerdere loks die soms van die stapjes zetten in de remsecties van de remmodule.

Dit is echter zeer zelden, de sds die ik heb heeft dit probleem helemaal niet.

Dennis
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Dennis, welke centrale gebruik je?
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Citaat van: Kappa op woensdag 04 januari 2012, 23:43:53
Dennis, welke centrale gebruik je?

Koploper met DDW. Boosters van Albert-Jan en de 'gewone' Märklin transformatoren.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Hallo Dennis,
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 04 januari 2012, 23:53:40
Koploper met DDW. Boosters van Albert-Jan en de 'gewone' Märklin transformatoren.
DDW levert niet een echt mooi Motorola signaal. Voorbeeld is o.a. LTD wisseldecoders volgens MM-protocol die niet goed aan te sturen zijn. Er is zelfs een hobby lok met een decoder aan boord die langzaam begint te rijden zonder dat deze aangestuurd wordt danwel aan te sturen is.


Mvg,
Peter
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Citaat van: Freak op donderdag 05 januari 2012, 00:05:33
Citaat van: Dennis1984 op woensdag 04 januari 2012, 23:53:40

Koploper met DDW. Boosters van Albert-Jan en de 'gewone' Märklin transformatoren.

DDW levert niet een echt mooi Motorola signaal.


Wat Peter zegt kan ik bevestigen. Ik denk dat daar de bron van het probleem zit.

Gr, Ben.
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Peter, Ben,

Dit verbaast me niets. Ik heb ook de LDT wisseldecoders met DCC, omdat MM niet werkt. Bovendien heb ik sterk het gevoel dat DDW problemen heeft met meer dan 14 rijstappen, in alle protocollen. Tot slot is het programma DDW zelf ook behoorlijk instabiel, het loopt regelmatig vast.

Ik wil in de loop van dit jaar overstappen naar een ECoS, hopelijk dat dit zichzelf dan oplost.

Ik ben trouwens alsnog benieuwd of meer mensen dit ervaren, vooral omdat DDW toch best veel gebruikt wordt volgens mij.

Met vriendelijke groet,
Dennis
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Citaat van: Kappa op woensdag 04 januari 2012, 23:43:53
Dennis, welke centrale gebruik je?
Cs2, 60214 variant...

Dennis
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Twee Denissen in één draadje, das handig. ;)

Citaat van: minirailz op donderdag 05 januari 2012, 09:10:16
Citaat van: Kappa op woensdag 04 januari 2012, 23:43:53
Dennis, welke centrale gebruik je?
Cs2, 60214 variant...
Je kunt eens proberen de analoog herkenning uit te zetten (als dat nog niet het geval is).
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
:mrgreen:

Dennis (laten we zeggen Dennis2 :lol:)
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Hoi Dennis,

ik kan mij niet herinneren dit probleem gehad te hebben.

Citaat van: Dennis1984 op donderdag 05 januari 2012, 07:47:31

Tot slot is het programma DDW zelf ook behoorlijk instabiel, het loopt regelmatig vast.


Ook hier heb ik nooit geen last van gehad :?

Rij nu trouwens met een Tams en ben nog steeds uitermate tevreden :)

Groetjes, John
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Hallo mensen,

Ik gebruik zelf gemodificeerde aj-remmodules. Ik gebruik bistabiele relais om ze te kunnen schakelen met een puls magneet decoder (k83). Ik had een tijdje verkeerde bistabiele relais, deze hadden de eigenschap dat als ze bijvoorbeeld op rood stonden en ze werden door een rijweg of bezetcontact nogmaals op rood geschakeld (wat bij mij voor de veiligheid wel eens gebeurt) dat ze dan even kort op groen schakelden om vervolgens weer op rood te gaan. Het cs2 schakelt een rood sein rustig nogmaals op rood als je daarom vraagt.
Resultaat van dit alles was het kruipen van locs in remsecties, waarschijnlijk niet hetzelfde probleem als het topic, maar toch goed om even te melden dacht ik.
Ondertussen de relais vervangen en nu geen problemen meer

Guus
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Citaat van: Dennis1984 op donderdag 05 januari 2012, 07:47:31
Dit verbaast me niets. Ik heb ook de LDT wisseldecoders met DCC, omdat MM niet werkt. Bovendien heb ik sterk het gevoel dat DDW problemen heeft met meer dan 14 rijstappen, in alle protocollen. Tot slot is het programma DDW zelf ook behoorlijk instabiel, het loopt regelmatig vast.
Instabiel ?, nou dat niet zo zeer. DDW kan ook decoders met meer dan 14 rijstappen gewoon aansturen.

Mvg,
Peter
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Weet niet of ik hier goed post

Ik heb een cs1 Reloaded en koploper er is 1 locomotief die vanzelf gaat rijden Bv als ik koploper aan en uit zet of als het cs opgestart is. Soms een paar cm en een andere keer rijd hij gewoon op minimum snelheid de baan rond met alle gevolgen van dien.....
Het gaat bij mij om de 86167 komt uit een start set is een br 86 met telex kopelingen dacht (29533) . Er rijden nog 7 andere loks die hebben het niet

Met vriendelijke groet Roland
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Citaat van: RRJunkie op zondag 22 januari 2012, 23:34:52
Weet niet of ik hier goed post

Ik heb een cs1 Reloaded en koploper er is 1 locomotief die vanzelf gaat rijden Bv als ik koploper aan en uit zet of als het cs opgestart is. Soms een paar cm en een andere keer rijd hij gewoon op minimum snelheid de baan rond met alle gevolgen van dien.....
Het gaat bij mij om de 86167 komt uit een start set is een br 86 met telex kopelingen dacht (29533) . Er rijden nog 7 andere loks die hebben het niet

Met vriendelijke groet Roland

Is dat niet wat Freak zegt in antwoord #5 ?
Heb het trouwens ook bij John "Tilly" gezien bij een oude M*decoder.
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven


Is dat niet wat Freak zegt in antwoord #5 ?
Heb het trouwens ook bij John "Tilly" gezien bij een oude M*decoder.

[/quote

Ehh ik rijd niet met DDW maar met een CS1 Reloaded (of zeg ik nu wat geks?)
Analoog uitvinken gaat ook niet is grijs op de CS1.
Ik bedoeld trouwens met koploper aan/uitzetten rode pannekoek/groene pannekoek
Ik zet ook altijd alle loks op opstelsporen voordat ik afsluit

Met vriendelijke groet
Roland
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
De RAm TEE 39700 ging er regelmatig vandoor. Eerst opgelost door altijd het treinstel op te roepen en de snelheid op nul te zetten.
Later een opstelspoor geïsoleerd en deze is via een K84 op stroomloos te schakelen. En nu ramt de RAm niets meer,
groeten, Rolf
(besturing met 6021 en PC)
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Heb een paar uur hier van alles en nog  wat gelezen. Zou dus ook goed kunnen dat de decoder niet meer 100% is
Is er een manier om dat te testen ik kan hem uitlezen en hij word herkend in mijn CS? maar dan?

met vriendelijk groet

Roland
Re:Automatisch rijdende SoftDrive Sinus (SDS) locomotieven
Ik lees op wiki dat er een 5 * moter in zit zal ik een nieuw onderwerp beginnen?  Omdat het hier over de SDS motoren gaat.  Ik lees ook dat er een 60760 decoder in kan maarja dat is een complete set. Is er een goedkoper alternatief misschien van een ander merk? En wie zou er zo vriendelijk zijn om mij hierbij te helpen?


Met vriendelijke groet

Roland