Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III

Gestart door basjuh1981 zondag 01 januari 2012, 22:01:10

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dat ziet er n drukke bedoening uit 🤗
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Mooi sporenplan!

Maar kan je i.p.v. de extra overloopwissels in de rechte (verborgen) sporen een overloop maken in de boog vlak voor en net in de tunnel?

Of zijn meegebogen wissels niet gewenst?

MvG,

Timaximus
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Het is niet dat meegebogen wissels niet gewenst zijn. Ik heb er in totaal vier liggen verdeeld over de 2 schaduwstations. Alleen vind ik ze niet passen in het zichtbare deel van de baan aangezien het eigenlijk twee bochten 2221 zijn. Dat is ook de reden dat ik ze niet aan de linkerkant van het station heb geplaatst. Daarbij geven de twee wissels in de paradebaan nog wat extra's; je ziet iets meer "actie".

De meegebogen wissels die ik gebruik in de schaduwstations zijn ook een compromis. Op deze manier wordt het schaduwstation niet zo breed.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Op zich snap ik de wens wel om een mooi groot locomotievendepot te maken wel, maar het is wel erg groot in vergelijking met het station.
Het geplande station zou in een voorstad wel passen, of bij zoiets als een S-bahn. Het depot bedient dan een verder weg gelegen hoofdstation. Een andere optie is misschien er een goederenstation van te maken, alsof het hele gebied hoort bij een grootstedelijk station dat verderop ligt.
Het zijn maar ideeën, maar als je gedachte is dat dit Bw alleen dit station bedient, dan zijn een compacte draaischijf (20 meter maximaal) en een paar behandelingsspoortes en locloods genoeg, misschien zelfs al teveel.

Groet,

Peter

Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 30 november 2019, 07:39:47
De meegebogen wissels die ik gebruik in de schaduwstations zijn ook een compromis. Op deze manier wordt het schaduwstation niet zo breed.
Maar zijn die wel voor iets nodig? Die kun je toch gewoon weg laten zonder er ook maar iets verandert?
Eerder schrijf je dat je R1 gebannen hebt maar je laat R1 wissels zitten waar alle treinen moeten passeren.
Je legt jezelf de beperking op nooit met treinen te kunnen rijden die minimaal R2 nodig hebben, waarom?
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 30 november 2019, 07:39:47
@citaat Het is niet dat meegebogen wissels niet gewenst zijn. Ik heb er in totaal vier liggen verdeeld over de 2 schaduwstations. Alleen vind ik ze niet passen in het zichtbare deel van de baan aangezien het eigenlijk twee bochten 2221 zijn.

De meegebogen wissels die ik gebruik in de schaduwstations zijn ook een compromis. Op deze manier wordt het schaduwstation niet zo breed.
Ik ben even de draad kwijt: je geeft aan alle 2221 vervangen te hebben door 2231, en de 2231's door flexrails,

dus ook in dit plaatje:

Bron


Bron

Maar nu blijkt dat de 2269 (boogwissel 2x 2221 is), en daarom gebruik je die alleen als je niet anders kunt.
(Net als ik dus)

En toen was er Peco (en Pico-A), beide code 100, net als k-rails: kijk even mee.



De bouw van Hero's baan / nieuwe wisselstraat schaduw station. Reactie #1348
, gemaakt met ST-244: H0 - Code 100 - Gebogen wissel rechts - 11,25° - met geïsoleerd puntstuk. ANW Artikelnummer: PEP-ST244, alleen heeft hij ze in Great Brittain gekocht, want goedkoper. Bij Aliexpress en Banggood worden ze nu (soms) ook aangeboden, en nog veel goedkoper, maar dan zogenaamd zonder merknaam (of een Chinese naam).

Die Peco meegebogen wissel ST(=streamline)-244 heeft een aantal voordelen. Een ervan is dat hij in de buitenboog past.
Kijk maar bij Hero. Maar vergis je niet: Piko-A mengt verrassend goed met k-rails.

Let op de plaatsing van het wisseltongscharnier, en op de wisselhoek.
Bij Peco liggen de scharnieren op een andere plek dan bij Piko-A.
Het scheelt millimeters, maar net teveel als een loc of wagon een sleper heeft.
De stelbiels van de wisseltong ligt bij Peco op de 4e biels vanaf de wortel,
en bij Pico-A op de 3e biels vanaf de wortel van een wissel.

