Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Clint's Digitale Besturing - Marklin interface USB? -

Gestart door Clint donderdag 29 december 2011, 14:56:16

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Clint's Digitale Besturing - Marklin interface USB? -
Hallo Allemaal,

Dit is al het zoveelste draadje maar nergens staat echt hoe je stap voor stap te werk moet gaan. ;)
Bij deze dus mijn excuses alvast, maar ik ben nou eenmaal niet z'n elektro - man, en dus moet het stap voor stap gaan.  :)

Ook ik heb er last van, iedereen kent het probleem:
Je gaat naar je baan toe, start op en de wissels schakkelen niet, de tranen stonden in mn  :-( :-( :-( :-(

Ik ben er echt helemaal klaar mee met die wissels die het nooit, maar dan ook echt maar zelden doen!  8o

Dus wil ik gaan overstappen op de servo's  :D
Maar....

- kan ik die besturen met mijn marklin 6040? (keybord)
- Welke servo's moet ik hebben?
- Hoe sluit ik die aan?
- Kan ik ze aansturen met alle marklin decoders, ik heb decoders die meteen onder de rails passen.
- Waar koop je ze? Conrad had een paar servo's

Dus wie o wie kan mij alsjeblieft helpen,
Het liefst wil ik dat een keer iemand langskomt om er 1 aan te sluiten en hoe dat allemaal werkt, maar dat gaat dus niet zo 1 2 3 omdat niemand echt rond oxmeer woont.  :-(
Dus dan doen we het maar op deze manier  ;)

Echt alvast heel. maar dan echt heel erg vele bedankt, :D want ik zelf kom er niet meer uit en die wissels verpesten de hele hobby  :-(

Groetjes,
Clint

Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Dat je er mee klaar bent is niet zo heel leuk.
Maar voor dat je geld weg gaat geven,hebben we toch nog wel wat vragen.
Je hebt je wissels zeker allemaal op 1 dezelfde voeding staan,of staat het op een aparte voeding.
Dat er is een niet schakeld ok ,kan gebeuren.
Maar allemaal , dit moet toch een spannings probleem zijn.
Als de voeding niet voldoende is,heb je straks als je met servo's ga werken ook een volgend probleem.
Zorg dat er voldoende spanning en stroom over blijft om alles goed te kunnen schakelen.
Want dit is toch het meest voorkomende probleem (spreek uit ervaring)...lol

Mvg: Alex
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Heb je ze al doorgesoldeerd? Nadat ik dat heb gedaan, nooit geen problemen meer gehad.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
zie de volgende link onderaan(Märklin weichenantrieb für K-weichen), als het geen spanningsprobleem is.

http://www.stayathome.ch/weichenantriebe.htm

Gr Arjan
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hoe servo's werken en hoe je deze met eenvoudige elektronica kan aansturen, daar kun je hier iets over lezen.


Geert
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Aliebengalie op donderdag 29 december 2011, 15:20:28
Dat je er mee klaar bent is niet zo heel leuk.
Maar voor dat je geld weg gaat geven,hebben we toch nog wel wat vragen.
Je hebt je wissels zeker allemaal op 1 dezelfde voeding staan,of staat het op een aparte voeding.
Dat er is een niet schakeld ok ,kan gebeuren.
Maar allemaal , dit moet toch een spannings probleem zijn.
Als de voeding niet voldoende is,heb je straks als je met servo's ga werken ook een volgend probleem.
Zorg dat er voldoende spanning en stroom over blijft om alles goed te kunnen schakelen.
Want dit is toch het meest voorkomende probleem (spreek uit ervaring)...lol

Mvg: Alex

Heb de wissels gewoon aangesloten op een grote trafo + ringleiding, en de eene wissel doet het wel en de andere niet,
en soms andersom  8o

Citaat van: Wijbe op donderdag 29 december 2011, 15:31:53
Heb je ze al doorgesoldeerd? Nadat ik dat heb gedaan, nooit geen problemen meer gehad.
Naar mijn idee geven de wissels gewoon te weinig kracht, en doorsolderen is niet echt mijn ding, want solderen kan ik niet en soldeer aparaat werkt amper  :|

Citaat van: Constant op donderdag 29 december 2011, 15:39:33
zie de volgende link onderaan(Märklin weichenantrieb für K-weichen), als het geen spanningsprobleem is.

http://www.stayathome.ch/weichenantriebe.htm

Gr Arjan

Dankje ovoor de link!

