Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zondag 01 januari 2012, 22:01:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Hallo Bas,

Heb je nog gedacht aan een ontslakkingsinstallatie?

Als je de ruimte hebt zou ik ook kijken of je kolenbunker wat groter kan  ;)

Groetjes,

BR221_BR212
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Dat staat niet ingetekend op het plan, maar dat moet in het BW komen. Alle stappen - Harald (Haradigi) heeft daar een heel mooi plaatje van - zand bijvullen, water bijvullen, ontslakken, kolen bijvullen komen in het BW.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Dit plaatje bedoel ik:


Harald, ik heb je plaatje "gepikt". Ik hoop niet dat je het erg vindt ;)
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Plaatje lenen geen probleem.

Zoek eens op Bestwig is een BW in het Sauerland.

groet
Harald
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Gelukkig dat het mag ;)
Plaatje legt wat makkelijker uit.

Bestwig komen we langs. Is niet zo ver waar we naar toe gaan. Maar ik denk dat het Siegen gaat worden. Daar is de lokloods compleet. Tenminste als ik kijk op GoogleMaps :)
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Zoals beloofd zou ik nog wat extra foto's schieten van de E93.











Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Hi Bas,
Soms kom je bijzondere toevalligheden tegen op het forum. Ik ben nl ongeveer net zo'n baan als die jij hebt getoond aan het ontwerpen. Mijn afmetingen zijn iets kleiner, ik denk max 4.30 m lang en 2.85 m breed (zit met een schuin dak).
Ik heb het ontwerp ontleend aan een ontwerp uit het boek van Gernot Balcke (ontwerp 3, het kopstation). Vond met name de rijmogelijkheden erg goed. Zo kun je treinen over het paradespoor laten rijden van het ene naar het andere schaduwstation; dit geeft een heel afwisselend treinbeeld.

Op dit moment ben ik bezig met het aanpassen van het kopstation naar eigen wensen. Op zich heeft Peter een mooie opzet gemaakt, maar voor mij zijn de opstel/eindsporen te lang. Ze hoeven niet langer te zijn dan de sporen in het schaduwstation.
Ik rij met 24 cm rijtuigen en vind deze lang genoeg, hoewel de schaal 1:100 is. De ruimte is mij te beperkt voor langere rijtuigen en een stam zal max 5 ruituigen zijn.
Voor de eindsporen ga ik een aantal opstelsporen opnemen, om treinen samen te stellen en soms tijdelijk te parkeren.
Tzt zal ik e.e.a posten. Ga jij nog verder met je ontwerp?

Ga het in elk geval volgen.

groet, Gertjan
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Hoi GertJan,

Over toeval gesproken. De inspiratie voor dit ontwerp is ook het 3e ontwerp uit het boek van Gernot Balcke. Helaas heb ik nog geen ruimte om te gaan bouwen. Over een paar jaar willen we gaan verhuizen. Maar er zijn eerst wat zaken die afgerond moeten worden. Een van mijn eisen is dat er genoeg ruimte voor mij is. Gelukkig vindt mijn zoontje het ook leuk om met treintjes te spelen en bezig te zijn. Hij heeft zelf ook 2 starters-sets van MyWorld. Dus een stem extra ;).

Ondertussen gebruik ik dit ontwerp wel om zaken als rails aan te schaffen. De modelspoor blijft een geduldige hobby :). Zo nu en dan vind ik het leuk om met WinTrack een baan te tekenen. Dan gebruik ik dezelfde afmetingen. Standaard maak ik gebruik van een aantal basiscomponenten, zoals een groot station (kop- of doorgangsstation), een BW, een mooi paradespoor en een schaduwstation.

Heb je een eigen draadje waar ik jouw vorderingen kan volgen? Ik ben heel erg benieuwd namelijk.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Ook Sinterklaas heeft mij dit jaar niet overgeslagen. Ik heb straks lekker wat te lezen in mijn vakantie.

Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Hoi Bas,
Ik heb idd 2 draadjes over mijn activiteiten, maar beiden liggen al zo lang stil, dat ze erg naar ' beneden'  zijn gezakt. Ben op dit moment bezig om het zoldertje af te werken. Zal binnenkort wat foto's plaatsen, dan komt het topic weer in beeld  :D.

groet, Gertjan
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Ik ben benieuwd naar de foto's :D
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Ik ook

groet
Harald
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
En om maar even te motiveren....
Sauerland BW Bestwig
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Ziet er wel uitgestorven uit. Ben je ook in Siegen geweest?
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Jazeker
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Heb je daar nog ook foto's van? Ben wel benieuwd namelijk.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Uiteraard, alleen zijn ze niet van mij.
Moet ook nog vakantie foto's hebben va  BW Siegen
Ook wel eens in Dieringhausen geweest ?

groet
Harald
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Bas en Harald,
Ik heb de foto's geplaatst (helaas geen trein te zien).

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=43847.msg934712#msg934712

gr Gertjan
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Citaat van: Haradigi op zondag 14 december 2014, 18:11:17
Uiteraard, alleen zijn ze niet van mij.
Moet ook nog vakantie foto's hebben va  BW Siegen
Ook wel eens in Dieringhausen geweest ?
Mooie foto. Ziet er goed uit BW Siegen.

Ik ben wel eens in Duitsland geweest (voor mij heel lang geleden, 20 jaar of zo), maar niet in het Sauerland. Dus ook niet in Dieringhausen ;)
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Citaat van: Gertjan H op zondag 14 december 2014, 23:01:26
Ik heb de foto's geplaatst (helaas geen trein te zien).
En je hebt een reactie :)
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Lid sinds: 2013

mijn trein rijdt niet op tijd, die rijdt op rails

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Interessant ontwerp alleen komt het me heeeeel bekend voor (de basis tenminste) Gertjan heeft het ook al genoemd een voorbeeld uit een boek van Gernot Balcke. Toen mijn vader het had gekocht (jaren 80 schat ik) bijna elke dag wel bekeken, er staat zoveel moois in om van te kwijleballe......toen en nu.

Dit ontwerp heeft heel veel rij mogelijkheden en veel variatie. De stationssporen vind ik wat een de korte kant, persoonlijk hou ik niet zo van kopstations, treinen moet lekker door kunnen rijden (en stoppen natuurlijk) .......... En ja het locdepot is wat ver van het station, kun je dat niet dichterbij het station kwijt (net boven de kruiswissel in het rode gedeelte) dan kun je op de plaats waar je het nu hebt een ander (doorgaand) landelijk station maken (rode lijn) waar de intercities (TEE, Thalys)  voorbij razen en kleine lokale lijntjes (een Silberlinge,Railbus stoppen). Vanuit het kopstation een aftakking maken (berglijntje) langs de meest rechterkant en dan uitmonden in een bergstationtje op de plaats waar nu je draaischijf ligt...

Hhmmmm is dat dan niet als in het voorbeeld in het boek ook en ik heb het boek nu niet eens bij de hand...............straks eens even zoeken....

Het parade traject zoals in post nr 18 begint er goed uit te zien eerst rode spoor dan met spiraal omhoog en nog een keer maar dan MOET elke trein het kopstation in rijden daar zou ik nog iets maken dat ik "gewoon" door kan rijden. Een trein moet nu altijd het station in ze kunnen niet doorrijden.....

Jammer om dan weer te lezen dat het dan alleen bij plannen blijft omdat er nog geen ruimte is  :-( maar ja dromen mag altijd

Peter
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Citaat van: pjotterke op maandag 15 december 2014, 21:55:41
Dit ontwerp heeft heel veel rij mogelijkheden en veel variatie. De stationssporen vind ik wat een de korte kant, persoonlijk hou ik niet zo van kopstations, treinen moet lekker door kunnen rijden (en stoppen natuurlijk) .......... En ja het locdepot is wat ver van het station, kun je dat niet dichterbij het station kwijt (net boven de kruiswissel in het rode gedeelte) dan kun je op de plaats waar je het nu hebt een ander (doorgaand) landelijk station maken (rode lijn) waar de intercities (TEE, Thalys)  voorbij razen en kleine lokale lijntjes (een Silberlinge,Railbus stoppen). Vanuit het kopstation een aftakking maken (berglijntje) langs de meest rechterkant en dan uitmonden in een bergstationtje op de plaats waar nu je draaischijf ligt...
Vorige maand ben ik weer eens gaan tekenen. De dagen worden korter, Sint & Piet en Kerst in het verschiet. Begint het bij mij altijd te kriebelen. Ik had toen het idee om op dezelfde ruimte een doorgangsstation te hebben en het liefst nog met BW. Dat geeft altijd iets moois op een baan. Een beetje wat jij hierboven schetst.



