Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Loc met delta decoder traag

Gestart door Mr_Nas vrijdag 30 december 2011, 17:26:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Loc met delta decoder traag
Dag,

Heb vandaag via de post mijn nieuwe lok binnen gekeregen een BR81 met delta decoder.

Als ik hem op de baan zet, is hij heel traag. Als ik de schakelaar vol open zet gaat hij pas vooruit.
Ik heb een simpele startbaan wellicht dat deze te weinig stroom geeft aan een "zware" ijzeren loc?
Op mijn andere plastic lok gaat alles prima.

Ik heb een 29105 startset met een 67025 rijregelaar.
Ik zie dat deze redelijk "zwak" is. Heeft het hier misschien iets mee te maken?

Kunnen jullie mij helpen?

Groet,
Marcel
Re:Loc met delta decoder traag
Speciale Gast Events Team
Lid sinds: 2011

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Marcel,

normaal gesproken zou een delta lok goed moeten rijden.
Als de motoro uitelkaar ligt, draait alles dan wel soepel? Ik denk zelf dat het een en ander vastgekoekt zit.

Groetjes Dennis
Re:Loc met delta decoder traag
mathijs-spoor3
gast

Re:Loc met delta decoder traag
even kijken of de max. snelheid ingestelt kan worden bij de loc. anders de motor en tandwielen goed schoommaken. als die erg vies zijn rijd een trein voor geen meter.

gr
Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: mathijs-spoor3 op vrijdag 30 december 2011, 19:40:08
even kijken of de max. snelheid ingestelt kan worden bij de loc. anders de motor en tandwielen goed schoommaken. als die erg vies zijn rijd een trein voor geen meter.

gr

En hoe kan ik dat instellen? :)

Ik weet net dat er vier pinnetjes zijn en dat die vier staan voor het lokadres :)
Ik ben echt een beginneling.

Ik zal het lokje zo eens openschroeven. Hoe kan ik de motor schoonmaken? WD40?
Re:Loc met delta decoder traag
als de kap ervanaf is en er zit een potmeter op je decoder dan is het instelbaar. Zo niet dan is deze niet instelbaar.

Om je loc schoon te maken kun je het best alles demonteren(dus decoder en alles.. misschie makkelijker iemand zoeken die het voor je wilt doen of het voor wilt doen).

het schoonmaken van het motortje kun je het best doen met wasbenzine en vervolgens de asjes/tandwieltjes een druppeltje olie

Mvg,

Mathijs
Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: mathii72409 op vrijdag 30 december 2011, 23:02:30
als de kap ervanaf is en er zit een potmeter op je decoder dan is het instelbaar. Zo niet dan is deze niet instelbaar.

Om je loc schoon te maken kun je het best alles demonteren(dus decoder en alles.. misschie makkelijker iemand zoeken die het voor je wilt doen of het voor wilt doen).

het schoonmaken van het motortje kun je het best doen met wasbenzine en vervolgens de asjes/tandwieltjes een druppeltje olie

Mvg,

Mathijs

Heb even gekeken, maar heb geen potmeter zover ik kan zien. Heb een foto gemaakt, want misschien kan ik ernaast zitten:)
Heb het lokje uit elkaar geschroefd. In het begin onwennig, maar heb nu alles uit elkaar gehad en wonderbaarlijk simpel eigenlijk.

Deze loc heeft ook geen remvertraging etc. heb ik gemerkt, maar nu ik alles heb los gehaald en wat ingesmeerd met WD40 begint hij al beter te rijden,
maar merk dat hij in het lage toerental niet echt vooruit wil komen. Lampjes beginnen te branden, hij begint wat te grommen. Zonder kap zie ik dat het motertje wel wil rondgaan maar
hij krijgt geen slag zeg maar.
Wellicht is het ook een stukje ouderdom. Ik ga iig aankomend weekend even met de wasbenzine nog aan de slag en de tandwietjes in de olie zetten en dan kijken we wel even.
Hij doet het voor nu wel goed al is het alleen op de hoge toeren. Maar hij rijdt iig al een stuk sneller dan in het begin.

Bedankt voor jullie reactie's iig :)

En tot slotte de foto:)
Re:Loc met delta decoder traag
Klinkt dan toch dat hij voornamelijk vuil is.

Groeten,
Ton.
Re:Loc met delta decoder traag
Met WD-40 zou ik je niet aanraden om verder te doen.
Dat was ook één van mijn beginnersfoutjes.  Het is goed om iets  tijdelijk es wat "los te weken", maar voor Märklin lokomotieven is het niet de beste oplossing want het koekt weer aan.

