Nieuws:

Voor de Stichting 3rail Wiki zoeken wij altijd foto's en/of teksten!! Wil je helpen? Lees in de oproep hoe dat kan!

Analoge 'snelheids-schuifjes'

Gestart door stefanius dinsdag 27 december 2011, 23:49:11

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Analoge 'snelheids-schuifjes'
Geen idee hoe die dingen heten, maar vroegâh had ik er een aantal (inmiddels ofwel zoek ofwel stuk, ik sluit niet uit dat er ook een aantal zoek zijn door het stuk zijn... abergut..) van.

Een regelbare spoel/weerstand welke ik tussen een blok en de trafo kon plaatsen om de snelheid te regelen op dat specifieke deel waar hij was gemonteerd, door het schuifje naar boven of beneden te schuiven. Voordeel was dat ik de trafo zelf elders kon plaatsen en minder ruimte nodig had en ik op één stroom kring verschillende rijspanningen kon instellen (langzamer in het station bv.). Bestaan deze dingen nog?
Re:Analoge 'snelheids-schuifjes'
Speciale Gast
Lid sinds: 2009

offline
Re:Analoge 'snelheids-schuifjes'
Volgens mij niet iets van Märklin.

Dirk-Jan
Re:Analoge 'snelheids-schuifjes'
Blausee-Mitholz
gast

Re:Analoge 'snelheids-schuifjes'
Bestaat nog, klikkie B)

Mvg, Johan
Re:Analoge 'snelheids-schuifjes'
Speciale Gast
Lid sinds: 2006

offline
Re:Analoge 'snelheids-schuifjes'
Deze schuifweerstanden gebruikte ik vroeger ook voor mijn analoge baan, deze had ik zelf gemaakt en gewikkeld uit, ik dacht, Wolfram draad.
Toen er eentje in brand vloog heeft mijn vader verder gebruik verboden! 8o
Degene die Johan aangeeft is een "dure" uitvoering, voor die prijs ben je veel goedkoper uit met een 2e hands trafo, heb je nog meer mogelijkheden ook.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Analoge 'snelheids-schuifjes'
Zoek bij conrad eens op dit nummer 401547, is een 10K schuif potmeter voor 5.27 euro
Re:Analoge 'snelheids-schuifjes'
Klopt, is niet iets dat Marklin levert. Ik had ooit een rode omdat ik die van FLeishmann destijds ook te duur vond. Dat afvikken/roken komt mij bekend voor. Mijn pa heb ik dit nooit aan zn neus gehangen  O:-D hij hoefde natuurlijk niet alles te weten ;) (al had ik ze vanaf toen wel in eigen beweging in de ban gedaan)