Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Vijfpolige, en driepolige motoren.

Gestart door gjvdz dinsdag 27 december 2011, 11:35:07

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Vijfpolige, en driepolige motoren.
Hallo,
Ik zit al lang met een vraagje,
Vroeger werden locomotieven aangedreven met een driepolige motoren. Nu geschiedt dit met vijfpolige motoren, omdat deze betere rijeigenschappen hebben. Nu is mijn vraag, waarom hebben deze betere rijeigenschappen dan driepolige motoren?
Re:Vijfpolige, en driepolige motoren.
Je moet het zo zien: een draaiende motor springt eigenlijk gewoon van spoel naar spoel tussen de permanente magneten.  Een driepolige motor (3 spoelen op de rotor) doet dit in stapjes van telkens 30°.
Hier staat mooi uitgelegd met een animatie hoe dit in z'n werk gaat: http://www.solarbotics.net/starting/200111_dcmotor/200111_dcmotor2.html
Een vijfpolige motor (5 spoelen) werkt volgens hetzelfde principe maar dan met stapjes van 18°.  Resultaat is dat de 5-polige motor soepeler draait en meer koppel heeft (afstand tussen magneet en motorspoel is kleiner, dus meer aantrekkingskracht, dus meer koppel).
Een 5-polige motor heeft bijgevolg veel betere rijeigenschappen, vooral bij lage snelheid is het voordeel zeer groot.
Re:Vijfpolige, en driepolige motoren.
Bij een lager toerental speelt de luchtspleet tussen anker en magneet een belangrijke rol.
Hoe kleiner de luchtspleet des groter het koppel en deze te beter (mooier) het rijgedrag is bij een laag toerental. Verder heeft ook de aanstuurfrequentie een grote invloed op het rijgedrag.

Mvg,
Peter
Re:Vijfpolige, en driepolige motoren.
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Vijfpolige, en driepolige motoren.
Aha Peter,

De aanstuurfrequentie!
Kan je dat wellicht uitleggen?
In een ander draadje kreeg ik als antwoord: eigenlijk werkt elke decoder op dezelfde frequentie, maar de duur van de puls verschilt. Hoe langer de puls hoe sneller de motor draait of het licht is.

Ik ben zeer geintresseerd in de details hiervan.

mvg.
Willem E.



Citaat van: Freak op dinsdag 27 december 2011, 14:12:19
Bij een lager toerental speelt de luchtspleet tussen anker en magneet een belangrijke rol.
Hoe kleiner de luchtspleet des groter het koppel en deze te beter (mooier) het rijgedrag is bij een laag toerental. Verder heeft ook de aanstuurfrequentie een grote invloed op het rijgedrag.

Mvg,
Peter

Re:Vijfpolige, en driepolige motoren.
Citaat van: Willem E op dinsdag 27 december 2011, 15:40:32
De aanstuurfrequentie!
Kan je dat wellicht uitleggen?
In een ander draadje kreeg ik als antwoord: eigenlijk werkt elke decoder op dezelfde frequentie, maar de duur van de puls verschilt. Hoe langer de puls hoe sneller de motor draait of het licht is.

Ik ben zeer geintresseerd in de details hiervan.
Volgens mij haal je nu twee dingen door elkaar. Het laatste wat je aanhaalt zal over PWM gaan. Door de breedte van de blokgolf aan te passen kan men de gemiddelde stroom laten variëren en dus daarmee de snelheid van de motor of de hoeveelheid licht die een lampje of led uit zendt.

De aanstuurfrequentie is de frequentie waarmee  de pulsen zich herhalen. Een elektromotor ziet door zijn eigen inductiviteit echter alleen lagere frequenties. De inductieviteit van de motor bepaald dus ook of deze met een hogere frequentie aangestuurd kan worden.


Mvg,
Peter
Re:Vijfpolige, en driepolige motoren.
Hallo Willem,



Bovenste signaal is van een CT DCX51-2
Onderste signaal is van een ESU LokPilotV2.0
Van links naar rechts:
1. Plaatje laat de PWM-burst zien, het door de decoder gevormde impulsen.
    In de pauzes zijn de door de motor opgewekte tegen EMK te zien.
2. Is de typische herhalings frequentie van het signaal.
3 en 4. Laat het meetverloop gedurende een bepaalde tijdsduur zien.
De rode lijnen zijn de trendcurves van de motorregeling. Het geeft dus weer hoe netjes de regeling van de decoder is.


Mvg,
Peter
Re:Vijfpolige, en driepolige motoren.
De 3-polige motor heeft als het ware 3 magneten , en de 5-polige motor 5 magneten.
Daardoor is de motor krachtiger , vooral bij laag toerental. Dit komt ten goede voor de rij-eigensschappen.
Re:Vijfpolige, en driepolige motoren.
Bedankt voor de informatie.
Groetjes,

Giel-Jan