Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aanbouw - Waldbrun baan

Gestart door Robert donderdag 29 december 2011, 22:30:44

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Aanbouw - Waldbrun baan
eerste impressies
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo Robert,

Het begin ziet er al goed uit,
ben benieuwd naar de vorderingen.

Gr Einte
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Hoi Robert,

De stroomvoorziening ziet er al goed uit.
Slim gedaan zo'n verdeelstekkerdoos met schakelaar.
Heb ik ook toegepast.

Groeten,
Ton.
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
definitieve baanplan
Vervolg: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Vervolg: Aanbouw - Waldbrun baan
Schaduwstation compleet met klimspiraal naar hoofdniveau (moet nog lineair doorstijgen over lengte baan).

Totale (werk)hoogte in schaduwstation is 9 cm.Doorrijdhoogte onder de klimspiraal is 8,5 cm. Stijgingspercentage ligt net onder de 4%.

In het dragende framewerk zijn pvc-pijpjes gemoteerd t.b.v. kabelgeleiding.Buitenom komen de spanningsringleidingen (digitale rijspanning + verlichtingspanning); langs de binnenribben komen de S88 kabels.

Voor de S88 verbindingen ga ik UTP gebruiken (8 aders in een kabel, 2 UTP's per S88 eenheid. De bese\zetmelders zijn zo over de baan verdeeld dat ze afgestemd zijn op een minimale / gegroepeerde kabelloop.

De eerst volgende stap is de spanningsvoorziening aanbrengen.
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
is die spiraal niet wat stijl? Op het zicht is ie veel stijler dan die van de meeste mensen:)

Mvg,

Mathijs
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo Matthijs,

de spiraal heeft een stijgingspercentage van 3,75%, gerekend voor de binnenbocht ( = stijgtraject)

R = 36 cm, volledige cirkel = 226 cm met een stijging van 8,5 cm 8,5 ? 226 *100% = 3,75 pct

Minder stijl gaat haast niet vanwege de doorrijdhoogte,

mvrgr
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

Machinist bij de Valleilijn

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Nu het misschien nog kan, zou ik het stijgende spoor aan de buitenzijde houden, zorgt voor minder weerstand en wrijving, en de motortjes vinden het wat leuker ;)

Gr.
Bas
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Ey Robert,

Leuk te zien dat je qua vorderingen ongeveer in hetzelfde stadium bent als mij. :thumbup:
Zie een hoop overeenkomsten...  :D :D. Ben ook net aan het aansluiten van de bedrading toe.

Ik moet alleen nog een aanvullend ontwerp maken voor de eigenlijke baan boven het schaduwstation.
Wat voor afmetingen heeft jouw baan?

Houd je vorderingen in de gaten.

gr. Joachim
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo Robert,

Dat is een mooi baanplan dat je aan het maken bent, de onderbouw ziet er al goed uit.

Blijf je zeker volgen.

Gr.
Piwie.
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Hoi Robert,

Mooi begin aan een vast even zo mooie baan. Ik vind dat je de onderbouw en de voedingen erg netjes gemaakt hebt. En 3 lekker lange sporen in je schaduwstation.

Ben benieuwd naar het vervolg.

Groeten,
Daan
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Dank voor de 'lovende 'reacties. Voor zij die het aangaat: dankzij de op het forum aanwezeige kennis en de vele goede voorbeelden is het ontwerp en de bouw tot dusverre tot stand gekomen. In dit kader moge ook de website 'het N-project'en de website van Willy de Vaal (thans gestopt als modelspoorder) niet onvermeld blijven.


Bas,
de observatie dat de 'klim' in de klimspiraal de binnencirkel is en dat dit niet te prefereren is, is geheel juist. In het originele ontwerp had ik geen spiraal opgenomen, maar had de baanlengte gekozen als stijgtraject. Dit leidde evenwel tot te weinig hoogte in het schaduwstation. Toe alsnog besloten tot de klimspiraal. Achteraf gezien had ik het schaduwstation nog kunnen verleggen, maar dat had de passing op de tafel kunnen beïnvloeden. Gelukkig blijf ik onder de grens van 4% qua stijgingspercentage.


Joachim, bijgevoegd de afmetingen van de baan (zie afbeelding).
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

Rustaagh 😎

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Citaat van: Robert op zondag 01 januari 2012, 20:19:48
en de website van Willy de Vaal (thans gestopt als modelspoorder)
Heb ik ook veel naar gekeken, sterker nog; heb hier divers materiaal van hem liggen dat ik heb overgenomen. Vind het jammer dat ie gestopt is.