Dat alles heeft gevolgen voor de effectieve wissellengte, en daarmee voor de positie van de sleper.
Er zijn nog al wat gebruikers die overtollige bielsen bij de wisselwortel (en niet alleen daar) verwijderen
om een wissel passend te krijgen in een plan. Dat merk je als je wissels 2ehands koopt.

Ik kijk er op beurzen altijd naar. Zo vond ik een paar verkorte, slanke Peco-wissels voor ? 4,-.
Altijd weer goed om wat puko's onder te plakken, en daar niet te zwaar aan te tillen.

Er bestaat een meegebogen Piko-A wissel R2/R3 (b.v. 55223 rechts) met geisoleerd puntstuk.
Om te beginnen is de Peco R2 ongelijk aan de Piko-A R2, en Peco R3 ongelijk aan Piko-A R3.
Peco R2/R3 wisselhoek is 11,25°, Piko-A wisselhoek is dat niet. Maar wat het wel is, weet ik niet.
De lengte van de binnenboog van de Peco ST 245 is ongelijk aan de lengte van de binnenboog van de Piko-A R2/R3.
Alle wissels van Piko-A hebben een boog van exact 30°, deze heeft 2 bogen van 30 °.
Bij Peco zijn wisselbogen nooit standaard 30 °.

Let op de wisseltongscharnieren.
Bij Peco raakt een middenrailsleper het scharnier niet.
Bij Piko-A  raakt een middenrailsleper het scharnier wel (gaat er frontaal overheen bij de binnenboog).
Als je 3-rail rijdt, zul je daar bij Piko-A last van krijgen: dat komt omdat deze wissels in een holle biels een verbinding hebben zitten tussen de buitenspoorstaven en de binnenste. Dat heeft volgens Piko als voordeel dat als de wisseltong niet goed aansluit op de spoorstaaf, er toch rijspanning staat op de binnenste spoorstaaf.

Piko-A heeft het hele railplan opgezet op basis van een vaste hart-op-hart afstand (61.9 mm) en boogstukken van 7,5 ° of  30 °.
Op R9 na: exact 15  °. Zie Piko-A railgeometrie. R1=360 mm, R2=421.88 mm, R3=483.75 mm, R4=545,63 mm
Peco heeft alles veel minder vastgetimmerd, je kunt er naar vrijheid mee rommelen, en hart-op-hart afstanden van 50 mm zijn er mee haalbaar, al komt het meeste in praktijk uit op hoh-54 mm. Peco wissels gaan er van uit dat je de rest er met flex-rails aan rommelt tot het je bevalt. Dat kun je ook doen met Piko-A, en dan blijken wissels verrassend goed combineerbaar met de K-rails geometrie (mits je de nare trekjes bestrijdt, want het is natuurlijk niet dezelfde kwaliteit).

Piko maakt uitsluitend geisoleerde wissels, bij Peco SL-serie is keus tussen wel of niet geïsoleerde puntstukken, de Peco ST-serie biedt die keus niet.

Meegebogen wissels (PECO-ST serie en Piko-A) hebben een geïsoleerd puntstuk. Onder het puntstuk lopen twee stripjes.
Die zorgen ervoor dat de buitenste spoorstaven na het puntstuk in verbinding staan met de binnenste spoorstaven.
Dat kan bij slanke wissels een probleem geven met een sleper.
Er is door Piko alles aan gedaan om te voorkomen dat een 2-rail loc op dit wissel door storing tot stilstand komt. Door het dwarsverband tussen buitenste en binnenste spoorstaaf tussen wisselscharnier en puntstuk.

Als je, zoals Hero, een Peco ST-244 meegebogen wissel van pukkeltjes voorziet, dan kan een dremelsneetje aan de onderkant in de binnenste spoorstaven in de buurt van het puntstuk handig zijn om de door de sleper te kruisen spoorstaaf te polariseren. Hij heeft dat niet gedaan, dus komen zijn pukkeltjes net boven de spoorstaaf uit.

Bij Piko-A ben je er dan nog niet. Je moet de holle biels vinden (is van onderen te zien), en de verbinding verwijderen, om kortsluiting boven het wisselscharnier te vermijden.  Het alternatief van zagen is ook hier de pukkeltjes iets boven de spoorstaaf te laten uitsteken (vals spelen met de normbladen).

Mijn conclusie: als je K-rails meegebogen wissels in je hart een crime vindt, dan bestaat er een uitwijk. De pukkeltjes kun je op een aantal manieren aanbrengen duur (weichen walter), goedkoper (Peco SL 17 en/of SL18), nog goedkoper: zelfklevend kopertape (met wat ondersteuning). Vroeger deed ik dat bij Roco meegebogen wissels met aluminium profiel zonder koper, nu zou ik denken styreen met zelfklevend, geleidend kopertape erop.