Citaat van: Geert2 op donderdag 29 december 2011, 15:48:00
Hoe servo's werken en hoe je deze met eenvoudige elektronica kan aansturen, daar kun je hier iets over lezen.


Geert
En nu in het nederlands?
Ik heb natuurkunde, en we leren nu in het examen jaar wat een diode is en een LED, dus dit gaat me een beetje te ver...

Alvast bedankt allemaal!

Gr Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Zolang je ze aan stuurd met decoders gewoon door solderen. Je hebt namelijk ook nieuwe decoders nodig.

In de wiki is een heel verhaal over de oplossing. wiki

Solderen is een must voor de modelbaan. Oefenen dus.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>
Ik heb natuurkunde, en we leren nu in het examen jaar wat een diode is en een LED, dus dit gaat me een beetje te ver...

Alvast bedankt allemaal!

Gr Clint
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Tja Clint,

Hier kan je natuurlijk niet mee voor de dag komen.
Ja kan natuurlijk een beetje voor werken, en je er eens in verdiepen. Leren, moet je het toch. Het is niet moeilijk, en er gaat een wereld voor je open.
En daarna een soldeer apparaat aanschaffen voor lichte werkzaamheden.

Gr. Marcel


Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2008

graag een glaasje wijn

online
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
niet panikeren: goed soldeerboutje kost 10 euro.Eentje van 15 W is oke met fijne punt.
Dan werkwijze : http://www.reiner-rapp-weinstadt.de/4956.html   volgen en klaar is kees.Later kan je dan ff nagaan om over te schakelen op servo's maar voorlopig kan je verder.We moesten allemaal leren met vallen en opstaan.Maar opstaan is het belangrijkste.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Maar waarom zeggen jullie dan niet dat ik moet overstappen op servo's?
De meeste grote banen zie ik toch servo's ipv marklin aandrijvingen,

En sorry, maar mijn hele vertrouwen is echt helemaal weg in die dingen, ze leveren gewoon te weinig kracht voor het mechanisme en wissel lantaarntje.

Dus heeft er iemand ervaring met servo's?

Alvast bedankt!

Gr Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Clint,
Ik denk dat er een heleboel spoorders zijn met ervaring met servoos.
Maar ieders baan is anders en een algemeen verhaal van "zo doe je dat met servoos" is toch anders als met de standaard wisselmotortjes die de verschillende merken leveren.
Eenvoudig gesteld een servo is een apparaatje wat een beweging maakt de servo sluit je aan op een servo controller printje of op een decoder met servo uitgangen, die decoder wordt dan weer vanuit je centrale aangestuurd. Tot zover redelijk simpel maar die beweging van die servo moet je gaan gebruiken om een wissel om te leggen dat is toch iets wat niet zonder meer te koop is en zul je voor het grootste deel zelf moeten maken. Er zijn voor de verschillende type wissels verschillende oplossingen mogelijk.
Dat jouw wissels met de wisselmotortjes weigeren lijkt mij ook gewoon een stroom probleem, te dunne draadjes gebruikt misschien? En anders de eindafschakeling uit die motortjes halen doet inderdaad wonderen.
Rob
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Voor ervaringen met servo's hoef je alleen maar de term servo in de zoekfunctie in te typen.
Verhalen genoeg op het forum.
Maar als je niet weet hoe je een schakeling op moet bouwen kun je het niet toepassen.

Over hoeveel wissels hebben we het eigenlijk?

Schroef die aandrijvingen onder je wissels vandaan en stap in de trein naar iemand toe.
Er is vast wel iemand die het een paar keer voor wil doen.
Ik kan je in een uur leren solderen en dan halen we die eindschakelaars eruit.
Alleen woon ik aan de andere kant van het land. Ik weet niet of je dat er voor over hebt.

Groeten Robin
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Om servos toe te passen moet je ook solderen waarschijnlijk.

Soldeer die krengen door, en zorg voor een booster. Je baan is te groot voor alleen de 6021.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Beste Clint,

Ik weet dat het vaak tot frustraties kan leiden maar ik werk al jaren met de wisselmotoren van Märklin en dit zonder problemen en zonder doorsolderen. Dat de wissels nooit functioneren heb ik nog nooit tegengekomen. Anderen (waaronder jezelf) blijkbaar wel. Zoals reeds gezegd zou het kunnen dat de servo's ook niet naar behoren werken.