Zoals hierboven al is gemeld : een wasbenzine badje, en dan een paar druppeltjes echter Märklin olie kunnen echt wonderen doen.  Ik ga binnenkort hetzelfde doen met een paar ouder lokomotieven die ik nog in de kast heb staan.  Die kruipen ook inplaats van te rijden. 

Controleer ook eerst eens je koolborsteltjes en sleepcontact (hoewel deze er op de foto behoorlijk recent uit zien)
Re:Loc met delta decoder traag
Ik heb hetzelfde al eens gehad bij een Märklin BR10 met delta. Op mij digitale baan kwam hij goed op snelheid, echter op een analoge baan reed hij een stuk langzamer. Goed schoonmaken heeft wel wat geholpen, maar het leek erop, dat de decoder toch een goed deel van de rijspanning "wegvrat". Heb het destijds helaas niet meer kunnen meten. Zover ik mij nog kan herinneren (ik krijg als "reparateur" van het Nationaal Modelspoormuseum te Sneek erg veel spul door mijn handen!) ging het om soortgelijke decoder.

Groeten,
Douwe
Re:Loc met delta decoder traag
Opgelet met olie aan je loc !!!! kijk eerst even in het boekje wat normaal bij je loc hoort WEES ZUINIG met olie of je kan opnieuw beginnen reinigen.
Re:Loc met delta decoder traag
Ik zal morgen even alles weer uit elkaar schroeven en overal foto's van maken ter beoordeling voor jullie.

Weet ook iemand waar je kant en klare ombouwsetjes kunt kopen online? Had een tijdje terug een website gevonden waar je motor/decoder/etc in een koop kon kopen.
Maar weet niet meer waar dit was. Wil me er toch iets meer in verdiepen.

Alvast bedankt!
Re:Loc met delta decoder traag
Ik heb hetzelfde voorgehad met mijn BR81. Uiteindelijk heb ik hem afgedankt en vervangen door een BR81 met digidecoder. Deze rijdt als een trein. De Br81 is een wel zware loc en ik denk dat de standaard delta decoder daar wat last mee heeft.

Guy
Re:Loc met delta decoder traag
Nogmaals bedankt voor alle reactie's.

Heb vandaag de loc helemaal uit elkaar gehad. Heb ook overal foto's van gemaakt voor jullie zodat jullie mij kunnen vertellen
of het goed of slecht is, ik zie dat nu nog niet als beginner :)

@guyremgabdel Is het dan niet mogelijk om een andere decoder/magneet in te bouwen waardoor hij soepeler loopt? Lijkt me sowieso voor deze lok geen overbodige
luxe aangezien er ook geen remvertraging etc. op zit.

tot slot de foto's.

Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Ziet er goed uit !

De motor is een echte stroomvreter
dus met de door jouw genoemde rijcontroller
zit je snel aan de max.
Re:Loc met delta decoder traag
Is het dan niet mogelijk om een andere decoder/magneet in te bouwen waardoor hij soepeler loopt?

Ja dit is zeker mogelijk, maar je moet eens afwegen wat goedkoper is : ombouwen (als je het moet laten doen betaal je al gauw 80-100 euro) of een nieuwe digitale kopen ?
Ik had geluk dat er via ebay juist een te koop was (digitale met rem en optrekvertraging ed) voor 80 euro. Dus mijn keuze was vlug gemaakt.

Guy
Re:Loc met delta decoder traag
Bij anw modeltreinen kun je esu setjes compleet met magneet kopen. Of het je waard is moet je natuurlijk zelf beoordelen. Je kunt ook los de magneet en decoder kopen maar dan ben je duurder uit. Tenslotte zijn er ook decoders die wisselstroom motoren aankunnen zodat je de motor niet hoeft aan te passen. Modeltreinexpress heeft ook het een en ander maar de complete setjes zijn daar nog niet leverbaar, maar de decoders van esu zijn in de aanbieding.
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Op foto 6995 is op de elektrische veldspoel een grote klodder TIN waarneembaar, is dit echt? mogelijk dan een kortsluitbrug in de veldspoel wat de delta decoder niet goed aankan. Rijeigenschappen zullen dan slecht blijven.
De collector is behoorlijk ingesleten.
Kortom dit lokje is toe aan een revisie!
Optie 1 nieuw anker + hamo magneet en esu decoder kosten ca 40 euro
Optie 2 nieuw 5 p anker + motorschild + magneet en decoder kosten ca 65 euro
Optie 3 veldspoel vervangen kosten 5 euro, delta blijft matig lopen.
evt. verlichting ombouw naar fladtop leds incl weerstand en diode 5 euro.