Overigens is het nikkelzilver van Peco meer nikkelkleurig (geeltint), terwijl het nikkelzilver van Piko-A meer een zilverkleurige RVS-look heeft.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Interessant!
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik vind de uitleg over andere merken meegebogen wissels interessant maar ik begrijp nog altijd niet wat die meegebogen wissels daar doen.
Ze doen niks meer dan de andere sporen in de harp, ipv over het spoor met de meegebogen wissels te rijden kun je toch net zo goed over een spoor van de harp rijden? Daar heb je allemaal R2 wissels.
Ze verbreden het schaduwstation, ze zorgen er voor dat alle treinen altijd over R1 moeten rijden en ze voegen functioneel niks toe.
Heel vreemd en eigenlijk onzinnig ontwerp.
Ziet niemand anders dat dan?
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2014

BLIJ dat ik analoog RIJ

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Misschien speciaal bedoeld voor hele lange treinen, of voor doorgaande treinen(?). Of gewoon een extra opstelspoor waarvoor in de harp geen ruimte meer is.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik gebruik ze zodat een trein niet altijd door de harp hoeft te gaan. Het is niet moeilijker dan dat.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: basjuh1981 op zondag 01 december 2019, 09:44:29
Ik gebruik ze zodat een trein niet altijd door de harp hoeft te gaan. Het is niet moeilijker dan dat.
Dat is toch wel een heel vreemde redenering.
Als de treinen  door de een van de sporen van de harp rijden, rijden ze over R2 wissels.
Jij maakt ze het dus met opzet moeilijker door ze over R1 wissels te sturen opdat ze niet over R2 wissels zouden moeten rijden?
Dat begrijp ik niet.
En je schrijft dat:
Citaat van: basjuh1981 op zaterdag 30 november 2019, 07:39:47
De meegebogen wissels die ik gebruik in de schaduwstations zijn ook een compromis. Op deze manier wordt het schaduwstation niet zo breed.
Je wil je schaduwstation zo smal mogelijk maken en legt er daarom een spoortje extra naast dat voor niks dient?

Ik probeer je echt te helpen om in te zien dat het spoor daar voor niks nodig is en de zaak verergert, alle treinen moeten daardoor altijd over R1 en je schaduwstation wordt net breder.
't Ja, 't is jouw baan, je doet er mee wat je wilt, maar wat je daar mee denkt te bereiken is mij een compleet raadsel.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Hoi Bas,

Ik vind het visualiseren van baan-plannen altijd lastig maar als ik het zo lees ga je niet over een nacht ijs en zal het uiteindelijk wel goed komen met jou baan.

Soms ontkom je er niet aan om R1 te gebruiken de ruimte voor je treinbaan is niet onbeperkt  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: ant70 op zondag 01 december 2019, 10:03:29
Dat is toch wel een heel vreemde redenering.
Dat mag. Ik vind van niet.

Citaat van: ant70 op zondag 01 december 2019, 10:03:29Je wil je schaduwstation zo smal mogelijk maken en legt er daarom een spoortje extra naast dat voor niks dient?
Ik wil het binnen een meter houden. Dat is prima gelukt. Daarbij schrijf ik niet dat het zo smal mogelijk moet zijn. Dat is wat jij er van maakt. Evenals dat het extra spoor voor niks dient.