Er ontbreken ons echter een aantal gegevens om je wat bijstand te leveren:

Rij jij analoog of digitaal?
Indien digitaal, welke centrale heb je? dcc of motorola?
Schakel je de wissels analoog of digitaal?
indien digitaal, welke decoders gebruik je?
Heb je en schema voor je aansluitingen van de wisselmotor?
wanneer doet de storing zich voor? bij het opstarten of later?
worden de wissels door een aparte voeding aangedreven?
indien digitaal, welke decoders gebruik je?

Het kan natuurlijk zijn dat je deze al eens in een vorige post hebt beantwoord, ik wil je alleen maar helpen met de foutopsporing.


Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
@Clint

wat voor trafo staat er achter de wissels ?, en is deze trafo alleen voor de wissels ?

Als voorbeeld, ik schakel mijn 24 wissels met een blauwe Marklin trafo van 30Va via een 6021 en 2 x 6040 schakelkasten, tevens gebruik ik dezelfde trafo voor de digitale bovenleiding.
Als deze 2 bovenleiding treinen rijden met totaal 8 led-verlichtte rijtuigen, dan nog heb ik genoeg power om de wissels te schakelen, dus ik vrees dat er bij jou iets schort aan je stroomvoorziening !.

Zoals al eerder gezegd hierboven, het kan nooit zo zijn dat ALLE wissels niet goed schakelen, is dat dus wel zo !, oorzaak 1)Te weinig power 2)sluiting ergens.

Mvg Gert
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie meedenken!

Maar even in het kort om alles samen te vatten:

Ik heb tot nu toe maar ene stuk of 10 wissel aandrijvingen waarvan er 5 negeren en de andere 5 niet.
Ik heb een ringleiding direct naar toe aangesloten, ik heb een krachte trafo ( 6002 ) waarvan een draadje direct naar de wissels gaat. En dan nog gaan ze soms maar over  :-( terwijl ik dan alleen wissels bestuur, ( geen treinen die rijden, geen wagon lampjes)

Als je spullen koopt in een marklin winkel verwacht je dat ze het doen, maar dat ze het niet doen, en ik alles goed heb gedaan is niet echt leuk  :-(

Daarom is mijn vertrouwen in die marklin wissels echt helemaal weg en hoef ik er geen een meer, misschien beetje kort door de bocht :D maar het is wel zo.

Antwoorden Dikken:
-Ik rij digitaal met marklin control unit 6021
-De wissels schakel ik met de 6040
-De marklin decoders die je meteen onder de wissels kunt plaatsen.
-Een wisselmotor + decoder zit er onder de wissel, dat is het.
-Altijd. en soms doen ze het wel  8o
-Nee, door de eigen baan trafo.

Maar ik heb nog een heleboel wissels die nog een aandrijving nodig hebben. dus daarom wil ik zo vroeg mogelijk beginnen met servo's.

Allemaal erg bedankt!

Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Soldeer ze eerst eens door. En van die krachtige trafo blijft niet zoveel stroom over wat naar de baan toegaat. De 6021 en 6040 snoepen al redelijk wat stroom af. Oplossing: Deel je baan 2 in stukken, en laat 1 stuk voeden door een booster.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2006

Märklin H0 + ECoS2 + iTrain

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Clint,

Er bestaat ook de mogelijkheid dat je keyboard(6040) wat lamme toetsen heeft, zelf ook ondervonden.

Kun je de wissels er nog tussenuit halen, probeer ze dan een voor een direct aan de trafo, gele draad aan rood en om beurten even de blauwe draad aan bruin. Als ze dan niet werken of evt. een richting maar dan zul je de schakelrelais moeten verwijderen en doorverbinden omdat de relais stuk zijn. Werken ze wel dan is de mogelijkheid van te weing voeding of de toetsen van het keyboard.

Probeer het eens dan horen we wel weer.

Gr. Arjan
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Je moet op de volgende punten letten:

De voedingsspanning dient behoorlijk goed te zijn, eventueel een losse trafo gebruiken want is dat niet in orde krijg je haperingen.
(ook met in de rails gebouwde decoders kan dit; je haalt gewoon de twee draden die aan de rails zitten los)

De montage van de aandrijvingen dient precies te gebeuren en niet 'zomaar effe',
alsook de montage van de wissels op de tafel; die dient ook nauwkeurig te gebeuren.
Zit het iets scheef dan gaat het fout want de aandrijvingen kunnen maar weinig kracht leveren.

De eindschakelaars dien je te verwijderen want dat is ook 'slecht nieuws' voor de werking.
Toch mogen de schakelaars blijven zitten maar dan mogen ze niks meer doen:
weghalen van de bedieningsarm zodat er geen extra mechanische belasting meer is,
definitief overbruggen van het schakelcontact zodat er ALTIJD een prima verbinding is.

