Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Piko Hondekop ontspoord in de bocht - Probleem opgelost

Gestart door lesley001 dinsdag 03 januari 2012, 16:30:47

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Piko Hondekop ontspoord in de bocht - Probleem opgelost
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Piko Hondekop ontspoord in de bocht - Probleem opgelost
Hallo allemaal,

Ik heb al een hele tijd een Piko Hondekop in mijn bezit.

Maar nu komt het, laatst werd hij op een lelijke manier aangereden door een andere trein precies op het gedeelte waar de twee treinstellen aan elkaar gekoppeld waren.

Hierdoor was de koppeling van één stel afgebroken (de koppeling van het treinstel zonder pantografen), dit heb ik geplakt met secondelijm, maar nu ontspoort hij telkens op één manier door de bocht.

Als de trein zo een bocht neemt, ontspoort hij:


En als de trein zo een bocht neemt rijdt hij gewoon makkelijk door:



Detail van de koppeling:



Weet iemand hier raad mee, waar ik dit kan laten repareren of waar ik zo'n koppeling kan laten bestellen en zelf kan maken?

Alvast bedankt.


Groet, Lesley
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Forum Moderator
Lid sinds: 2010

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Dat word een Nieuwe koppeling, deze zijn te bestellen bij de importeur van piko, Scaletrading, let op bij de DC versie moet je als AC rijder een draad aan de koppeling solderen.

Ben zelf nu ook een koppeling aan het vervangen.
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Bij Ets Emmen zijn ze ook te bestellen. Wel even goed uitzoeken hoe je het precies moet aansluiten. Heb er laatst zelf ook een extra draad aan gesoldeerd, precies werkje ;)
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Helaas als ervarings deskundige  weet ik dat je de draden niet hoeft te solderen  je kunt nml de stekkers los wippen uit hun behuizing door deze met een klein schroeven draaiertje aan de zij kanten even los te duwen.
Zet de draden over en plaats de nieuwe koppeling en dan is het gefixed. Ben nu aan het kijken of de werkende  Schaffenberg koppelingen van Philotrain een wat steviger oplossing gaat bieden. Ik neem dan het zicht op de  stekkers die dan elders een plaats moeten vinden dan  met de koop toe.

Mijn ervaring met scaletrade (importeur) is zeer positief ik heb de koppeling recht streeks bij hen besteld en waren binnen 24 uur thuis voor  nog geen 10 euro in verzending.
gr erik
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=28208.0
mogelijk kan dit je ook verder  helpen


gr erik
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Erik,

De koppeling is dus echt stuk:
Citaat van: lesley001 op dinsdag 03 januari 2012, 16:30:47
Hierdoor was de koppeling van één stel afgebroken (de koppeling van het treinstel zonder pantografen), dit heb ik geplakt met secondelijm, maar nu ontspoort hij telkens op één manier door de bocht.

De draden moeten helaas wel los, je moet ze immers door het gaatje doen van de koppeling.

Maar waarom zet je er schaffenberg koppelingen tussen de 2 bakken? Piko heeft een redelijke stevige oplossing bedacht. Vind je dit van niet, is het beste om er een normale koppeling tussen zetten.
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Wijbe  de eerste keer dat de koppeling was afgebroken het ik er een puinhoop van gemaakt, doordat de kap niet mee werkte. Diverse draden waren los gebroken van de verbinding. Een beetje lomp ik weet het. Ben de Spoorman heeft hem toen vooor mij helemaal hersteld :thumbup:
Onlangs is  de HK van mijn baan gevallen, resultaat twee gebroken koppelingen!
Om niet steeds afhankelijk te zijn van andere bedacht ik na het lezen in een draadje om meerder HK stellen te koppelen om de schafferberg koppeling te gaan gebruiken. Deze kan van buitenaf geplaatst dus geen gestoei met het terug plaatsen van de kap worden en dan behoud het stel toch zijn onderlinge afstand (hoop ik) anders krijg je het zelfde   probleem als van Lesley dat de HK  niet genoeg ondeling afstand genereert en de bak er uitdrukt.
Inmiddels heb ik de sch.berg koppelingen wel binnen.
Binnen kort komt Alex deze kant op en dan gaan we even expirimenteren met nieuwe  oude koppelingen of de Schafferberg koppeling, deze hebben eerlijk gezegd mijn voorkeur ivm bovenstaande.(Alex is van dit alles nog niet geheel van op de hoogte >:-D)