Citaat van: ant70 op zondag 01 december 2019, 10:03:29
Ik probeer je echt te helpen om in te zien dat het spoor daar voor niks nodig is en de zaak verergert, alle treinen moeten daardoor altijd over R1 en je schaduwstation wordt net breder.
't Ja, 't is jouw baan, je doet er mee wat je wilt, maar wat je daar mee denkt te bereiken is mij een compleet raadsel.
Het spoor kan altijd nog weggehaald worden. Of ik kijk naar de optie van Jan.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Als je het spoor dat aangesloten is op de R1 bochten wil gebruiken om treinen te parkeren die te lang zijn voor de sporen in de harp zoals  hier al gesuggereerd is en wat wel zinnig zou kunnen zijn (maar wat jij niet bevestigt) lijkt het mij veel interessanter daar een andere plaats voor te zoeken. Die plaats zou bijvoorbeeld parallel aan verborgen dubbelspoor kunnen zijn en waar je makkelijk met R2 wissels kunt werken.
4 R1 wissels behouden in een baan die voor de rest volledig R1 vrij is zal je je vroeg of laat beklagen.
Dat niet iedereen iets in mijn suggesties ziet heb ik wel al begrepen, maar dit is hier een publiek forum waar je ontwerpen toont die in heel de wereld te bekijken zijn en ik vind het mijn plicht en recht mensen die hier naar kijken en hier eventueel een voorbeeld aan nemen te wijzen op de valkuilen en gebreken die er in zitten. Ook al heeft maar 1 volger in laat ons zeggen Bujumbura er iets aan, dan nog is mijn missie geslaagd.
En moest de plaatser van het ontwerp er zelf zijn voordeel mee willen doen is dat natuurlijk nog beter, maar elk doet daar mee wat hij wil natuurlijk.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Laat ik voorop stellen dat ik alle commentaar zijnde aanvullingen op een ontwerp bijzonder waardeer, dus ik hoop dat niemand zich aangesproken voelt.
Ik snap het plan van Bas wel, misschien omdat ik zelf ook in die richting denk. Het extra spoor met de meegebogen wissels dient alleen maar als omloopspoor om het schaduwstation te omzeilen. En Toin vindt het dan zonde dat dit met R1 gerealiseerd is. Uiteraard is het mogelijk om via 1 van de harpsporen door te rijden, maar dat kost Bas een opstelspoor. Denk dat er dus een oplossing zou moeten komen om een doorgaande bypass te maken zodat R1.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: Gertjan H op zondag 01 december 2019, 15:22:28
maar dat kost Bas een opstelspoor.
Ja, uiteraard, maar die zijn toch niet perse allemaal nodig op die plaats?
Bas zegt het zelf:
Citaat van: basjuh1981 op vrijdag 29 november 2019, 20:07:37
Zo waren de bochten van 2221 en 2231. Dit heb ik overal aangepast naar 2231 en flexrail. De flexrail komt dan in de radius tussen 2231 en 2241. Het gevolg is dat ik in mijn schaduwstations ieder een opstelspoor heb moeten opofferen. Het voordeel hiervan is nu wel dat de overgebleven sporen meer lengte hebben.
En ik doe toch ook de suggestie op betere plaatsen opstelsporen te voorzien waar R2 wel kan?
Citaat van: ant70 op zondag 01 december 2019, 14:14:05
Die plaats zou bijvoorbeeld parallel aan verborgen dubbelspoor kunnen zijn en waar je makkelijk met R2 wissels kunt werken.
Maar nogmaals, ik reageer hier enkel op een ontwerp (dat mij wel boeit, anders zou ik het negeren) beter te maken door er een paar mankementen en bottlenecks uit te halen, wat de auteur er mee doet is zijn zaak, ik denk enkel aan anderen die hier inspiratie denken te kunnen uithalen.
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2019

Fantasietjes op de baan

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
My God, are we still friends....🤭🙃
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2012

Geen vertraging? Pak de modeltrein

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Wat mij betreft wel hoor en ook met Toin. Ik zie niets bijzonders. Als je een goede inhoudelijke discussie wilt voeren en wilt verbeteren, mag je het best oneens zijn met elkaar.
Immers, niets is verplicht en topicstarter kan en mag doen met zijn baan wat hij wil.

gr. Gertjan
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Dan zit je lekker diverse fora's af te struinen en dan kom je diverse onderwerpen tegen waarin keertreinen naar voren komen. In het ontwerp heb ik eigenlijk geen mogelijkheid om echt met een keertrein te rijden. Dus aankomst in schaduwstation en met de stuurstand vooruit weer terug. Aangezien dit toch wel een leuke toevoeging is aan de baan, toch maar weer het digitale tekenbord erbij gepakt.

Gelukkig had ik nog het stuk spoor onder, welke om het station gaat en die volgens Toin voor niks dient. Dit spoor heb ik ingekort en de bijbehorende meegebogen wissel rechtsboven verwijderd. Vervolgens heb ik er 3 linkse wissels aan vastgeplakt en zijn er 4 opstelsporen voor de keertreinen.

Boven heb ik de naar rechts gaande 2232 vervangen door een wissel. Hierop sluit dan het vertrekkende spoor aan die door de keertreinen gebruikt gaan worden. Dit spoor komt samen in de meegebogen wissel.

