Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

iTrain en mfx decoders

Gestart door JosG zaterdag 31 december 2011, 10:12:00

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2009

offline
iTrain en mfx decoders
Dag allemaal,

Gisteren ben ik gestart met iTrain (demo). Nu probeer ik 2 mfx-loks te laten rijden: Märklin 37061 (BR E17) en Märklin 37312 (DB184). Ik heb als derde een omgebouwde lok V200 (3021 met Zimo 630).
Ik gebruik ECOS (50200) met 3.4.3.
Het rijden met de V200 lukt goed, mooi te regelen via iTrain.
Het rijden met de 2 mfx-loks lukt van geen meter. De 184 rijdt helemaal niet, ook geen bediening van de lichten mogelijk. Via de ECoS rijdt hij wel. De E17 rijdt erg langzaam, ook bij als iTrain aangeeft dat hij 100km/h rijdt. De lichten en geluid zijn wel aan te sturen. Ik gebruik de adressen die ook op de ECoS staan ingesteld (39 resp 38).
In iTrain heb ik de decoder ingesteld op mfx 127.
Wat moet ik doen om de 2 mfx-loks aan de gang te krijgen?

Ik heb nog verder niets ingesteld aan wissels en bezetmelders omdat ik dit eerst even wil oplossen.
Alvast bedankt voor het meedenken.
Met vriendelijke groet,

Jos
Re:iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Beste Jos,

Mocht het antwoord hier niet komen, dan naar het I-Train Forum, daar zal het instellen van MFX Loks in I-Train vast langs komen.

Overigens, als je de MM2 decodernummers weet, zou je ook de loks eens in kunnen stellen op MM14 stappen en kijken wat er gebeurt.

Groet, Anne W
Re:iTrain en mfx decoders
Hendrik_marklin
gast

Re:iTrain en mfx decoders
Hoi Jos,

citaat van website iTrain
CiteeriTrain importeert de onderdelen van de ECoS en het Central station en houdt ze gesynchroniseerd, zodat beginnen met deze systemen nog makkelijker is, want je hoeft de locomotieven met de functies, de wissels en de seinen niet meer in te voeren.


Zoals de tekst aangeeft hoef je in iTrain niets in te voeren, want hij neemt automatisch alle gegevens over van je ECoS cq CS.
Ik rijdt zelf met een CS, en heb nog nooit problemen gehad met mfx-loc's.
Als ik gegevens van een loc verander op het CS, wordt deze verandering in iTrain bijgewerkt zodra je in het programma op "verbinden" klikt.

Dus denk eerder dat er iets in de communicatie tussen je EcoS en pc niet in orde is. Tenminste als de loc's via de ECoS wel normaal te bedienen zijn

mvg
Henk
Re:iTrain en mfx decoders
geert190380
gast

Re:iTrain en mfx decoders
hey ik en cs 2 en rijd ook met en mfx en ik heb die er laten inzetten door inport locs zie foto




mss werkt da, bij ne cs 2 wel, weet niet da da bij ne ecos wel gaat gaan.   natuurlijk moet je het ook nog in i train eiken da noemt in i train snelheidsmetingen .da moet je eigenlijk met al je treinen  doen


groetjes geert
Re:iTrain en mfx decoders
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Hallo Jos,

iTrain neemt geheel automatisch de locs over uit de database van jouw CS1/Ecos. Dit zijn ook de juiste waarden waarmee je de loc aan kan sturen. Lukt het aansturen van locomotieven niet let dan is op dubbele items zowel in iTrain als in je centrale. Evt. in iTrain alle aanwezige locs wissen deze worden opnieuw ingelezen na een nieuwe verbinding.

Alleen als de locs in iTrain geijkt zijn geven ze de juiste snelheid aan,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2009

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Beste meedenkers,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben nu weer veel verder van huis, want in de Ecos zijn nu al mijn loks verdwenen. Kan dat aan iTrain liggen?
Ik had ook al gelezen dat iTrain het een en ander overneemt van de Ecos, maar had niet in de gaten dat dat automatisch gebeurde. Ik had ergens gelezen dat dat na het omschakelen van de rijrichting gebeurt.
Ik denk dat ik eerst maar eens de Ecos ga vullen met mijn lokdata en dan verder met iTrain.

Nogmaals bedankt
Jos

Re:iTrain en mfx decoders
Hendrik_marklin
gast

Re:iTrain en mfx decoders
Citaat van: JosG op zaterdag 31 december 2011, 12:23:09
Ik denk dat ik eerst maar eens de Ecos ga vullen met mijn lokdata en dan verder met iTrain.



Hoi Jos,

heel verstandig een schone start, maar vergeet niet voor je weer verbing maakt ECoS/iTrain, om iTrain ook leeg te halen.

mvg
Henk
Re:iTrain en mfx decoders
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Citaat van: JosG op zaterdag 31 december 2011, 12:23:09
Beste meedenkers,

Bedankt voor jullie antwoorden.
Ik ben nu weer veel verder van huis, want in de Ecos zijn nu al mijn loks verdwenen. Kan dat aan iTrain liggen?
Ik had ook al gelezen dat iTrain het een en ander overneemt van de Ecos, maar had niet in de gaten dat dat automatisch gebeurde. Ik had ergens gelezen dat dat na het omschakelen van de rijrichting gebeurt.
Ik denk dat ik eerst maar eens de Ecos ga vullen met mijn lokdata en dan verder met iTrain.