Ik heb hier ook nog M-rail-wissels en als je die heen en weer beweegt dan schakelen ze al van richting om, zo licht lopen deze !

Als je dit allemaal in orde hebt dan moet het al stukken beter werken.
Gaat het nou nog niet goed dan moet je helaas aan de servo's beginnen.

Wil ik ook best uitleggen hoe dat goedkoop en goed moet.

grv Huub
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hallo huub,

Ik ben gewoon klaar met de marklin aandrijving, ik koop dingen die het niet doen. Ik wil niet aan dingen prutsen als je iets koopt.

Als je de servo's zou willen uitleggen, Graag!!  :)

Gr Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Vraagje:

Waarom maken jullie geen gebruik van servo's? Waarom de aandrijvingen van marklin?
Ik zie alleen maar voordelen:

- Makkelijk aansluiten.
- Goedkoper.
- Sterker.

Dus wat is het probleem?

Gr Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
 :P
Hallos,

Ik ben druk bezig met Servo's.
Binnenkort uitleg met foto's.
Nu nog even aansluiten, dat zal nog wel een weekje duuren.
Even geduld nog een weekje.
Kijk anders even in de Wiki info, daar heb ik ook veel gevonden.

Groet Jan
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Ik heb in mijn schaduw station aangepaste marklin aandrijvingen zitten.
Weggooien is ook zonde .
In het nog te bouwen deel komen servo's.

Jammer dat je geen print op kunt bouwen.Er staat op het forum een servo besturing van Huub.
Deze kun je aan sturen met een wisseldecoder.En met 2 potmeters regel je de servo af.
Dan is het redelijk betaalbaar om te bouwen.
Was ik van plan te maken,tot ik een ander aantrekkelijk aanbod kreeg.

Er is dus geen probleem.Ze kunnen het met een aanpassing gewoon doen.
Zorg nu dat je baan weer werkt en ga je dan in die servo materie verdiepen.
vervangen kan altijd nog.Is een hoop werk en kost toch weer geld.Die aanpassing van de aandrijving kost je hooguit een middag.Ook zonder ervaring.
Armpje van de schakelaar afhalen en een draadje om de contacten te overbruggen.
Het meeste werk is de boel uit de behuizing halen.

Robin
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2006

NS & DB ,. mijn "OK"

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Tja zoeken is ook een vak.

Een goed voorbeeld is nu het probleem niet meer.

Robin
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Clint op vrijdag 30 december 2011, 21:58:30
Vraagje:

Waarom maken jullie geen gebruik van servo's? Waarom de aandrijvingen van marklin?
Ik zie alleen maar voordelen:

- Makkelijk aansluiten.
- Goedkoper.
- Sterker.

Dus wat is het probleem?

Gr Clint
Dat je nog niet 'kan' solderen. En meteen met een moeilijk stukje techniek wil beginnen. Tevens ben je weer redelijk wat geld kwijt.

Hier staan ontzettend veel tips, om die KRENGEN (Jep, zelfde ervaring, was het ook zat maar had geen zin om ?150,- uit te geven aan servo's en decoders) goed te laten werken. Doorsolderen die hap (krijg je soldeerervaring!!!) En je stroomvoorziening op pijl te brengen.

Keuze aan jouw.
Wat ervaringen op doen om 'elektronica' werkend te krijgen, en hier alleen maar een soldeerboutje voor aan te schaffen (25 euro)
Of stuk a 20 wissels om te bouwen met servo's, wat een stuk moeilijker is.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hallo Allemaal,

De kosten zijn behoorlijk laag,
Hier een schema hoe ik de servo's ga bedienen:
( zie hieronder)

Een esu = 25 euro kunnen 4 wissels op, een marklin decoder kost meer
Een servo kost voor 6 stuks = 13.70 euro
Een Trafo kun je overal kopen of heb je thuis nog ergens liggen.

Wie wilt het niet?    B)
Idee is medemogelijk gemaakt door John,

Gr Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
je kan de esu servo decoders het bestte extern voeden met een DC voeding van ca 15v en NIET met een trafo (AC) want dan heb je grote kans op jitter van je servos.

b.v. laptop voedingen of kleine stekker voedingen  zijn prima vootr dit doel

hoe er ook rekening mee dat de opstart stroom met 4 aangesloten servos (dus als je de hel zooi aanzet) hoog is en met 4 servo decoders trek je zo 4-5 ampere .. ik heb inschakel vertraging gemaakt om mijn servo decoders in plukjes van 4 stuks aan te zetten

mvg koen

Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Volgens mij wil Clint helemaal geen oplossingen voor zijn probleem, maar gewoon met servo's aan de slag. Nu ja, dat kan natuurlijk. Het schema hierboven geeft al een mooi aanknopingspunt, je bent op de goede weg.

