Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022

Gestart door 2012 woensdag 04 januari 2012, 12:12:56

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Hoi,

Ik heb een digitaale stoomtrein van Marklin. Deze heb ik op een analoge baan laten rijden en nu is hij kapot gegaan. Want het blijkt dat zo'n trein daar niet op kan rijden! De verkoper heeft mij verteld dat dit wel kon! Natuurlijk ben ik terug gegaan naar de winkel (treinen winkel in ***) maar hij wilden hem maken voor ?50,-. Dit vond ik veel geld! Dit treintje heb ik in **** gekocht voor ?85,- en nu is hij dus kapot. De dicode dan.

Nu is mijn vraag of iemand weet hoe ik de probleem zelf zo kunnen oplossen. De bedoeling is dat de trein wel weer gaat rijden. Ook zit er een rookgenarotor, voorlichten, achterlichten en sierverlichting op. Het zou mooi zijn als dit het allemaal weer ging doen.

Kenmerken van de stoomlok:
- Dicode nummer: 602758 V1.1
- Dicode heeft 8 fucties
- Blauwe stoomtrein nummer dat voorop staat: 03 1022
- Marklin
- Rookgenaratoor
- Voorlichten + achterlichten + sierverlichting

IK hoop dat iemand mij kan helpen!

PS: http://wiki.3rail.nl/doku.php?id=modellen:marklin:maerklin_3795.10               (de linkt met foto)
PS: Artikelnummer: 3795.10
Bouwjaar: 1998-2001
Uitvoering: 6090x
Moter: 5 ( hogesnelheidsmoter )
Bedrijf: DB
Bedrijfsnummer: 003 1022
Tijdperk: III
Kleur:Blauw/zwart
Loc uit Startset 29845

Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Hoi,

wat voor kleur analoge transformator heb je gebruikt? het zou namelijk gewoon moeten kunnen!

Roy
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Ik heb dezelfde loc. Deze is voorzien van decoder 60901 (8 dipswitches). Indien alle switches op 0 staan zou hij volgens mij analoog moeten kunnen rijden maar weet niet zeker of dit voor deze type decoder ook geldt. De decoder bevindt zich in de tender, heb je wat aan de instellingen van de decoder gewijzigd (dipswitches veranderd)?

Gr, Hans
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
De decoder 602758 is technisch gelijk aan de 60902 decoder en heeft automatische herkenning voor analoog/digitaal.
Ook zijn deze decoders goed geschikt voor analoog bedrijf.
Gebruik je nog een blauwe trafo?
Zo ja, dan zou dit de oorzaak kunnen zijn, omdat deze trafo's voor 220 V~ zijn gedimensioneerd.
Als je deze trafo op het huidige 230 Volt aansluit geven ze een hogere spanning af, maar dat is maar heel weinig.
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Ik heb deze loc ook en rijd prima analoog.
Ik gebruik echter wel een witte trafo.
Volgens mij kunnen alle digitale locs op een analoge baan.
Als je hem net gekocht hebt valt dit toch onder garantie zou ik zeggen

Tony
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Ik heb 'm ook (populair dingetje zo te zien :)) en deze loc was eigenlijk een van de redenen dat ik ging overstappen naar digitaal. Totdat ik m'n spulletjes voor digitaal bij elkaar had deed 'ie het echter prima analoog; zonder verandering aan de dipswitches. Als trafo gebruikte ik toen zo'n grote lichtblauwe (die ik nu nog steeds voor verlichting gebruik). De donkerblauwe heb ik inmiddels allemaal in het grijze archief opgeslagen.

De dipswitches op 0 0 0 0 zetten moet bij Delta overigens wel als je analoog wilt rijden; die Delta-decoders herkennen het verschil niet automagisch.
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Hoi Rutger

Ik heb heel wat delta loc s maar heb nog nooit gekeken of de dipswiches op 0000 staan.Ze doen het al jaren goed ik rij analoog.
Kan hij dan stuk gaan ?of weigerd hij te rijden,hoe merk je dat als ze niet op 0000 staan
In de marklin shop wijzen ze je er ook nooit op.

Tony
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
De 0 staat voor dat de dipswitch naar beneden wijst. De 1 als hij omhoog wijst. Alles naar onder geld als analoog. Een combinatie van 1 of meer omhoog geeft een digitaal adres, dan rijd de lok niet digitaal.
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Citaat van: blauweengel op woensdag 04 januari 2012, 18:52:05
Hoi Rutger

Ik heb heel wat delta loc s maar heb nog nooit gekeken of de dipswiches op 0000 staan.Ze doen het al jaren goed ik rij analoog.
Kan hij dan stuk gaan ?of weigerd hij te rijden,hoe merk je dat als ze niet op 0000 staan
In de marklin shop wijzen ze je er ook nooit op.