Nogmaals bedankt
Jos



Hallo Jos,

vermoedelijk heb je vanuit iTrain online met je Ecos alle locs gewist, dit ging helaas niet goed, echter al je Mfx locs zullen zich opnieuw aanmelden in de centrale.

met vriendelijke groet,

Walter
Re:iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2009

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Gelukkig had ik de dag ervoor een back-up gemaakt van mijn ECoS. en toen ik die had teruggezet waren de loks weer gewoon aanwezig. Dat is het nut van een back-up.

Toen met een schone iTrains gestart en zie daar, er werden zowaar drie loks ingelezen, wel niet de loks die ik op de baan had staan, maar toch.
Nu ga ik verder met het ontdekken van iTrains.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet,

Jos
Re:iTrain en mfx decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Ik heb een test licentie van iTrain voor 2 maanden en ben een beetje aan het proberen.
Gewoon simpele dingen, want ik heb geen baan, alleen een test rondje.
Als ik nu een lok handmatig bestuur via iTrain en ik de lok wil laten afremmen met piepende remmen, gaat dat heel omslachtig.

Zelf ben ik tot de volgende gekomen:
-Klik één keer op het label "stap", dan gaat de lok langzaam afremmen, maar zonder piepende remmen.
(Dat komt, denk ik, omdat er in stappen wordt geremd en niet in één keer naar 0.)

-Klik ik vlak erna een tweede keer op "stap", remt de lok heel even (<1 sec) en gaat daarna weer verder met de voordien ingestelde snelheid.
(Je hoort dan ook even heel kort het piepen van de remmen)

-Klik ik een derde keer, dan pas springt de meter in één keer naar 0 en remt de lok af met piepende remmen.

-Een dubbelklik op het label "stap" initieert een noodstop, waarbij de sneldheidsschuif direct naar links gaat om dan direct weer naar recht te gaan en lok weer doet optrekken naar de voordien ingestelde snelheid.

Is er geen handigere manier om in één klik een remopdracht naar 0 te geven, zodat de remmen gaan piepen?
Re:iTrain en mfx decoders
Hendrik_marklin
gast

Re:iTrain en mfx decoders
Hoi Ad,

op mijn muis, kan ik ook op het scrollwiel drukken (klikken). één klik en hij springt naar 0 (muis wel boven snelheidsregelaar op beeldscherm houden) of op 0 drukken op je toetsenbord.

p.s met het scrollwiel van je muis kun je ook de snelheid stap voor stap opvoeren cq afremmen
Re:iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2009

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Citaat van: JosG op zaterdag 31 december 2011, 17:27:35
Gelukkig had ik de dag ervoor een back-up gemaakt van mijn ECoS. en toen ik die had teruggezet waren de loks weer gewoon aanwezig. Dat is het nut van een back-up.

Toen met een schone iTrains gestart en zie daar, er werden zowaar drie loks ingelezen, wel niet de loks die ik op de baan had staan, maar toch.
Nu ga ik verder met het ontdekken van iTrains.

Bedankt voor jullie antwoorden.
Met vriendelijke groet,

Jos

Nu ik de proeflicentie heb ontvangen zijn alle loks zowel in de ECoS en als in iTrain. Werkt als een trein dus.
Het proberen en uittesten van zo'n programma is wel een lastige klus, maar dat zal wel lukken.
Nogmaals bedankt.
Jos
Re:iTrain en mfx decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Het blijkt dat probleem dat ik had met niet werken van de piepende remmen, zich alleen voordoet met mijn laatst aangekochte Br 41 (37927), die met de nieuwste mSd decoder is uitgerust.
Zet ik een andere mfx lok op de baan, met oudere ESU fabrikaat sound decoder, dan piepen de remmen wel na één keer klikken op het label.
Iemand die dit kan verifiëren?
Re:iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Ad,

Naar mijn gevoel heeft dit te maken met de optrek/afrem instellingen van de decoder. Staan dezen heel laag piepen de remmen bij sounddecoders niet eens. Doordat een softprogramma een loc heel rustig laat afremmen zal de lok niet piepen. Door een aftrek vertraging in te stellen krijg je juist wel weer piepgeluid.



Edit - Een foutje verbeterd :D
Re:iTrain en mfx decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Citaat van: Wijbe op maandag 09 januari 2012, 21:48:52
Door een aftrek vertraging in te stellen ........
Wijbe, je bedoelt zeker oprem vertraging..... :P

Nee ff zonder gein, ik heb bij al mijn loks dezelfde optrek/afrem vertraging ingesteld.
Ik heb wel vier of vijf andere loks met Märklin decoders van ESU getest en die laten allemaal het piepen horen, als ik één keer op de snelheidsbalk of "stap" label tik van iTrain.
Behalve de 37927, die remt gewoon af en laat niets horen.
Ook het piepgeluid bij de 37927 is anders dan mijn andere loks.
Bij de 37927 begint het rempiepen direct al als je op de CS op de snelheidsmeter tikt en houdt pas op als deze stilstaat, dus het hele afremtraject piepen de remmen, wat ik niet zo mooi vindt klinken.

