Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Nieuwe zolder nieuwe baan

Gestart door orientexpress zondag 01 januari 2012, 14:43:04

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Nieuwe zolder nieuwe baan
orientexpress
gast

Nieuwe zolder nieuwe baan
Soms door een samenloop van omstandigheden kom je weer op een nieuw spoor. Zo zijn je ouders een nieuw huis aan het verbouwen en een goede vriend van je blijkt opeens een fleischman tapijt rijder te zijn.
Je ziet die nieuwe kale zolder en denkt "dat zou toch wel een mooie treinenzolder kunnen zijn". Afijn ik hoef de meeste mensen hier niet uit te leggen dat het weer een beetje ging kriebelen om de "oude" marklin weer eens boven water te halen als het huis klaar is.
Waarom staat oude tussen aanhalingtekens vraagt u zich wellicht af? Van wat ik zie ben ik een beetje jongere generatie herbeginner aangezien het ongeveer 8 jaar geleden is dat ik alles in dozen heb gedaan.

Afijn de studie kwam en ik wist donders goed dat treintjes te duur en te tijdrovend waren en het erg onverstandig was om daar iets aan te doen gedurende de studie, maar met een nieuwe zolder zijn er natuurlijk mogelijkheden!

Nu 8 jaar verder, verstandiger en ingenieur tijd voor nieuwe plannen!

Maar voordat ik hier een railsplan neerleg even wat keuzes:

Rijden
Ik heb als onstuimige puber veel banen gelegd voornamelijk analoog of met delta. Analoog is het niet al te erg want de bedradingen is redelijk simpel aan te leggen (vooral met M rails en stukje papier om de blokken te maken). Echter met de overstap naar digitaal is het allemaal nooit echt af en werkend geworden met mijn 6021 en 6051. Kortom er moet redelijk snel gereden kunnen worden en een einddoel komen.

Modulair
Waarom modulair vraagt u zich wellicht af? Zoals eerder aangegeven moet er eens een keertje iets af komen maar aan de andere kant ken ik mezelf genoeg dat ik af en toe wat bij wil bouwen. Modules geven me de mogelijkheid aan te bouwen en totdat de nieuwe module klaar is met de rest te rijden. Nadeel is wellicht de ruimte die het in beslag neemt, maar de zolder waar ik aan de slag ga is ruim genoeg om een aantal extra modules te kunnen bouwen voordat ik in ruimte gebrek kom :D .

rails
Ik heb zowel met M, C en K gewerkt en wil eigenlijk verder met C waar ik 8 jaar geleden mee stopte. M rails was nogal roestgevoelig waar ik toen woonde in Aziƫ (vandaar ook orient express) en mijn K rails ervaringen waren niet om over naar huis te schrijven. Wellicht maak ik ook nog een opstelspoor met de stapel m rails die ik nog heb maar eigenlijk wil ik dit me treinen niet meer aandoen.

besturing
8 jaar geleden begon ik met koploper maar heb het nooit helemaal af gekregen doel is om met de 6021 en 6051 de baan rijdend te krijgen. Softwarematig zit ik nog te twijfelen tussen koploper en rocrail. Ik zag dat rocrail wat extra opties had voor modules wat mijn misschien dus handig uit zou komen.

tijdperk plaats thema
Het uitgangspunt voor deze baan zal losjes Nederland en tijdperk 3 zijn. Wonend in het buitenland was een Nederlandse baan altijd het leukst en een gevoel naar "thuis". Wat betreft het tijdperk wat is er niet leuk aan 3? Stoomlocomotieven, diesels, elocs met nederlandse, franse, engelse soms duitse en zelf amerikaanse achtergrond.

Materieel
Een gedeelte van het materieel is digitaal/delta en een ander gedeelte is nog analoog. Doel is om zoveel mogelijk rijdend te krijgen voordat we mooi nieuw spul gaan kopen.
even een kort overzicht van de locs
eloc
NS 1100 blauw/geel met botsneus
NS bruine motorpost

Diesel
rode DB V60 met telexkoppeling
NMBS diesel (marklin 3066 nog analoog)

Stoom
NS 4903 met rookgenerator
marklin 3000 (analoog)
marklin 3003 (analoog)
nog een kleine  analoge stoomlok die me even ontschiet

Wind :D
railzeppelin

Inspiratie
In de afgelopen  8 jaar heb ik her en der nog wel eens een blaadje gekocht voor de bijvoorbeeld de lange vluchten naar me ouders toe. In een model railroader blad uit 2009 kwam ik de Milwaukee beer line tegen. Deze mooie industriele baan bestaat uit 4 modules die in minstens 3 verschillende configuraties kunnen worden verbonden.

Afijn met nog wat meer inlezen op dit forum zal ik binnenkort eens even met winrail wat ideeen laten zien. Ik ben benieuwd wat jullie er van zullen vinden.

Met vriendelijke groet,

Adriaan
Re:Nieuwe zolder nieuwe baan
orientexpress
gast

Re:Nieuwe zolder nieuwe baan
Bij deze even een eerste probeersel uit winrail (en photosoep).

Voor de duidelijkheid het zijn 5 modules die ik in stappen kan bouwen en op meerder manieren te combineren zijn.

De verschillende modules worden aangegeven door de kleuren.

Een van de heikele punten is nog een beetje de maten van de modules en de overgangen tussen de bakken. Heeft iemand hier nog suggesties voor anders dan een zaag?

Op de lange termijn kan een hondebot worden gevormd door de bochten uit te breiden met een keerlus module en de rechte modules allemaal achter elkaar te plaatsen.

MVG,

Adriaan
Re:Nieuwe zolder nieuwe baan
Interessante wijze om elke dag een andere baan te kunnen bouwen. Het vergt natuurlijk wel een zeer secure maatvoering indien modules op meerdere wijzen aan elkaar gekoppeld moeten kunnen worden.
Als je de stationsmodule in twee delen uitvoert kun je later een extra deel toevoegen om het station te verlengen.

Groet,
Ronald
Re:Nieuwe zolder nieuwe baan
orientexpress
gast

Re:Nieuwe zolder nieuwe baan
Citaat van: rorail op zondag 01 januari 2012, 21:58:42
Interessante wijze om elke dag een andere baan te kunnen bouwen. Het vergt natuurlijk wel een zeer secure maatvoering indien modules op meerdere wijzen aan elkaar gekoppeld moeten kunnen worden.
Als je de stationsmodule in twee delen uitvoert kun je later een extra deel toevoegen om het station te verlengen.

Groet,
Ronald

Intressant punt inderdaad van het station, ik zal daar eens mee spelen.
En tja  de maatvoering komt op toleranties aan, maar als ingenieur is daar vast wel wat op te bedenken :D . Wellicht dat ik ook nog een 2sporig concept in elkaar draai om het een en ander tegen elkaar af te kunnen wegen.
Re:Nieuwe zolder nieuwe baan
orientexpress
gast

Re:Nieuwe zolder nieuwe baan
Beste forumers,

Na een tijdje wat meer inlezen weer wat keuzes gemaakt. Wat betreft software ben ik nu meer naar Rocrail aan het neigen vanwege de ondersteuning voor een modulair systeem wat toch wel ten grondslag ligt aan hetgene wat ik wil bouwen.

Ik ben nog steeds een beetje met keerlussen aan het stoeien met de c rails geometrie en op zoek naar modulaire R2 keerlussen.

MVG,

Adriaan
Re:Nieuwe zolder nieuwe baan
Waar ben je precies naar op zoek wat betreft modulaire keerlussen? Hier staan er een aantal, helpt je dat een beetje verder? Ik blijf je volgen...

Re: Nieuwe zolder nieuwe baan
orientexpress
gast

Re: Nieuwe zolder nieuwe baan
Zo al een tijdje het niet meer over me eigen baan gehad en eerlijkheid gebied te zeggen dat ik er ook nog niet helemaal uit ben. Maar voorlopig voordat we klaar zijn met het plan kunnen we al wat invulling in elkaar zetten zoals een mooi sleepbootje van artitec die ongetwijfeld ooit zijn weg zal vinden naar een mooi haventje op mijn baan. Zie hier een plaatje van de voortgang van het model.

Ik heb wel het idee dat het bouwpakket een stuk beter gaat dan toen ik 9 jaar geleden voor het laatst iets in elkaar zette. :) Toch wat geduldiger geworden.

Adriaan
Re: Nieuwe zolder nieuwe baan
Lid sinds: 2012

SBB - Zwitserland

offline
Re: Nieuwe zolder nieuwe baan
Ik zie in je topic een sprong van 4 februari 2012 naar 13 januari 2013. En een sprong van de omschrijving van de plannen voor een modulaire treinbaan naar een aardig bericht over de bouw van een leuke sleepboot...

Uhh... heb je inmiddels al een paar rails liggen?