Tony

Tony,

geen probleem, veel decoders herkennen automatisch een analoog signaal. als ze dat niet doen staat het in het boekje beschreven  dat je de dipswitches op 0000 moet zetten

Walter
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Wijbe en Wasmi
Bedankt nog dit wist ik niet.

Tony
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
1212
Hoe heb je vast gesteld dat de decoder stuk is?

Loc heb je 2de hans gekocht? 85 euro dus b.v borstels versleten, te veel gesmeerd, draadje bij de sleper vettig van de olie?
De lok loopt probleemloos analoog / digtaal vv
Het gebruik van de oudere donkerblauwe 220 trafo met deze decoder is geen kritieke zaak.
Foto van de binnenkant?
Cees
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Cees, het lijkt mij ook stug dat de decoder defect is.
Er zal vast een reden zijn, wellicht één uit jouw rijtje, maar 2012 is na het plaatsen van dit bericht niet meer online geweest, dus zal het wel morgen worden. ;)
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Citaat van: blauweengel op woensdag 04 januari 2012, 18:52:05
Hoi Rutger

Ik heb heel wat delta loc s maar heb nog nooit gekeken of de dipswitches op 0000 staan.Ze doen het al jaren goed ik rij analoog.
Kan hij dan stuk gaan ?of weigert hij te rijden,hoe merk je dat als ze niet op 0000 staan
In de marklin shop wijzen ze je er ook nooit op.

Tony

Of de decoders herkennen het automatisch, of ze staan al op 0000. Delta-decoders die niet automatisch herkennen en niet op 0000 staan doen namelijk niks op een analoge baan. Je kan dus ook niets kapot maken. ;)
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Citaat van: Cees B op woensdag 04 januari 2012, 23:26:06
1212
Hoe heb je vast gesteld dat de decoder stuk is?

Loc heb je 2de hans gekocht? 85 euro dus b.v borstels versleten, te veel gesmeerd, draadje bij de sleper vettig van de olie?
De lok loopt probleemloos analoog / digtaal vv
Het gebruik van de oudere donkerblauwe 220 trafo met deze decoder is geen kritieke zaak.
Foto van de binnenkant?
Cees

De loc reed niet meer, vandaar dat ik er vanuit ga dat hij kapot is. Ben bij de winkel geweest en deze bevestigde het. Een andere treinen liefhebben heeft er na gekeken en vertelde mij had hij (de decode) inderdaad kapot was.
Ik heb de loc inderdaad 2de hands gekocht. Heb effe het bonnentje opgezocht, ?95,- heeft hij gekost.
Ik heb de loc op een spoor lopen met een donkerblauw 220 trafo (dit is een oude trafo)
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Ik heb er achter gekomen dat de decode kapot was ook omdat er een onderdeel van de printplaat eenbeedje zwart is geworden. Ook kwam er rook uit de tender waar de dicode in zit.

Tony, In de winkel hebben ze me inderdaad ook niet gezegt dat dit niet kan
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Elke M*trein met decoder kan ook gewoon op wisselspanning (zoals uit een trafo komt) rijden.
Dat is zo bedoeld door de fabrikant.

Wat wel kan is dat een trein met decoder defect kan raken door de te hoge spanning uit de trafo.
Hier gaat het om de omschakelpuls die 24 Volt hoort te zijn maar bij oude exemplaren veel te hoog kan zijn, ik heb 32 - 34 Volt gemeten.
Dit heeft niks te maken met de verhoging van 220 Volt naar 230 Volt.......

Wat ook gewoon kan is dat de decoder kapot is gegaan, alles heeft een einde.
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Citaat van: 2012 op donderdag 05 januari 2012, 14:52:14
Ik heb er achter gekomen dat de decode kapot was ook omdat er een onderdeel van de printplaat eenbeedje zwart is geworden. Ook kwam er rook uit de tender waar de dicode in zit.

Tony, In de winkel hebben ze me inderdaad ook niet gezegt dat dit niet kan
Kreeg je nog enige vorm van garantie of coulance van de winkelier?
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Tappa,

Nee, heelaas niet, via de winkel kreeeg ik niet onder de gerantie. Een reparatie zou mij ?50,- hebben gekost!
Het gaat hier om de Marklin winkel in *****

Nu ga ik dus als ik wat nodig heb naar de Marklin winkel in Zwolle.

edit wakkie: plaats winkel verwijderd. Uitvechten van al of niet garantiegevallen bij winkelier, niet op een openbaar forum.
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Ja daar zou ik ook niet meer naar toe gaan als ze zo kinderachtig doen.
Ik koop de meeste spullen bij grootendorst in mijn woonplaats Woerden.
Daar heb ik ook wel eens een tweede hands lok gekocht.
Na een paar rondjes deed hij niks meer.
Bleek dat de decoder stuk was,hij heeft hem toen gratis gerepareerd.
Dat is toch normaal.
Maar ik heb wel eens in utrecht een lok gekocht nieuw die gaf er na een paar uur de brui aan.
Ik ging terug en ze deden daar een partij moeilijk.terwijl ik daar toch geregeld kwam

Heb de lok meegenomen en ben er nooit meer geweest
Heb hem in woerden laten maken werd gratis gedaan bleek iets kleins te zijn.
Je pakt toch je eigen als dealer als je zo moeilijk doet.

