Nieuws: Zet in je agenda!! Op 12 en 13 januari 2019 staan ook wij weer op de Nationale Modelspoordagen in Rijswijk!! Kijk in de kalender!
+  3railforum
|-+  Modelbaanbouw & Scenery
| |-+  Banenplan ontwerpen
| | |-+  Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
Pagina's: 1 2 [3]   Omlaag

Auteur Topic: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III  (gelezen 34888 keer)

Haradigi

• Vaste Inboedel
  • "Meet (kijk, voel, luister) en weet"
Re: Baanplan "Die Sauerlandbahn" - Tijdperk III
« Reactie #100 Gepost op: zondag 24 september 2017, 13:06:17 »

Dus over enkele maanden krijgen we weer een verslag ?     >:-D

groet
Harald

basjuh1981

• Stamgast
  • Den Haag Staatsspoor 1900
« Reactie #101 Gepost op: zondag 24 september 2017, 13:24:07 »

Dat kan best wel eens het geval zijn. In ieder geval gaat de bouw vrij voorspoedig. De verwachting is dat tegen het einde van het jaar het huis wordt opgeleverd. Het duurt wel even voordat ik met foto's van de bouw van een baan kan laten zien.

Ik zit er eerder aan te denken om een nieuw baanplan te maken. Ik weet nu ongeveer welke afmetingen ik kan/mag gebruiken. Als ik wat heb zal ik het hier posten.
K-rails, Mobile Station II, Tijdperk IIIb, Duitsland 1960-1965
Baanplan "Die Sauerlandbahn"
Testbaan "Die Sauerlandbahn"

Haradigi

• Vaste Inboedel
« Reactie #102 Gepost op: zondag 24 september 2017, 14:03:16 »

We wachten rustig af.   ;)

groet
Harald

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #103 Gepost op: zondag 24 september 2017, 14:06:00 »

Dat doe ik ook :D

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #104 Gepost op: dinsdag 24 oktober 2017, 16:58:37 »

Vanmiddag mijn verjaardagsgeld nuttig besteed.
10x 2208
2x 2262 (linkse wissel)
Een uitgave van RailHobby

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #105 Gepost op: woensdag 20 december 2017, 13:55:14 »

Vanmorgen kreeg ik een positieve brainwave. Het was voornamelijk een eenvoudige oplossing om een tweede schaduwstation boven een ander schaduwstation te hebben, zonder lastige wisselsecties te maken in een spiraal. Ik heb het schematisch vastgelegd in Excel. Zie hieronder de uitwerking:

Het is vrij eenvoudig. Begin in Schaduwstation I, vervolgens komt Spiraal I a, dan het Paradestrecke. Vanuit hier kan een keuze gemaakt worden uit: Spiraal II of uit Station II. Wordt er gekozen voor Spiraal II, dan volgt Schaduwstation II, deze ligt boven Schaduwstation I. Vanuit Schaduwstation II kom je via Spiraal I b op Station I. Vanuit Station I bestaat de mogelijkheid om naar het BW te gaan.

Over details heb ik verder nog niet nagedacht. Zo zou het mogelijk kunnen zijn dat vanuit Station I naar Station II gereden kan worden. Dit zijn "zorgen" voor later. Eerst met het schaduwstation aan de slag.

De ruimte moet iets worden van 3m x 4m in een U- of L-vorm.

Ik ga dit in de loop van de tijd uitwerken. De verbouwing en aankomende verhuizing neemt behoorlijk wat tijd in beslag en hebben meer prioriteit.

pn235

• Toffe Gast
« Reactie #106 Gepost op: woensdag 20 december 2017, 18:18:15 »

Dag Bas,

Het schema ziet er al interessant uit. Kunnen er ter plaatse van de kruisende lijnen in het schema ook kruispunten of wisselstraten in het echte railplan komen? Of is dat teveel gevraagd van de oppervlakte die je hebt? Ik ben benieuwd hoe dit verder gaat.
Succes met de bouw en alles dat daarbij komt kijken, zoals geduld (ik weet er alles van)

Marco

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #107 Gepost op: donderdag 21 december 2017, 12:11:12 »

Het schema ziet er al interessant uit. Kunnen er ter plaatse van de kruisende lijnen in het schema ook kruispunten of wisselstraten in het echte railplan komen? Of is dat teveel gevraagd van de oppervlakte die je hebt?
In principe niet, omdat het op verschillende niveau's afspeelt. Ik ga wel kijken wat ik kan doen tussen Station I, Station II en het BW. Daar zou wel wat mogelijk moeten zijn.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #108 Gepost op: donderdag 21 december 2017, 14:16:47 »