De sleper staat vrij ver uit, 2 mm boven wielflens is voldoende.
Cees
Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: Cees B op woensdag 04 januari 2012, 22:01:33
Op foto 6995 is op de elektrische veldspoel een grote klodder TIN waarneembaar, is dit echt? mogelijk dan een kortsluitbrug in de veldspoel wat de delta decoder niet goed aankan. Rijeigenschappen zullen dan slecht blijven.
De collector is behoorlijk ingesleten.
Kortom dit lokje is toe aan een revisie!
Optie 1 nieuw anker + hamo magneet en esu decoder kosten ca 40 euro
Optie 2 nieuw 5 p anker + motorschild + magneet en decoder kosten ca 65 euro
Optie 3 veldspoel vervangen kosten 5 euro, delta blijft matig lopen.
evt. verlichting ombouw naar fladtop leds incl weerstand en diode 5 euro.

De sleper staat vrij ver uit, 2 mm boven wielflens is voldoende.
Cees

Die klodder, voelt meer aan als een klodder lijm, dus geen tin.

Maar bedankt voor je reactie, zoals ik het nu zie zit er niet veel anders op dan of een nieuwe loc
aan te schaffen of om te bouwen naar een ESU Decoder.

Zou jij mij kunnen uitleggen wat het motorschild is wat jij bedoeld?

Bedankt voor je reactie,

Groet,
Marcel
Re:Loc met delta decoder traag
Het motorschild is de 'houder' waarin de spoel draait. Als je de spoel vervangt door een 5p anker dan past deze niet in de bestaande motorschild en moet ook die vervangen worden. Je koopt dus feitenlijk een geheel nieuwe motor. Met een esu en hamo magneet bouw je de motor om naar gelijkstroom en kun je die aan de esu decoder knopen. Er zijn setjes met magneet en decoder, maar controleer vooraf welke je moet hebben want er zijn drie typen magneten. Als de motor verder goed is, maar vuil dan kun je hem schoonmaken met wasbenzine, sommige doen hem in een ultrasoonbad. Daarna goed laten drogen. Het wisselen van de magneet is peulenschil. Maar of het de loc waar is moet je zelf beoordelen. Ik ben een erg goedkoop locje aan het ombouwen. Hij is het niet waard, maar omdat het m'n eerste was, kon ik mooi risicoloos ervaring opdoen.
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

online
Re:Loc met delta decoder traag
Beste Marcel,

In de "lok ombouw" sectie wordt geregeld ombouw van loks bij Teunistreinen thuis besproken, wellicht iets voor jou, ik weet dat Teunis in het Waterland boven Amsterdam woont.

Groet, Anne W
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Marcel,
motorschild vraag is beantwoordt door aideeaidee
Dat met die klodder blijf ik vreemd vinden, ook tegen de bodem van de veldspoel.
Zou je de ohmse waarde kunnen bepalen van deze 2 spoelen?

De kap van de lok is niet te zien, maar zoals de wielen en het frame eruit zien verdiend deze lok een 2de leven.
Kun je het zelf ombouwen dan heb je voor weinig geld een perfect locomotiefje.
Cees
Re:Loc met delta decoder traag
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Die klodder op de veldspoel is gewoon lak of hars, om de spoel te fixeren, niet meer en niet minder, dit zie je vaak bij deze veldmagneten.
Re:Loc met delta decoder traag
Jullie geven mij een schat aan informatie! Mijn dank hiervoor is groot.
Maar af en toe ook abracadabra dus vergeef me als ik af en toe domme vragen stel :)

Ik woon zelf in Gennep (Noord-limburg), waardoor Amsterdam wellicht iets te ver weg is. Maar de familie van mijn vriendin woont in Haarlem
dus wellicht kan ik het combineren.

Ik vind het inderdaad ook een leuke lok. En stevig en massief doordat alles van ijzer is, waardoor ik wel wil kijken wat de mogelijkheden zijn.

Ik heb nu wisselstroom, als ik hem ombouw naar een ESU decoder met hama magneet wordt de loc gelijkstroom lees ik.
Kan ik hem dan niet meer gebruiken op mijn baan? Of hoe los je dat dan op?

En nog een vraag, ik zie op internet veel magneten te koop. veel decoders, maar kom nergens ankers tegen.

