Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Servo aandrijving

Gestart door Hans Biere zaterdag 02 april 2011, 19:29:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2007

Frankfurt (Main) Hbf

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Spoorman op maandag 11 april 2011, 14:46:45
Citaat van: Eric-Paul op maandag 11 april 2011, 14:02:04

Als ik het goed heb gelezen, heeft Hans niets gezegd over de stroomtoevoer, dus daar zal hij naar ik aanneem ook gewoon een aparte trafo voor gebruiken.

Het is geen overkill maar een vorm van gestructureerd werken.
Althans, zo interpreteer ik Hans' gebruik.

Gleisausgang zegt niets over waar het 'Gleis' op is aangesloten. Dat kan de centrale zijn, maar ook de booster ... B)


Hans heeft het (lees ff mee) over een "aparte" booster. Ik mag aannemen dat bedoeld wordt een booster specifiek voor deze decoders. Anders heeft het woord "apart" weinig zin.

De enige die het echt weet wat bedoeld wordt is Hans. :P

Gr, Ben.


Hallo Ben, dat klopt helemaal.
Ik heb daar aangenomen (Hans kennende vanuit zijn gestructureerde aanpak van zaken), dat hij een aparte booster heeft voor de aansturing en stroomverzorging van bepaalde magneetartikelen.

Citaat van: Hans Biere
Ik scheid op mijn baan pricipieel het rijden / schakelen / verlichting. Dit betekend dat mijn (servo)decoders op een aparte stroomkring zijn aangesloten.

De ESU-(servo)decoders zijn bij mij volgens onderstaand schema aangesloten met dien verstande dat de aansluiting "zum Gleisausgang" bij mij dus naar een aparte booster gaat:

Wat hij ook bevestigd ...

Citaat van: Hans Biere
Eric-Paul, je hebt mijn beweegredenen exact goed geïnterpreteerd.

Zoals hier veel gebeurt, leest en interpreteert een ieder de teksten van een ander met de saus van eigen ervaring en bedoelingen.
Ik kan mij indenken dat jij het zo interpreteert, zoals jij het hier hebt geïnterpreteerd en dat had zomaar de juiste interpretatie kunnen zijn.
Daarom zijn deze discussies zo waardevol: door vragen en antwoorden komen we dichter bij de bedoelingen van de originele auteur.
Zo heeft jouw antwoord/opmerking op Hans' benadering mij ook weer tot denken aangezet en heb ik mijn interpretatie gegeven.

Gezamenlijk komen we zo tot een beter begrip, bedankt daarvoor.
Re:Servo aandrijving
3railkoen
gast

Re:Servo aandrijving
hans, bedankt. Betekend dat dat jij de "Zum Trafo" aansluiting ook daadwerkelijk op een trafo zet (dus op AC)   ? Ik heb daar slechte ervaring mee.  Het geheel wordt dan instabiel.   Dit was trouwens met een marklin 60052 Trafo...  een titan of ringkern zou wel beter werken voor dit doel...

Het is mij van alle kanten aangeraden om

1) om een DC voeding te gebruiken op de "zum trafo" aansluiting   (en de andere aansluitng (zum gleis) hangt natuurlijk aan de baanspannig tbv dig signaal al dan niet met een eigen booster/digitale stroomkring.  

De DC voeding is iets van een 12-15v 10-20A voeding... b.v. degene die kris noemde of meanwell heeft ze ook (bij display electronics)  ---  deze oplossing wil ik gaan gebruiken voor mijn 25 esu decoders en 100 servos   -- ik denk eraan 2 maal een 15v 10 voedings "lus" neer te leggen (het is geen lus maar meer een bus) die langs de servo decoders gaan... de het digitale signaal pak ik dan gewoon uit de dischtsbijzijnde booster / stroom sectie

OF

2)  om de "zum trafo" gewoon door te lussen naar de "zum gleis ausgang" en dat geheel hangt dan ook aan de digitale spanning... bij deze oplossing is het zeker aan te raden om 1 of meer aparte stroom/booster secties te nemen  -dit werkt trouwens probleemloos maar kost wat boosters etc

gr koen
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Spoorman op maandag 11 april 2011, 14:46:45Hans heeft het (lees ff mee) over een "aparte" booster. Ik mag aannemen dat bedoeld wordt een booster specifiek voor deze decoders.

Geheel en al juist. Zoals ik al eerder aangaf: rijden en schakelen worden bij mij strikt gescheiden dus heb ik om beide activiteiten te kunnen uitoefenen minimaal twee boosters nodig. Eén om te rijden en één om de ESU-servodecoders, M* K83 en K84 etc. op aan te sluiten.

Om de booster naar de ESU decoders te ontlasten bestaat de mogelijkheid om deze decoders separaat met een transformator te voeden. Dit is, zeker voor kleine banen, geen must! Het wordt door ESU aanbevolen om deze bedrijfsmogelijkheid op wat grotere banen toe te passen.
Re:Servo aandrijving
3railkoen
gast

Re:Servo aandrijving
hans, het wordt aanbevolen om de decoders "extern" te voeden maar niet perse met een transformator..   dat wordt zelfs afgeraden op het esu forum... een dc externe voeding wordt aangeraden..

maar.. ik denk dat we het inmiddels allemaal wel weten..

maar wat hangt er nu aan jou decoders qua externe voeding.. een trafo ? zo ja welke ? of heb je hem toch doorelust en praten we met zijn allen langs elkaar heen

mvg koen
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: 3railkoen op maandag 11 april 2011, 16:59:09maar wat hangt er nu aan jou decoders qua externe voeding.. een trafo ? zo ja welke ?