Ik heb toch tijd gevonden om wat te tekenen. Het schaduwsstation is ook gebruikt in het eerste ontwerp. Ik heb wat zaken toegevoegd, waaronder de gebogen wissels. Zo krijg je de mogelijkheid om het schaduwstation voorbij te rijden, zonder dat gestopt hoeft te worden.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #109 Gepost op: zondag 25 februari 2018, 14:33:25 »

Een paar weken geleden zijn we verhuisd naar ons nieuwe huis. Ik heb nu ook een kamer die ik kan gebruiken voor de hobby. Gisteren was ik lekker een halve middag alleen thuis, dus maar eens begonnen met een ontwerp. Het schaduwstation is wat mij betreft klaar. Voor het spiraal kwam ik op het idee bij een van de banen die hier op het forum te zien is. Ik weet even niet welke baan dat is. Maar dit gaf mij het idee om op eenvoudige manier meerdere lagen in een schaduwstation te maken met een spiraal en waarbij de opstelsporen een kopie zijn van elkaar.

Het schaduwstation:

01. Sauerlandbahn - Schaduwstation_compleet:

01. Sauerlandbahn - Schaduwstation_niveau_01:

01. Sauerlandbahn - Schaduwstation_niveau_02:

Opmerking: Het lijkt alsof het buitenste spoor doorloopt rechtsboven vanaf het spiraal naar de gebogen wissel. Echter is dit niet het geval. Het spoor vanaf het spiraal ligt op een hoger niveau dan de gebogen wissel. Het is de aanvoer voor niveau 03.

01. Sauerlandbahn - Schaduwstation_niveau_03:

01. Sauerlandbahn - Schaduwstation_niveau_04:

Op dit moment ben ik bezig met het station te ontwerpen, alleen ben ik daar niet helemaal tevreden over. Hier moet ik nog het een en ander aan sleutelen.

Edit 26-02: Ik was niveau 4 vergeten. Zo klopt het beter.
« Laatst bewerkt op: maandag 26 februari 2018, 14:33:55 door basjuh1981 »

Gertjan H

• Vaste Gast
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #110 Gepost op: zondag 25 februari 2018, 18:55:15 »

Hoi Bas,
Je gaat sneller dan ik, want jij bent al verhuisd. Ik heb zelf ook een aantal plannen met schaduwstations en wil vooral de bereikbaarheid in de gaten houden.
De schuine opstelling spreekt mij wel aan. Met welke treinlengtes ga je rijden (hoeveel rijtuigen bij personentreinen)? Zie dat de opstelsporen 8 standaard lengtes lang zijn.

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #111 Gepost op: maandag 26 februari 2018, 10:46:45 »

M.b.t. de bereikbaarheid. Daarom vind ik dit ontwerp nog een groot voordeel hebben. Doordat de 3 lagen kopiën van elkaar zijn kan ik de ruimte linksonder open laten. Met andere ontwerpen is dat niet mogelijk, omdat de lagen elkaar overlappen.

Met welke treinlengtes ik ga rijden weet ik nog niet. Ik heb één personentijtuigenset met 3 rijtuigen en een 10-tal goederenwagons. Uiteindelijk hangt het af van de kortste bloklengte. En hoe het precies zit met blokken moet ik nog uitzoeken.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #112 Gepost op: woensdag 28 februari 2018, 23:00:48 »

Ik ben op dit moment bezig met het station. Het idee van een station in een bocht spreekt mij wel aan. Dus na een paar uur wat tekenen kwam ik hierop:

In het totale plaatje komt dit er zo uit te zien:

Ik ben er nog niet tevreden over. Ik zit ook te denken om het station te verplaaten na de bocht als je uit de tunnel komt. Wellicht met een slinger er in, zoals het spoor nu ook loopt.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #113 Gepost op: donderdag 01 maart 2018, 07:22:15 »

Begrijp ik het Goed, dat als je van niveau 1 naar 4 wil dat je dan onderweg ook door de schaduwstations op niveau 2 en 3 moet? En dat je vanaf niveau 4 altijd eerst naar niveau 1 daalt? Ben je wel ff onderweg iedere keer :?; aan de andere kant scheelt het wel een hoop ingewikkelde wisselconstructies in je spiraal.
Wel zou ik nog even goed nadenken over de lengte van de opstelsporen in de schaduwstations. Je schrijft dat je nu 1 trein met 3 personenrijtuigen hebt en dat de treinlengte afhankelijk van de spoorlengte wordt. Als het eenmaal gebouwd is klopt dat. Maar de vraag is of je nú de spoorlengtes niet afhankelijk moet maken van de treinlengte waar je in de toekomst meer wil gaan rijden. Een trein met 5 rijtuigen lijkt me daarbij reëler dan eentje met 3. Zijn de sporen daar lang genoeg voor?
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 maart 2018, 07:24:21 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=54026.0