Citaat van: Robert op zondag 01 januari 2012, 20:19:48
Joachim, bijgevoegd de afmetingen van de baan (zie afbeelding).
Thanxs.

Succes met de verdere bouw.

Gr. Joachim
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo Robert,

Complimeneten voor de nette aanpak van deze baan.

Het steigen in de binnenbocht heeft nog een voordeel, je daald dus in de buitenbocht en dan heb je minder kans dat de buffers achter elkaar komen te zitten door de druk waardoor je ontsporingen krijgt.


Een goed maar vooral gezond 2012 gewenst.

Mvg,

Peter / degeluidsman.
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Dank voor de tip, was ikzelf niet opgekomen (pas als het mis ging waarschijnlijk.....).

Heb in de klimspiraal overigens nog even de afstand tussen de draadeinden en het spoor geverifieerd; ik hwb 3,5 cm vrijslag aangehouden en dat blijkt voldoende voor lange rijtuigen.

groet
Rob
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Het ziet er allemaal strak uit.

Tony
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Ziet er netjes uit, doe zo voort!



groeten Dylan
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Als ik naar de tekening kijk lijken het we 3 levels, of zie ik dat verkeerd.
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Spoorbrug^^
gast

Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo Robert,

Dat ziet er erg goed uit!
Met wat voor materieel ga je rijden?
Stoom? Diesel? E-locs?

9cm zou hoog genoeg moeten zijn voor de pantograven, maar krijg je je arm er wel door als je ergens bij moet?

Groetjes,
Spoorbrug^^
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re:Aanbouw - Waldbrun baan
Ik rijd alleen diesel en stoom, Deutsche Bahn Epoche 3.

Ik kan aan 3 van de 4 zijden van de baan komen, dus alles is vrij goed bereikbaar. Ook in het midden zit nog een opening.

De werkhoogte van is ter hoogte van de ribben inmmiddels ca 13 cm, met de ribhoogte erbij zelfs 17 cm. Dit danzij de klimspiraal. De 9 cm is d edoorrijhoogte onder de klimspiraal.

Door drukte op het werk  heb ik sedert januari nauwelijks vorderingen gemaakt. Ben nog bezij met de spanningsdistributie. Nog 7 soldeerpunten en dan is de 'benedenetage'van spanning voorzien. Daarna de wisselbedieningen van eindafschakelingen ontdoen en inbouwen. Vervolgens nog voor de maeeste railstukken de verbindingen tussen de spoorstaven doorknippen en de bezetmelders aan gaan sluiten.

Voor de verbindingen naar de  s88 modules ga ik TP kabels gebruiken (8 aders per kabel, 2 kabels per s88). Ik heb de S88 aansluitpunten zo gekozen dat dit telkens goed concentreert naar 1 UTP kabel. Dat wil zeggen: een paar opstijgpunten dicht bijeen door het blad en verder de kabels in d erailbedding laten lopen.

Tot zover de vorderingen.
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hoi Robert,

Je hebt een prachtige baan,en dat tijdperk is er eentje die steengoed is :thumbup:

En DB? :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Deze zal ik wel blijven volgen....... ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Erg mooi baanplan Robert

Ik ben benieuwd  B)

Mvg Danny
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Jep, ik ben het met danny (oetbeem) eens!

Succes met de baan!

Groetjes Mark
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2012

Steam is the power

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
afmetingen staan er in voor de totale afmeting, maar is er ook iets waar je kunt zien of je spanten kan zagen op de juiste maat
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Mooi ontwerp...Ga het zekers volgen..

Groet,
Guusv
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hoi Robert,

Omdat we op ongeveer hetzelfde formaat bouwen, kan ik ook hier weer wat info vandaan halen  :). Onderbouw ziet er solide uit, zoiets dergelijks wil ik ook gaan bouwen.
Ik wil je een tip geven: let op dat je bij de achterste sporen kan als iets ontspoort, zo te zien staat je onderbouw vast (i.i.g. niet op wielen), als het vast staat beperk je je mogelijkheden wel.

Gr,
Silco
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
ik kan (gelukkig) om de baan heen komen!
de foto's zijn wat gedateerd; inmiddels ben ik verhuisd en heb een speciale kamer voor de baan.

dan voor de tip!
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Speciale Gast Penningmeester Stichting 3rail
Lid sinds: 2006

Je hebt dwarsliggers nodig voor een recht spoor.