Is er een website waar je alles duidelijk kan bestellen?

Alvast bedankt!
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Marcel,
Domme vragen bestaan niet!
Je hebt een 67025, delta besturings kastje
Bij inbouw van een hamo magneet en esu decoder heb je een probleempje daar esu standdaard adres 3 heeft en deze kun je niet veranderen met een delta kastje.
De esu decoder is wel van adres te veranderen bij de juiste regelaar een 6021/ms1/ms2/CS etc
Het digitaal maken blijft  de lok de mogelijkheid houden om wisselstroom/delta/digitaal te rijden.

Op marktplaats kom je ankers, veldspoelen etc tegen, zo ook op beurzen, 14 jan Houten o.a

Mogelijk wil je lok normaal rijden na montage en de benodigde MINI smeerbeurt.

Vlak bij Haarlem heb je in Santpoort een winkel de seinpaal, deze heeft ook alle onderdelen, hij is niet alle dagen open.
In Badhoeverdorp zit ook een prima winkel

Cees
Re:Loc met delta decoder traag
Ik kon in een ander thread mijn reactie niet terugvinden dus in het kort nog een poging ;-) Ik ben zelf lang bezig geweest het principe van 'digitale stroom' zoals dat binnen de modelbouwwereld wel eens genoemd wordt duidelijk te krijgen. In jip-en-jannekes en zo ver ik het begrijp: De trafo is wisselstroom en gaat een booster in die er gelijkstroom van maakt. De controller (delta, IB en andere) geven de digitale signalen door aan de booster. Die zorgt ervoor dat het digitale signaal gemoduleerd over de gelijkstroom naar de rails wordt gevoerd. Het is dus nu weer wisselstroom, alleen niet zoals het lichtnet met een 50 Hertz sinus, maar met een blokgolf. Het treintje neemt de stroom met signaal af en voert deze naar de decoder. De decoder stuurt de motor (en verlichting etc.) aan. Een wisselstroom motor kan ook op deze manier worden aangestuurd als de juiste decoder in de trein wordt gemonteerd. Dit is een goede optie wanneer je een analoge loc wilt ombouwen, hij nog goed loopt en je de trein niet wilt ombouwen.
Een andere optie is om de magneet (wisselstroom) te vervangen door een permanente magneet. Hierdoor wordt de motor gelijkstroom. Daar zijn meer decoders voor te vinden waaronder de esu die ook een setje levert met magneet en decoder. Maar je moet wel de juiste magneet kiezen - er zijn er 3 - maar mbv dit forum is daar achter te komen.
De laatste optie is de hele motor te vervangen b.v. met een 5 polige anker. Maar dat is een grote ingreep want die past niet in je standaard motorbehuizing zodat je ook het schild moet aanpassen. Hier zijn ook sets voor van Marklin zelf.
Bottom lijn van dit verhaal is dat zodra je digitaal gaat draaien het niet uitmaakt of je trein op gelijk of wisselstroom draait omdat dat verschil dus wegvalt. Wel is het zo dat je analoge treinen niet op een digitale baan kunt laten rijden. Als je toch met analoge treinen wilt rijden zul je de digitale eenheid (booster) van je baan moeten losmaken en de gewone trafo's weer aansluiten. Dan rij je analoog. Veel digitale treinen kunnen daar ook mee omgaan zodat je analoog wel met een digitale trein kunt rijden (maar uiteraard niet gebruik maken van de digitale functies).
Je hebt nu een delta besturing. Er bestaan verschillende aansturingen waarvan de bekendste Motorola (MM) en DCC (en MFX) zijn. Delta is een MM type. Het adres van de loc kun je voor zover ik weet meestal instellen met dipswitches. DCC is een ander protocol en vereist een programmeer spoor, een stukje rails waarop je de trein kunt programmeren. Veel controlers (maar niet de delta) ondersteunen MM en DCC.
Als je delta draait vraag ik mij af of het handig is een ESU decoder in te bouwen, al ondersteunen sommige volgens mij wel MM maar dat weet ik niet zeker. Dat van adres 3 wist ik niet. Er zal door de zware jongens nog genoeg op te merken zijn op mijn verhaal, maar dat is wat ik in de afgelopen maanden bij elkaar gesprokkeld heb aan informatie zodat ik het kon begrijpen ;-) Heel veel plezier met het rijden. Er zijn veel gespecialiseerde webwinkels met een goede reputatie, er zijn veel goede winkels. Beurzen zijn ook niet gek, al is Houten voor mij (te) ver weg. De beurzen hier in Groningen vond ik wat teleurstellend, maar je krijgt wel een redelijk beeld van wat zaken kosten.
Re:Loc met delta decoder traag
als "zware jongen"  (met een gewicht redelijk wel in de 3 cijfers) meen ik te mogen zeggen dat je een goeie uitleg hebt, Albert ;-)

