Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ontstoorspoeltjes 3,9 uH

Gestart door André 68 vrijdag 03 augustus 2012, 10:50:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ontstoorspoeltjes 3,9 uH
Lid sinds: 2012

Steam is the power

offline
ontstoorspoeltjes 3,9 uH
Ik heb laatst een Marklin 3155 omgebouwd met een ESU lokpilot decoder 54610. De loc rijdt goed op iets wat massa probleem na. Dit zal ik nog nader onderzoeken of dit een sleper probleem is. (Ik heb al extra draaistelmassa aangesloten) Anders misschien een power pakket monteren.

Hier heb ik geen ontstoorspoeltjes (van 3,9 uH) gebruikt.
Vraag:
Wanneer dienen deze gemonteerd te worden alleen bij marklin decoderof ook bij ESU? En waarvoor dienen deze?

Mvg
André
Re: ontstoorspoeltjes 3,9 uH
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ontstoorspoeltjes 3,9 uH
Hoi André,

Heb je een massadraad aan het motordraaistel en aan het chassis gemaakt?

Die spoeltjes dienen om het tegen EMK (het tegen magnetische veld) dat de motor opwekt te dempen.
In "0" van het PWM signaal meet de decoder het tegen EMK, tbv de lastregeling.
Re: ontstoorspoeltjes 3,9 uH
Lid sinds: 2012

Steam is the power

offline
Re: ontstoorspoeltjes 3,9 uH
Een extra massadraadje over de draaias heen. Dus daar waar de wielen aan vast zitten naar het loc binnenhuis(chassis) toe.

Ik heb die decoder een keer op de kop getikt zonder die ontstoorspoeltjes. Kan ze misschien los bestellen (van Marklin) en dan toch ook bij de ESU decoder toepassen? (Maakt denk ik nu iets meer lawaai met het optrekken.(zoem geluid)

In "0" van het PWM signaal meet de decoder het tegen EMK, tbv de lastregeling.PWM staat voor??

Mvg André
Re: ontstoorspoeltjes 3,9 uH
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: ontstoorspoeltjes 3,9 uH
PWM staat voor Puls Width Modulation > http://en.wikipedia.org/wiki/Pulse-width_modulation
Of in het nederlands, maar minder uitgebreid > http://nl.wikipedia.org/wiki/Pulsbreedtemodulatie

De decoder stuurt de motor aan middels een PWM signaal, omdat dan de stuurstroom heel makkelijk is te regelen door de puls breedte te varieren.