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #114 Gepost op: donderdag 01 maart 2018, 17:12:24 »

Begrijp ik het Goed, dat als je van niveau 1 naar 4 wil dat je dan onderweg ook door de schaduwstations op niveau 2 en 3 moet? En dat je vanaf niveau 4 altijd eerst naar niveau 1 daalt? Ben je wel ff onderweg iedere keer :?; aan de andere kant scheelt het wel een hoop ingewikkelde wisselconstructies in je spiraal.
Ik wil inderdaad geen ingewikkelde wisselconstructies. Daarnaast is Niveau 4 niet meer dan een extra rondje om hoogte te winnen. Ik had eerst een ander idee met het station. Overdwars van linksboven naar rechtsonder en vervolgens een bocht naar links, waar een aftakking zou volgens onder het station door. Daarom had ik Niveau 4 toegevoegd.

Het was voor mij kiezen tussen "2 kwaden": ingewikkelde wisselconstructies of door ieder niveau heen.

Vanaf Niveau 4, ga je eerst naar 3, dan 2 en dan 1. Dus net andersom als jij stelt :)

Als er maar 1 trein rijdt, zal je zeker wat geduld moeten hebben tussen het ingaan en uitgaan van het schaduwstation ;). Elk niveau heeft de mogelijkheid om de opstelsporen te omzeilen.
Wel zou ik nog even goed nadenken over de lengte van de opstelsporen in de schaduwstations. Je schrijft dat je nu 1 trein met 3 personenrijtuigen hebt en dat de treinlengte afhankelijk van de spoorlengte wordt. Als het eenmaal gebouwd is klopt dat. Maar de vraag is of je nú de spoorlengtes niet afhankelijk moet maken van de treinlengte waar je in de toekomst meer wil gaan rijden. Een trein met 5 rijtuigen lijkt me daarbij reëler dan eentje met 3. Zijn de sporen daar lang genoeg voor?
Goed punt wat betreft de lengte van de opstelsporen. Nu is het eenvoudig om er extra stukken 2200 tussen te zetten. 5 rijtuigen achten een BR05 is natuurlijk mooier, reëler en eleganter dan 3 rijtuigen. Ik had er nog niet over nagedacht eigenlijk.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #115 Gepost op: donderdag 01 maart 2018, 17:46:30 »

Vanaf Niveau 4, ga je eerst naar 3, dan 2 en dan 1. Dus net andersom als jij stelt :)
Snap ik ff niet, stijg je dan niet via de buitenbocht?
« Laatst bewerkt op: donderdag 01 maart 2018, 17:55:31 door Hanzi »
Groetjes, Hans.

M-rails; analoge besturing; deels relais-geautomatiseerd; geen tijdperk als er maar M****** op staat.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #116 Gepost op: donderdag 01 maart 2018, 17:54:22 »

Goed punt wat betreft de lengte van de opstelsporen. Nu is het eenvoudig om er extra stukken 2200 tussen te zetten.
dat kan natuurlijk maar dan kan je wel minder sporen kwijt. Je hebt nu 8x18=144cm per spoor; kwestie van uitmeten hoeveel rijtuigen+loc dit zijn. Én voor jezelf bepalen wat je wil: 3-4-5 rijtuigen. Ik zou als je de mogelijkheid hebt zeker voor 4 of 5 gaan.
Groetjes, Hans.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #117 Gepost op: donderdag 01 maart 2018, 18:06:39 »

Snap ik ff niet, stijg je dan niet via de buitenbocht?
Zo is het nu wel getekend. De voorkeur is natuurlijk om te stijgen via de buitenbocht. Ik heb even gekeken wat het stijgingspercentage is van de binnenbocht en die komt uit op 3,33%. Het is net boven het gemiddelde van 3%. Eventueel zou ik de 2221 en 2231 kunnen vervangen door de 2241 en 2251, maar dat kost weer ruimte.

Goed punt wat betreft de lengte van de opstelsporen. Nu is het eenvoudig om er extra stukken 2200 tussen te zetten.
dat kan natuurlijk maar dan kan je wel minder sporen kwijt. Je hebt nu 8x18=144cm per spoor; kwestie van uitmeten hoeveel rijtuigen+loc dit zijn. Én voor jezelf bepalen wat je wil: 3-4-5 rijtuigen. Ik zou als je de mogelijkheid hebt zeker voor 4 of 5 gaan.
Na volgende week heb ik mijn treinspullen en kan ik gaan kijken wat de lengte gaat zijn.

