Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?

Gestart door Ingeborg79 maandag 02 januari 2012, 23:10:22

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Goedenavond allemaal,

Nieuw en al gelijk een vraag:

Ik zal beginnen met me voor te stellen ik ben Ingeborg en ik heb een zoon Thomas van bijna 9 (in februari) hij is al sinds dat hij klein is helemaal gek van Thomas de trein. Vandaar dat ik me richt tot dit forum.

Hij gaat nu zijn overstap maken (als hij genoeg gespaard heeft) naar het modelspoor. Ik heb nog van mijn jeugd oud marklin m-rails liggen en een loc met wat wagonnetjes en in de modelbouw winkel waar we vanmiddag waren hebben ze verloopspoor van m-rails naar het nieuwe c-rails. Ze zeiden ook dat het geen probleem is om daar de loc op te laten rijden. Hij gaat dan waarschijnlijk voor set 29163 (de haribo trein) of iets vergelijkbaars. Maar ook hier op het forum wordt je als je er al weer een tijdje uitbent dood gegooit met informatie waar je dan door de bomen het bos niet meer ziet....

Wat wij voor hem zouden willen is het volgende:

Dat hij eventueel een startersset aanschaft waarbij hij gebruik kan maken van mijn oude m-rails. En dat hij dan een goed begin heeft met een digitale loc. Maar wat ik ook al gelezen heb is dat je de oude blauwe travos daar niet meer mee moet gebruiken en die moet vervangen door een witte? Dat klopt???

Dus mijn vragen zijn eigenlijk als volgt:

  • Kan hij gebruik maken van mijn oude m-rails in samenwerking met het nieuwe c-rails? En is het aan te raden?
  • Ik heb heel veel gelezen al over de digitale locs en rails maar wat is voor hem aan te raden voor nu om mee te beginnen? (het zal een analoge loc worden met hooguit de komende 5 jaar max 3 tot 4 digitale treinen)
  • Raden jullie aan om dat toch of helemaal analoog te gaan rijden of helemaal digitaal en het dus niet te combineren?

Voor nu laat ik het even bij deze vragen want er komen er vast nog meer of hele andere als we jullie antwoorden krijgen. We zijn ook van plan om 21 januari naar Houten te gaan om daar misschien wat te gaan aanschaffen.

Alvast heel erg bedankt voor jullie antwoorden!
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Alvast welkom, Ingeborg en Thomas !

1) Je kan M en C rails perfect combineren, zolang je maar zorgt dat alles overal goed in mekaar is gezet en je goed contact hebt.  Die overgangsrails zijn best wel goeie dingen.

2) digitaal wordt inderdaad afgeraden de oude blauwe transofrmatoren niet meer te gebruiken, eerder de witgrijze.  Dit in verband met de omschakelspanning.   Echter, als je digitaal wil gaan, moet je sowieso een digitale stuureenheid gaan aanschaffen  (of zit er eentje bij de startersset) en dan kom je al aan een nieuwe transfo. probleem opgelost.   De oude blauwe kan je de behouden en gebruiken om verlichting en wissels aan te sturen....

3) De meeste digitala loks kunnen op een analoge baan rijden, maar niet om gekeerd.  Een analoge lok op digitale baan gaat er in theorie als een speer vandoor en stopt niet

4) analoog en digitaal mengen kan , in die zin dat je bvb digitaal kan rijden (treinen) en analoog schakelen (wissels, seinen, verlichting, ....).    Analoge en digitale spanning op eenzelfde spoor kan en mag niet.


De sturing bij de 29163 is niet meteen een volwaardige digitale stuureenheid, vrees ik.  Maar het werkt wel zolang je enkel die lok op de baan hebt.   Je zou natuurlijk kunnen uitkijken naar een leuke tweedehands  6021 controlle, een Mobile Station (versie 1 of 2) of zelfs een Central station (versie 1 of 2) naargelang je budget.



Hopelijk is dit een start om jullie op de goeie weg te helpen...

Succes er mee en laat ons mee genieten van jullie aanwinsten en vorderingen , hee .

Dani
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Hoi Dani,

Alvast heel erg bedankt voor je berichtje terug!

Wat is voor een mannetje van 9 aan te raden als digitale begin set Mobile of Central. Het moet natuurlijk niet zo zijn dat hij om de 5 minuten beneden  is omdat het weer mis gaat  :P Niet dat mama of papa daar moeite mee hebben natuurlijk! Hij is zelf best slim en heel erg voorzichtig met zijn spullen maar zijn tweelingbroer niet altijd  >:-D. En waar praten we dan over qua budget? Dat is waarschijnlijk verstandig om op een beurs aan te schaffen of scheelt dat niet zo in prijs?

Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
ik zou voor een 9-jarige gaan voor iets eenvoudigs, een Mobile.   Bij voorkeur een model 2 (heeft meer mogelijkheden), maar anderzijds koop je tweedehands al een MS-1 met trafo en aansluitrail voor zo'n goeie 50 euroojes of to (zlfs minder soms).   Daarmee kan je dan 10 lokomotieven "opslaan" en aansturen.  Helaas kan de trafo ze niet allemaal gelijk van stroom voorzien, maar 't is leuk om ze allemaal 'bij de hand" te hebben zonder dat je al de digitale adressen moet van buiten leren (zoals je wel moet bij een 6021 bvb).

Als je naar een beurs gaat, kan je vaak mooie koopjes doen, en de verkopers kunnen je nog advies mee geven ook, wa taltijd mooi mee genomen is.

Succes met de zoektocht.  Kijk bvb es op marktplaats of zo naar  Marklin Mobile Station.
Misschien vind je re hier op het forum zelfs nog bij de advertenties.

Dani
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Hallo Ingeborg,

de bij de Haribo set meegeleverde besturingsapparaat is juist een prima instap voor een negenjarige, hiermee kunnen max. 4 treinen bestuurd worden, zover dat hij tegen het maximum van dit apparaat aanloopt is hij nog lang niet.

De oude en nieuwe rails kan prima gecombineerd worden met 1 of 2 overgangsrails.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Dag Ingeborg en Thomas.
Hartelijk welkom op ons gezellige maar ook leerzame forum.
Het valt in het begin zeker niet mee om met alle voorhanden informatie de juiste keuze te maken maar, zoals Walter al opmerkt, het Haribo setje geeft al een leuke basis om verder te gaan.
Ook met de aanschaf van 1 of 2 overgangsrails C>M kun je de "oude" M-rails ook gebruiken, voor Thomas leuk om gelijk al wat meer spoor te leggen en voor mams leuk om de oude spullen toch in gebruik te zien.
Wanneer jullie in Houten gaan kijken naar aanvullende spullen, niet te snel kopen, eerst goed rondkijken (en genieten) en prijzen vergelijken.
Je kunt beter niet gelijk van alles kopen maar eerst kennis en ervaring proberen op te doen.
Natuurlijk kun je hier op het forum altijd je vragen kwijt, antwoorden komen vrijwel altijd.

Veel plezier op ons forum en met het modelspoor.
Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Ik weet niet precies welke besturing er in de Hariboset zit (is dat de witte Z-trafo met een schuifschakelaar met 4 adressen erop?).
Maar als je een goedkoop en degelijk digitaal begin wilt maken, kun je ook voor belachelijk weinig geld een Delta-eenheid kopen (Nr. 6604).
Zelf rijd ik al jaren met Delta, zonder enig probleem. Het voordeel van deze kastjes is, dat er 2 noodstopfuncties op zitten. Volgens mij zijn die kastjes (bijna) onverwoestbaar. En de overstap naar een moderner digitaal systeem is heel gemakkelijk te maken.

Succes en veel plezier!
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Delta is inderdaad leuk om mee te beginnen, Jilger.  Maar, je bent beperkt tot 4 (of met de Delta Pilot er bij) maximaal 5 adresjes.  En als je digitale loks nou net andere adressen hebben dan bewegen ze voor geen meter.  Dan moet je ze laten omprogrammeren.   Met een MS heb je dat probleem niet, je hebt 80 adressen beschikbaar en kan digitale decoders hun adres wijzigen.

Voordeel van Delta is natuurlijk dat je je blauwe trafo kan blijven gebruiktn (niet optimaal maar hte kan) en dat je later als "de kleine" groter wordt en full digitaal gaat, hem als Booster kan inzetten, zodat de baan mee groeit.

De regelaar in de Haribo set is niet de witte trafo met schuifregelaar, neen.  Het is een infrarood afstandsbediening met rode knoppen.

Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
O, ja, die heb ik sinds kort ook.
Werkt op zich prima, maar ik mis in vergelijking met de ouderwetse Deltabesturing wel de draairegelaar voor de snelheid en de noodstopvoorziening.
Wél leuk zijn de schakelbare functies (voor de locs die dat ondersteunen).