Je hebt in je schema een ESU decoder neergezet. Dat is een goede start. Die dingen zijn aan de dure kant, maar wel erg gebruiksvriendelijk. Zorg wel dat je een switchpilot SERVO koopt. Daar kun je vier servo's op aansluiten. Wanneer je de bijpassende ESU servo's koopt is het een kwestie van stekkertje plaatsen klaar is kees. Instellen gaat erg gemakkelijk, er zit een goede handleidingbij.

Overigens: aan de dure kant is relatief: tel eens op en je zult zien dat ze iets goedkoper zijn dan Marklin aandrijvingen.

Clint: ik zou zeggen, koop een switchpilot servo en een paar servomotoren. Kan niet misgaan, kind kan de was doen. Wel even oefenen op een wissel op een oud stukje hout. Sloop het hele mechaniek uit die wissel, prik er een servootje in zoals je dat het beste uitkomt en hoppekee, you're in business.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: 3railkoen op vrijdag 30 december 2011, 23:48:50
je kan de esu servo decoders het bestte extern voeden met een DC voeding van ca 15v en NIET met een trafo (AC) want dan heb je grote kans op jitter van je servos.

b.v. laptop voedingen of kleine stekker voedingen  zijn prima vootr dit doel

hoe er ook rekening mee dat de opstart stroom met 4 aangesloten servos (dus als je de hel zooi aanzet) hoog is en met 4 servo decoders trek je zo 4-5 ampere .. ik heb inschakel vertraging gemaakt om mijn servo decoders in plukjes van 4 stuks aan te zetten

mvg koen



Hoi koen, wat voorn soort trafo moet ik dan kopen? (link?) ik weet echt geen ander merk voor trafo's dan marklin..

Citaat van: doef op vrijdag 30 december 2011, 23:54:14
Volgens mij wil Clint helemaal geen oplossingen voor zijn probleem, maar gewoon met servo's aan de slag. Nu ja, dat kan natuurlijk. Het schema hierboven geeft al een mooi aanknopingspunt, je bent op de goede weg.

Je hebt in je schema een ESU decoder neergezet. Dat is een goede start. Die dingen zijn aan de dure kant, maar wel erg gebruiksvriendelijk. Zorg wel dat je een switchpilot SERVO koopt. Daar kun je vier servo's op aansluiten. Wanneer je de bijpassende ESU servo's koopt is het een kwestie van stekkertje plaatsen klaar is kees. Instellen gaat erg gemakkelijk, er zit een goede handleidingbij.

Overigens: aan de dure kant is relatief: tel eens op en je zult zien dat ze iets goedkoper zijn dan Marklin aandrijvingen.

Clint: ik zou zeggen, koop een switchpilot servo en een paar servomotoren. Kan niet misgaan, kind kan de was doen. Wel even oefenen op een wissel op een oud stukje hout. Sloop het hele mechaniek uit die wissel, prik er een servootje in zoals je dat het beste uitkomt en hoppekee, you're in business.

Welke aandrijvingen adivseren jullie mij? die van esu zelf? en welke moet ik dan nemen? die goed zijn voor alle soorten wissels, ( c -k ) kruiswissel / normaal.

En is inschakelvertraging echt nodig>?

MVG Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Ik zou gewoon servo's gebruiken van Ebay... +-2,30/stuk


groeten Dylan
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Of deze servo's, vorig jaar (gisteren) nog 2 $, nu wat opgeslagen  ...

http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=662

Geert


Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Clint, ik ben net zo'n digibeet als jij heb ik wel in de gaten ;).
Solderen heb ik geleerd van een forumlid hier in het dorp.
Maar een decoder inbouwen moet gewoon nog steeds de eerste keer worden en wellicht laat ik het steeds door een ander doen in de toekomst.
Je kan immers niet alles kennen en kunnen toch :D.

Ik heb ook regelmatig gedacht om over te stappen naar andere schakelingen, en dan kom je steeds weer terug op een "merkensysteem",om de dood eenvoudige reden dat deze een totaal concept  aanbieden zoals bijvoorbeeld ESU. Nou is het hier op het forum onderhand welbekend dat ik absoluut geen Fan ben van M* enkel van het 3 rail systeem!