Vele ESU decoders ondersteunen wel MM (Marklin / Motorola) protocollen zowel als DCC, maar hebben wel een permanentmagneet nodig. (zuivere gelijkstroommotorsturing).  Andere ESU's ondersteunen enkel DCC protocol. (ik dacht de goedkopere modelletjes)

Er zijn wel enkele kleine details die wat meer kunnen worden uitgediept, maar ik vind dat Jip en Janneke hun lesje goed hebbengeleerd, dat zeal een aardig mondje kunnen mee praten...  
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2008

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Als je hulp nodig hebt mag je ook naar mij toe komen, afstand ca. 80 km.
Ik heb de permanente magneten en de 54610-decoders van ESU hier liggen dus kan je kostenloos proberen wat het betekent om die in te bouwen en te laten werken (maar niet om kostenloos mee te nemen natuurlijk :)).
Programmeren en rijden kan je hier o.a. met de CS1R.

De ESU 54610 is een multiprotocoldecoder, d.w.z. hij werkt o.a. op MM1, MM2 en DCC.

grv Huub
Re:Loc met delta decoder traag
Weer een schat van informatie. Mijn dank is groot hiervoor :)

Ben nu al heel wat wijzer geworden, en er moet dus wat gebeuren aan mijn loc wil ik het geheel fatsoenlijk rijdend te krijgen.
Ga voor de zekerheid de motor dompelen in een bakje met wasbenzine. En anders ga ik contact opnemen met jou Huub,

Ik stuur je binnenkort even een PB. Bedankt!
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2008

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: Mr_Nas op vrijdag 06 januari 2012, 17:11:19
Weer een schat van informatie. Mijn dank is groot hiervoor :)

Ben nu al heel wat wijzer geworden, en er moet dus wat gebeuren aan mijn loc wil ik het geheel fatsoenlijk rijdend te krijgen.
Ga voor de zekerheid de motor dompelen in een bakje met wasbenzine. En anders ga ik contact opnemen met jou Huub,

Ik stuur je binnenkort even een PB. Bedankt!

Succes dan met het onder dompelen  :D
Dat is in ieder geval raadzaam.

PB sturen mag natuurlijk altijd !
Re:Loc met delta decoder traag
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Als ik de foto's van het binnenwerk zie, lijkt de lok niet echt vies.
Ik denk dan ook niet dat een wasbenzine badje zal helpen.
Ook lijken koolbostels nog vrij nieuw.
Bij welke stand van de draaiknop gaat de lok lopen?
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2006

Cees Bier

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Albert, een paar tuning puntjes in jouw tekst.
Het uitgang beeld van een trafo is sinus gevormd met 50 hertz als frequentie..
Een digitale regel unit ms, cs, 6021 etc. maakt van dit sinus signaal een golf signaal waarbij het negatieve sinus deel positief wordt omgeslagen, spanning blijft fluctueren maar aan een kant van de nul lijn. Hiernaast wordt er hoger frequente info bij geplakt, gemoduleerd waarbij een decoder de voor hem geadresseerde info eruit plukt.
Wel zitten er een paar caps in dit signaal te zien in dat een lampje aangesloten op dit signaal zichtbaar flikkert. ( ook de gloeilamp thuis flikkert maar dit zie je niet gaat te snel en er zit geen cap in)
Van zuivere gelijkstroom is dus geen sprake!
Een zuivere gelijkstroom motor is een serie- shunt- of compound- motor, allemaal borstelmotoren.
Een draaistroom (wisselstroom) motor heeft een grote verscheidenheid aan opbouw, a-synchroonmotoren, synchroonmotoren, sinus, soft sinus etc etc etc, merendeel borstelloos.
Het inbouwen van een magneet heeft als voordeel dat het motorveld voor het anker constant aanwezig is en niet opgebouwd,resulterend in soepeler loop gedrag. Wordt dit bereikt door de motorstroom, welke in serie staat met een elektrische veldmagneet is deze afhankelijk van de rijsnelheid. In de elektrische veldmagneet kun je ook dioden opnemen om zodoende een magnetisch veld op te wekken.
De decoder adres instelling met dipswitches is vrijwel niet meer te koop, waardoor adres verandering met delta niet lukt, geef je de decoder een delta adres dan is hij regelbaar met een delta kastje welke 4 vaste adressen heeft.
Cees
Re:Loc met delta decoder traag
Bedankt voor de aanvullingen. Hoe zit het met die deltalocjes? Kun je niet meer dan 4 deltatreintjes rijden? Wat als ze toch per ongeluk hetzelfde adres hebben? Ik heb zelf een IB, maar ook nog ergens zo'n delta kastje.
Re:Loc met delta decoder traag
Je hebt 4 dipswitches op je decoder dus kun je 24 = 16 adressen maken om ze met de IB te sturen.

