Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

Central Station CS2 60215 kwaliteit

Gestart door Tinus zondag 01 januari 2012, 15:34:12

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Central Station CS2 60215 kwaliteit
Beste Forumleden,

Over de CS2 is op het forum al heel veel geschreven over wel of niet hebben van bepaalde functies.

Ik ben echter meer op zoek naar zowel positieve als negatieve ervaringen van gebruikers die over de kwaliteit van de de CS2 kunnen vertellen.
Uiteraard zit er garantie op als er iets kapot gaat, maar dit terzijde.

Groet Tinus

Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Eigenlijk geen slechte ervaringen mee, ondanks dat dit m'n 3e exemplaar is.

De eerste was slecht vanaf de winkel, dus kreeg meteen een nieuwe.
Bij de 2e had ik door een eigen fout de s88 opgeblazen en heb gratis een nieuwe gekregen.

Verder ben ik er heel blij mee :)

Dennis
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Citaat van: minirailz op zondag 01 januari 2012, 15:56:11
Eigenlijk geen slechte ervaringen mee, ondanks dat dit m'n 3e exemplaar is.

De eerste was slecht vanaf de winkel, dus kreeg meteen een nieuwe.
Bij de 2e had ik door een eigen fout de s88 opgeblazen en heb gratis een nieuwe gekregen.

Verder ben ik er heel blij mee :)

Dennis

Hoe heb je die S88 opgeblazen?

Zelf ken ik iemand met een CS 2 en is er erg tevreden over! Hij vind de kwaliteit erg goed!

groeten Dylan
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Ik heb een niet-Marklin s88 willen gebruiken vanwege de goedkoopte.
Hier zat echter niet de juiste kabel bij, gewoon 6 kroonsteentjes.
Ik heb dan een kabel gekocht maar verkeerd om in de kroonsteentjes gedraaid :?

Dennis
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Hallo Tinus,

Ik heb een cs2 (via marktplaats) en die doet het perfect. Ik heb er destijds bewust voor gekozen om niet via de computer te rijden. Ik wil af en toe ook een trein met de hand kunnen tijden en ik wil echt werkende seinen voorzien van remmodules. Als je bovenstaande wilt is de cs2 een perfect apparaat. Wil je meer dan kun je gaan rijden met een pc, maar dan is de cs2 overbodig en daardoor een te dure oplossing.

Groet,

Guus
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Hoi Tinus,

Tot nu toe ben ik er erg tevreden over na ruim een
half jaar gebruik. Aangezien dit mijn eerste CS is
na de 6021, moet je wel even wennen en proberen
wat er allemaal mogelijk is(en wat niet). Het enige
wat jammer blijft voor mij, is dat je met een 6021
sneller naar een ander adres kan, als je met diverse
locomotieven tegelijk rijdt. Dus vermoedelijk een
tweede gekoppelde CS wordt dan al een stuk
makkelijker.
Het zou ook nog prettig zijn, als er een cursus in
NL gegeven zou worden in het volledige gebruik
van een CS, zoals in Göppingen van twee dagen,
want er is erg veel mogelijk, maar.....hoe kun je
dat leren.
Mijn ervaring met diverse NL dealers is, dat ze allemaal
wel wat weten, maar lang niet alles.

Groetjes,
Hans
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Om op bovenstaande te reageren:

Je hebt 2 rijregelaars op het cs, dat is dus al 2 loks tegelijk die je kunt besturen.
Als je dan nog 1 of meerdere MS hebt worden dat ook rijregelaars.
Feit is dat het switchen naar een andere lok niet zo snel gaat.

Ikzelf gebruik de iPad ook als regelaar.
Zo kan ik rechtstreeks 11 loks tegelijk aansturen, helaas heb ik dan armen tekort :mrgreen:

Dennis
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Ja Dennis, dat is wel leuk, maar bij mij rijden er 23 loks tegelijkertijd,
weliswaar gestuurd door de seinen, maar soms moet je wel eens
plotseling ingrijpen en dat is dan lastig.

Hans
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Dat is waar.

Maar daarvoor een oplossing zoeken (buiten 6021) is ook een hele uitdaging.
Gelukkig zit er een noodstop op ;)

Dennis
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Beste Forumleden,

Ik heb een vraagje over de CS2
Ik heb de 60213, en is geupdate via de site.

Een tijd geleden is er een toevoeging geweest zodat je een s88 contact
kon laten schakelen op het moment dat het contact verbroken wordt ipv het moment dat er contact gemaakt wordt.

Ik kan hier niets meer over terug vinden helaas.

En het werkt ook niet bij mij.
In de memory functie kun je onderaan een vinkje geven bij het contact,
bij de ene mogelijkheid schakeld het direkt, bij de andere mogelijkheid pas als het contact weer vrij is.

Uiteraard heb ik beide mogelijkheden geprobeerd, maar het schakelt in alle twee de mogelijkheden direkt.
De lengte die ik gebruik van het geisoleerde spoorstaaf is 2 lengte( 36cm )
ook zijn mijn wagons allemaal met originele marklinwielen uitgerust.

Weet iemand wat er bij mij fout gaat?

René
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Hallo René,

Wat gebeurt er als je het s88 contact handmatig bezetmeldt en weer vrijgeeft door in de layout op het bolletje te klikken?

Groet,

Guus
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Beste Guus,

Dat zou ik moeten gaan testen, ik heb van dit stuk spoor
geen layout gemaakt. Is ook niet nodig vind ik.

Ik wil alleen dat er pas geschakeld wordt zodra mijn complete treinstel
het stuk spoor gepasseerd is en dus het s88 contact weer vrij is.

René

Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Dennis,ben jij soms een terrorist dat je alles maar opblaast?  8o
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Mijn schoonvader heeft een CS2 voor een redelijk grote baan. Zelf vind ik voor z'n baan de CS2 tegenvallen.

Mijn belangrijkste bezwaren (met nieuwste update erop):

* Touch screen is slecht! Zelf mijn kloon android tablet heeft een gevoeliger scherm.
* TRAAGGGGG bij kiezen andere lok. (eigenlijk bij alles wat je doet, ook lok instellingen wijzigingen enzo zijn mij te traag).
* Voortdurend moet je wisselen van scherm. Het baanplan past namelijk niet op 1 scherm.
* Als je met z'n tweeen wilt rijden, steeds weer om en om op dat kleine schermpje wissels & seinen schakelen.
* Nieuwste seinen raken in de war als de noodstop knop gebruikt wordt van de CS2. Diverse cycles nodig om e.a. weer werkend te krijgen.
* Je kunt alleen wat ze bij marklin voor jou uitgedacht hebben.....
*CS weet niet welke trein waar rijdt, en dus zijn een aantal functies (o.a. pendelen) leuk, maar 't net niet.

Ergo, vind hem dus tegenvallen bij wat serieuzer gebruik.

Groet Matthijs

(Zelf intellibox voor loks en eigen software voor wissels & seinen & terugmelders. Niet geschikt voor beginners).


Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Citaat van: Johnnytrein op maandag 02 januari 2012, 16:01:55
Dennis,ben jij soms een terrorist dat je alles maar opblaast?  8o
Sssssstttt....! Niet zeggen :mrgreen:

Detail finesse: ik blaas mezelf niet op :cool:

Dennis
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
TheRealRailroadmaniak
gast

Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Citaat van: matthijsfh op maandag 02 januari 2012, 16:49:28
Mijn schoonvader heeft een CS2 voor een redelijk grote baan. Zelf vind ik voor z'n baan de CS2 tegenvallen.

Mijn belangrijkste bezwaren (met nieuwste update erop):

* Touch screen is slecht! Zelf mijn kloon android tablet heeft een gevoeliger scherm.
* TRAAGGGGG bij kiezen andere lok. (eigenlijk bij alles wat je doet, ook lok instellingen wijzigingen enzo zijn mij te traag).
* Voortdurend moet je wisselen van scherm. Het baanplan past namelijk niet op 1 scherm.
* Als je met z'n tweeen wilt rijden, steeds weer om en om op dat kleine schermpje wissels & seinen schakelen.
* Nieuwste seinen raken in de war als de noodstop knop gebruikt wordt van de CS2. Diverse cycles nodig om e.a. weer werkend te krijgen.
* Je kunt alleen wat ze bij marklin voor jou uitgedacht hebben.....
*CS weet niet welke trein waar rijdt, en dus zijn een aantal functies (o.a. pendelen) leuk, maar 't net niet.

Ergo, vind hem dus tegenvallen bij wat serieuzer gebruik.

Groet Matthijs

(Zelf intellibox voor loks en eigen software voor wissels & seinen & terugmelders. Niet geschikt voor beginners).




Ik heb ook de CS2, en ik kan me hier eigenlijk bij aansluiten. De CS2 is te traag, touchscreen is ook niet van de beste kwaliteit.
Ik moet er wel bijzeggen, dat ik nog een oudere update gebruik (te lui om up te daten :D), misschien dat bij de nieuwere updates meerdere dingen beter gaan. Alsnog, moet er toch wel bijzeggen dat ik al bij al content ben over men CS2.

Groetjes,
Alexander
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Toch even een reactie op een aantal punten.

Citaat van: matthijsfh op maandag 02 januari 2012, 16:49:28
* Touch screen is slecht! Zelf mijn kloon android tablet heeft een gevoeliger scherm.
Tot op heden nog niks van gemerkt.

Citaat van: matthijsfh op maandag 02 januari 2012, 16:49:28
* Voortdurend moet je wisselen van scherm. Het baanplan past namelijk niet op 1 scherm.
Je  kunt baanplan tegenwoordig ook scrollen, dus hoef je niet meer op meerdere schermen te plaatsen.

Citaat van: matthijsfh op maandag 02 januari 2012, 16:49:28
* Als je met z'n tweeen wilt rijden, steeds weer om en om op dat kleine schermpje wissels & seinen schakelen.
Sluit een MS2 erbij aan en je kunt prima met z'n tweeën rijden.

Citaat van: matthijsfh op maandag 02 januari 2012, 16:49:28
* Je kunt alleen wat ze bij marklin voor jou uitgedacht hebben.....
Is bij elk apparaat. Zo kan ik ook niet bellen met m'n iPod.

Citaat van: matthijsfh op maandag 02 januari 2012, 16:49:28
*CS weet niet welke trein waar rijdt, en dus zijn een aantal functies (o.a. pendelen) leuk, maar 't net niet.
Wil je volledig automatisch rijden, dan heb je een pc (of bijv. Raptor) nodig.
Of heel slim rijwegen programmeren.

Tja, hoe hoog lag je de lat.
Vroeger had ik een baan met drie trafo's en drie stroomkringen (ook functionele bovenleiding) om meerdere treinen onafhankelijk aan te sturen.
Vergeleken met dat zijn de moderne besturingsapparaten in 1 woord geweldig!

Groeten,
Ton.
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Ik sluit me helemaal bij Ton aan...
en inderdaad, de CS2 is niet bedoeld om geheel automatisch te rijden, gelukkig niet zou ik haast willen zeggen...

Guus
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Als Märklin financieel geïnteresseerd was in treinbaanautomatisering, zou het voor hen geen probleem zijn om software à la Raptor erbij (optioneel) in het CS2 te zetten........

Groet, Anne W

Wegens opmerkingen uitspraak flexibeler gemaakt
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Citaat van: Anne W op maandag 02 januari 2012, 22:47:21
Als Märklin financieel geïnteresseerd was in treinbaanautomatisering, zou het voor hen geen probleem zijn om software à la Raptor in het CS2 te zetten........
Hebben ze niet omdat het alle flexibiliteit in automatisering minimaliseert

Mvg,
Peter
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Hoi,

Allereerst een mooi (model)spoorjaar gewenst.

Ik zou ook graag een cursus hebben hoe de CS2 te bedienen. Het uitzoeken hoe dingen moeten vind ik erg vervelend. Komt ook door het gebrek aan een goede handleiding. Het definieren van wsls en rijwegen vind ik erg lastig.

Met het eerder proberen ervan heb ik de eerste posities bezet en nu weet ik niet hoe deze te verwijderen. De dealer komt niet verder dan alle instellingen wissen, dus ook alle locs.

Ook ik vind het wisselen van schermen niet erg traag gaan, alleen werk ik zelf ook niet zo traag en er rijden nog niet zoveel treinen tegelijkl omdat ik al maanden tegen het definieren aanhik.

Over het geheel denk ik mijn baan wel goed aan te kunnen sturen met de CS2.

Groet

Jos
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Beste mensen,

Dit topic gaat over positieve en negatieve ervaringen van gebruikers, althans, dat was de vraagstelling. Niet over de mening van gebruikers van andere systemen die dus bewust gekozen hebben om het CS2 niet aan te schaffen.

Verder hier een link naar een superuitgebreide handleiding met voorbeelden:
http://www.modelspoorh0.nl/downloads/Detailpresentatie_Marklin-CS2.pdf

Groet,

Guus
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Treinenmaatje van me had een 60213, een van de eerste versie's. Die gaf nogal wat problemen, is 2x in de reparatie geweest (niet opstarten). Bij de 3e keer defect is de centrale deze zomer door Marklin Duitsland omgeruild voor een 60215. En daar is hij tot op heden heel tevreden over.

De indruk bestaat dat er hardwarematig aanpassingen zijn gedaan die de kwaliteit en stabiliteit ten goede zijn gekomen echter dat is een aanname. Alles kan kapot dus ook een CS2 echter dat hoeft je er niet van te weerhouden een CS2 aan te schaffen.

Gr, Ben.
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Guus,

Bedankt voor je verwijzing, is inderdaad veel uitgebreider.
Maar dat dan in het Nederlands zou nog prettiger zijn.
Weet jij ook of die ergens te downloaden is, of dat er
een boekje van is?

Groeten,
Hans
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Geen idee Hans, dit lijkt een beetje op een soort cursushandleiding, dit is de enige versie die ik ken,

Succes met de vertaling

Guus
Re:Central Station CS2 60215 kwaliteit
Guus,

Bedankt voor je tip. Ik ga de uitbreidingen op de bijgeleverde handleiding afdrukken.

Groet,

Jos
Re: Central Station CS2 60215 kwaliteit
Beste CS2 gebruikers
Heb een 3 tal maanden geleden een CS2 gekocht en na veeeel testen, vragen, cursus etc.. blijkt dat de  software ( na updaten) van de CS2 niet goed werkt met de 60760 decoder van Marklin. De treinen rijden hortend en stotend ( niet met  een mfx decoder): blijkbaar onderkend de CS2 de 14 rijstappen van de Decoder onvoldoende  en weet de decoder (loc) niet of hij bv in 3 of 4 moet gaan rijden. Bij de CS2 kan je nl niet zien of hij nu in
een volledige rijstap staat ( en dan geen probleem heeft) of ergens tussenin.
dit probleem werd nu met Marklin aangekaart: hopelijk vinden ze hiervoor een oplossing.
Heeft nog iemand dit probleem met de 60760 decoders? graag de update versie van de CS2 vermelden aub.

Beste groet

Paul