Trouwens, omdat ik nu ook de IR-afstandsbediening heb, en een paar locs waarbij deze regelaar ook echt iets toevoegt, heb ik gisteren een overgandsrail van M naar C besteld. Dan kan ik mijn IR-afstandsbediening op mijn ouderwetse M-baan aansluiten en dan binnenkort kiezen waarmee ik ga rijden. Ouderwets met Delta (maar met een fijne draairegelaar én een noodstopknop) óf modern met een afstandsbediening, meer functies maar minder fijne bediening... (en ik heb ook nog een schakelaar waarmee ik old school ananloog kan rijden...)
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Goedemorgen allemaal!

8o Het begint allemaal wat wazig te worden...  ;)

Hij had eerst zijn zinnen gezet op het goedkoopste ICE setje van marklin dat is een treintje door batterijen aangedreven met afstandsbediening. Daar hebben we hem ondertussen vanaf. Maar jullie kunnen je natuurlijk voorstellen dat zijn budget dan niet super groot is (hij heeft nu 80 euro's en hij is 6 februari jarig dus daar komt nog wel het een en ander bij maar dus niet een heel groot budget). Thomas heeft autisme maar is daarbij bovengemiddeld begaafd en dat brengt bij mensen nog al wat verwachtingen met zich mee omdat hij een heel duur taalgebruik heeft. Daar komt ook nog bij dat bijvoorbeeld de meneer die ons gister in Amersfoort in de treinen winkel te woord gestaan heeft wat dingen heeft verteld die hij dan ook gelijk voor waarheid aanneemt terwijl hij gister toch wat tegenstrijdigheden gehoord heeft die dus niet kloppen. Ik kan niet tegen dat soort mensen die dus of niet helemaal weten wat wel en niet kan of die gewoon maar wat vertellen om te verkopen.

Als ik het nu goed begrijp zit in het Haribo setje een simpele besturingseenheid die 4 kanalen kan aansturen, maar dat kan dus een probleem worden als je dus andere treintjes gaat aanschaffen via bijvoorbeeld marktplaats, als die geen gebruik maken van dezelfde kanalen?

Dat probleem zou je dan niet hebben als je voor een Mobile of een Central gaat omdat je dat dan zelf kan programmeren?

Zoals jullie zien zit ons probleem dus in de digitale overstap :O
Maar kan hij dan de "simpele"afstandsbediening vanuit de startset bijvoorbeeld dan wel daarbij gebruiken?

Ik wil jullie ook nog even laten weten dat ik het super vind dat jullie zo behulpzaam zijn!!!!
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Citaat van: Ingeborg79 op dinsdag 03 januari 2012, 10:43:37
Als ik het nu goed begrijp zit in het Haribo setje een simpele besturingseenheid die 4 kanalen kan aansturen, maar dat kan dus een probleem worden als je dus andere treintjes gaat aanschaffen via bijvoorbeeld marktplaats, als die geen gebruik maken van dezelfde kanalen?
Dat probleem zou je dan niet hebben als je voor een Mobile of een Central gaat omdat je dat dan zelf ik kan programmeren?

Dat vat het zo wel wat samen, ja.  Je hebt het begrepen volgens mij.
Ik wil het niet moeilijker maken, maar als je decoders hebt (delta of digitaal) met dipswitches (daarvoor moet de trein dan wel open) kan je de adressen manueel instelln, anders niet.


om eerlijk te zijn, dat ICE startsetje is best wel een interessante deal, omdat je de sporen die er bij zitten gewoon als C spoor kan blijven gebruiken, ook al koop je andere lokomotieven, en ga je digitaal rijden of beslis je toch om analoog 3rail te rijden.   Ook de verloopsporen C naar M passen op die uit de start set.    Dat setje kost 50 euro, en als je de prijs van de sporen die er in ziten nieuw berekent, kom je al bijna daar aan.  Echter, als je dan met een centrale gaat rijden, ga je de ICE uit de startset niet kunnen aansturen, daarvoor ga je nog de meegeleverde afstandsbediening moeten gebruiken, die helaas dan ook weer niet je andere treinen kan besturen.


Als Thomas zoals je zegt een "clevere kerel" is voor zijn leeftijd (mag ik je uitleg over autisme en bovengemiddel begaafd zo even vrij vertalen ?)  dan zou ik toch kiezen voor een setje met een Mobile Station.  Het houdt meer deuren open naar uitbreiding toe, zeker als hij zijn baan gaat vergroten met de M sporen.

