Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Aanbouw - Waldbrun baan

Gestart door Robert donderdag 29 december 2011, 22:30:44

0 leden en 2 gasten bekijken dit board.
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Bij deze een korte clip van het testrijden. De br 85 gaat van de locloods naar het bezandingspoor en weer retour. Voor zij die goed opletten: de loods ontbreekt en de bezandinginstallatie toch wel. Voor zij die veel fantasie hebben: geniet van de ontbrekende scenery.



Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
En dan nog maar een korte impressie. De treinritautomatisering komt langzaam maar zeker goed op stoom ( geldt ook voor diesellocs overigens 😀). In middels is een serie treinritten met een duur van ruim 20 minuten actief. Ambitie is om dit tot 1,5 uur uit te breiden zonder dat er herhalingen optreden.


Station Waldbrunn is al zichtbaar. De perrons en wat tunnelportalen evenzo. De rest moet je er gewoon nog even bijdenken. Veel kijkplezier.

Re: Aanbouw - Waldbrunn baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrunn baan
Bij deze nog twee video impressies
Groeten
Robert


Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Dit weekend en vandaag weer eens gesukkel met een wisselbediening. Zaterdag de aandrijving uitgebouwd en getest: alles weer ok...... Ingebouwd en weer zonder problemen gereden.

Vandaag weer weigereing. wissel schakelt slechts naar een kant. noot: eindschelaars zijn eruit. Ik vermoed ( hoop ) op een slechte soldeerverbinding.

Komende week ben ik toevallig in Nederland, dus maar even bij Huider langs. Ik neem preventief maar even een paar wisselaandrijvingen mee. Beter mee dan om verlegen.

Ik word hier wel een beetje narrig van 🤨

Het wordt tijd dat de kinderziektes zich oplossen.

Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hoi Robert,

Leuk dat de baan in beeld is  :thumbup: :thumbup:

Hoor je de aandrijving wel ( proberen ) om te gaan of hoor je helemaal niets.
Het zou ook de uitgang van je decoder kunnen zijn, doorgesoldeerde aandrijvingen gaan zelden stuk.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Ik zal voor de zekerheid ook een andere decoder meenemen.
Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Gisteren de wissel uitgebouwd. Bij directe bediening van de aandrijving, schakelde de spoel maar één kant op. De doorverbinding op de eindstandschakelaars doorgemeten: aan één kant geen (ohmse)verbinding. Kortom: niet goed doorgesoldeerd. Even de soldeerbout erover en weer opgelost. Sedertdien nog geen problemen.

Van de week zoals aangekondigd wel een decoder en twee wisselaandrijvingen gehaald (en wat koolborstels en anti-slipbandjes). In ieder geval wat reservedelen vor als Murphy weer op bezoek komt.

Overigens heb ik een V36 die van nieuw af aan zeer luidruchtig is ( krijsend geluid ). Enige tijd geleden heb ik mijn V100 die ook altijd rumoerig was en steeds meer herrie begon te maken van nieuwe koolborstels voorzien: dat scheelde enorm! Ik denk dat ik de V36 ook maar eens andere koolborstels geef.

Mvrgr

Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo forumvrienden,

Bij deze weer een stukje wisselaandrijving leed:

Vorige week weer dezelfde driewegwissel als voorheen.... met een half weigerende aandrijving.
Bij uitbouw bleek 1 van de 2 aandrijvinfgen zwaar te bewegen. Bij uitbouw en openen van de behuizing bleek de aandrijarm moeilijk te bewegen in de spoel en rook de spoel oom branderig. Smeltverschijnselen dus. Dit had ik eerder bij de andere aandrijving ook gehad. Daar zit nu overigens een nieuwe Marklin aandrijving in, waarbij de eindschakelaars niet verwijderd zijn (deze wel dus). Deze wissel is de enige die via een k83 aandrijving aangestuurd wordt. De schakeltijd in CS2 staat minimaal: 200 ms. Moet Windigipet nog controleren, misschien staat daar een langere schakeltijd (weet niet of die prevaleert). In ieder geval zitten er nu 2 aandrijvingen met eindafschakelaar in.

Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Wiki Redactie
Lid sinds: 2016

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Zat je nog niet te volgen, maar bij deze wel.
Interessante treinen heb je.
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Beste Robert,

Het is in decoder land nog al wisselend, bij het ene merk zit er een afschakelopdracht in de decoder en bij de andere niet, als de decoder om de één of andere reden een afschakelopdracht mist, dan blijft er spanning op de wisselmotor staan met rook als gevolg....

Ik test nu ook een nieuwe Märklin aandrijving waarbij ik de eindafschakelaars heb laten zitten, ik heb nu één "verkeerde stand" van de wissel gezien, kan betekenen dat de contacten toch inbranden, kan ook een gemiste opdracht zijn.

Opdrachten missen kan komen door een korte sluiting op de baan en net in die tijd wordt een wisselopdracht verzonden (is mijn gedachtegang)

Groet, Anne W
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hoi Robert,

Van windigipet heb ik geen verstand maar weet wel dat het in koploper mogelijk is om de wissels na een sluiting op de baan altijd opnieuw uit te laten voeren zodat de juiste wisselstand er altijd vanuit het programma gegarandeerd is.

Of windigipet dit ook kan? Wellicht kun je hier eens naar kijken.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2007

Elk vogeltje zingt zoals het gebekt is.

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
 @citaat

Ik bedoel een hele korte sluiting die niet "opgemerkt" wordt door de kortsluitbeveiliging van de centrale, digitale data zijn heel erg snel...

Groet, Anne W

Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Ik heb in Windigipet de schakeltijd van 200 naar 100 ms teruggezet. Overigens is in CS2 200 ms de minimum waarde. Wat opvallend is, dat deze defectvorm zich alleen bij deze 3weg wissel voordoet. Het is de enige wissel die ik met een k83 aanstuur.

In ieder geval zitten er nu 2 nagelnieuwe wisselbedieningen in. In geval van een defect komen deze voor rekening van Marklin.

Groeten
Robert
Update aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Update aanbouw - Waldbrun baan
Gedurende 2019 is er aan de bouw van de Waldbrunn baan niet zo erg veel gebeurd. De eerste voorbereidingen voor de scenery hebben plaatsgevonden, onder ander het voorbereiden van de tunnelportalen en het plaatsen van laminaatondervloer in het stads-/station deel. ook al een sjabloon gemaakt voor een stuk weg in het bergdeel.

De meeste tijd is gaan zitten in het programmeren van het automatisch rijbedrijf in Windigipet. Met 16 locs, loopt het programma nu ruim 50 minuten. hierin komen alle locs aan bod, vinden loc wissels en rangeeractiviteiten plaats.

De eerstkomende activiteit is het plaatsen van de seinen. Daar za nog wel de nodige tijd in gaan zitten. Wel zijn de aansluitpanelen onder de baan al voorbereid. Het kabeltrekplezier moet evenwel nog plaatsvinden.

Bijgaand een link van een deel van het rijbedrijf: een mix van diesel locs in het personen en goederen verkeer.

In twee volgende clips volgt het stoombedrijf  voor personen en goederenverkeer. Het (stoom-)goederenverkeer is nog wat 'beperkt. Er ontbreekt o.a.nog een loc en ook de 'ertswagens' staan nog op de verlanglijst.....

In ieder geval veel kijkplezier!




mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
En bij deze nog een clip: (stoom-)personenverkeer.



Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
En bij deze de derde clip: (stoom-)goederenverkeer.
Wederom veel kijkplezier



mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo Robert,

Dus je leeft dus gelukkig nog wel! :D En je hebt niet stilgezeten ook....

Man wat een hoop acties tegelijkertijd op een relatief kleine baan! Jij weet wel heel erg veel treinen op hetzelfde moment van alles te laten doen en het gaat nog goed ook! Dat moet, zeker in het begin, wel heel tenenkrommend zijn geweest om naar te kijken en maar hopen dat alles goed gaat. Heel mooi. Ik heb genoten van jouw filmpjes. :thumbup:

Ik heb nog wel een kleine opmerking/vraag: de snelheid is van alle treinen eigenlijk wel aan de hoge kant. Ik ga er vanuit dat de reden is, dat als alles een meer realistische snelheid rijdt, het treinen verloop veel te lang zou duren voor een filmpje. Zo niet, zie het dan als opbouwende kritiek. O:-D

Ik ben erg benieuwd wat voor landschapsschil je hier overheen gaat boetseren.

Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Het rolt lekker weg in je filmpjes.  :)

Wat betreft een zwaar lopend wissel. Zit er een lantaarn op? Zo ja ff controleren of het transparante opzet stukje niet te hard/strak op de stift van de transparante schijf is gedrukt.

MvG,

Timaximus
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
De treinen rijden vrijwel allemaal op de ?ware? snelheid.. iedere loc is ingemeten.
Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Vooralsnog geen problemen ( meer ) met de wissels......
Je hoort ze wel stevig klikken...

Groeten
Robert
Aanbouw - Waldbrun baan - update 2020
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Aanbouw - Waldbrun baan - update 2020
Beste forumvrienden,

2020 was niet het 'beste' modelspoorbaan. Na een (lichte) tia in mei van dit jaar, zijn de modelspooractiviteiten wat op een laag pitje komen te staan. Ook het Forumbezoek heeft er onder geleden. Inmiddels heb ik de draad weer opgepakt (vandaar dit draadje 🙂).

Inmiddels staan alle lichtseinen op de baan en ze werken ook nog. De V60 heeft ook z'n onderkomen gevonden in de nieuwe loods en het rijdend materieel is uitgebreid met de BR94 en een tweetal Rungenwagen voor het vervoer van houten boomstammen.

Tevens is de ruimte tussen de baandelen opgevuld met laminaatondervloer, ter voorbereiding op de scenery. Ook hebben de perrons verlichting gekregen.

De locloods:


Groeten en een voorspoedig 2021

Robert
Aanbouw - Waldbrun baan - update 2020 (2)
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Aanbouw - Waldbrun baan - update 2020 (2)
Bijgaand wat foto impressies:

De perrons en seinen
De locloods
Een seintableau
De BR94
De nieuwe Rungenwagen (2 achterste)
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo Robert,

Het was al zo stil hier.. is wel schrikken natuurlijk, een tia, :O Hopelijk gaat alles weer goed en geen nevenschade. Waarschijnlijk zit je nu gewoon in het medische controle circuit, en dat zal ook geruststelling geven.

Je kunt nu lekker beginnen met het landschappelijke aankleden van jouw baan! Dan zijn mooie klusjes voor de wintermaanden! Groot voordeel: je ziet meteen resultaat en dat is ook wel fijn.

Succes, ik blijf het volgen! :thumbup:

Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hoi Robert,

Ik neem aan dat als er weer tijd is voor de hobby, dat het weer goed gaat met je!

Mooie nieuwe spullen, dat kan lekker rondkarren op je baan!
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Ik ben weer 95% ok. Nog wat minder coördinatie en concentratie. Inmiddels weer aan het modelsporen!

Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2009

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hoi Robert gelukkig kan je weer bezig net je hobby. Laten we hopen dat het een mooi jaar voor je mag worden. Gr henk
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Ben momenteel weer aan het programmeren. Doel is om het programma 1,5 uur te laten lopen voordat het zich gaat herhalen!

Voorts staan er wat bouwdozen klaar!

Groeten en een voorspoedig 2021!
Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Aanbouw - Waldbrun baan
Nieuwste aanwinst, morgen gelijk mee aan de slag!


Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Aanbouw - Waldbrun baan
Scenery

De scenery van de Waldbrunn baan begint op de knutselagenda te verschijnen. Hoofdthema hierbij is de 'bergbouw'.
Nu heb ik al verschillende methodieken de revue zien passeren en vele resultaten gezien van ervaren bouwers. Ik heb hier vooralsnog geen ervaring mee.....

Het idee is om van multiplex een aantal vertical reliëfprofielen te maken en een aantal horizontale plateaus aan te brengen, waarop wat huisjes geplaatst kunnen worden. Teven ben ik voornemens van karton een weg met haarspeldbochten te maken. De hoofdgraadmeter is: hoe maak ik de berg dicht?