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
We zijn benieuwd naar de veranderingen. Ik blijf je volgen.
Vorderingen Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Vorderingen Waldbrun baan
De Waldbrun baan begint langzaam maar zeker te vorderen. Vandaar deze update.

In de eerste helft van 2017 is het schaduwstation afgebouwd en in bedrijf gesteld. Het is operationeel en getest vanuit WinDigipet. Zie: https://imgur.com/S8CuZt6 en https://imgur.com/5ROubV5.

In het najaar heb ik de baan voorbereid voor het 'zichtbare' deel: kabelgoten en bedrading gemonteerd (spanning, S88 melders. etc.).

De afgelopen weken is de eerste etage geplaatst en is de rails gepast (behoudens nog wat ontbrekend materiaal). Hier nog wat foto impressies: https://imgur.com/nV5vpml, https://imgur.com/7aNJWbn.

Het meest kritische deel, de klimspiraal en de diverse hellingshoeken zijn inmiddels succesvol getest. Zie impressie: https://imgur.com/DoCXFx1, https://imgur.com/NnDvIsM.

De komende weken ligt het bouwaccent bij het aanbrengen van de isolatievloer (is al voorgesneden) cf. het schaduwstation en het aansluiten van de wissels en de secties op de S88 kanalen. Zodra het bestand rails compleet is en deze activiteiten zijn afgerond, komt de 2e etage in beeld.

Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Aanvulling: het afstellen van de klimspiraal vergt nog enige aandacht. De DHG 500 met 5 ketelwagens heeft het moeilijk op de helling.
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Inmiddels met alle kleine locs,  compleet met sleep, proefgereden. Het functioneert naar behoren!
Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Dat is mooi, ik ben benieuwd waar je verder aan gaat bouwen!
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Eerstvolgende stap is de ontbrekende rails aankopen en de lus naar de tweede etage leggen.
Daarna de isolatie cf. schaduwstation aanbrengen.
Hierna de spanningstoevoeren aansluiten, secties scheiden en op de S88 modules aansluiten en de wisselbedieningen en decoders inbouwen/aansluiten.

Gelukkig liggen alle kabelnomen al!

....en dan zijn we zo weer een paar maanden verder ........

Groeten
Rob
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Update Waldbrunn:

Ondanks het warme weer maakt Waldbrunn goede vorderingen!

In april heb ik het ontbrekende aandrijf/decoder materiaal aangeschaft ( de bekende rib uit het lijf ).
Inmiddels zijn de S88 kabelbomen afgepeld en door de vloer van de bovenetages tot onder de rails gebracht, alleen nog op lengte brengen, kabelschoentjes aansolderen en afmonteren.

Onder de baan hangen inmiddels 2 spanningsverdeelpanelen (verlichting en digitale stroom van CS2voor de magneetartikelen); tevens bieden deze plaats aan de (Littfinski) seindecoders (nog niet gemonteerd).

Het afmonteren wacht op het digitaliseren en ( nu nog ) aansluiten van 8 wissels, de rest ligt aangesloten en wel op zijn plek.

Langzaam maar zeker kunnen delen van de bovenbouw definitief in elkaar geschoven worden. Dit gebeurt zodra de omringende wissels klaar zijn.

Ook de spanningsvoorziening ( separate booster ) van de bovenetages  behoeft nog wat aansluitset. Ik gebruik hier wat dikkere kabels, dus dat is altijd een uitdaging om weg te werken in de railbedding.

Al met al redelijke progressie en ik probeer iedere avond wat te doen. Na ruim drie en half jaren bouwen (na de verhuizing in dec 2014 weer begonnen), nadert het moment van gedigitaliseerd rijden.

Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hoi Robert,

Digitaal rijden heeft toch een aantal leuke dingen in zich, en ook een paar minder leuke.
Zoals ombouwen van analoge modellen die voor de ene een peulenschil is, en voor de ander een obstakel van jewelste is.

Zie dat je ook met terugmelding gaat werken, en wellicht kan je de CS 2 daarbij goed gebruiken.
Zelf ga ik nog stoeien met de CS2 om een automatisch stukje treinenverloop na te bootsen, en daarbij gebruik ik dan de memoryfunctie.

Dit doe ik bij een bevriende modelspoorder die er ook een baan voor heeft, en dit wordt dan ook meteen een test of het zaakje werkt bij hem.
Maar ook de MFX+ decoders wil ik zo eens laten werken, dat ze bijtanken en naar bepaalde plekken toe rijden van de baan.