Wat bedoel je eigenlijk met
Citaat
dat kan natuurlijk maar dan kan je wel minder sporen kwijt.
Ik heb nog wat breedte, aangezien het nu zo'n 80 cm breed is in zijn totaliteit.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #118 Gepost op: vrijdag 09 maart 2018, 17:34:21 »

Ik ben op dit moment bezig met het station.
Ik ben er nog niet tevreden over. Ik zit ook te denken om het station te verplaaten na de bocht als je uit de tunnel komt. Wellicht met een slinger er in, zoals het spoor nu ook loopt.
Wat ik anderhalve week gepost had, was ik echt niet tevreden over. Het idee is leuk, maar de uitvoering minder. Ik had het idee al om het wat simpeler te maken, dus linksboven beginnen en min of meer onder in het midden eindigen.

Dit is dus het resultaat:

Alleen het station:

Het totaalplaatje:

Na volgende week heb ik mijn treinspullen en kan ik gaan kijken wat de lengte gaat zijn.
Update: Ik heb gemeten. De rijtuigen die ik nu heb zijn 27 cm. Om de meeste lengte te pakken, zit ik op 5 rijtuigen plus een lok. De langste die ik op dit moment in mijn bezit heb is een BR 05. Die is ook zo'n 30 cm. Om de rekensom makkelijk te houden, wordt het 6 * 30 cm. De opstelsporen in de ondergrondse gedeelten zullen minimaal 10 raillengten van 18 cm moeten zijn.

Ik zal nog per opstelspoor 2 * 2200 tussen zetten.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 09 maart 2018, 17:37:46 door basjuh1981 »

narwal

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #119 Gepost op: vrijdag 09 maart 2018, 19:30:19 »

Hallo Bas,

Dat begint er al mooi op te lijken! Mooi schuin op de tafel geeft dat een geweldig perspectief met lange opstelsporen.

Idee van mijn kant: Als je van linksboven nu eens in één rechte lijn dubbelsporig naar de bocht rechtsonder gaat dan ziet dat er strakker uit dan met die flauwe bochten en tegenbochten. Je kunt het stationsgedeelte dan viersporig maken door aan beide zijden en extra spoor te maken. Dan heb je in het midden een dubbelspoor met aan de rechter zijde een perroneiland met het meest rechtse spoor en aan de linkerzijde het station met een perron en het door jou getekende kopspoor. Als je dat uitbreidt met jouw al getekende rangeer, opstel of BW sporen dan heb je volgens mij een heel mooi geometrisch station!

Succes met de verdere planning!
Groeten,

Marcel.

Baan in aanbouw: Bad Drieberg-Steinbrücke, Märklin, K-Rail, CS-2, LDT, Tijdperk III.

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #120 Gepost op: zaterdag 10 maart 2018, 07:34:14 »

Hoi Bas. Als je je diagonale opstelsporen langer gaat maken heb je zowel in de lengte als in de breedte van je schaduwstation extra ruimte nodig. Als je dat niet hebt in bv de lengte (in je ontwerptekening vertikaal zeg maar) dan kan je dus minder sporen kwijt. Geeft niet, je hebt er zat ;).

Aandachtspuntje voor je station: ik zou proberen de wisselstraat aan de bovenzijde dusdanig te wijzigen dat de hoofdsporen (ik ga uit van de linker 2) wat meer rechtdoor lopen.
Ander "probleempje" wat ik zie is dat je (uitgaande van rechts rijden) niet naar de rangeersporen kan als je uit het schaduwstation komt.
Groetjes, Hans.

marklinmanus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #121 Gepost op: zaterdag 10 maart 2018, 10:40:06 »

Als je je wissels anders neer legt zodat je alleen maar zicht hebt op een binnenzijde van de bochten.

kijk alleen naar de wisselstraten, de flexrails heb er maar ff gauw tussen geplaatst voor het totaalplaatje
Vriendelijke groet Herman

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #122 Gepost op: dinsdag 13 maart 2018, 12:45:07 »

Hallo Bas,

Dat begint er al mooi op te lijken! Mooi schuin op de tafel geeft dat een geweldig perspectief met lange opstelsporen.

Idee van mijn kant: Als je van linksboven nu eens in één rechte lijn dubbelsporig naar de bocht rechtsonder gaat dan ziet dat er strakker uit dan met die flauwe bochten en tegenbochten. Je kunt het stationsgedeelte dan viersporig maken door aan beide zijden en extra spoor te maken. Dan heb je in het midden een dubbelspoor met aan de rechter zijde een perroneiland met het meest rechtse spoor en aan de linkerzijde het station met een perron en het door jou getekende kopspoor. Als je dat uitbreidt met jouw al getekende rangeer, opstel of BW sporen dan heb je volgens mij een heel mooi geometrisch station!