Ik heb nog een zakje stucmortel staan, ik dacht er aan dat te gebruiken?

Alternatieven:

1. Gaas, Gipsverband, Gips ?
2. Stukjes parketondervloer plakken en met gips bekleden?
3. ......?


Ik lees wel eens over sculptamold. Hoe praktisch is dat?

Suggesties zijn welkom.

Mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

The meaning of life is to give life meaning!

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Hallo Robert,

Dat zijn de leuke klusjes, dan gaat een baan echt leven! Een mooie loods, zit de watertoren daar ook bij? Het is in ieder geval een goede combinatie!

Ik werk met de xps platen als ondergrond die ik daarna bedek met Sculptamold. Dat is echt geweldig spul om mee te werken; de verwerkingstijd is geweldig lang, bijwerken kan nog na zeer lange tijd (dagen), het smeert niet zo als gips, en je kunt er lekker mee modelleren. Hoe dit gaat op een soort spanten met gaas (of gipsverband ondergrond) weet ik niet. Ik ben er in ieder geval zeer tevreden over.

Ik ben benieuwd!

Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Dear all,

Al enige tijd niet meerookte forum actief geweest, maar wel wat kleine stapjes gemaakt met de Waldbrunn baan.
Twee locloodsen, een bezanding- en bekolingsinstallatie en een seinhuis geplaatst. Tevens eea geprogrammeerd aan de rijplannen.

Helaas sind enige tijd gesukkel met de SVT04 Triebwagen [ Blaue Hamburger ]. De SVT houdt in bochten en op wissels kortstondig in( geluid en verlichting blijven ok). Bij inspectie bleek soldering her en der gammel en er lag een draad los boven in de Triebwagen.

Opgestuurd naar Marklin. Kwam retour met schade aan dak en probleem was niet opgelost. Weer retour  Marklin. Vandaag weer terug: schade hersteld, originele probleem niet.

Wel geeft Marklin  aan dat bij probleem aan een motor, deze niet vervangen kan worden.

Hoe verder, wat is wijsheid? Herkent iemand het probleem met het rijgedrag?

Noot: de SVT is circa 10 jaar oud.

Groeten
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Forum Moderator
Lid sinds: 2007

A member of the Duurstede Group®

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
De oplossing weet ik helaas niet Robert, maar balen dat ze de trein niet meer gerepareerd krijgen.


Mvg,

Peter Degeluidsman
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

MärklinCS2 + Windigipet: DB Ep3 diesel + stoom

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Beste forumleden,

Het is een tijdje stil geweest, maar ik ben ( nog altijd ) druk bezig met de Waldbrunn baan. Ik ben stapje voor stapje bezig met de scenery. Ik ben zover dat ik wat strooimateriaal, aan wil brengen, o.a. (Zwart/grijs) schotter tussen C-rails en stukken graslandschap.nu heb ik daar geen ervaring mee...... vandaar deze vraag om advies.

Met wat ik het en der gelezen heb, ben ik voornemens om de groene styrofoam ondergrond zwart/grijs te schilderen en vervolgens een mix van water en houtlijm aan te brengen. Hierop de schotter strooien (voor gras heb ik een strooibusje) en eventueel er later nog houtlijm/water mix op druppelen.

Graag feedback!

Mvrgr
Robert
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Lid sinds: 2010

Swiss rail .. what else?

offline
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Robert,

Wat betreft de ballast die kun je het beste eerst droog aanbrengen en daarna voorzichtig indruppelen. Zelf gebruik ik daarvoor transparante latex voorstrijk. Die wordt makkelijk opgenomen door de ballast.

Het landschap smeer ik wel in met 1:1 verdunde houtlijm en na aanbrengen van het groen bewerk ik dat na met de plantenspuit met een water/houtlijm mix.
 
Groeten,
Wico     
Re: Aanbouw - Waldbrun baan
Eigenlijk is het heel simpel:

  • Ballast strooien;
  • Vochtig maken met water en een druppie Dreft liefst met een plantenspuit;
  • Verdunde houtlijm - met een druppie Dreft - vastlijmen