Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Puko's reinigen

Gestart door muiderzand dinsdag 27 december 2011, 16:45:27

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Puko's reinigen
muiderzand
gast

Puko's reinigen
Hallo Marklinisten,

Ik zoek wat tips om de Puko's op een eenvoudige wijze te reinigen.

Bestaat er een schoonmaaksleper oid ? Moet soms na een tijdje niet gereden te hebben weer een rondje doen met het railgum !

Zou dat graag eenvoudiger doen ?

Alvast dank !

Groet

Jack
Re:Puko's reinigen
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Puko's reinigen
Een slecht sleper beplakken met heeeeeeeel fijn schuurpapier. Of toch een mooie lux reinigingset?
Re:Puko's reinigen
ns-lok
gast

Re:Puko's reinigen
lux setje is wel duur, maar zijn geld ook waard vind ik.
ik heb net een set (stofzuiger en borstel wagon) op ebay gekocht voor samen ?160 en dat bevalt heel goed. :P

nadeel van sleper met heeeeeeel fijn schuurpapier is dat je het slijpstof en het gewone vuil op je rails laat liggen :?

groet, renzo
Re:Puko's reinigen
Lid sinds: 2007

Vive les BB12000

offline
Re:Puko's reinigen
Hallo Renzo,
Euro 160 voor een Lux set is echt interssant qua prijs.
Ik ben zelf ook, aan het kijken over het aankoop van een reinigingswagon, en heb ik gelezen dat het Merk Lux het beste was. Alleen, niet met de mabuchi motor, maar met de faulhaber.
De stofzuigerwagon met de faulhaber en decoder kost euro 165. De set met de polijstwagon erbij kost euro 300.
Filipi
Re:Puko's reinigen
Lid sinds: 2009

offline
Re:Puko's reinigen
Ik heb van die 60157 veel te dure schoonmaakborsteldingen van Noch onder een paar wagentjes, en ofschoon ik er totaal geen geloof in had, is het absoluut zo dat dit een heel stuk helpt. Natuurlijk moet ik ook wel periodiek rijden, als het langer als een week stil staat.... dan rijdt er niks meer...
Rob
Re:Puko's reinigen
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Puko's reinigen
ik heb hier een setje van 3 lux rondrijden.Eerst puko,dan rails en dan stofzuiger.Eén van de 3 was de auto stop versie.Gewoon 2 gewone bijgekocht en ze allen laten sturen door de start/stop wagon.Is helemaal niet te duur voor wat je eraan hebt.Wel de Faulhaber versies.De ander gaan na een kort tijdje slijten en een hels lawaai maken.Een goede leverancier voor onderdelen is de winkel in Bonnevoie-Luxemburg.
Re:Puko's reinigen
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re:Puko's reinigen
Een heel efficiente methode is gewoon een railgum van Roco gebruiken.
Voor de rails gebruiken sommige mensen deze al vaker, maar door het iets schuin te houden kun je ook de puntkontakten meenemen.
Eventueel gruis kun je met de stofzuiger verwijderen.

Met SCHUURPAPIER maak je alleen maar meer schade. Dus NIET DOEN !!!!!

John
Re:Puko's reinigen
muiderzand
gast

Re:Puko's reinigen
Dank Allemaal voor jullie reacties en tips ! Ik ga naar een Lux oplossing kijken !

Groeten en lekker het nieuwe jaar in inrijden !!

Jack
Re:Puko's reinigen
Re:Puko's reinigen
B100
gast

Re:Puko's reinigen
hoi Jack

Ik ben nog van na de 2e Wereldoorlog maar wel voor de Koreaanse oorlog en maakte toen altijd mijn rails ed schoon met petroleum en een katoenendoek (wel voorzichtig over de puko ivm haken van de doek) maar werkte perfect en petroleum is nog steeds te koop Wel goed ventileren .


gr Koos
Re:Puko's reinigen
Josje
gast

Re:Puko's reinigen
Citaat van: B100 op woensdag 04 januari 2012, 22:17:28
hoi Jack

Ik ben nog van na de 2e Wereldoorlog maar wel voor de Koreaanse oorlog en maakte toen altijd mijn rails ed schoon met petroleum en een katoenendoek (wel voorzichtig over de puko ivm haken van de doek) maar werkte perfect en petroleum is nog steeds te koop Wel goed ventileren .


gr Koos

Hoi Koos
Ik heb wat oude Marklin rails (M spoor) tevoorschijn gehaald,en zie dat er lichte oxide ( lichte roest) óp de rails zitten.
De puko's zijn redelijk oke.Ik heb begrepen dat roest altijd terug kán blijvenkomen.Gaat dit met petroleum wel weg?
Groetjes Josje
Re:Puko's reinigen
Lid sinds: 2007

offline
Re:Puko's reinigen
hoi josje

niet met petroleum
gewoon met wasbenzine
en een doek bie niet pluist

mvg gerard-ns
Re:Puko's reinigen
Josje
gast

Re:Puko's reinigen
Citaat van: Gerard-ns op vrijdag 20 januari 2012, 18:31:04
hoi josje

niet met petroleum
gewoon met wasbenzine
en een doek bie niet pluist

mvg gerard-ns


Hoi Gerard dank voor je advies! Ik zal het opvolgen,en ga zo snel mogelijk aan de slag hiermee.
P.s ik had je mail gestuurd. Ik kom zeker langs
Josje