Succes met de verdere planning!
Dat is het voordeel met een lange kant van een paar meter. Er is niets mooier dan lange perronsporen. Ik heb ze in het verleden wel eens recht getekend, maar ik wilde eigenlijk een flauwe bocht van een graad of 15. Dat oogt wat minder steriel dan rechte perronsporen :)

Hoi Bas. Als je je diagonale opstelsporen langer gaat maken heb je zowel in de lengte als in de breedte van je schaduwstation extra ruimte nodig. Als je dat niet hebt in bv de lengte (in je ontwerptekening vertikaal zeg maar) dan kan je dus minder sporen kwijt. Geeft niet, je hebt er zat ;).

Aandachtspuntje voor je station: ik zou proberen de wisselstraat aan de bovenzijde dusdanig te wijzigen dat de hoofdsporen (ik ga uit van de linker 2) wat meer rechtdoor lopen.
Ander "probleempje" wat ik zie is dat je (uitgaande van rechts rijden) niet naar de rangeersporen kan als je uit het schaduwstation komt.
Daar kwam ik vorige week achter toen ik wat extra 2200's er tussen "propte". Uiteindelijk heb ik maar 1 opstelspoor per niveau hoeven op te geven. De schade is beperkt gebleven O:-D

Het "probleempje" met de toegang tot de opstelsporen zal ik nog naar kijken.

Als je je wissels anders neer legt zodat je alleen maar zicht hebt op een binnenzijde van de bochten.

kijk alleen naar de wisselstraten, de flexrails heb er maar ff gauw tussen geplaatst voor het totaalplaatje
Dank voor het tekenen. Ik zal het bekijken. Dan kom ik er op terug in een nieuwe versie ;)

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #123 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 15:02:16 »

Even wat stof van dit draadje afblazen. De afgelopen weken de moeite weer genomen om een baanplan uit te werken.

Hier het complete plan:

Het zichtbare gedeelte:

Het niet-zichtbare gedeelte:

En nog wat overzichten in 3D:

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #124 Gepost op: zaterdag 13 oktober 2018, 20:03:07 »

Geinig, paar vraagjes:
Eindigt het dubbelsporige traject nou altijd in je kopstation?
En staat het traject met de keerlus linksboven helemaal los van de rest van de baan?
Kan het baanplan niet helemaal volgen, vandaar mijn vraag.
Tot slot zijn lange rijtuigen in een buitenbocht over t algemeen niet mooi om tegenaan te kijken. Bij jouw ontwerp zie ik een heleboel van dit soort bochten. Met name die rechtsonder zou ik nog eens overdenken.
Groetjes, Hans.

Degeluidsman

• 3rail Events team
  • A member of the Duurstede Group®
« Reactie #125 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 08:17:45 »

Hoi Bas,

Het zichtbare gedeelte ziet er in mijn ogen goed uit, ik heb wel een vraagje over het kopstation.
Op dit moment kun je geen loc om laten lopen, of komt er steeds een andere loc voor te staan en blijft de loc die de stam het station in reed staan?

Mvg,

Peter Degeluidsman

Haradigi

• Vaste Inboedel
« Reactie #126 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 11:50:27 »

Hi Bas,

Interessant ontwerp maar wel erg veel lange (zichtbare) bogen wat het erg onrealistisch maken.

groet
Harald

DB BR85

• Zeer Toffe Gast
    • Behr-mobile.eu
« Reactie #127 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 13:24:41 »

Hoi Bas,

Mooi ontwerp. Ingaande op wat Peter de Geluidsman zegt, zou je links boven nog een paar opstelsporen kunnen maken voor E-locs of uberhaupt om je locs van het BW naar het station te krijgen zonder op de hoofdbaan te hoeven stoppen en toch alle sporen te kunnen bereiken.

Gr. Dirk
Marklin CS/Koploper/Tijdperk IV-VI  ..//..   Mijn baan http://forum.3rail.nl/index.php?topic=62367.0

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #128 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 18:50:47 »

Eindigt het dubbelsporige traject nou altijd in je kopstation?
En staat het traject met de keerlus linksboven helemaal los van de rest van de baan?
Kan het baanplan niet helemaal volgen, vandaar mijn vraag.
Tot slot zijn lange rijtuigen in een buitenbocht over t algemeen niet mooi om tegenaan te kijken. Bij jouw ontwerp zie ik een heleboel van dit soort bochten. Met name die rechtsonder zou ik nog eens overdenken.
Interessant ontwerp maar wel erg veel lange (zichtbare) bogen wat het erg onrealistisch maken.
Ja, het dubbelsporig traject eindigt altijd in het kopstation. Al passeert een trein wel eerst het schaduwstation.
De keerlus linksboven hoort bij het enkelsporige traject. Ik heb er de cijfertjes 1, 2 en 3 bij gezet om het duidelijker te maken ;) . In het zichtbare stuk heb ik een kleine aanpassing gedaan. Dat leek mij beter.
De bocht rechtsonder heb ik ook aangepast. Ik denk dat de aanpassing wel beter staat.