Het resultaat na 2 uurtjes stoeien:


Hoe moet dit in de praktijk gaan werken:

  • De treinen via het bovenste spoor (A) binnen, aangezien er rechts gereden wordt;
  • De getrokken treinen gaan verplicht over B en rijden op die manier het station uit;
  • Een keertrein gaat naar spoor C en krijgt daarna een vrij spoor om te stoppen;
  • Nadat een keertrein gestopt is, mag de keertrein alleen via spoor D zijn weg vervolgen, anders rijdt de trein tegen het verkeer in, en gaat zo het station uit

In mijn hoofd is het vrij eenvoudig en duidelijk :D

Aangezien ik twee schaduwstations in het ontwerp het zitten is het andere schaduwstation identiek aan deze. De route is plat gezegd: schaduwstation - station - schaduwstation.

Oh ja, de dubbele 2202 heb ik al vervangen door een 2201 ;)
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Ik heb voor mijn baan een andere oplossing gekozen. Zie Waldbrunn baan elders op het forum.
Op en beperkte ruimte zou je zo meerlocs kwijt kunnen.
Mvrgr
Robert
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Het is met de meeste besturingssoftware ook mogelijk de rijrichting van de trein (automatisch) te veranderen in ieder gewenst blok. Dus ook op doorgaande sporen in je schaduwstation kun je een keertrein terug laten rijden. Natuurlijk kom je dan het schaduwstation even tegen de richting in, weer uitrijden maar dat hoeft geen probleem te zijn.

Je kunt het ook doen zoals jij nu voorstelt met speciale sporen voor keertreinen, maar het kan ook anders. Het is een kwestie van rijwegen definiëren.

Groet,

Peter
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
 @citaat Dat zou ook een optie kunnen zijn. Alleen heb ik op deze manier wat meer opstelruimte en ik houd het wat eenvoudiger door de doorgaande sporen in een richting te houden.

Citaat van: Robert op dinsdag 07 januari 2020, 21:09:03
Ik heb voor mijn baan een andere oplossing gekozen. Zie Waldbrunn baan elders op het forum.
Op en beperkte ruimte zou je zo meerlocs kwijt kunnen.
Ik denk dat ik op deze wijze ook behoorlijk wat treinen kwijt kan. Zeker 10. En dan heb ik nog een laag, zodat ik er in totaal 20 kwijt kan. Dat lijkt mij meer dan voldoende :D
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
De afgelopen paar weken weer eens druk bezig geweest met het baanplan. En dit keer lekker old-school; met pen en papier!

De plaatsing van de diverse seinen in het station- en BW-gebied was al redelijk duidelijk en had ik in een eerder stadium al in mijn Wintrack-ontwerp gezet. Echter seinen en wissels moeten aangestuurd worden en in TP III ging dat nog met Drahtzugleitungen (draadtreklijnen) vanuit een Stellwerk (seinhuis). Daarnaast wil ik ook wat andere zaken aan kunnen geven, wat niet mogelijk is in Wintrack - althans, niet in mijn versie (10), zoals de plaatsing van een Rangierhalttafel (Ra10) en Grenzzeichen (Ra12).

De Rangierhalttafel staat meestal op het gevaarlijkste punt bij een station en dat is achter het inrijsein. Het bord heeft de tekst "Halt für Rangierfahrten" en moet voorkomen dat rangeren loks niet in botsing komen met afremmende treinen.

Het Grenzzeichen ziet er uit als een knop onderverdeeld in vier vakken die in 2 kleuren om en om zijn geschilderd: rood en wit. Dit teken geeft aan wat de vrije ruimte is waarin voertuigen zich kunnen bewegen zonder zich ergens tegenaan te rijden. Vaak staan ze tussen wisselverbindingen aan de stompe kant (bij een normale wissel aan de kant met de splitsing).

Ik moet wel zeggen dat seinen en alles wat daarbij komt kijken wel een wetenschap op zich is wat het niet altijd even duidelijk maakt.

Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Lid sinds: 2009

Dwarsliggers op de rails sporen niet

offline
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Citaat van: ant70 op zondag 01 december 2019, 08:14:37
(...) meegebogen wissels (...): Ze doen niks meer dan de andere sporen in de harp
Ze verbreden het schaduwstation, ze zorgen er voor dat alle treinen altijd over R1 moeten rijden en ze voegen functioneel niks toe.
Die opmerking snijdt hout, echter, er ontstaat een andere functionaliteit.
(Daarom prefereer ik meegebogen wissels met een grotere radius.)
En over die extra functionaliteit moeten we het een keertje hebben (misschien in een ander topic).