De tip van AlbertJan om in houten eerst goed rond te kijken, kan ik beamen.   Beter nog zou zijn als je bijvoorbeeld zou kunnen afspreken in Houten met iemand hier van het forum die wat kennis van zaken heeft, en vooraleer je gaat rondkijken en shoppen, even een babbeltje te doen bij een lekker bakkie koffie of thee, om es te gaan inschatten wat jullie precies willen en wat de finansiële mogelijkheden zijn.   Ik ben zeker dat er veel mensen hier zitten die jullie willen helpen.   (zelf geraak ik helaas niet tot in Houten).    Een babbeltje van een kwartiertje kan soms nog beter helpen dan 100 forumberichten.

In elk geval, succes bij de keuzes.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Ingeborg,

In de gebruiksaanwijzing van de 'simpele afstandsbediening' staat dat alle locomotieven daarmee te programmeren zijn (in tegenstelling tot mijn oude Deltakast 6604).

Het zit namelijk zo. Oudere digitale en/of deltalocomotieven hebben een decoder met daarop een aantal adresschakelaars. Hierbij moet je, om het adres in te kunnen stellen, de loc open maken en met een klein schroevendraaiertje o.i.d. de adresschakelaartjes in de juiste positie zetten. Bij de nieuwste generatie locomotieven zijn de schakelaartjes niet meer aanwezig. Deze locs moeten elektronisch op het juiste adres worden ingesteld. Dit kan dus wél met de infraroodafstandsbediening, maar niet met de oudere Delta besturingen.

Volg je het nog?

Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Citeer
De tip van AlbertJan om in houten eerst goed rond te kijken, kan ik beamen.   Beter nog zou zijn als je bijvoorbeeld zou kunnen afspreken in Houten met iemand hier van het forum die wat kennis van zaken heeft, en vooraleer je gaat rondkijken en shoppen, even een babbeltje te doen bij een lekker bakkie koffie of thee, om es te gaan inschatten wat jullie precies willen en wat de finansiële mogelijkheden zijn.   Ik ben zeker dat er veel mensen hier zitten die jullie willen helpen.   (zelf geraak ik helaas niet tot in Houten).    Een babbeltje van een kwartiertje kan soms nog beter helpen dan 100 forumberichten.

Daar moet ik het misschien wel mee eens zijn Dani misschien dat er iemand in de buurt woont die zijn hobby met ons wil delen  :P door goede adviezen te geven?

@Jilger:

Soms moet ik het even op me in laten werken  :D maar als ik het goed begrijp dan kun je dus wel met de infrarood afstandsbediening de "nieuwere" treinen aansturen? Zonder moeite dat je allerlei moeilijke dingen moet gaan doen om ze op het juiste kanaal te krijgen?  Dit heb ik even van een site waar ze de bediening los kan kopen:

Digitaal IR-regelapparaat voor de regeling van maximaal 4 treinen.
Met de vaste adressen 78 - 72 - 60 - 24

Dat moet dan dus geen probleem zijn?
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Ik had nog even een "treinen"moment terwijl ik een sigaretje aan het roken was  8)

Als ik het goed begrijp is het verloop van analoog naar digitaal ongeveer zo:

Analoog
Digitaal met Delta als alleerste stap
toen zijn ze begonnen met de IR afstandsbediening (lage instap voor kids?)
en de Mobile Station voor de wat gevorderden
en dan de grote broer de Central Station voor de die Hards

Klopt dat ongeveer?????
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Dat klopt best goed. ;) :thumbup:

Hoe het precies zit met zo'n IR-bediening weet ik niet, maar de adressen die je opgezocht hebt zijn Delta-adressen.

Sommige treinen hebben een Delta-decoder. Dit is een uitgeklede digitale decoder, bedoeld om met maximaal 4 treinen tegelijk te rijden, zoals met dat IR-setje. Het voordeel is dat je Delta en Digitaal gewoon door elkaar kan gebruiken. Als je maar van één van die 4 adressen gebruik maakt bij Delta.

In de locomotieven zit dus een decoder. Wat oudere decoders en de meeste Delta-decoders hebben dipswitches. Dat is een zwart blokje met kleine schakelaartjes waarmee je het adres kan instellen. Digitaal heeft 8 schakelaars, Delta heeft er 4. Welke adressen bij welke standen horen vind je hier.

Modernere decoders hebben die dipswitches niet meer. Die moet je programmeren met bijvoorbeeld een Mobile Station. Als je dus met zo'n IR-setje wil gaan rijden en een loc heeft zo'n nieuwe decoder zonder dipswitches, dan moet je even iemand vragen om de loc voor je te programmeren op een Delta-adres.