Het zichtbare gedeelte ziet er in mijn ogen goed uit, ik heb wel een vraagje over het kopstation.
Op dit moment kun je geen loc om laten lopen, of komt er steeds een andere loc voor te staan en blijft de loc die de stam het station in reed staan?
Ik had er nog wel aangedacht om wat omloopwissels toe te voegen, maar uiteindelijk niet gedaan omdat ik eerst de basis goed wilde hebben. Nu alsnog toegevoegd, al is de consequentie wel dat het perron wat langer is geworden :D

Ingaande op wat Peter de Geluidsman zegt, zou je links boven nog een paar opstelsporen kunnen maken voor E-locs of uberhaupt om je locs van het BW naar het station te krijgen zonder op de hoofdbaan te hoeven stoppen en toch alle sporen te kunnen bereiken.
Ik heb linksboven een tweetal opstelsporen toegevoegd in het verlengde van het spoor komende uit het BW.

Het aangepaste plan, alleen de zichtbare sporen:

Overzichten in 3D:

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #129 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 22:29:24 »

Beterrrr  :thumbup:
Groetjes, Hans.

BlikkenTinus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #130 Gepost op: zondag 14 oktober 2018, 23:04:01 »

Hallo Bas,

Het is een best indrukwekkend plan, maar kun je overal wel bij? Om te bouwen is bereikbaarheid belangrijk, maar ook bij het ingrijpen bij storingen. Ik heb twijfels of dat wel lukt met dit plan.
Verder lijkt het BW mij wat overgedimensioneerd. De behandelsporen zijn erg lang. Natuurlijk kennen we allemaal de emplacementen met stortbunkers en kolenkranen, slakkenkuilen, zandtorens en waterkranen. Maar als ik kijk op sporenplannen.nl bijvoorbeeld, dan valt het vaak nogal tegen. Vaak maar een spoor waar alle behandelingen na elkaar gedaan kunnen worden,  door steeds een loc tegelijk. In het beste geval heeft de draaischijf twee toegangssporen. Een zesstandige loods is wel OK. Is namelijk in het echt niet eens zo groot.
Door het depot wat te verkleinen, ontstaat er ook meer zicht op je station en dat is misschien wel zo leuk.
Zie maar of je er iets aan hebt!

Groeten,

Peter

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #131 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 15:11:44 »

Peter,

Ik ben wel van plan om het bereikbaar te houden. Het moet dus mogelijk worden om zaken weg te nemen om onder de baan kunnen. Daar heb ik in mijn plan al rekening mee gehouden.

Gertjan H

• Vaste Gast
  • Geen vertraging? Pak de modeltrein
« Reactie #132 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 18:05:46 »

Dag Bas,
Het plan is toch teruggebracht naar een kopstation? Ik herken echter het Balcke concept niet meer  :D.
Ik moet Peter wel gelijk geven. Is de tafel rondom bereikbaar? Zo niet dan is hij wel erg breed. Ben waarschuwt er ook al vaker voor: je armen hebben een beperkte reikwijdte.
Het is erg jammer als een baan in opbouw al een teleurstelling wordt, omdat de bereikbaarheid een issue is. Het gaat daarbij niet alleen om de verdekte sporen, maar in jouw ontwerp kom je vanaf de voorkant van de tafel nooit meer bij de sporen van het kopstation.
 Verder heb je nu 2 extra sporen toegevoegd nav 1 van de opmerkingen. Wat is het stations-thema. Wil je daar nog iets met goederenafhandeling doen, of komen er alleen personentreinen. Maw worden die 2 doodlopende sporen gebruikt als industriespoor of als opstelspoor? Ook kun je nu bijna geen verandering aanbrengen in de samenstelling van je treinen. War laat je de wagons en waar stel je samen?
Maar misschien is dat niet de bedoeling en worden op dit station alleen locwissels uitgevoerd.

gr. Gertjan
K+M rail, IB, Koploper tijdperk III-IV

feniks

• Toffe Gast
  • heb er verdomme geen zin meer in
« Reactie #133 Gepost op: maandag 15 oktober 2018, 19:49:16 »

als je naar de onderliggende sporenplannen kijkt is het bijna ondoenlijk om inspectieluiken te maken en zo te zien hebben meer forumleden dat gezegd.
als voorbeeld mijn baan is compleet verrijdbaar en er zijn stukken van 180 cm breed.
moet te doen toch...nou met scenery, lantaarnpalen en bebouwing o.i.d. is het net te doen.
denk er over na  8o maar ten slotte het is jouw ontwerp.

groet, Ruud

iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #134 Gepost op: woensdag 24 oktober 2018, 10:27:30 »

@citaat Ik heb wat sporen aangepast, zodat er wat meer ruimte ontstaat. En misschien moet ik kijken of ik het BW wat smaller kan maken, zonder aan het aantal sporen te zitten.