Hoi Koen,

deze (aan Pw A/B)



EN deze (aan Trk A/B)

Re:Servo aandrijving
3railkoen
gast

Re:Servo aandrijving
hoi, verbazingwekkend dat dat goed gaat bij jou.  Wellicht zit er een technisch verschil tussen de marklin 60052 trafo en deze door tams geleverde trafos...

gebruik je dat type trouwens ook voor je boosters ?

gr koen 
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: 3railkoen op maandag 11 april 2011, 20:56:59gebruik je dat type trouwens ook voor je boosters ?

Sommigen zullen het waarschijnlijk onzinnig vinden maar sinds ik op Tams ben overgestapt is alles wat boosters en trafo's betreft bij mij Tams.

Ik ben nu eenmaal een type dat liefhebber is van "eenheid van tenue". Ik kan het ook niet helpen. Het wordt (uiteraard) door de fabrikant, Tams in dit geval, aanbevolen.
Re:Servo aandrijving
3railkoen
gast

Re:Servo aandrijving
eens, ik ben ook prima te spreken over het tams spul (ik heb de b-4  boosters met display) en eenduidige systemen..

mvg koen
Re:Servo aandrijving
Spoorman
gast

Re:Servo aandrijving
* Kick *.

Wie heeft deze servo's van Modelcraft / Conrad in gebruik? Ik wil graag weten hoe geluidsarm ze zijn. Ik zoek stille. :)

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=230500



Gr, Ben.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2008

offline
Re:Servo aandrijving
Ik heb er eentje liggen, Ben.
Re:Servo aandrijving
Spoorman
gast

Re:Servo aandrijving
Citaat van: huub op zondag 07 augustus 2011, 18:00:19

Ik heb er eentje liggen, Ben.


Kun je 'm laten werken als ik bij je ben? Ben benieuwd naar het geluid.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2008

offline
Re:Servo aandrijving
natuurlijk .........
Re:Servo aandrijving
Kroko14253
gast

Re:Servo aandrijving
Hoi,

Ik heb deze servo's ook onder mijn diorama gemonteerd en als je ze goed afstelt, dan hoor je ze alleen heeeeeel zachtjes, als ze omgezet worden. Ze zijn dus erg stil. Ikzelf hoor ze amper, het geluid, dat je nog hoort, vergelijk ik met het omlopen in het echie, ook dan hoor je nog een geluid. Ik ben er heel tevreden mee.

Groetjes

Harry
Re:Servo aandrijving
Spoorman
gast

Re:Servo aandrijving
Dank je wel!

Gr, Ben.
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Kroko14253 op zondag 07 augustus 2011, 19:21:18
Hoi,

Ik heb deze servo's ook onder mijn diorama gemonteerd en als je ze goed afstelt, dan hoor je ze alleen heeeeeel zachtjes, als ze omgezet worden. Ze zijn dus erg stil. Ikzelf hoor ze amper, het geluid, dat je nog hoort, vergelijk ik met het omlopen in het echie, ook dan hoor je nog een geluid. Ik ben er heel tevreden mee.

Beste Ben,
Ik heb ze , weliswaar niet in een diorama gemonteerd, maar in een testopstelling....
Jk sluit mij geheel aan met bovenstaande reactie :thumbup:
Ik heb er 14 klaarleggen.., en ga ook door met het zelfde type.

Groet jan
Re:Servo aandrijving
Spoorman
gast

Re:Servo aandrijving
 :)
Re:Servo aandrijving
Blausee-Mitholz
gast

Re:Servo aandrijving
Hoi Ben, ik heb ze ook.
Nu ben ik machine doof, ik hoor ze helemaal niet  ;) :D  :thumbup:

Mvg, Johan
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2016

Carpe diem

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Spoorman op zondag 07 augustus 2011, 17:17:17
* Kick *.

Wie heeft deze servo's van Modelcraft / Conrad in gebruik? Ik wil graag weten hoe geluidsarm ze zijn. Ik zoek stille. :)

http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=230500



Gr, Ben.

Bij mij inmiddels 2 geïnstalleerd. Tot grote tevredenheid. Het geluid stelt weinig tot niets voor en wat er dan nog is mag wat mij betreft gehoord worden. Een echte wisselmotor maakt toch ook even geluid als ie wordt omgelegd?  :-)

Wat mij betreft i.c.m. de ESU-servodecoder een absolute topper!
Re:Servo aandrijving
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Servo aandrijving
Citaat van: Hans Biere op dinsdag 09 augustus 2011, 20:52:23

Bij mij inmiddels 2 geïnstalleerd. Tot grote tevredenheid. Het geluid stelt weinig tot niets voor en wat er dan nog is mag wat mij betreft gehoord worden. Een echte wisselmotor maakt toch ook even geluid als ie wordt omgelegd?  :-)

Wat mij betreft i.c.m. de ESU-servodecoder een absolute topper!

Hallo Naamgenoot,

Wat de Esu servo voor heeft op de andere merken die servo's maken,is dat de aandrijving ervan een stuk degelijker is.

De tandwielen die daar in verwerkt zijn,zijn van metaal,en zullen dus niet geheel geruisloos de wissel omzetten.

Zelfs al gaat het geruisloos,zul je als verstokte Märklinist wel een geluidje missen(of niet) :D

Wel zal het realistische beeld toenemen als je servo's gebruikt.

Heb een forumlid ermee geholpen,en ik schaf de wisselaandrijving van Märklin ook niet meer aan.

Voor het prijsverschil hoef je het ook al niet meer te laten,want die zal goedkoper zijn,tenminste als je goedkoop aan je servo's kan komen.

M.v.g.

Hans V200.0