Op de link die ik inmiddels heb geplaatst staan ook nog wat tips.
gr erik
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lid sinds: 2007

Midwolda C.S. is mijn NS wereld

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
als je Erwin (ets emmen) even mailt dat het om een ac hondekop gaat, wil hij er vast wel een extra draadje aan solderen. Altijd goeie service daar !!
Groet Robert
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Even verder ingaan op de vraag waarom Schafferberg koppeling toepassen.
Het zal duidelijk zijn voor de meeste lezers dat ik niet zo handig ben wat betreft electronica.  Door de koppeling te vervangen en niet de stekker hoef ik hier niets aan te solderen en hoeft de kap niet los!.  
Als enige nadeel zou ik kunnen benoemen dat de electrische aansluiting zeer waarschijnlijk in het zicht kom.  Maar  de voordelen wegen voor mij zwaarder dan de nadelen  zoals het van buiten af toegangkelijkheid en de schafferberg koppeling Pihlotrain meer  HUFTERproof is  :o)

Even vlug reageren op het bovenstaande wat betreft koppeling oficieel zijn er twee veries AC en DC  in mijn geval had ik verzuimd om bij de bestelling te vermelden dat het ging om een  ac versie.

gr erik
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Hallo allemaal,

Iedereen bedankt voor de reactie's, ik heb alles even rustig in me op genomen.

Ik hoef dus alleen maar een nieuwe koppeling te bestellen en deze dan vervangen, en waarschijnlijk nog een draadje extra solderen?


Groet, Lesley
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Zoals Erik schreef,hoef je dit waarschijnlijk niet te doen....hij had de AC versie besteld.
Bestel je de DC versie,dan moet je even draadje solderen.
Althans , zo begreep ik het.

Mvg: Alex
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Klopt even bellen naar de importeur kan ook dan heb je zeker de goede. En die is vlug ik had de koppeling  binnen 24 uur in huis !!!

Als je  de link bekijkt  in een eerder berichtje van me zie je dat  het printplaatje in de koppeling  bij de stekkerkant los kan (even  scrollen naar beneden) , door aan de zijkanten  het stukje plastic wat het printje vast houd er van onder uit met een schroeven draaier er uit te drukken. Dan behoef je alleen de draden bij de decoder los te maken en het  orgineel printje met voldoende draden over zetten, Scheelt wat gep#$$$%$l  >:-D.

suc6 erik
Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lesley je hebt een PB
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Erik,

Ik begrijp niet helemaal wat je nauw bedoeld met de schaffenberg koppeling. Wil je deze nu aanrengen tussen de 2 bakken van 1 stel? Of gebruik je ze gewoon om meerdere stellen aan elkaar vast te koppelen?
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Wijbe,
Dat klopt tussen de bakken van  1 stel.  Het probleem is ieder keer dat zo'n  koppeling afbreekt je alles moet uitbouwen.
Zoals je wellicht weet is dit de vorige keer helemaal fout gegaan.
De gedachte is nu om de twee bakken te koppelen met de schafferberg koppelingen van Philotrain.
Het electrisch gedeelte wordt dan door middel van de al bestaande man vrouw stekker verzorgt.
Deze komt ergens onder  tegen een van de bakken te liggen.
Misschien niet de mooiste oplossing maar wel een die beter toeganglijker is bij afkoppelen ect.

Daarnaast speelt mee dat ik niet iedere keer afhankelijk wil zijn van derden ,ook al doen ze mij met plezier helpen.

Ik zat net even in een draadje te lezen over het ombouwen van een F* plan V en daar koppelen ze de bakken met SYMOBA, Kortkoppelingsmechanieken spoor N.
Dat ga  ik ook nog eens goed bekijken. Met name de ondelinge afstand van de bakken is zo belangrijk anders duwen ze elkaar uit de rails.
De draden die zijn altijd wel weg te werken.