Het plan is toch teruggebracht naar een kopstation? Ik herken echter het Balcke concept niet meer  :D.
Ik heb wel een ander plan een tijd terug gemaakt die wel wat van die kenmerken heeft. Ik probeer gewoon wat uit wat in de beschikbare ruimte die ik heb om tot een goed plan te komen. Nu dus een ideetje met een kopstation.

Ik moet Peter wel gelijk geven. Is de tafel rondom bereikbaar? Zo niet dan is hij wel erg breed. Ben waarschuwt er ook al vaker voor: je armen hebben een beperkte reikwijdte.
Het is erg jammer als een baan in opbouw al een teleurstelling wordt, omdat de bereikbaarheid een issue is. Het gaat daarbij niet alleen om de verdekte sporen, maar in jouw ontwerp kom je vanaf de voorkant van de tafel nooit meer bij de sporen van het kopstation.
De tafel is rondom niet bereibaar. Daarom heb ik ook wat veranderingen gemaakt zowel in bij de verdekte- als de zichtbare sporen.

Verder heb je nu 2 extra sporen toegevoegd nav 1 van de opmerkingen. Wat is het stations-thema. Wil je daar nog iets met goederenafhandeling doen, of komen er alleen personentreinen. Maw worden die 2 doodlopende sporen gebruikt als industriespoor of als opstelspoor? Ook kun je nu bijna geen verandering aanbrengen in de samenstelling van je treinen. War laat je de wagons en waar stel je samen?
Maar misschien is dat niet de bedoeling en worden op dit station alleen locwissels uitgevoerd.
Ik vond dat wel een nuttige toevoeging die niet al te veel ruimte kost. En er kunnen wat loks opgesteld worden. Voor de goederenafhandeling zou ik de 2 sporen net boven het BW willen gebruiken. Deze heb ik wat verlegd.

Verdekt:

Zichtbaar:

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #135 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 15:38:56 »

Ik kreeg toch wat twijfels over het laatste plan, dus ben ik opnieuw begonnen. Wel met bereikbaarheid in het achterhoofd. Ik ben weer afgestapt van het kopstation; dit is weer een doorgangsstation geworden, maar met een BW. Ik heb het BW wat slanker vormgegeven. Het plan bestaat uit 3 niveaus.

Niveau 3:

Het station: De linker opstelsporen kunnen gebruikt worden om kolen aan te leveren en andere goederen voor het BW. Zo blijven de 3 sporen van het BW vrij voor het onderhoud van de lokomotieven.

De bovenste 2 rechter opstelsporen zijn voor het wegzetten van loks en eventueel rijtuigen. De onderste 2 opstelsporen zijn voor goederenafhandeling.
Het BW: De rechter opstelsporen zijn voor 2 lokloodsen. Hier kan het groot onderhoud plaatsvinden aan de stoom- en dieselloks.

Het station wordt voorzien van bovenleiding, in tegenstelling tot het BW.

Niveau 2:

Komende van de rechterkant van het station gaat het spoor verder over het blauwe traject. Via de 1e paradebaan gaat het spoor verder naar het 1e schaduwstation. Dit schaduwstation ligt 25 cm onder het station en BW.

De paradebaan wordt voorzien van bovenleiding.

Niveau 1:

Komende van de linkerkant van het station gaat het spoor verder via de klimspiraal naar de 2e paradebaan en verder naar het 2e schaduwstation. Dit schaduwstation ligt 25 cm onder het 1e schaduwsstation.

Ook de 2e paradebaan wordt voorzien van bovenleiding.

De zichtbare sporen:

De verdekte sporen:

Nog wat sfeerimpressies in 3D:

nobody

• Vaste Inboedel
  • ......semper idem......
« Reactie #136 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 15:43:57 »

@citaat Het formaat van je afbeeldingen is te groot ! Max. = 800 x 600 pixels :important:
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #137 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 16:03:40 »

@citaat De properties zeggen wat anders.

nobody

• Vaste Inboedel
« Reactie #138 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 16:20:33 »

@citaat Hoezo?
Met vriendelijke groet: Wim.                                 Met kleine onderbreking (ban), lid sinds 2009.

