Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

baan van Chris en Pa

Gestart door Loek zondag 01 januari 2012, 22:01:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
baan van Chris en Pa
We hadden al een paar analoge banen gemaakt in M rails, maar nu gaan we de grote sprong wagen en proberen we een digitale baan te bouwen.
Dankzij het forum is er al een tip van de sluier opgelicht, maar er valt nog genoeg te leren en experimenteren.
vooral het draadje van geluidsman heeft ons enthousiast gemaakt voor koploper.
de ruimte is niet zo groot, 2,5 mtr diep aflopend naar 1 mtr en 2 mtr  breed.
wel een uitdaging om hier een leuke baan te maken.
[/URL]

Uploaded with ImageShack.us

nu is pa bezig om meer te weten te komen over terugmelding en blokken maken, we weten dat sit via S88 gaat.
ook om de wissels aan te sturen  zijn we nog niet uit, of via K83 of direct de decoder bij de wissel in te bouwen.
gelukkig is er binnenkort Houten, en als Pa niet naar zee hoeft kunnen we daar eens "kijken"
Re: baan van Chris en Pa
br_86_132
gast

Re: baan van Chris en Pa
Hoi Chris en Pa,

Het begin ziet er hoed uit. Alleen als ik die helling zo zie krijg denk ik ( weet wel zeker ) dat deze veel en veel te stijl is. Dit doet jullie treinen niet goed.

Met vriendelijke groet,

Leon
Re: baan van Chris en Pa
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: baan van Chris en Pa
Ik heb de decoders in de wissels ingebouwd: scheelt een hoop bedrading, werkt prima. Vergeet overigens niet de eindafschakeling in de wisselaandrijvingen te verwijderen / kort te sluiten *bekend defect / euvel).

met s88 bezetmelders is het prima werken. op de website het "N project"staan diverse goede downloads over blokken, etc.

(http://www.nproject.org/nl/modelspoor-digitaal-en-dcc/blokken-bezetmelders-en-terugmelders.html)
Re: baan van Chris en Pa
klopt Leon
vandaag het programma anyrail geregistreerd en volgens de tekening schorte het nogal.


Uploaded with ImageShack.us

en dan laag 2 en als de wissel een paar centimeter omhoog komt is de baan 4%.


Uploaded with ImageShack.us

de baan nodigt helaas niet uit tot lange treinen, dus lijkt me 4% voldoende
Re: baan van Chris en Pa
Bedankt voor de link Robert, is zeker de moeite waard.
ook recentelijk een file gedownload over zelf contactrails maken.
lijkt me wel eng slijpen in de rails, maar het is voordeliger dan kopen.
ook lees ik met ontzag hoe mensen de zaag in hun rails zetten
vr gr Loek
Re: baan van Chris en Pa
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re: baan van Chris en Pa
Hallo Loek,

interessante baan door veel rijmogelijkheden, dit wordt echter ook een uitdaging als je volledig automatisch wil rijden met koploper of welk ander software programma, want dramatisch om te automatiseren omdat er praktisch nergens passeermogelijkheden zijn. Onmogelijk niet, lastig wel.

met vriendelijke groet,

Walter
Re: baan van Chris en Pa
Lid sinds: 2011

offline
Re: baan van Chris en Pa
Hallo,

leuke baan zeg. Lijkt erop dat de ruimte die je beschrijft goed benut wordt. Mag ik weten hoe hoog je verdieping is? En heb je karton gebruikt op die verdieping of is dat een proef ? Of werkt het juist goed (licht gewicht).

Groeten Martin
Re: baan van Chris en Pa
ik vind dit toch een vrij aardig ontwerp op een beperkte oppervlakte, hoor.
Heb ook wel een beetje mijn bedenking bij de helling, maar als je niet met lange stellen gaat rijden, dan kan het nog wel lukken misschien.

Ga er voor, en maak er wat moois van zou ik zeggen.   Verras ons met foto updates en vooral : GENIET er van !