Tony
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
2012
Met opstijgende rook is een decoder doorgaans overleden.
Een mogelijke oorzaak kan de rookgenerator zijn, deze wordt gevoed door een functie uitgang decoder en het kacheltje in de rookgenerator kan wel eens wat te veel stroom pakken.
Esu decoder met 2 functies is voldoende, lichtwisseling loopt apart
1 functie rook generator, 2de functie drijfwerk verlichting.
Kosten bij zelf montage 28 euro.
Cees
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Hoi Rutger

Ik heb toevallig vandaag een digitale lok die bij mij al jaren langs de kant stond en het niet meer deed even open gemaakt en de dipswiches naar beneden gezet.
En ja hoor hij doet het weer.
Ik rij overigens analoog.
Zo ben ik toch weer wat te weten gekomen.

Tony :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022

2012, lees je dat: er is nog hoop voor je. Even tender openmaken en kijken of er zo'n ouder type decoder met dipswitches (8 mini schakelaars) in zit.
Dipswitshes naar 0 zetten met klein schroevendraaiertje of je nagel, kijken of ie dan analoog rijdt en ook van richting wil wisselen.


Voor de rest sterkte met die reparatie/garantie claim; is een lastige hoor. Want verkoper heeft niets verkeerds gezegd, 'ja, het rijdt analoog'.  
Dat verhaal met oudere trafo's kwam ik ook pas na een jaar of zo achter.

Mij heeft het gelukkig geen decoder gekost en ik gebruik uit nostalgie die oude trafo's, maar heb er nu wel een zelfgebouwde spanningsbegrenzer (reducer) op zitten.

Gr., Hajo


PS, je bent met "2012" wel érg annoniem hoor, communiceert niet zo prettig.
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Oke, Hajo.

Het is inderdaad een mooi treintje. Waarschijnerlijk bouw ik hem om voor als "siertrein".
Dan sluit ik de rookgenaraator aan + de sierverlichiting + voor lampen. Maar eerst moet ik nog goed kijken naar het treintje zelf. Want het is een fiet dat de decoder kapot is. Maar of het motertje het nog doet weet ik nog niet zeker. Hij reageert narmerlijk niet zo opgewoone spanning van de baan.



Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
2012,
Kun je niet een foto maken van motorschild en decoder?
Wel zonde om deze lok als siertrein op te stellen.
Cees
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Citaat van: 2012 op zondag 15 januari 2012, 13:03:27
Maar of het motertje het nog doet weet ik nog niet zeker. Hij reageert narmerlijk niet zo opgewoone spanning van de baan.
Dat komt omdat het een DC motor is en die reageert niet op de analoge baanspanning.
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Citaat van: Kappa op dinsdag 17 januari 2012, 20:56:10
Citaat van: 2012 op zondag 15 januari 2012, 13:03:27
Maar of het motertje het nog doet weet ik nog niet zeker. Hij reageert narmerlijk niet zo opgewoone spanning van de baan.
Dat komt omdat het een DC motor is en die reageert niet op de analoge baanspanning.

Cees,

Het is idd wel zonde van de loc, maar zo heb ik toch nog wat aan het locje
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Je had deze lok al tegen een vrij scherpe prijs, dus waarom laat je er dan geen nieuwe decoder inbouwen?
Is toch zonde van die lok en een hobby kost nu eenmaal geld en het zit wel eens tegen.
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
 :)

En als je zelf een naam geeft, en een plaatsnaam waar je woont .
(Woon je in amsterdam en wil je dat niet delen, zet dan edam)

Zijn er altijd wel hobbyisten zonder wistbelang, die je willen helpen met de inbouw.

Groet
Jan.
Hilversum.
nee hoor, Huizen
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Marklin HO blauwe stoomtrein 03 1022
2012,
Zie je het niet zitten om er een nieuwe decoder in te zetten, in jou start bericht heb je het over " hoe je het zelf zou kunnen doen "
Gezien jou aankoop adres zit je te ver bij mij weg dat ik jou erin ondersteun, inbouwen decoder.

Jan 1212 wat is "wistbelang" :P

Cees