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #139 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 16:32:35 »

De properties zeggen bij mij 800 x 371.

h0_miessie

• Vaste Inboedel
  • Märklin what else ?
« Reactie #140 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 16:54:55 »

Bij mij zeggen sommige 800/587 en inderdaad ook 800/371 Bas dus binnen de marge. :)

Groet Michel

feniks

• Toffe Gast
« Reactie #141 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 17:10:37 »

Citaat
Het formaat van je afbeeldingen is te groot ! Max. = 800 x 600 pixels
misschien zie ik het over het hoofd maar ik begrijp er niks van...
ik zie geen foutmelding  qua pixelgrootte.
iets meer C rail, een beetje K rail, een PC'tje, een CS2'tje en wat overige onbenulligheden

nobody

• Vaste Inboedel
« Reactie #142 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 17:38:37 »

De properties zeggen bij mij 800 x 371.
Dat is ná herschaling door de 3rail software... 8o

feniks

• Toffe Gast
« Reactie #143 Gepost op: zaterdag 03 november 2018, 17:50:05 »

misschien niet allemaal zo belangrijk, als de foto's maar geplaatst kunnen worden toch....(iedereen maakt fouten en leer daar je van, zou ik zeggen)  B)

Hanzi

• Stamgast
« Reactie #144 Gepost op: zondag 04 november 2018, 14:31:32 »

@citaat Hoezo?
Maximum grootte is 240 kb, daar ga je nét overheen.
Groetjes, Hans.

Henkie penkie

• Nieuwe Gast
  • treinbaan 1.0
« Reactie #145 Gepost op: dinsdag 27 november 2018, 23:20:36 »

Het ziet er allemaal gelikt uit. Dus op de eerste verdieping komt je treinbaan? En dan met een klimspiraal naar de zolder dat zou fantastisch zijn.

Gr henkie penkie

BlikkenTinus

• Zeer Toffe Gast
« Reactie #146 Gepost op: dinsdag 27 november 2018, 23:51:37 »

Het slankere station en Bw zijn een hele verbetering. Het ziet er natuurgetrouwer uit en de bereikbaarheid is stukken beter. Ik denk dat het hem worden moet. Mooie flauwe bogen en twee stukken paradespoor, wat zou er momenteel meer moeten?
Heel misschien een enkelsporige aftakking naar een elders gelegen industrie?  Bijvoorbeeld ten zuiden van de locloods?
Lastig wellicht, maar zou het speelplezier kunnen vergroten, of het vrij rustige beeld kunnen verpesten.
Die ermee wat je wilt. Dit ontwerp is in elk geval erg goed!

Groet,

Peter

basjuh1981

• Stamgast
« Reactie #147 Gepost op: woensdag 28 november 2018, 09:04:42 »

Het ziet er allemaal gelikt uit. Dus op de eerste verdieping komt je treinbaan? En dan met een klimspiraal naar de zolder dat zou fantastisch zijn.
Henk, dank voor het compliment. Nu is een plan wat makkelijker gelikt te laten lijken, dan het in het echie er gelikt uit te laten zien ;)

Op de eerste verdieping staat mijn treinbaan. Deze nog niet, maar wel een testbaan. Een klimspiraal naar zolder is geen optie. Ten eerste moeten de kinderen ergens anders gaan slapen, daar is geen ruimte voor. Ten tweede om door het plafond te gaan zie ik niet zitten, aangezien er vloerverwarming aanwezig is.

Het slankere station en Bw zijn een hele verbetering. Het ziet er natuurgetrouwer uit en de bereikbaarheid is stukken beter. Ik denk dat het hem worden moet. Mooie flauwe bogen en twee stukken paradespoor, wat zou er momenteel meer moeten?
Heel misschien een enkelsporige aftakking naar een elders gelegen industrie?  Bijvoorbeeld ten zuiden van de locloods?
Lastig wellicht, maar zou het speelplezier kunnen vergroten, of het vrij rustige beeld kunnen verpesten.
Die ermee wat je wilt. Dit ontwerp is in elk geval erg goed!
Peter, ikzelf vind het ook een flinke verbetering. Ik kwam ooit een schets tegen op Stummi. Deze heb ik gebruikt als inspiratie van het station. Ik heb nog wel een kleine aanpassing gedaan en dat is het spoor wat om de linker spiraal gaat. Dit spoor heb ik iets verlegd waardoor het onder het rode spoor komt en dit spoor is dan het derde paradespoor (zie het plaatje onder). Dan rijdt de trein van punt E naar F en gaat daar de tunnel in en komt weer tevoorschijn bij G en gaat vervolgens bij H richting het bovenste schaduwstation van niveau 2.

Ik denk niet dat ik het enkelsporig industriespoor ga toevoegen. In eerste instantie wilde ik nog een enkelsporig zijlijntje maken, maar gezien de ruimte heb ik daarvan afgezien. De ruimte onder het BW wil ik gebruiken voor BW gerelateerde bebouwing.

Ook nog een 3D-impressie van de aanpassing. Ik heb ook bovenleiding en seinen toegevoegd. Op de plattegrond niet goed zichtbaar, maar op de 3D-impressie wel:

« Laatst bewerkt op: woensdag 28 november 2018, 19:46:34 door basjuh1981 »

Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte