Soms door een samenloop van omstandigheden kom je weer op een nieuw spoor. Zo zijn je ouders een nieuw huis aan het verbouwen en een goede vriend van je blijkt opeens een fleischman tapijt rijder te zijn.
Je ziet die nieuwe kale zolder en denkt "dat zou toch wel een mooie treinenzolder kunnen zijn". Afijn ik hoef de meeste mensen hier niet uit te leggen dat het weer een beetje ging kriebelen om de "oude" marklin weer eens boven water te halen als het huis klaar is.
Waarom staat oude tussen aanhalingtekens vraagt u zich wellicht af? Van wat ik zie ben ik een beetje jongere generatie herbeginner aangezien het ongeveer 8 jaar geleden is dat ik alles in dozen heb gedaan.
Afijn de studie kwam en ik wist donders goed dat treintjes te duur en te tijdrovend waren en het erg onverstandig was om daar iets aan te doen gedurende de studie, maar met een nieuwe zolder zijn er natuurlijk mogelijkheden!
Nu 8 jaar verder, verstandiger en ingenieur tijd voor nieuwe plannen!
Maar voordat ik hier een railsplan neerleg even wat keuzes:
RijdenIk heb als onstuimige puber veel banen gelegd voornamelijk analoog of met delta. Analoog is het niet al te erg want de bedradingen is redelijk simpel aan te leggen (vooral met M rails en stukje papier om de blokken te maken). Echter met de overstap naar digitaal is het allemaal nooit echt af en werkend geworden met mijn 6021 en 6051. Kortom er moet redelijk snel gereden kunnen worden en een einddoel komen.
ModulairWaarom modulair vraagt u zich wellicht af? Zoals eerder aangegeven moet er eens een keertje iets af komen maar aan de andere kant ken ik mezelf genoeg dat ik af en toe wat bij wil bouwen. Modules geven me de mogelijkheid aan te bouwen en totdat de nieuwe module klaar is met de rest te rijden. Nadeel is wellicht de ruimte die het in beslag neemt, maar de zolder waar ik aan de slag ga is ruim genoeg om een aantal extra modules te kunnen bouwen voordat ik in ruimte gebrek kom
.
railsIk heb zowel met M, C en K gewerkt en wil eigenlijk verder met C waar ik 8 jaar geleden mee stopte. M rails was nogal roestgevoelig waar ik toen woonde in Aziƫ (vandaar ook orient express) en mijn K rails ervaringen waren niet om over naar huis te schrijven. Wellicht maak ik ook nog een opstelspoor met de stapel m rails die ik nog heb maar eigenlijk wil ik dit me treinen niet meer aandoen.
besturing8 jaar geleden begon ik met koploper maar heb het nooit helemaal af gekregen doel is om met de 6021 en 6051 de baan rijdend te krijgen. Softwarematig zit ik nog te twijfelen tussen koploper en rocrail. Ik zag dat rocrail wat extra opties had voor modules wat mijn misschien dus handig uit zou komen.
tijdperk plaats themaHet uitgangspunt voor deze baan zal losjes Nederland en tijdperk 3 zijn. Wonend in het buitenland was een Nederlandse baan altijd het leukst en een gevoel naar "thuis". Wat betreft het tijdperk wat is er niet leuk aan 3? Stoomlocomotieven, diesels, elocs met nederlandse, franse, engelse soms duitse en zelf amerikaanse achtergrond.
MaterieelEen gedeelte van het materieel is digitaal/delta en een ander gedeelte is nog analoog. Doel is om zoveel mogelijk rijdend te krijgen voordat we mooi nieuw spul gaan kopen.
even een kort overzicht van de locs
eloc
NS 1100 blauw/geel met botsneus
NS bruine motorpost
Diesel
rode DB V60 met telexkoppeling
NMBS diesel (marklin 3066 nog analoog)
Stoom
NS 4903 met rookgenerator
marklin 3000 (analoog)
marklin 3003 (analoog)
nog een kleine analoge stoomlok die me even ontschiet
Wind
railzeppelin
InspiratieIn de afgelopen 8 jaar heb ik her en der nog wel eens een blaadje gekocht voor de bijvoorbeeld de lange vluchten naar me ouders toe. In een model railroader blad uit 2009 kwam ik de Milwaukee beer line tegen. Deze mooie industriele baan bestaat uit 4 modules die in minstens 3 verschillende configuraties kunnen worden verbonden.
Afijn met nog wat meer inlezen op dit forum zal ik binnenkort eens even met winrail wat ideeen laten zien. Ik ben benieuwd wat jullie er van zullen vinden.
Met vriendelijke groet,
Adriaan