Mijn advies is neem het ESU concept.
Dat kost dan wel wat meer dan via ebay  maar je hebt dan een vertrouwd systeem,
waar iedereen je bij kan helpen.
Het aansluiten van de servo is ook nog een uitdaging voor de toekomst :D.  
Je kunt de rest van de wissels ombouwen wat andere zeggen of  nog eenvoudiger gewoon verkopen  hier op het forum.
Het geinversteerde bedrag krijg je toch nooit meer terug :(, maar wel de zekerheid dat je een systeem hebt wat werkt en weinig frustraties levert.

Dus nogmaals neem een goed modulair systeem zoals ESU en ik denk dat je daar dan nog een lange tijd plezier van zult hebben.Want plezier hebben in de hobby daar gaat het toch om!

Aan allen,  NEE geen aandelen bij ESU, maar ik kan mijn geld maar een keer uitgeven en dan wil ik wel een goede kwaliteit vs prijsverhouding en ja, helaas bied M* mij deze NOOIT.

Clint  sucses met de beslissing. gr erik
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
hoi,je moet geen "trafo" gebruiken om een esu switchpilot servo decoder extern te voeden maar een "netvoeding" van ca 15v DC (dus gelijkspanning) ... b.v een stekker voeding waar wel wat vermoegen in zit of als voorbeeld degene die ik gebruik http://www.display.nl/voedingen/frame-voedingen-enkelvoudig/meanwell-framevoeding-15v-6-7a-s-100f-15


Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
kijk Clint dat bedoel ik nu met een goed systeem iederen kent ESU en komt je te hulp :thumbup:

gr erik
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: veldkamp op zondag 01 januari 2012, 20:44:58

Mijn advies is neem het ESU concept. Dat kost dan wel wat meer dan via ebay  maar je hebt dan een vertrouwd systeem, waar iedereen je bij kan helpen.


@Erik: de ESU servo's zijn ongeveer ?9,= te duur. ;)

@Clint: elders op het forum bij Daan en Arjan staat de OC32 als servo aansturing beschreven, even de zoekfunctie gebruiken. Dat bespaart je aanzienlijk wat euronen. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hallo Erik,

Ik wil inderdaad over gaan stappen op servo's.
Maar welke raden jullie aan om te nemen?
Hoe sluit ik deze aan?
En wat heb ik allemaal PRECIES nodig om aan te slutien via de 6040 te bedienen?

En 9 euro voor een aandrijving valt mee, een marklin kost 12 euro ofzo? En je kunt ook servo's nemen die goedkoper zijn.

Alvast bedankt allemaal! wat is dit forum toch weer fijn  :)

Gr Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Spoorman op zondag 01 januari 2012, 21:04:30
Citaat van: veldkamp op zondag 01 januari 2012, 20:44:58

Mijn advies is neem het ESU concept. Dat kost dan wel wat meer dan via ebay  maar je hebt dan een vertrouwd systeem, waar iedereen je bij kan helpen.


@Erik: de ESU servo's zijn ongeveer ?9,= te duur. ;)

@Clint: elders op het forum bij Daan en Arjan staat de OC32 als servo aansturing beschreven, even de zoekfunctie gebruiken. Dat bespaart je aanzienlijk wat euronen. :thumbup:

Gr, Ben.

Idd , de OC32 is volgens mij veruit de goedkoopste methode om een betrouwbare servo aandrijving te hebben.

Je kunt voor de "gemakkelijke" methode kiezen waarbij je schroefconnectors gebruikt zodat je niet hoeft te solderen. En ook met kant en klare voedingsprintjes.

Dan ben je ongeveer 9,80 per wissel kwijt voor de complete aandrijving + decoder en servo kwijt.

Kies je voor de methode zonder de kant en klare vcoedingen en zonder de schroefconnectors, dan ben je ongeveer 8 euro per wissel kwijt.

Ik ga voor de makkelijke oplossing. In mijn onderschrift staat een linkje naar mijn baan topic. Echter heb ik ze nog niet in gebruik. Daarvoor moet je even bij Arjan kijken.

Gr. Daan
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hallo,

hoe wil je de OC32 met de 6040 aansturen? Hij luistert immers niet naar Motorola,

met vreindelijke groet,

Walter
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: wissels op zondag 01 januari 2012, 21:54:50

hoe wil je de OC32 met de 6040 aansturen? Hij luistert immers niet naar Motorola,


Goed opgemerkt Walter. :thumbup:

Gr, Ben.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: wissels op zondag 01 januari 2012, 21:54:50
Hallo,

hoe wil je de OC32 met de 6040 aansturen? Hij luistert immers niet naar Motorola,

met vreindelijke groet,

Walter

Met de esu decoder, zie plaatje hieronder,

Dus dan gebruik ik de OC32 servo's.
En dan moet ik een gelijkspanning trafo hebben?