Dani
Re: baan van Chris en Pa
Citaat van: martjo op maandag 02 januari 2012, 09:42:23
Hallo,

leuke baan zeg. Lijkt erop dat de ruimte die je beschrijft goed benut wordt. Mag ik weten hoe hoog je verdieping is? En heb je karton gebruikt op die verdieping of is dat een proef ? Of werkt het juist goed (licht gewicht).

Groeten Martin

het hoge punt wordt 12 cm, het karton was als experiment in plaats van hout.
voordeel, is gratis, bij de fietsemaker liggen er genoeg om mee te nemen.
nadeel en dat is waarom ik het waarschijnlijk niet ga gebruiken, kan de rails er niet op vastschroeven.
zit er nog over te denken om onder de baan laag 1 een schaduwstation te maken, maar dan worden het al 3 nieuwe zaken om te leren.

groet Loek
Re: baan van Chris en Pa
je zou kunnen overwegen om het hogere stuk wat lager kunnen leggen, bv 10 cm, dat scheelt al behoorlijk in de helling. Je plateau is zo groot dat  het ook nu al verstandig is om een gat te maken in de onderste plaat om toegang te houden tot het verborgen spoor.
Re: baan van Chris en Pa
Citaat van: dani op maandag 02 januari 2012, 10:11:47
ik vind dit toch een vrij aardig ontwerp op een beperkte oppervlakte, hoor.
Heb ook wel een beetje mijn bedenking bij de helling, maar als je niet met lange stellen gaat rijden, dan kan het nog wel lukken misschien.

Ga er voor, en maak er wat moois van zou ik zeggen.   Verras ons met foto updates en vooral : GENIET er van !

Dani

het geheel wordt minder steil als de baan op de foto, deze was geheel uit de hand gemaakt om te kijken wat ik aan ruimte had.
sommige treinen hadden inderdaad moeite om de hol te nemen.
wel bleek mijn laatste aanwinst de blauwe LTE loc met een 10 wagons de berg zonder moeite te nemen.
nadat de baan uit elkaar was gehaald en getekend in anyrail, bleek de baan op een 4 punten niet te sluiten.
nu heb ik nog maar een punt bij de keerlus wissel die niet wil sluiten, maar dit verschil is minimaal.
zojuist het eerste pakketje besteld bij Albertjan, en verder besloten voor decoders in de wissels.
denk dat ik toch maar mijn geldbuidel meeneem naar Houten.
vandaag het kerstgeschenk met de zoon in elkaar zetten, 2 vitrines om de treinen en wagons te stallen.
nu ligt het maar in opgeslagen in kunststof bakken.

Re: baan van Chris en Pa
Citaat van: Wasmi op maandag 02 januari 2012, 11:42:54
je zou kunnen overwegen om het hogere stuk wat lager kunnen leggen, bv 10 cm, dat scheelt al behoorlijk in de helling. Je plateau is zo groot dat  het ook nu al verstandig is om een gat te maken in de onderste plaat om toegang te houden tot het verborgen spoor.

klopt, dit zag ik ook in het draadje van geluidsman, de 12 cm wil ik houden voor evt bovenleiding, ik heb behoorlijk wat van M rails liggen, dan kan er evt ooit nog een analoge trein een keer een tourtje maken

voor ieder alvast bedankt met het meedenken
Re: baan van Chris en Pa
Lid sinds: 2011

offline
Re: baan van Chris en Pa
Citeer
het hoge punt wordt 12 cm, het karton was als experiment in plaats van hout.
voordeel, is gratis, bij de fietsemaker liggen er genoeg om mee te nemen.
nadeel en dat is waarom ik het waarschijnlijk niet ga gebruiken, kan de rails er niet op vastschroeven.
zit er nog over te denken om onder de baan laag 1 een schaduwstation te maken, maar dan worden het al 3 nieuwe zaken om te leren.