En je sugestie van gewone koppelingen ga ik ook onderzoeken. Stom genoeg niet aan gedacht al schrijvent bedenk ik dat de roco kort koppeling  een mogelijkheid zijn, als dat lukt dan gaan de schafferbergers naar de voor/achter kanten,  deze zijn echt best mooi en dan nog functioneel ook :D




gr erik
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Erik,

Bij mij rijd de hondekop al meer dan 2 jaar zonder problemen, al enige 'grote' aanrijdingen gehad. Hij is dan ook aangewezen als expirimenteerstel kwa pimpwerk. Hoe jij het dan kapot krijgt :lol:

De geleider van de koppelingen is een soort zwaluwhouder, zit vast met een veertje. Heel veel wagons hebben dit ook, dus het lijkt mij dat er wel een nem schacht houder voor is, die in de zwaluwhouder past.
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Van de tafel laten stuiteren in een klimspiraal in aanbouw >:-D

gr erik
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Tsjah..... :lol:

Als je er normaal mee omgaat, ontsporingen en dergelijk. Gaat de koppeling echt niet stuk, moet toch een redelijk zware belasting krijgen. Zoals lesley bijvb.
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
 Wijbe ik deel je mening;
Als de "hellingproef"niet was mislukt door naar beneden te storten was er niets aan de hand geweest.
Ik onderwierp de HK  hier aan, om te kijken of het niet te stijl was.
Dat verliep prima, maar door een ruk aan mijn MS trok ik een rails mee en toen storte die naar beneden, de rest heeft ook niets geleden alleen de koppelingen waren gebrokken.
Als de motorbak vooraan zit dan gaat het heuvel afwaarts goed,echter heuvel op word de afstand tussen de bakken te klein en krijg je de problemen  die  wesley ondervind :-(
gr erik
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Erik,

Mijn hondekop rijd al 2 jaar lang probleemloos rond in een R1 spiraal, als er dus 1 koppeling zou moeten breken, dan zou het die van mij moeten zijn!
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht - Probleem opgelost
Hallo allen,

Om dit draadje 'af te sluiten'.

Vanmiddag kwam de bestelling van ETS Emmen binnen met de koppeling (en nog wat paar kleine dingetjes :P).

Gelijk bezig geweest met de trein repareren.
Het was een heel gedoe om de koppeling er mooi en goed in te krijgen, maar uit eindelijk lukte het.

Na de draadjes te solderen meteen op de baan gezet.
De Hondekop rijdt nu prima!!!  :)

Iedereen bedankt voor de reactie's.  :thumbup:


Groet, Lesley 
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Lesley,

Nu je hem toch open hebt gehad... Ledstrippie pakken, en een 1k weerstand. Nog wel even een esu decoder erin zetten dan, rijd beter en kun je het interieurverlichting dan ook schakelen ;)
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Speciale Gast
Lid sinds: 2010

Heemskerk

offline
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht
Wijbe,

Tsja, je kan altijd verder en je kan weer altijd meer.

Maar dat kost ook allemaal weer geld, en dat heb je nou niet veel als je 15 jaar bent.  :P

Al dat pimpwerk bewaar ik nog even voor (ietsjes) later, moet ook nog mijn andere loc ombouwen naar digitaal (hij is nu delta).

Iig bedankt voor de tip en je link, maar de ombouw kan nog wel even duren.  O:-D


Groet, Lesley
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht - Probleem opgelost
Lesley,

Groot gelijk, ik heb het nu ook gedaan omdat er wat krasjes op de hondekop kwamen, en de garantie verlopen is.
Re:Piko Hondekop ontspoord in de bocht - Probleem opgelost
Hoi,

Ik heb ook een Piko Hondekop. Ik brak de koppeling binnen twee dagen, omdat ik stalen koppelingen van Marklin gewend was. Wij zijn  verwend met Marklin oerdeglijk spul.
Heb ook een Lima Mat46 - zelfde probleem die iele plastieke koppelingetjes. Vooral als je ze electrisch verbonden wil houden.

Anyway - met secondenlijm is het gelukt en nu met heel veel beleid de koppelingen losmaken - liefst zo min mogelijk.

Heb nog heel wat verhalen over de jacobs zetel onder de Mat46 - ik heb M-rails. Heb de gehele baan opnieuw moeten stellen om de millimeter - het zijn prinsessen op ertwen beide. Maar goed alles rijdt nu goed, je leert er veel van. Marklin spul laat je wat slordig zijn soms - het spul is zo goed!

Veel success met je reparatie!

Groeten,

RObvO