Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Windleiplaten br 03 vervangen

Gestart door Artologic woensdag 28 december 2011, 00:49:54

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Windleiplaten br 03 vervangen
Hallo Iedereen,

Een van de windleibladen van mijn br03 heeft roestvorming en zodoende zou ik deze graag vervangen door een nieuw exemplaar. Echter heb ik dit nog nooit gedaan, heeft er iemand een goeie tip hoe ik de oude best verwijder en de nieuwe installeer?

Mvg Kristof
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Die windleiplaten zitten vast doordat de lipjes door de ketel steken en dan van binnen zijn omgebogen.
Om deze te bereiken, moet je de deur van de ketel er uit wippen.
Dit doe je door deze van binnenuit, via de opening voor het licht, met een schroevendraaier tegen de deur te duwen.
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Hey Ad,

Dank voor de tip, ik dacht al dat ik iets van naad had gezien, maar om zomaar even aan die deur te gaan wrikken vond ik net wat teveel om zo te proberen. Zodra de nieuwe windleiplaat binnen is, ga k het met een proberen. Is dat bij een br50 - marklin 3084 hetzelfde?

Groetjes Kristof
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
dat ligt er toch aan of jou br03 wagner windleibladen heeft of witte windleibladen? (niet de kleur wit,maar de naam aanduiding).
en ik zou voor de zekerheid toch gewoon die van een br03 nemen,en niet van een ander type loc,want er hoeft maar 1 mm verschil te zitten in bijv. de plaatsing van de lipjes en dan past hij niet.
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Hallo Stefant4,

Ik denk dat ze onder dat nummer enkel versies met de witte windleibladen hebben uitgebracht. Ik haal ze zeker ook niet door elkaar, maar de br50 is ook een klusje dat hier nog ligt.

Mvg Kristof
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Misschien zou je de roest voorzichtig weg kunnen schuren met waterproof schuurpapier met korrel 1000 of hoger en dan de plek aan tippen met verf.

Grt, Ronald.
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Hallo Ronald,

Dank voor de tip, ik heb de plek inderdaad weer netjes gemaakt en geprobeerd opnieuw verf aan te brengen, maar de kleur en dikte van de verf zijn niet goed te krijgen, waardoor je een bult krijg die door het kleurverschild wel nog opvalt.

Mvg Kristof
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Kristof,
Welke verf gebruik je en wat bedoel je met "bult"?

Grt, Ronald.
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Hallo Ronald,

ik gebruik de gebruikelijk revell verf. En ik krijg een bultje op de plaats waar ik geverfd heb, omdat de zelf aangebrachte verflaag dikker is dan de lak van marklin zelf

Mvg Kristof
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
En als je nu eens probeerde om het ganse schild opnieuw te schilderen?  En evt. een airbrush gebruiken, dan is je verf veel gelijkmatiger verspreid.  Ook je verf beter verdunnen kan helpen.
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Hallo Sattrickske,

Dat was inderdaad ook al in mijn opgekomen en heb ik net eens geprobeerd (maar dan met tamponeren, ipv een airbrush, omdat ik die laatste niet heb), het resultaat is niet onaardig, maar ik heb duidelijk de foute soort zwart gebruikt. Heb je enige idee welke nummer revell of humbrol het dichtste bij de originele kleur komt (of welke kleuren ik moet mengen)?

Mvg Kristof
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Je zou Revell nr. 302 of Humbrol 33 kunnen gebruiken.

Grt, Ronald.
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Het zaakje ligt te drogen. Positief is dat ik de plek haast niet meer zie, negatief is dat het niet helemaal egaal is, enige tips bij het tamponeren?

Mvg Kristof
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Windleiplaten br 03 vervangen
Citaat van: Artologic op donderdag 29 december 2011, 08:19:08
En ik krijg een bultje op de plaats waar ik geverfd heb, omdat de zelf aangebrachte verflaag dikker is dan de lak van marklin zelf
Misschien kun je verf eerst beter verdunnen, dan vloeit ze beter en krijg je geen bult.