groet Loek

Hoi Loek,
bedankt voor je reactie. Ik heb zelf een soortgelijk iets in gedachten, maar ipv een treinbaan bovenop wil ik een soort van stad boven op het spoor maken (ivm de kleine ruimte die ik heb en dat zal dan eerder een straatje worden :D). Het spoor zelf wordt dan een tunnel. Misschien een tunnelgalerie dat weet ik nog niet zeker. Maar de opbouw van je baan is voor mij in ieder geval een mooi voorbeeld. Ik ga zelf wel hout gebruiken met een soort van plugsysteem zodat ik bij storingen de 'stad' er eenvoudig af kan halen om de storing te kunnen verhelpen. De stad komt achterin de hoek op de baan dus vandaar. Veel plezier met het verder bouwen van de baan.


groeten Martin

Edit Walter quote gerepareerd
Re: baan van Chris en Pa
Citaat van: wissels op maandag 02 januari 2012, 00:06:38
Hallo Loek,

interessante baan door veel rijmogelijkheden, dit wordt echter ook een uitdaging als je volledig automatisch wil rijden met koploper of welk ander software programma, want dramatisch om te automatiseren omdat er praktisch nergens passeermogelijkheden zijn. Onmogelijk niet, lastig wel.

met vriendelijke groet,

Walter

de opmerking passeren zetten mij aan het denken Walter, en kwam tot het volgende idee.
als ik boven in een wissel doe krijg ik een tweede lange baan.


Uploaded with ImageShack.us

is gelijk een soort schaduw station.
vandaag een experiment gedaan met het maken van een contact rail.
na het nodige slijp en sloopwerk werk de rail fantastisch, en er hoeft maar isolator in.
ook het pakketje van AlbertJan binnen gekregen, waarvoor dank.
het zal waarschijnlijk na Houten worden voordat ik verder kan, en dan zal het eerst de proefbaan worden van koploper.
wel alvast een vraag over baanvakken, is dit tussen de wissels in, of hoe bepaal ik deze vakken?
vermoedelijk heb ik dan nog een S88 terugmelder nodig, want ik kwam al aan 35 punten, zonder de extra rail uitbreiding.
maar een beetje extra kan dat kwaad?
groet Loek

Re: baan van Chris en Pa
br_86_132
gast

Re: baan van Chris en Pa
Je inhaalspoor past niet je zit met de helling!

Misschien moet je hier even naar kijken. Je moet alleen een wissel verplaatsen/verwijderen.

mvg

Leon
Re: baan van Chris en Pa
dat is inderdaad een punt Leon


in de eerste situatie was de hoogte 8,5 tot 9 CM ook dit leek me voldoende, anders moet versie1_3 het gaan worden.
groet Loek
Re: baan van Chris en Pa
na een informatieve dag in Houten, hebben we de nodige opvulstukjes rails, wissel decoders om deze baan te maken.
ook nog een mooie mal gevonden voor de gallerijbogen, maar dat is later voor de seenerie
op het laatst vonden we ook nog een central station eerste versie met update.

zondag is er eerst de baan leeg gemaakt, onderleg tapijt erop geplakt, en alvast laag 1 op de tafel gepast.
je wil immers zien of het allemaal werkt.

ook een aantal wissels met decoder uitgevoerd, en getest op de CS.
blijkt wel dat je er batterijen in dat ding moet stoppen, anders lijkt ie op mij, onthoud niets.

toen er eenmaal 3 treinen reden kwam pa's grootste beloning, zoonlief bleef zeggen;" DIT IS GAAF"
en ze reden alleen nog maar rondjes.

treinen kunnen nu elkaar op twee manieren passeren, en straks met de bovenste keerlus erbij creëren we waarschijnlijk de 3de optie.

wel blijkt dat wat in anyrail mogelijk moet zijn op de tafel niet te passen, en zal het rangeerspoor veranderd moeten worden.