Persoonlijk zou ik overigens voor een Mobile Station gaan. Je hebt dan direct volledig digitaal, je kan 10 treinen kwijt i.p.v. 4 en je kunt je locs zelf programmeren. Een MS1 met trafo en aansluitrail is hooguit 5 tientjes.

Groetjes,

Rutger
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Hoi Rutger,

Ik heb de adressen opgezocht bij het volgende:

Marklin HO 00748 Besturings Set met Draadloze Infrarood Afstandbediening

die zit bij de instapmodellen van marklin, kan het zijn dat het dan gewoon een Delta kastje is????
Dat ik dat niet helemaal begrepen heb? Of de vernieuwde versie van de Delta???

En wat ik ook nog op het forum tegen kwam was dat ze aanraden om een travo van 60Va te gaan gebruiken ipv een standaard travo van 32Va omdat je dan meer treinen kan laten rijden?? Zal in het begin niet nodig zijn hoor maar voor de toekomst is alvast handig om te weten.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
De IR bediening van de startset blijkt inderdaad een soort "Delta" kastje te zijn, dat precies die delta adressen ondersteunt, maar dan geen andere.

@Rutger : blij dat je mijn mening deelt, ik ben er vrij zeker van dat met een Mobile Station, de kleine Thomas al een eind verder komt.  En de 5 tientjes heb je inmiddels ook bevestigd, dus ik zat er aardig in de buurt ;-)

@ingeborg:   De 60VA transfo heeft enkel zin als je stuurapparaat zelf die  VA kan verwerken of als je 'm op een booster aansluit.   niet om het nog ingewikkelder te maken, maar ik probeer het even uit te leggen :

- Een DELTA kastje kan over het algemeen max 1,9 A aan, dus    32 VA   (bij 16 - 18v)
- Een Mobile station kan 1,2 tot 1,9 A aan  (afhankelijk van de versie, ga er van uit dat de meesten 1,2 A zijn)   dus 18 - 32 VA
- Een Central sation kan meer aansturen dan de 30 -32 VA...  (maar kost ook een pak meer)



Ik zou voorlopig de voedingsmodule bij de MS  gebruiken, dan kan hij toch al een paar treinen laten rijden.  Later kan je nog uitbreiden met een extra trafo en een boostertje.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Beste mensen,

Ook met het infraroodapparaat kunnen decodes zónder dipswitches worden geprogrammeerd.
Zoek op internet eens naar de gebruiksaanwijzing, daar staat precies beschreven hoe e.e.a. werkt.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
@Jilger :  we geloven je heus wel hoor, punt is alleen dat een MS toch net iets overzichtelijker en uitgebreider is.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Dus de mooiste sets waarmee je dan gelijk klaar bent voor de toekomst zijn als volgt:

Marklin startset 29475
Marklin 29539

Dan heb je alles gelijk bijelkaar. Of je moet dus het mobile station via marktplaats los kopen maar wat heb je dan nodig om het werkend te krijgen op bijvoorbeeld mijn oude m-rail

Verloop van m naar c-rail en dan verder want het is dan wel handig om dat dan wel compleet te hebben:

60653 Mobile station 2010
60113 Digital-aansluitbox
66361 Schakelnetdeel 36 VA, 230 volt

maar lijkt mij dat je dan ook nog een aansluitrail nodig heb?
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
de aansluitrail is bij de MS-1    (zoals in setje 29475, dus het geval is ).  Die rail heeft dan meteen het "aansluitkastje" er vast aan)

De 60113 die jij vermeldt is voor de MS-2  (zoals in set 29539) en kan je op de rails aansluiten via de rode en bruine draad die er uit komen.

Je redenering is voor de rest correct, en je lijstje ook ;-)



Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Dank u dank u

Zoals je ziet begint het ergens in Maastricht te donderen (moet voor jou in Belgie goed te horen zijn Dani  :D)

We zijn ook wel van mening dat het verstandiger is om een startset aan te schaffen omdat dat per saldo waarschijnlijk goedkoper zal zijn dan alle onderdelen los te kopen. Mits we via MP natuurlijk niet iets tweedehands tegen komen.

Ik zal hier ook op het verkoop forum een berichtje plaatsen met het verhaal misschien dat iemand nog wel voor een leuk prijsje wat heeft liggen?

Alvast bedankt voor de vele informatie, en we zullen jullie zeker op de hoogte houden van alle vorderingen!
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Dag Ingeborg en Thomas.