Thalys zal ik niet laten rijden. Ik wil en ga TPIII gaan rijden.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Citaat van: Haradigi op zondag 14 december 2014, 18:11:17
BW Siegen
Afgelopen weekend in het Sauerland geweest. Heerlijk een weekendje weg. Lekker kunnen touren in de mooie omgeving. Heerlijk als alles zo wit is. Wegen zijn prima te berijden. Ook een middagje naar Siegen geweest. Nog even naar het BW gelopen, maar geen foto's gemaakt.

Maar we gaan nog een keer terug. Het is ons prima bevallen in het Sauerland.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bas

Strak baanplan.
Getekend in Wintrack?
Zet anders je tra bestand eens in je topic.
Mooie grote BW met veel mogelijkheden.
Ben benieuwd naar het vervolg.
Groeten uit Antwerpen.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Jorg,

Ja beide baanplannen zijn getekend met Wintrack. Ik weet niet precies welke je bedoelt, maar voor de zekerheid beide baanplannen als bijlage gezet.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bas

Dank :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Ik vindt ze beiden de moeite.
Ik weet niet welke je gaat bouwen of reeds aan het bouwen bent.
Suc6 met de verdere ontwikkelingen.

Groeten uit Antwerpen.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik twijfel nog een beetje welke ik ga bouwen. Het tweede ontwerp is wat goedkoper. En ze hebben beide hun voors en tegens. Gelukkig heb ik nog wel even. Kan ik in ieder geval wat zaken aanschaffen.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Bas

Ik blijf de bouw volgen. :thumbup: :thumbup: :thumbup:
Groeten uit A'pen.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat zal nog wel even duren voordat de eerste schroef de wand in gaat, zoals het befaamde spreekwoord luidt. Maar eventuele nieuwe aankopen en andere zaken zal ik hier posten.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Zo, even flink wat stof weggeblazen B)

Sinterklaas vond dat ik het afgelopen jaar weer lief was geweest. Daarom zat deze Insider 2015 mooi ingepakt in de zak:








Afgelopen zondag een proefrondje gemaakt door een rondje op de vloer uit te leggen. Rijeigenschappen zij subliem, het geluid klinkt beter dan andere locs. Ik ben er zeer tevreden mee.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Railbusfan

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Maar goed dat het veilig verpakt was. Zoiets moois hoort niet in een zak eigenlijk.
Veel plezier van je cadeau. :arrow: :thumbup:
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooie loc, al goed dat je heel braaf bent geweest dit jaar. :D




Groeten

Peter
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Prachtige stoomlocomotief, veel plezier ermee!
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op dinsdag 08 december 2015, 18:20:23
...het geluid klinkt beter dan andere locs. Ik ben er zeer tevreden mee.

Hoi Bas,

Proficiat met deze aanwinst.
Geluid is van deze loc zeker anders dan voorgaande stoomlocs.
Je hoort ook een beetje een echo als je de fluit laat horen.
Blijkbaar hebben ze bij Märklin tegenwoordig een nieuwe set geluiden samengesteld.

Groeten,
Ton.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Het geluid is echt flink verbeterd. Heel mooi met die echo.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hi Bas, in post #71 zie ik een volledig nieuw baanplan met doorgangsstation ipv een kopstation.
Heb je helemaal afstand genomen van de inspiratie van Balcke?
En wat is de stand van zaken tav het ontwerp?

groet, Gertjan
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik vind het leuk om zo nu en dan een ontwerp te maken. Ik ga dan uit van dezelfde afmetingen, alleen de indeling veranderd. Op dit moment heb ik een idee om beide baanplannen te combineren; het doorgangsstation van het laatste ontwerp met het BW van het vorige ontwerp.