Gr, Ben.
Re:Loc met delta decoder traag
Ja dat dacht ik ook maar uit de reactie boven:

De decoder adres instelling met dipswitches is vrijwel niet meer te koop, waardoor adres verandering met delta niet lukt, geef je de decoder een delta adres dan is hij regelbaar met een delta kastje welke 4 vaste adressen heeft
Re:Loc met delta decoder traag
Misschien begrijpen we elkaar verkeerd?

Delta decoders zijn gewoon te benaderen met elke centrale die Motorola praat dus ben je niet gebonden aan de 4 Delta adressen maar heb je er dus meer tot je beschikking.

Of bedoel je iets anders?

Gr, Ben.
Re:Loc met delta decoder traag
Delta adressen /  dipswitch                        
stoom   78   1---      
20   -2-4   
56   -23-
electr.bus   72   12--   
functie   80      
8     --34   
26    ---4   
62    --3-
diesel   60   1-3-      
2    -234   
18   12-4   
54    123-   
74    -2--
electr.goed  24   1--4                     
6    1-34
Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: Kappa op vrijdag 06 januari 2012, 17:54:57
Als ik de foto's van het binnenwerk zie, lijkt de lok niet echt vies.
Ik denk dan ook niet dat een wasbenzine badje zal helpen.
Ook lijken koolbostels nog vrij nieuw.
Bij welke stand van de draaiknop gaat de lok lopen?

Tussen de 100 en 150 begint ie.. voor die stand gaat het lampje wel aan en probeert het motortje rond te gaan, maar gebeurt niets.

Er zit ook geen afremvertraging in etc. Kan het niet zijn dat het een oude decoder is ofzo?
Re:Loc met delta decoder traag
Wil geen roet in het eten gooien hoor, maar volgens mij reageert elke delta loc veel later dan een digitale loc.

Ik heb ruim 100 locs, waaronder een stuk of 15 delta, maar elke delta loc gaat pas bewegen wanneer de snelheidsregelaar (bij mij : CS1R, MS1, 6021 en Esu Mob.Control) minimaal voor 1/3 open staat.

B.v. een 60760 ombouwset loc gaat rijden bij stap 1 op de CS1R in motorola 28 stappen, dat gaat met een Delta loc gewoon nooit lukken.

Mvg Gert
Re:Loc met delta decoder traag
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Dat is wat ik ook dacht Gert, vandaar mijn vraag in #29, bij welke stand van de knop de lok gaat rijden.
Een delta decoder heeft namelijk geen "cruisecontrol" of wel hoogvermogen elektronica in gebouwd.
Dit zorgt er namelijk voor dat de motor op een constante snelheid word gehouden.
Dit werkt door het tegen EMK van de motor te meten en te vergelijken met de ingestelde snelheid.
Bij een deltadecoder wordt gewoon een PWM signaal aan de motor aangeboden en als die te "laag" is, doet de motor niets.
Hierbij gaat tevens wat spanning verloren in de aanstuurtrap, waardoor je al redelijk wat spanning op de baan moet zetten om de lok te laten rijden.
Loks met "anti-bokkensprong" elektronica (33xx) hadden hier ook last van.
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Ja,
zie mijn antwoord#13
zo blijven we door gaan
ofwel: zo lusten we er nog wel een :D
Re:Loc met delta decoder traag
Ik krijg steeds meer door dat ik delta en digitaal allemaal door elkaar haal :)

Ik heb iig een foto bijgevoegd van mijn BR89 uit mijn startset. Deze heeft namelijk wel een opstart/remvertraging en rijd wel direct vanaf het begin.
Is deze dan digitaal? Of is daar iets anders mee? Of is het ook wel delta?

Het lijkt iig heel anders van binnen dan de BR81.