Citaat van: Ingeborg79 op dinsdag 03 januari 2012, 11:12:14
Daar moet ik het misschien wel mee eens zijn Dani misschien dat er iemand in de buurt woont die zijn hobby met ons wil delen  :P door goede adviezen te geven?

Ik zag net dat jullie in Woudenberg wonen en aangezien ik in Nijkerk woon! ;)
Jullie zijn van harte welkom om bij mij thuis wat te bekijken en uitleg te krijgen. (PB volgt)

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Go AJ,   Go AJ,  Go AJ ......   (vreugdedansje)
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Ik denk dat je het beste af bent met een nieuwe complete startset.
Hiervan weet je dat alle delen samen moeten werken. Ook heb je garantie als iets niet werkt zoals je verwacht.

2 overgangsrails C-M erbij en je kunt uitbreiden met je oude M-rails.
Voor het gebruik van digitaal moeten de M-rails wel in goede staat zijn (schoon en niet verroest).

De suggesties met oude Delta Controllers zijn goed bedoeld, maar kunnen (als iets niet goed werkt, omdat het toch oude materiaal is) het plezier meteen vergallen.

Ga kijken bij AJ en laat je goed voorlichten.

succes
Henk
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Ben ondertussen bij AJ geweest en de kids en ik hebben hun ogen  8o 8o 8o

Namens de kids  :thumbup: :thumbup: :thumbup:

En heel erg bedankt voor alle adviezen we houden jullie op de hoogte!
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Je laat er geen gras over groeien ;-)

Ik heb er verder niets aan toe te voegen. Volgens mij doe je het goed.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Idd we laten er geen gras over groeien!!!

Vandaag hebben we via MP een mobile station I aangeschaft compleet met travo en aansluitspoor (nu nog een trein hihi)

Maar we hebben nog een vraagje... (zal voor sommige wel dom zijn maar ik heb altijd geleerd domme vragen zijn vragen die niet gesteld worden dus hier komt ie)

H0 spoor is dat nou gelijkstroom???? En als we losse locjes kopen moet dat dan gelijk stroom zijn of mag en kan dat ook wisselstroom zijn of heb je dan weer de verkeerde?? Of ligt het aan de travo die je ertussen hebt zitten????
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Gelijkstroom en wisselstroom komen beide voor bij h0. Echter gebruikt Märklin wisselstroom en dit is ook het 'type' stroom die de Mobile station levert. Gelijkstroom en wisselstroom locomotieven zijn niet uitwisselbaar. Je kunt dus alleen wisselstroom geschikte locomotieven gebruiken. (Het kan wel door ze om te bouwen, maar dat laten we maar even buiten beschouwing). Er zijn tegenwoordig ook andere merken die wisselstroom locomotieven verkopen. Voorbeelden hiervan zijn Roco en Pico.

Als je losse locomotieven koopt is het praktisch als je gelijk digitale wisselstroom locomotieven koopt. Deze zijn dan gelijk bruikbaar zonder dat er eerst nog electronica moet worden ingebouwd. Wisselstroom locs van andere merken dan Märklin zijn over het algemeen gelijk al digitaal.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Hallo Ingeborg,

Nu wil ik geen verwarring stichten ofzo,maar de motoren met magneten zijn gelijkstroommotoren en niets anders.

Márklin monteert deze weer in de lok's met nummer 37xxx,en kunnen goed worden aangestuurd met een MSI/II.

Als je digitaal rijdt maak je de keuze tussen hoe je de stroom opneemt,nl. via de railstaven,of via de railstaven en de middenrail.

In dat laatste geval heb je een sleper onder je lok zitten.

Fabrikanten als Roco en Pico hebben ook van deze lok's,en er zijn nog wel meer merken te noemen.

Het is goed dat je informatie zoekt,of kan ik zeggen bezoekt? :-)

Bij handelaren moet je goed zoeken voor die info,en iemand die geen belang heeft bij wat je koopt ,kan je dus beter van info voorzien :thumbup:

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Dank je Hans en Alex,

Maar nu blijft er toch nog een vraag over. Wat zittener dan voor locs in de startsets die ik hierboven genoemd heb? Wissel of gelijkstroom? En kan het ook zijn dat de travo die we hebben alleen het een of het ander doorgeeft of beide en regelt de ms dat dan zelf? Het lijkt me overigens wel logisch dat je beide niet tegelijk kan rijden ( of kan dat toch wel). Het nummer van de travo die we hebben is 66191. Daar schijnt ook weer verschil inte zitten als we de gebruiksaanwijzingen mogen geloven.

