Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

ombouw 3328

Gestart door gjvdz dinsdag 03 januari 2012, 18:39:17

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
ombouw 3328
gjvdz
gast

ombouw 3328
Hallo,
Ik heb m'n 3328 omgebouwd maar nu vraag ik me af waar de bruine massadraad moet gesoldeerd worden, ik heb alles wat met elektronica te maken heeft gedemonteerd, nu is het probleem dat ik niet meer weet waar die draad naartoe moet. Tussen het relais en de massa was een printje verbonden, voor wat dient die en heb ik dit nog nodig?
Re:ombouw 3328
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

Sr Trdl

offline
Re:ombouw 3328
Een printje? Geen idee, misschien kun je een foto plaatsen?

De bruine draad gaat normaal gesproken naar de massa van de trein, dus richting de wielen. Waar je 'm precies aan vast maakt maakt niet zo veel uit, als er maar direct elektrisch contact is met de wielen. Veel locs hebben een metalen onderkant die daar zeer goed voor geschikt is.
Re:ombouw 3328
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:ombouw 3328
Dat printje zorgde ervoor dat lok tijdens het schakelen geen "bokkesprong" meer maakt en heb je niet meer nodig.
Je kunt het best de bruine draad aan een soldeeroogje solderen dat je aan het relaispaaltje vast schroeft.
Vandaar uit soldeer je een tweede draad naar het soldeerlipje dat onder één van de twee schroefjes, van het motorschild, zit.
Je hebt dan een goede massa voorziening voor de decoder.