Re:Loc met delta decoder traag
Ja deze is wel digitaal, dat motortje is een DC motortje dat ook Roco enzo gebruikt.


groeten Dylan
Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: minitreintje op zaterdag 07 januari 2012, 18:42:44
Ja deze is wel digitaal, dat motortje is een DC motortje dat ook Roco enzo gebruikt.


groeten Dylan

Okay, nu wordt het een en ander duidelijk voor mij :)
Ik heb dus een digital decoder en geen delta decoder.

En de ESU decoders zijn ook digital decoders?

Vandaar de verschillen en de teleurstelling bij mij toen ik de delta loc op de baan zette :)

Maar hoe kun je een digitale loc dan instellen? Een delta heeft de "dipswitches"

Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2008

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Ja, er heerst grote spraakverwarring over  :)
Je hebt bij M* de volgende systemen:

Märklin Delta
Märklin System
Märklin Digital

Dit zijn allemaal benamingen van in de basis het zelfde, namelijk digitale aansturing.
Het begon allemaal heel simpel met alleen de aansturing van de motor in twee richtingen.
Daar werden vervolgens bij 'uitgevonden' het licht kon geschakeld worden, er kwam cruise control, het aantal stappen werd een paar keren verhoogd, er kwam geluid enz.

Als men hier spreekt over digitaal dan bedoelt men kennelijk iets anders want het is allemaal digitaal.

Dan is er ook nog rekening gehouden met 'backwards compatibility' zodat Delta loks gewoon rijden op de nieuwste aansturing en anders om ook: de nieuwste loks rijden ook met aansturing van uit een Deltastation en zelfs op een gewone regeltrafo.


Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: huub op zaterdag 07 januari 2012, 18:57:39
Ja, er heerst grote spraakverwarring over  :)
Je hebt bij M* de volgende systemen:

Märklin Delta
Märklin System
Märklin Digital

Dit zijn allemaal benamingen van in de basis het zelfde, namelijk digitale aansturing.
Het begon allemaal heel simpel met alleen de aansturing van de motor in twee richtingen.
Daar werden vervolgens bij 'uitgevonden' het licht kon geschakeld worden, er kwam cruise control, het aantal stappen werd een paar keren verhoogd, er kwam geluid enz.

Als men hier spreekt over digitaal dan bedoelt men kennelijk iets anders want het is allemaal digitaal.

Dan is er ook nog rekening gehouden met 'backwards compatibility' zodat Delta loks gewoon rijden op de nieuwste aansturing en anders om ook: de nieuwste loks rijden ook met aansturing van uit een Deltastation en zelfs op een gewone regeltrafo.




Ik moet nog een hooooop leren :)
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2008

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Ja, hopelijk ook het goede en niet zo maar wat, zoals je op dit forum 'wel eens' tegen komt  :D
Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: huub op zaterdag 07 januari 2012, 19:32:20
Ja, hopelijk ook het goede en niet zo maar wat, zoals je op dit forum 'wel eens' tegen komt  :D

Maar goed, als je dit locje dus ombouwt met een ESU decoder krijg je wel dezelfde rijeigenschappen als de digitale lok die ik al heb

Of is hier een hele andere ombouw methode weer voor?

Groet,
Marcel
Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: minitreintje op zaterdag 07 januari 2012, 18:42:44
Ja deze is wel digitaal, dat motortje is een DC motortje dat ook Roco enzo gebruikt.


groeten Dylan

BTW, betekent dit dat Roco Digitale loc's ook op mijn baan kunnen?
Re:Loc met delta decoder traag
Lid sinds: 2008

offline
Re:Loc met delta decoder traag
Citaat van: Mr_Nas op zaterdag 07 januari 2012, 19:43:25
Maar goed, als je dit locje dus ombouwt met een ESU decoder krijg je wel dezelfde rijeigenschappen als de digitale lok die ik al heb

Min of meer wel.
Maar de lok zal niet zo goed rijden als b.v. mijn krokodil, die rijdt echt fantastisch.
In ieder geval heeft de ESU 54610 heel wat mogelijkheden zoals aansturing met MM1 en 2, maar ook DCC, cruise control, is kortsluitvast enz.
Kortom 140 variabelen om van alles en nog wat in te stellen.
De decoders kocht ik in voor ca. 25 Euro.

Nou is dit een decoder voor gelijkspanningmotortjes, in tegenstelling tot Deltadecoders.
Feit is dat het gewoon veel beter loopt.
De magneten van ESU kan je al uit halen voor 8 a 9 Euro.