Ik hoop dat jullie de vragen kunnen beantwoorden dat scheelt een hoop teleurstelling bij de kids.

Alvast bedankt!
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Dat is iets dat mij ook veel heeft beziggehouden. Maar het gekke antwoord is: het maakt niet uit. De trafo gaat naar de controller. De trafo is wisselstroom. Deze wisselstroom gaat een booster in. Een booster zorgt ervoor dat de wisselspanning gelijkspanning wordt. Maar.... De controller geeft digitale signalen door. Deze signalen gaan ook de booster in. De booster moduleert de gelijkstroom met dit digitale signaal. Dus de gelijkstroom wordt weer wisselstroom, maar de frequentie is nu variabel, want de golf (nu niet rond zoals uit het lichtnet, maar in blokvorm) bepaalt het digitale signaal. Deze gemoduleerde gelijkstroom wordt nu aan de rails gevoerd zodat de trein de stroom met signaal kan afnemen. Veel treinhobbyisten noemen dit 'digitale stroom'.  Nu zijn er twee mogelijkheden. De trein heeft een gelijkstroom motor of de trein heeft een wisselstroom motor. Maar omdat de treinen digitaal zijn, zal de decoder ervoor zorgen dat de motor correct wordt aangestuurd. Maar de decoder moet wel bij het type motor passen. Heb je een werkende digitale trein die bv. werkt op MM dan werkt het gewoon. Los van het type motor. Ga je een analoge trein ombouwen, dan is het belangrijk dat je de juiste spullen bij elkaar zoekt. Maar dat is weer een ander verhaal. Ik besef dat het verhaal wat jip-en-janneke taal is, maar hopelijk toch duidelijk.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Hallo Ingeborg ,

Een foto zegt zoveel meer....in dit geval via een linkje ;)

start-set 29475

In deze set zit een MS I.
Het model is een Lok met een gelijkstroom-motor,en het grote voorbeeld luisterd naar de naam Traxx lok's.
De motor is weliswaar gelijkstroom,en de decoder zet de digitale spanning om voor deze motor in rij-commando's.
Dat doe je dus als je aan de draaiknop van de MS I zit.

start-set 29539

In deze set zit een MS II.
Dit is een lok,die met een andere aandrijving is uitgerust,en vermoedelijk ook met een gelijkstroom-motor.
Märklin had deze lok al eens eerder gemaakt met schijfcollector motor met spoel (let op : Wisselstroom).
En dat is al heel lang geleden.
Maar ook in deze lok zit een decoder die raadt weet met de digitale commando's.

De digitale commando's liggen vastgelegd in een protocol.
Dat kan zijn : DCC MFX,Motorola (zowel oud en nieuw),en Selextrix.

Märklin gebruikt alleen de eerste drie in hun centrales voor Märklin.
De MS I gebruikt alleen MFX,en Motorola.
De MS II gebruikt als extra ook nog het DCC protocol.

De trafo die erbij zit,is een trafo met een vermogen van 18 VA,en je hebt er verschillende uitvoeringen van.
Maar dan heb je ook een ander nummer als het goed is.

Er kan ook verschil zitten in je MS I,want die heeft ook twee types nl een 1,2 VA aan vermogen en een 1,9 VA.
De eerste werd vaak in de start-sets verkocht,de andere kon je los kopen of bij een spoor I setje.
Bij de MS II heb je dat weer niet,want het vermogensdeel verhuisde van de handregelaar,naar de aansluitbox.

Ik hoop dat deze informatiestroom die op je afkomt nog begrijpbaar is :?

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
ik denk, om het heel simpel te stellen : 

- koop gewoon AC (wisselstroom) digitale of delta  loko van Märklin of een ander merk dat op 3-rail rijdt  (dus met middensleper) en je zit goed.   het maakt idd niet uit of daar dan "achter" de decoder een gelijkstroom of wisselstroom motor in zit, je zet 'm op je spoor, tikt zijn adres in de MS-1 en je bent vertrokken.  Zo simpel.

Daarom dat ik vanaf dag 1 al voorstander was van de MS1, zeker voor een kereltje van 9 jaar ;-)
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
even wellicht vreemde vraag in dit geheel, overgangsrail M-C, welke artikelnummer heeft dat stuk rail?

Peter
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
24951
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Tnx, Albert.