Ik heb deze vraag al bij Märklin neergelegd en kreeg een dag later een wedervraag met welk bestuur apparaat ik gebruik.
Direct daar op heb ik gereageerd, maar nog geen reactie, maar het is nog vroeg.
Ik ben benieuwd naar het antwoord, maar ik vrees voor een teleurstelling.
Maar ik weeg er niet al te zwaar aan, de lok zal zeker blijven, daar istie te mooi voor.
Re:iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Beste Ad,

Je zegt dat je een MSD decoder hebt in je Br 41, als dat zo is dan zou hij ook op DCC moeten rijden, zou je dat eens willen testen, ik ben al een tijdje op zoek naar ervaringen met de nieuwe "ombouw" decoders.

Groet, Anne W
Re:iTrain en mfx decoders
Citaat van: Anne W op dinsdag 10 januari 2012, 11:35:07
Je zegt dat je een MSD decoder hebt in je Br 41, als dat zo is dan zou hij ook op DCC moeten rijden, zou je dat eens willen testen, ik ben al een tijdje op zoek naar ervaringen met de nieuwe "ombouw" decoders.
Een mSD decoder een "ombouw" decoder ?.

Mvg,
Peter
Re:iTrain en mfx decoders
Citaat van: Wim op dinsdag 10 januari 2012, 18:09:13
maar ik weet nu al dat je met het motorolaformaat
de meeste mogelijkheden hebt=CS2
Met het motorolaformaat heb je niet de meeste mogelijkheden.

Mvg,
Peter
Re:iTrain en mfx decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Hoi Anne, mijn CS1 is nog (steeds) niet reloaded, dus helaas geen DCC.
Re:iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Beste Ad,

Hartelijk dank, ik heb weer "gemist".

Alle anderen: bij de MSG hebben we inmiddels 2 nieuwe MFX Loks die niet meer de oude Märklin/Esu MFX/M4 decoder hebben, getest op compabiliteit met DCC (dure zin voor: rijdt hij ook op DCC?), resultaat: negatief.

Ik heb nog steeds niemand op ons forum gezien die rapporteerde dat de nieuwste Märklin MFX Loks ook op DCC rijden, dus is mijn stelling dat de in de huidige productieloks nog niet dezelfde decoders worden ingebouwd als nu los verkrijgbaar zijn (duidelijker kan ik het niet maken).

Groet, Anne W
Re:iTrain en mfx decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Hoi Anne,

Het zal me niets verbazen als die twee nieuwe loks een Softdrive (SDS) hebben.
Märklin heeft in deze loks een uitgeklede niet ESU decoder ingebouwd.
Deze decoders hebben namelijk geen motordriver, omdat deze op de SDS print zit.
Ik heb zelf bijv. een E41 met zo'n decoder en die verstaat geen DCC.
Re:iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Citaat van: Kappa op woensdag 11 januari 2012, 20:42:35
Hoi Anne,

Het zal me niets verbazen als die twee nieuwe loks een Softdrive (SDS) hebben.
Märklin heeft in deze loks een uitgeklede niet ESU decoder ingebouwd.
Deze decoders hebben namelijk geen motordriver, omdat deze op de SDS print zit.
Ik heb zelf bijv. een E41 met zo'n decoder en die verstaat geen DCC.


Beste Ad,

Hoe heb je de "talenkennis" van de E41 gecontroleerd?

Groet, Anne W
Re:iTrain en mfx decoders
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Niet, Anne.
Bij de specs van de decoder is geen DCC vermeld, dus ik ga er van uit dat ie DCC doof is.
Maar je weet maar nooit. ;)
Re:iTrain en mfx decoders
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re:iTrain en mfx decoders
Beste Ad,

O.K., verder met mijn zoektocht naar een Märklin MFX Lok die ook DCC verstaat.

Overigens, op de grote baan van de MSG beginnen ze een beetje moe te worden van de nieuwere MFX loks, na een poosje rijden beginnen ze raar te doen (kan de decoder na een poosje niet meer tegen een gecombineerd MM2/DCC signaal?)

Groet, Anne W
Re:iTrain en mfx decoders
Hallo Anne,

Citaat van: Anne W op zaterdag 14 januari 2012, 22:19:39
Overigens, op de grote baan van de MSG beginnen ze een beetje moe te worden van de nieuwere MFX loks, na een poosje rijden beginnen ze raar te doen (kan de decoder na een poosje niet meer tegen een gecombineerd MM2/DCC signaal?)
Hier kun je ook de vraag bij stellen ligt dat aan de decoder of ligt dat aan de centrale ?.

Mvg,
Peter