Ook zijn er setjes van ESU waar de decoder, magneet en zelfs ontstoorpoeltjes al in zitten.

Daarnaast is het ook mogelijk om er een 5-polig anker in te zetten, maar ik zie daar nauwelijks een voordeel in, is in ieder geval wel duurder.
Je hebt dan geen ESU-magneet nodig maar een setje van M* met anker, magneet, schild en schroeven.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar deze set heb ik uitgekozen vanwege goede eigenschappen en is niet heel duur.

Je moet iets .....  :P

Citaat van: Mr_Nas op zaterdag 07 januari 2012, 19:46:19
Citaat van: minitreintje op zaterdag 07 januari 2012, 18:42:44
Ja deze is wel digitaal, dat motortje is een DC motortje dat ook Roco enzo gebruikt.


groeten Dylan

BTW, betekent dit dat Roco Digitale loc's ook op mijn baan kunnen?

Hier moet je vooral letten op de sleper onder de loks, dan is ie gemaakt voor Märklinrails.
Vandaar de prima naam van dit forum want dit is waar het eigenlijke verschil om draait:
de 3e rail (dit zijn tegenwoordig puko's).
Roco zet AC ~ op de dozen.

Ombouwen is ook mogelijk maar daar heb ik me een paar keer behoorlijk mee vergist: de 3-railonderdelen waren gewoon niet leverbaar  :? Ja, dat heb ik weer.

Als je nu zorgt dat je flexibel blijft en zorgt dat zoveel mogelijk loks zowel op MM als op DCC functioneren, kan je alle kanten op, zit je niet voor één gat gevangen.
Re:Loc met delta decoder traag
Okay, duidelijk..

Wanneer ik tijd heb stuur ik je een pb, want ik heb het vermoeden dat ik nog veel kan leren van je :)


Citaat van: huub op zaterdag 07 januari 2012, 22:22:13
Citaat van: Mr_Nas op zaterdag 07 januari 2012, 19:43:25
Maar goed, als je dit locje dus ombouwt met een ESU decoder krijg je wel dezelfde rijeigenschappen als de digitale lok die ik al heb

Min of meer wel.
Maar de lok zal niet zo goed rijden als b.v. mijn krokodil, die rijdt echt fantastisch.
In ieder geval heeft de ESU 54610 heel wat mogelijkheden zoals aansturing met MM1 en 2, maar ook DCC, cruise control, is kortsluitvast enz.
Kortom 140 variabelen om van alles en nog wat in te stellen.
De decoders kocht ik in voor ca. 25 Euro.

Nou is dit een decoder voor gelijkspanningmotortjes, in tegenstelling tot Deltadecoders.
Feit is dat het gewoon veel beter loopt.
De magneten van ESU kan je al uit halen voor 8 a 9 Euro.

Ook zijn er setjes van ESU waar de decoder, magneet en zelfs ontstoorpoeltjes al in zitten.

Daarnaast is het ook mogelijk om er een 5-polig anker in te zetten, maar ik zie daar nauwelijks een voordeel in, is in ieder geval wel duurder.
Je hebt dan geen ESU-magneet nodig maar een setje van M* met anker, magneet, schild en schroeven.

Er zijn nog veel meer mogelijkheden, maar deze set heb ik uitgekozen vanwege goede eigenschappen en is niet heel duur.

Je moet iets .....  :P

Citaat van: Mr_Nas op zaterdag 07 januari 2012, 19:46:19
Citaat van: minitreintje op zaterdag 07 januari 2012, 18:42:44
Ja deze is wel digitaal, dat motortje is een DC motortje dat ook Roco enzo gebruikt.


groeten Dylan

BTW, betekent dit dat Roco Digitale loc's ook op mijn baan kunnen?

Hier moet je vooral letten op de sleper onder de loks, dan is ie gemaakt voor Märklinrails.
Vandaar de prima naam van dit forum want dit is waar het eigenlijke verschil om draait:
de 3e rail (dit zijn tegenwoordig puko's).
Roco zet AC ~ op de dozen.

Ombouwen is ook mogelijk maar daar heb ik me een paar keer behoorlijk mee vergist: de 3-railonderdelen waren gewoon niet leverbaar  :? Ja, dat heb ik weer.

Als je nu zorgt dat je flexibel blijft en zorgt dat zoveel mogelijk loks zowel op MM als op DCC functioneren, kan je alle kanten op, zit je niet voor één gat gevangen.