Heel veel plezier met de opbouw van de baan, het mooie weer zal daar niets aan af doen ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo Hans,

Dank voor je reactie.
Ben benieuwd naar de ervaringen met de CS2 memorystick functie.
Komende week ben ik een weekje  voor werk op reis (Halifax), daarna weer dapper verder met bouwen.
Ik houd je op de hoogte,

Mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Ik lees dat je vorderingen maakt. Echter mis ik het beeld bij die vorderingen. Een verhaal zegt veel, maar een foto nog meer.  :)
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Zal eerdaags wat foto?s posten!
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Met de zomer achter ons.....is het modelspoorseizoen ook hier weer losgebarsten.
Vandaag begonnen met de afbouw van het spoorplan op de bovenetages (schaduwstation was al operationeel).
De bezetmelders in WinDigipet ingevoerd en een aantal aangesloten (en getest). Tevens een spanningspunt aangesloten.
Voor de komende weken staat op het menu:

1. aanbrengen spanningspunten;
2. aansluiten bezetmelders;
3. inbouwen van een aantal wisselbedieningen/decoders en aansluiten op separate boosterkring.

Voor alle spanningspunten en bezetmelders ligt d  bedrading; een kwestie van op lengte brengen en aansluiten op de rails. Voor de wissels is het wat meer werk. Onder de baan heb ik twee spanningsverdeelpanelen, waar t.z.t. ook de seindecoders op gemonteerd worden.

Ik hoop over een week of 2 zover te zijn dat de baan 'rijklaar'is. Na bijna 4 jaar 'noeste arbeid'wordt het ook wel tijd.....

Hieronder een aantal impressies van de huidige toestand van de baan.


mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Het rijden komt eindelijk in zicht Robert, ik kan me voorstellen dat je er aan toe bent.

Nog even de laatste loodjes en dan rijden maar  :)


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Bij deze een korte update van de Waldbrunn baan.

Het aansluiten van de ?bovenetage? zit in de laatste fase. Nog 4 wissels en circa 20 terugmeldcontacten.
De bedrading van de terugmeldcontacten ligt al tot onder de rails, alleen nog inkorten en van kabelschoen voorzien.

De wissels is nog wat meer werk. Ik overbrug preventief de eindstand microswitches. In de beginne heb ik voor decoders in de wiseelbedding gekozen. Deze sluit ik evenwel aan een aparte stroomkring aan. Dit nav negatieve ervaring met de testbaan waarmee ik in 2009 begonnen ben; daar knipperde de verlichting van een loc (v100) als de wissels schakelden. Derhalve voed ik de wissels ( en straks ook de seinen ) uit CS2. De baandelen worden via 2 aparte boosters (een beetje overkill, maar ?beter safe than sorry?).

Ik verwacht binnen een aantal dagen ?rijklaar? te zijn ( na 4 jaar bouw! ). Zodra eea rijdt volgt uiteraard beeldmateriaal!

Ik kijk al uit naar geautomatiseerd rijden met Windigipet!
Daarnaast ga ik mij eens verdiepen in het plaatsen en aansluiten van de seinen. Met name het wegwerken van de bedrading wordt een uitdaging: ik heb in het frame van de baan pvc pijpjes geplaatst, waardoor ik de bedrading heen steek.........deze zijn behoorlijk vol. Dit komt met name door de S88 bekabeling; hiervoor heb ik LAN kabel gebruikt vanwege de 8 aders per kabel. Dit geeft veel montag gemak maar neemt ook ruimte in. Voor de wissels gebruik ik veelvuldig 4 aderig telefoonkabel (2 aders naar decoder, 2 aders naar wisselverlichting).

Zowel voor de seinen als de spanningsdistributie naar de wissels, heb ik 2 distributiepanelen onder de baan.
De ?grote? hing er al, met aan de voorzijde de s88 melders; hier heb ik aan de achterzijde een distributiepunt gemaakt  met plaats voor 2 seindecoders. Tevens een tweede paneel gemaakt aan de andere zijde van de baan.

Bij de seinen is het mij opgevallen dat er niet afgeisoleerde weerstanden in de bekabeling opgenomen zijn, terwijl de handleiding van de Littfinski decoders vermeld dat deze al in de decoder opgenomen zijn. Weerstanden laten zitten of weghalen? Wie heeft ervaring hiermee?