Eerst zal er verhuisd moeten worden, dan kan eens begonnen worden met de definitieve bouw. Geduld is een schone zaak...
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Gisteren een telefoontje gehad dat de Insider 2016 gearriveerd is. Vandaag langs geweest om de Insider op te halen.

Alleerst de doos. Dit ziet er al mooi uit:




En dan nu de BR 95.0:










Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Prachtige loc! Die zal vast prima rijden op de baan die ooit komt. Wel jammer, gloedjenieuw en nu al ontspoort  ;) :D

Marco
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Inderdaad een hele mooie lok. Kan je ook prima mee rijden op een lokaalspoorbaan omdat je deze locs niet hoeft te keren op de draaischijf.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hi Chopper ?,

Dat een loc net zo hard vooruit kan rijden als achteruit wil nog niet zeggen dat ie niet gekeerd wordt.
Hij kan trouwens ook op een Y spoor worden gekeerd.

groet
Harald
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2009

Boem zegt'ie!

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooie loc, Bas!
Maareh, wat zien ik nu op foto 3 achter het deurraam? Is dat een condensator of zo?
Of toch een van de personeelsleden op de rug gezien? Ik hoop het laatste...
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Volgens mij zit er niks. Ik heb er in ieder geval geen personeel ingedaan. Dus het hok is leeg :)
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hallo Basjuh1981,
Wat een mooie baanplannen heb je getekend, ik ga dit draadje zeker volgen.
Wat mij vooral inspireerd is de naam sauerlandbaan, ik woon namelijk in het sauerland niet ver van Bestwig af...
Ik ga deze zomer eindelijk aan mijn modelbaan op zolder beginnen, ik zal dan een draadje openen.
Dit gebied is een speeltuin voor treinliefhebbers, aankomend 5 feb wordt er weer een stoomlok uit de stal gehaal die bij mijn huis in Silbach voorbij komt, ik zal wat foto's sturen....
liefhebbers kunnen meereizen, kost wel wat.......dus ik kijk wel hoe hij voorbij komt en bezoek hem ook even op het station winterberg....
http://www.winterberg.de/Media/Erlebnisse/Winterberger-Winterzug
Als je foto's o.d. uit de omgeving nodig heb voor inspiratie maak ik ze graag voor jullie, ook overnachten kan ik hier regelen.
Veel ontwerpsucces....
groeten uit het besneeuwde winterberg
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hallo Gerard,

Weer je wat grappig is? In het laatste ontwerp heb ik 2 stations: het grote is Brilan-Wald, het kleine is Silbach :D.

Zoals je wellicht gelezen hebt ben ik 2 jaar geleden in het Sauerland geweest. Een lekker simpel hotelletje tussen Winterberg en Hallenberg, bij Liesen. Het blijft een mooie omgeving. We hebben het nu in de winter gezien, maar we willen nog eens terug in het voorjaar om naar Fort Fun te gaan.

Laat maar weten wanneer je gaat beginnen. Ik ben benieuwd! Heb je al een ontwerp?
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Prachtige loc die br95. Ik heb hem zien maken op de open dag in Göppingen.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik koop alleen maar prachtige loks O:-D

Maar zij rijdt ook lekker soepel, mooi geluid. Misschien eens een keer een artikel over in elkaar knutselen.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Goed nieuws. We hebben een eengezinswoning gekocht. Dit is een nieuwbouwproject. Afgelopen week was de ceremonie van het slaan van de eerste paal. Dit is natuurlijk - voor mij - niet het leukste. We krijgen nu enorm veel ruimte. We gaan van een portiekwoning (appartement) met 3 kamers naar een woning met 6 slaapkamers. Dat wordt uiteindelijk 5 slaapkamers. Op de zolder zijn 3 slaapkamers gepland, maar daar gaat een muur tussenuit. Hierdoor ontstaat er meer ruimte op zolder en kan ik eens gaan kijken welke ruimte ik in beslag kan nemen met mijn te ontwerpen/bouwen treinbaan.

De verwachte oplevering is maart /april volgend jaar.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2011

Meet (kijk, voel, luister) en weet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hi Bas,

Nog ff geduld dus maar gefeliciteerd met het nieuwe huis.

groet
Harald
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Wat dat betreft is het net een zwangerschap :D