ook moeten nog de nodige wissels verder omgebouwd moeten worden.
al met al een zeer geslaagd weekeind
baan van Chris en Pa
het is alweer een tijdje geleden dat er een update was, maar hier een filmpje van de baan.



toch nog genoeg gebeurd, cursus bij Teunis, twee treinen omgebouwd zie de 1631 en de 1200 maar een lekker gaan.
dan de laatste aanwinst, de koploper, en morgen Houten, wie weet wat dat oplevert.
wil in ieder geval de 2 treinen beter verlicht gaan maken, en er zijn nog wisseldecoders nodig.
Qua baan is het in ieder geval de een na laatste versie geworden, dus er is een passeer strook gecreëerd, en gelukkig voldoende ruimte onder de opgaande baan.
wat er nog te doen staat
om te beginnen blokken bepalen, rails massa detectie maken, dan alles aansluiten.
Re: baan van Chris en Pa
Lid sinds: 2008

offline
Re: baan van Chris en Pa
ziet er allemaal goed uit hoor zop te zien op het filmpje.


tony :thumbup:
baan van Chris en Pa
vandaag is zoon druk bezig om met zijn mallen de muren te maken.
Pa is begonnen om draadjes aan de SMD leds te solderen.
man wat is dat spul klein, zelfs met bril en loep is het praktisch niet zien.
en afwisselend wat rails ombouwen tot massa bezet melder.
gisteren na een gezellige maar vermoeiende dag in Houten de aangekochte kabel voor de mobiel station getest
nu kunnen dus 3 treinen tegelijk aangestuurd worden.
wel vreemd dat zo'n mobiel station niet direct op een centraal station kan worden aangesloten.

Re: baan van Chris en Pa
Misschien een tip
Plak de leds op een stuk tape en soldeer dan de draadjes er aan.

Ruud
baan van Chris en Pa
dat is een bruikbare tip Ruud, bedankt
de eerste sprong als een vlo weg, ben een tijdje bezig met de loep bezig geweest om terug te vinden
Re: baan van Chris en Pa
Hallo

Even totaal iets anders, wat heb je/hebben jullie eigenlijk aan materieel?
In het filmpje zag ik een prachtige koploper voorbijkomen dus ik was nieuwsgierig :)

En hopelijk gaat het je goed met solderen, maar oefening baart kunst :D
Re: baan van Chris en Pa
Nog een tip

Pak aluminiumtape (Ligt bij het isolatiemateriaal bij een bouwmarkt) en leg het om een stukje hout .

Ruud
Re: baan van Chris en Pa
tsja Qua materiaal Brain
dat is een beetje teveel ge-ebayed



Uploaded with ImageShack.us

voorlopig zijn digitaal
NS 1200
NS 1631
de LTE loc
de sprinter en hondekop
een BR 316
en dan natuurlijk de laatste aanwinst, de koploper, deze stond nog niet in de kast omdat ik deze nog maar net een week heb.
de TEE is wel digitaal, maar kreeg hem nog niet rijdend, kan ook zijn dat de decoder kapot is.
nu staan op het verlanglijstje een klein rangeer locje met ontkoppelfunctie, en een NS dubbeldekker.
vind eigenlijk jammer dat die nog niet door Marklin is uitgebracht
SMD soldeer tips
Loek
gast

SMD soldeer tips
buiten de tips van Ruud, waarvoor nog bedankt, zou het misschien handig zijn als er een draadje zou komen waar al dit soort info in komt.
of bestaat er al zoiets?

ik ben in het bezit van een regelbare voeding die ik op 3 volt heb afgeregeld.
met fijne klem pennen kan ik zo gemakkelijk de + en - zijde ontdekken.
de draden zet ik ook gelijk onder spanning zodra er een kant gesoldeerd is zie je meteen of de led werkt.
ik heb er al een waarschijnlijk kapot gesoldeerd door iets te lang de bout ertegenaan te houden.
verder zal ik morgen eens kijken voor een fijnere soldeerpunt voor het station.
geeft in ieder geval zeer veel voldoening