En een opstart vertraging, is dat noodzakelijk?

Gr
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
clint, je blijft maar hetzelfde zeggen/vragen, lees de berichten nu eens een keer goed door. ik heb al 2 keer gezegd dat je geen trafo (een trafo is AC) maar een netvoedig (dus DC) moet gebruiken voor betrouwbare servo bediening icm die esu decoders. En ook met een esu servo decoder en ietwat zelf werkzaamheid maak je op simpele manier een servo wissel mechaniek

Een ESU sero decoder kost je 6 euro / wissel en een prima servo voor dit doel 3-4 euro.  Dus hou het gewoon simpel, gebruik die esu decoders, koop wat niet te dure servos,  knutsel ene machiek in elkaar  (heb je c of k rails ? ) en zoek ietwat op het forum voor diverse voorbeelden voor bevestiging.  Ik heb een mechaniek gemaakt voor onder de slanke c-rail wissel en daar heb ik er nu 60 van in gebruik op 20 esu servo decoders en dat werk vlekkeloos zonder enige jitter.


Hier zie je het mechaniek dat ik ontwikkeld heb en dat diverse ander forum leden (zie ook de link ergens  hiervoor van jan ) inmiddels ook hanteren   
http://forum.3rail.nl/index.php?topic=26338.msg493475#msg493475

het is echt heel eenvoudig te maken, pas onder een wissel dus simpel in te bouwen ook als er ergens een balk loopt,  werkt betrouwbaar. Enige nadeel is dat bij kapotte servo je wissel omhoog moet net als bij spoel.

En ja je hebt een inschakel vertraging nodig als je meer dan een stuk of 4 tot 5 servo decoders op gaat starten uit 1 voeding (in geval van de voeding van de grootte zoals ik die gebruik)  .. Dat staat ook al  eerder vermeld want die decoders trekken bij opstarten (dus als je je voeding aanzet) veel stroom..  als alles eenmaal loopt stelt het niet al te vel voor. Ik heb 2 voedinge van 15v 6,7 A en ene paar opstart vertragingen (na elke 4 decoders 1)

gr koen  
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
en daar komt nog bij dat je servo decoders goed in moet stellen en dat kan bij die esu decoders dus heel simpel en heel nauwkeurig via CV programmeringof die druk knoppen maar dat is geklooi.
Als je het via CV waarden doet is het ook reproduceernaar als je eens een decoder wil uitwisselen of een servo va nde ene naar de nadere decoder omwil hangen. CV progrmming doe je via het dcc prog spoor van je centrale en het kan ook via POM als je een ESU lok programmer hebt of hopleijk binnenkort kan TAMS het ook


en bovendien een OC32 is geen servo maar een decoder

mvg koen  
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Dus met die 6040 loop je lekker te klooien met die drukknoppen.
Want de rest ondersteund de centrale niet.

Ik zal het hel gebeuren maar eens goed bestuderen voor je wat koopt Clint.


Robin
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
En zo zie je maar.... een lawine aan advies, wat nu te kiezen?

Verdiep je er eens goed in. Je hebt nogal de neiging een kant en klaar antwoord te verwachten, maar kant en klare antwoorden bestaan dus niet. Ikzelf neig een beetje naar het advies van Veldkamp, neem een kant en klaar concept zoals bijvoorbeeld ESU. Dit omdat je aangeeft dat je nog niet zo thuis bent in de wereld van de elektronica. Die switchpilots en bijbehorende servo's zijn echt heel eenvoudig te installeren, kind kan de was doen. Probeer eens een setje, en wanneer je in de gaten krijgt hoe het allemaal werkt kun je eens kijken naar andere concepten die wellicht goedkoper zijn of die meer/ andere mogelijkheden bieden.