Tot zover de vorderingen!
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Aanvulling vorige ?post?:

De 2 distributiepanelen (zijn klaarblijkelijk niet meegekomen)

Mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Ben den Hollander
gast

Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Citaat van: Robert op woensdag 31 oktober 2018, 12:29:25

Bij de seinen is het mij opgevallen dat er niet afgeisoleerde weerstanden in de bekabeling opgenomen zijn, terwijl de handleiding van de Littfinski decoders vermeld dat deze al in de decoder opgenomen zijn. Weerstanden laten zitten of weghalen? Wie heeft ervaring hiermee?


Citaat:

Voorweerstanden:
Wordt verder geen externe weerstand gebruikt, dan bedraagt de stroom door de lichtdiode ca. 10mA.


Die 10mA is geen probleem, niettemin kan het licht toch te zijn, ledjes hebben vaak aan 2mA al genoeg. Even uitproberen dus......
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Thans
Ga het eerst met voorschakelweerstand testen.
Ik was al van plan eerst de seinen in een testopstelling aan de ((Littfinski) decoder te hangen en werkend te krijgen.

Mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrunn baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrunn baan
Eindelijk is het dan zover: de Waldbrunn baan is ?operationeel?.

Na bijna 4 jaar noeste arbeid is de laatste soldeerverbinding gelegd (rond 01:30 in de morgen.......het liep even uit) waarmee het laatste bezetmeldpunt een feit was (van de 111 stuks 😳). Uiteraard gelijk nog maar even ( handmatig ) een paar testrondjes gereden.

Vandaag het ?bouwvuil? verwijderen en de baan stofzuigen en de rails goed poetsen. Daarna maar voorzichtig beginnen met wat automatiseerstapjes, ofwel: de Windigipet kennis weer wat oppoetsen. Ook watrijdend materieel uit de verpakking halen en wat locs inmeten. Kortom: rijplezier!

Bijgevoegd een foto, waarop station Waldbrunn te zien is en de eerste contouren van een deel van de perrons.


Mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrunn baan
Lid sinds: 2018

Thema Duitsland, tijdperk IIIb

offline
Re: Aanbouw - Waldbrunn baan
Gefeliciteerd met deze mijlpaal  :thumbup: :thumbup: :thumbup:!

Citaat van: Robert op maandag 05 november 2018, 09:57:42Uiteraard gelijk nog maar even ( handmatig ) een paar testrondjes gereden.
Dat spreekt voor zich, zoiets moet gevierd worden, ongeacht hoe laat het al is!
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Update Waldbrunn

De eerste locs staan op de baan en zijn ingemeten. De vaardigheid met Windigipet us behoorlijk ?roestig? en vraagt nog de nodige oefening. De eerste testrondjes zijn al wel gereden, maar nog niet in automatisch bedrijf. Het bedrijf met meerdere locs onderweg op de baan vergt nog het nodige experimenteerwerk. Maar.......er is licht aan het einde van de tunnel ( naar ik hoop een trein die er aan komt 😀).

Zodra er zichtbare resultaten zijn volgt er foto en filmmateriaal !

Mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Het testrijden begint de eerste resultaten op te leveren. Echter, zondag j.l. sloeg het noodlot toe. In het schaduwstation schakelde de 3 weg wissel niet meer correct. Een zijde van de wissel zat muurvast. Inspectie leerde dat de aandrijfspoel verbrand was en de kern muurvast zat. Noot: eindcontacten had ik verwijderd.
De decoder was ok. Verder geen oorzaak gevonden. Bij het overzetten van een aandrijving van een andere wissel, raakte helaas ook deze defect. Inmiddels 2 aandrijvingen besteld....

Wie heeft vergelijkbare ervaringen met een ( c rail ) driewegwissel of suggesties betreffende de oorzaak?

Noot: de nieuwe wisselaandrijvingen schijnen robuuster te zijn dan hun voorgangers. Ik zal hier de indschakelaars niet uithalen.

Mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Dat is balen Robert, in mijn oude baan had ik twee van deze wissels liggen, gelukkig heb ik nooit problemen gehad met de spoelen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2018

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Citaat van: Robert op dinsdag 04 december 2018, 01:10:14
Ik zal hier de indschakelaars niet uithalen.
Dat lijkt mij ook het verstandigste. Die schakelaartjes zijn nu net de beveiligingen tegen brandgevaar, wat bij jou gelukkig beperkt blijft tot een doorgebrande spoel kan met alle brandbare materialen op een modelbaan even goed eindigen met een afgebrand huis...
Er is dus duidelijk wel iets mis met de decoder, er blijft zeker te lang of permanent spanning op de spoel staan, anders brand die niet door. Kan nooit gebeuren met de schakelaartjes er in. Märklin weet heus wel waarom ze er in moeten.