Nieuws:

Wil je ook treinenplaatjes in je onderschrift? Lees hier verder hoe je dat instelt op jouw profiel!

Verhelpen knipperende verlichting

Gestart door Dutch maandag 02 januari 2012, 21:22:28

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verhelpen knipperende verlichting
Beste mensen, ik heb 2 locs die nog dig zijn ipv MFX. Ik rij met 'n MS2. Tot ergenis knipperen de lampjes van die 2 dig locs  :( Nu heb ik al het 1 en ander gelezen op dit forum maar het zit toch steeds anders.. Neem bijvoorbeeld mijn Märklin 3667 (Br e18) dit is 'n zilvergrijze loc met "nog" een motor met 3 spoelen. ik heb hier de kap vanaf genomen en zie dat het voorste lampje gevoed wordt door 'n grijze draad en de massa de bruine. De bruine draad loopt over de decoder naar 'n ander massa punt op 'n kleiner printplaatje en van daar uit naar de motor om vervolgens naar het achterlicht te gaan. dus mijn vraag is waar moet ik die bruine draad nu op solderen zodat het flikkeren overgaat?  Ik denk zelf (btw ik heb geen verstand van treinen, moet alles nog leren:) dat de "bruine"draad" ergens op de decoder moet? Maar de decoder zelf heeft ook 'n "bruinedraad" die op het zelfde massapunt zit als de massa draad van de verlichting. Alvast bedankt voor het meedenken! ;)

Groet Arjan
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Verhelpen knipperende verlichting
WIKI !!!!!!!!!!!!!!
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Hallo,

Als je de retour-draad naar de decoder wilt terug voeren, i.p.v. de massa, (bruine draad) dien je de bruine draad te vervangen door een oranje draad (elektronische massa) en deze aan de diodes op de decoder te solderen.
Om de juiste diodes te kunnen vaststellen dien je even te kijken op X-train.
Hier staat exact aangegeven op welke diodes de oranje draad dient te worden gesoldeerd. De oranje draad mag in geen geval met de massa van de lok in contact komen!!!!
Gebruik een soldeerbout met een kleine punt, en als dit een 220V bout betreft, haal dan tijdens het solderen even de stekker uit het wandcontactdoos, ivm bescherming van de C80-decoder.

Oranje draad dient op positie 8 te worden aangebracht.
Even voor jou opgezocht in archief:
(Deze afb. is nu niet meer op website beschikbaar)

Bron: X-train
M.v.g. Marcel
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Hey Marcel, bedankt voor je uitgebreide uitleg!! :) Ik ga er even mee stoeien, ik begrijp alleen nog niet wat ik met die "bruine"draad moet die van het voorlicht afkomt die aan de motor zit gesoldeerd? Kan die draad compleet komen te vervallen? En met jouw afbeeldingen die je gepost hebt moet ik dan evengoed nog op X-train kijken? Want het lijkt mij nu duidelijk op welke diode hij moet of mis ik nog iets? Super dat je het voor mij hebt opgezocht!


Groetjes Arjan
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Citaat van: Dutch op dinsdag 03 januari 2012, 17:43:05
Ik ga er even mee stoeien, ik begrijp alleen nog niet wat ik met die "bruine"draad moet die van het voorlicht afkomt die aan de motor zit gesoldeerd? Kan die draad compleet komen te vervallen?
ja die bruine draad vervalt en je soldeert de oranje draad aan het lampje, daar waar de bruine draad zat en het andere eind komt op de diode brug punt 8.
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Duidelijk! Thanx ;)
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Waarschijnlijk 'n beginnersfout en misschien heel suf dat ik dit vraag maar m'n soldeer blijft niet aan de diode plakken :? En nummer 8 staat op 2 diodes klopt dat?

Groetjes
Re:Verhelpen knipperende verlichting
 :DHahaaa nooit gedacht dat het me zou lukken maar.... dat is het wel met dank aan jou Marcel ;) Wat 'n rotwerk btw dat solderen :( en de kap er op krijgen met dat extra draadje was ook niet gemakkelijk... Maar het resultaat mag er zijn!
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Hier 'n klein fotootje. Volgende keer 'n puntsoldeertang en goede verlichting + tangetjes kopen :D
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Als de draden te dik zijn kun je ESU decoderdraad gebruiken, erg fijn om te gebruiken....
Ideaal voor zo'n soldeerwerk, maar een dunne punt aan je soldeerbout en dun soldeersel is een echte "must have".


groeten Dylan
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Ja dat heb ik gemerkt ja;) en waar haal ik dat dunne draad?

Groetjes Arjan
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Bij de modelspoorwinkel of op beurzen... In Woluwe Shopping Center (België) is dat elke maand.


groeten Dylan
Re:Verhelpen knipperende verlichting
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:Verhelpen knipperende verlichting
internet spotgoedkoop en alle kleuren.Verkoop per 10 meter.Zoek eens onder wire 0,04 mm