Peter
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Goedenavond heren,

De aanschaf zit eraan te komen!! Ondertussen is de tweelingbroer van Thomas genaamd Lucas ook helemaal om en wil graag met zijn broer treinen gaan rijden (ze zien het al helemaal voor zich) :D

De sets die de heren erg mooi vinden zijn de volgende 3:
29540 Goederen trein met auto
29541 Goederen trein met auto andere kleur als hierboven
29163 Haribo trein

Mochten jullie een mening hebben over deze sets (goed of slecht) hoor ik het natuurlijk weer graag!

Het enige wat we dan nog op de kop moeten tikken is een tweede MS om ervoor te zorgen dat ze zelf hun eigen trein kunnen rijden. Maar ik houd MP goed in de gaten!
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
een tipje dan...
$
Als de heren samen willen rijden met de treinen, kan je een 2de MS (wel van zelfde type) op dezelfde aansluitrail / aansluitybox koppelen (bij de MS1 is dat met een speciaal kabeltje er tussen) en dan hebben ze dubbele pret
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
en dan werd het even stil hier...  is er nog nieuws eigenlijk ?  Zijn de aankopen al gedaan en rijden de jongens lekker rondjes op de baan inmiddels ?
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Waarschijnlijk "praat" ik voor mijn beurt maar afgelopen zaterdag de hele familie in Houten tegen gekomen, bepakt en gezakt dus de nodige spulletjes aangeschaft en nog druk in onderhandeling voor andere aankopen! :)

vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
COOL....  ben benieuwd naar de verdere gebeurtenissen en de aanwinsten.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Hallo Allemaal,

We zijn inderdaad zaterdag heel druk geweest in Houten!!! De kids hebben twee weken geleden in de Marklin winkel in Woerden hun eerste grote aankoop gedaan. Wat is er aangekocht zullen jullie dan denken....

De set 29450 is aangekocht, de winkelier had een mooie aanbieding hij heeft het mobile station eruit gehaald (want die hadden we al) en daarna een mooi prijsje gemaakt. En daarbij hebben ze nog een cargo loc aangeschaft zodat ze beide een loc hadden natuurlijk.

We hebben in Houten een heleboel spoor gekocht!!! Er is ondertussen ook een treintafel gemaakt waar het spoor opligt. Ik zal binnenkort een foto maken en hier plaatsen. Het is wel heel erg leuk want we hebben van lego een tunnel gemaakt en een spoordijk.

Maar zoals ik al zei gaan we binnenkort wel foto's maken.

Groetjes Ingeborg
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Hoi Ingeborg, ik ben benieuwd na je ervaringen, hoe de kinderen met de trein kunnen spelen. Mijn kinderen tovallig ook Thomas/Lucas zijn iets jonger, maar ook erg geinteresseerd in de trein wereld.

Erg leuk hoe hier e.e.a. is verlopen, met de vragen de antwoorden etc.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
gefeliciteerd met de aankopen alvast.   En veel plezier met de baan.  Laat ze maar volop  genieten die jongens van je.
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
@ penzes

Hoe oud zijn jou Lucas en Thomas en is het ook een tweeling??? Die van mij worden 6 februari 9 jaar. Wij hebben gemerkt dat als het allemaal onder begeleiding gaat dat het toch vanaf een leeftijd van 7 jaar absoluut moet kunnen hoor!

@ dani

Ja genieten doen ze zeker, vooral om 7 uur 's ochtends "Mama mogen we met de trein spelen!!!!"
Erg handig  :-(
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Ingeborg, de kinderen zijn nog veel jonger, maar wel erg begaan met hun Duplo en Lego trein.

Thomas is 5,5 en Lucas is nog geen 3. Het is overigens niet de bedoeling om een 3 jarige met een CS te laten spelen, hij kijkt wel erg graag naar de technische zaken.

Dus papa moet nog 2 jaartjes wachten.  :-(
Re:Oud Marklin M-rails aansluiten op C-rails met verloop is het aan te raden?
Wij merken nu dat die van ons oud genoeg zijn en ik moet je zeggen het verhoogd het plezier! Je zou jou Thomas natuurlijk wel in bepaalde dingen al kunnen betrekken maar idd met een CS laten spelen daar krijg je alleen maar  :-( :-( :-( van.

Misschien wordt het voor papa toch tijd om een MS aan te schaffen voor zoontje lief  ;). Zodat hij zijn eigen trein kan laten rijden......

Maar misschien krijg je dan wel weerstand van mama (het is hier wat betreft het aanschaffen precies andersom hoor)