Zelf ben ik onlangs begonnen met een ESU switchpilot met een paar servo's. Ik had nodig: een switchpilot servo 51802, vier servomotoren 51804 (ik heb die 'veel te dure' van Esu besteld). Ik voed het geheel met een oude transformator. Dat luistert niet zo nauw, alles tussen 14 en 18 V is o.k. Bijkomende reden voor mij om een ESU switchpilot te kopen was dat ze ook analoog (met knopjes dus) schakelbaar zijn. En mijn baan is nog niet digitaal. Ik heb dus voor deze oplossing gekozen omdat het nu werkt, en straks als ik digitaal rijd ook nog.

kijk eens op: http://www.esu.eu/en/products/switchpilot/

succes met je keuze.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Hallo Doef,

Kan ik dan ook andere servo's gebruiken die ik op de esu switchpilot kan aansluiten?
En maakt het dus niet uit of je een wissel of gelijkspanning trafo gebruikt?
En ook geen opstart vertraging? of is dat pas als je meerdere esu switchpilot gebruikt?
En kan ik dan de servo's bedienen met de 6040? want de esu switchpilot kun je toch bedienen met de 6040?

Mijn dank is groot  O:-D

Echt allemaal heel erg bedankt die mij helpen!

MVG Clint
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: 3railkoen op zondag 01 januari 2012, 22:30:53
clint, je blijft maar hetzelfde zeggen/vragen, lees de berichten nu eens een keer goed door. ik heb al 2 keer gezegd dat je geen trafo (een trafo is AC) maar een netvoedig (dus DC) moet gebruiken voor betrouwbare servo bediening icm die esu decoders. En ook met een esu servo decoder en ietwat zelf werkzaamheid maak je op simpele manier een servo wissel mechaniek
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Clint op maandag 02 januari 2012, 10:52:14

Kan ik dan ook andere servo's gebruiken die ik op de esu switchpilot kan aansluiten?


Ja dat kan. Een servo is een servo en ze hebben allemaal een 3 polig stekkertje.

Citaat van: Clint op maandag 02 januari 2012, 10:52:14

En maakt het dus niet uit of je een wissel of gelijkspanning trafo gebruikt?


Volg de gebruiksaanwijzing. Daar staat voeden met 16V wisselspanning. Veel mensen hebben dit toegepast zonder problemen.

Citaat van: Clint op maandag 02 januari 2012, 10:52:14

En ook geen opstart vertraging? of is dat pas als je meerdere esu switchpilot gebruikt?


Niet nodig.

Citaat van: Clint op maandag 02 januari 2012, 10:52:14

En kan ik dan de servo's bedienen met de 6040? want de esu switchpilot kun je toch bedienen met de 6040?


Ja dat kan.

Gr, Ben.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: 3railkoen op zondag 01 januari 2012, 22:30:53
clint, je blijft maar hetzelfde zeggen/vragen, lees de berichten nu eens een keer goed door. ik heb al 2 keer gezegd dat je geen trafo (een trafo is AC) maar een netvoedig (dus DC) moet gebruiken voor betrouwbare servo bediening icm die esu decoders. En ook met een esu servo decoder en ietwat zelf werkzaamheid maak je op simpele manier een servo wissel mechaniek

Koen,

Jij blijft herhalen dat je geen trafo mag gebruiken, maar zoals ook al in je eigen topic gemeld, had ik een Märklin 60052 Trafo die 11 switch pilot servo met 44 servo's aanstuurde (esu servo's) en totaal geen last van jitter of opstartproblemen. Dus blijven roepen dat je een DC voeding nodig hebt is onzin. Zit ook het bericht hierboven van Ben over wat er in de handleiding staat.
Re:De moed is weg! SERVO'S!!! Wat zijn dat?
Citaat van: Edwin op maandag 02 januari 2012, 13:43:53
Citaat van: 3railkoen op zondag 01 januari 2012, 22:30:53
clint, je blijft maar hetzelfde zeggen/vragen, lees de berichten nu eens een keer goed door. ik heb al 2 keer gezegd dat je geen trafo (een trafo is AC) maar een netvoedig (dus DC) moet gebruiken voor betrouwbare servo bediening icm die esu decoders. En ook met een esu servo decoder en ietwat zelf werkzaamheid maak je op simpele manier een servo wissel mechaniek

Koen,

Jij blijft herhalen dat je geen trafo mag gebruiken, maar zoals ook al in je eigen topic gemeld, had ik een Märklin 60052 Trafo die 11 switch pilot servo met 44 servo's aanstuurde (esu servo's) en totaal geen last van jitter of opstartproblemen. Dus blijven roepen dat je een DC voeding nodig hebt is onzin. Zit ook het bericht hierboven van Ben over wat er in de handleiding staat.

Daarna heeft hij dat denk ik toegepast :) Laar als het echt moet er zijn voedingkjes te vinden voor minder dan 10 euro die gewoon 5 A leveren :)


groeten Dylan