Nieuws:

Zin in een spoors uitstapje? Kijk eens in onze kalender!

Lijmen C rail?

Gestart door stefanius dinsdag 27 december 2011, 22:09:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Lijmen C rail?
stefanius
gast

Lijmen C rail?
Van je vrienden moet men het doorgaans hebben, zo ook nu. Door onstuimig gedrag is er een C rails stuk gegaan bij het 'koppelstukje' (het mannetje is afgebroken) De rest van de rail is nog intact, alleen het kunstof is gebroken.

Is dit nog te lijmen en zo ja wat is dan het beste?

Re:Lijmen C rail?
Sattrickske
gast

Re:Lijmen C rail?
Bij de oudere rails breken die inderaad makelijk.  De nieuwere C-rails zijn gemaakt met een andere plastiek samenstelling die niet verduurt met de tijd.
Ik heb er ook een paar waarvan de koppelstukjes afgebroken waren en ik heb ze terugplakt met secondenlijm.
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Lijmen C rail?
Ik heb ook een tijdje c rails gehad toen ze net uit waren. :(
Nou er was geen lijmen meer aan alle nokjes  braken ongeveer af. :-( :-( :-( :-( :-( :-(
Ik had voor een vermogen gekocht wist toen nog niet van een omruil actie.
Heb ze aan mijn neefjes gegeven die rijden er nog mee ze werken nog gewoon, ze hebben echt al die nokjes weggehaald maar ze passen toch nog aardig goed in elkaar.
Als ze in elkaar zitten zie je er niks van.

groet Tony
Re:Lijmen C rail?
Sattrickske
gast

Re:Lijmen C rail?
Ik herbruik de oude C-rails nu op plaatsen waar het minder opvalt en waar ik ze kan vastschroeven.  Enkel voor het schroeven boor ik eerst gaatjes die net iets groter zijn dan de diameter van de schroef.
De inbouw van de servos in m'n oude wissels heb ik ook aangepast.  Het profieltje waarin ik de servo schroef, wordt nu reschtstreeks op de wissel gelijmd.  Op deze manier hoef ik de wissel niet te demonteren en is er minder kans dat er iets breekt.
Op deze manier kan ik ze toch nog herbruiken, want van Marklin heb ik geen antwoord meer gekregen op m'n mail om te kijken of er nog iets te regelen viel.

Ik heb de omruilactie ook gemist, m'n modelbaan hobby heeft 10 jaar stilgelegen  :-(
Re:Lijmen C rail?
gebruik m op het einde ve kopspoortje
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2008

offline
Re:Lijmen C rail?
Goed idee Sattrickske

Tony
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Lijmen C rail?
Op dit moment ben ik bezig mijn baan om te bouwen van Mrail naar Crail.
Dat doe ik ondat mijn M materiaal versleten is. Ik was voortdurend wissels aan het uitbouwen omdat veertjes gebroken waren of draaipunten van de wisseltongen volledig uitgesleten waren.
Het is geen gevolg van slechte kwaliteit maar ouderdom; de basis van de baan is uit begin jaren `60.
De kwaliteit van het Cmateriaal valt me wel tegen. In eerste instantie heb materiaal op beurzen gekocht en ging ervan uit dat
dit van de eerste serie was. De afgelopen maanden heb ik verschillende nieuwe stukken aangeschaft maar dat is ook erg bros; bij de minst of geringste belasting breken er stukjes af.
Om terug te komen op de vraag: Omdat ik de railgeometrie wil behouden moet ik geregeld rail aanpassen.
In een zelfgemaakte mal zaag/slijp ik daarvoor een rail in het middendeel door; zaag het teveel aan lengte er tussen uit, verbind de railstaven met railverbinders (Krail), schuif de stukken in de mal tegen elkaar en vul de onderzijde op met warme lijm (lijmpistool).

groet digibert    
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Lijmen C rail?
Digibert,

Als je rails hebt van de nieuwere serie (na 2000) dan horen er geen stukjes af te breken. Dit was alleen het gevolg bij de serie die voor 2000 is geproduceert.
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2006

offline
Re:Lijmen C rail?
Vorige week heb ik een paar doosjes nieuw gekocht!
Ik geloof niet dat Wentink in Arnhem nog rail van voor 2000 als nieuw verkoopt!

gr digibert
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Lijmen C rail?
Digibert,

Kun je foto's van de rails plaatsen wat afbreekt? Als de nieuwe rails afbreken gewoon terug gaan naar de winkel.

Onderop de rail staat een rondje met daarin het jaartal.
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Lijmen C rail?
Voorbeeld,

Gr, jan
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Lijmen C rail?
Ah, daaraan kun je het zien :thumbup:

Net ff gekeken, ik heb sporen uit april 2007, nooit ook maar iets van problemen gehad met C.

Dennis
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2007

offline
Re:Lijmen C rail?
Ja, maar is de rails op die foto nou van half juli 1999 of 2009?  :D
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Lijmen C rail?
Henkv,

M* is met C-rails  begonnen in de vorige eeuw dus 19.. :D
Betreffende rails is dus 1999 en deze foto is het jaar 2000
dus inde huidige eeuw geproduceerde rail heeft dan 01 enz
Maar niet alle rails hebben een productie datum.

Gr, Jan
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Lijmen C rail?
De kleine stukjes hebben inderdaad geen datum. Maar ik vraag me elke keer af, in welk jaartal is marklin nauw 'goede' rails gaan produceren? Ik neem altijd 2000 aan, maar misschien ook al eerder? En in een specifieke maand?
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re:Lijmen C rail?
Citaat van: Wijbe op dinsdag 10 januari 2012, 16:57:14
De kleine stukjes hebben inderdaad geen datum. Maar ik vraag me elke keer af, in welk jaartal is marklin nauw 'goede' rails gaan produceren? Ik neem altijd 2000 aan, maar misschien ook al eerder? En in een specifieke maand?

Wijbe,

Ik denk zelf na 2000 tot met dit jaar  had ik met afgebroken rails te maken, maar dat is mijn mening.

Gr. jan
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2011

C-railer

offline
Re:Lijmen C rail?
Zijn ''oude'' vs ''nieuwe'' C- rails niet te herkennen aan het typenr onder op de rail ? bij oudere zie ik bv staan 130 en bij nieuw(ere) 24130. Het is maar een suggestie. Gr, Hans
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Lijmen C rail?
Jan,

Kan best kloppen, ik had 1 set c5 met kapotte rails. De rest gelukkig allemaal na 2002. Moet nu nog 2 wissels vervangen, dan is de rotzooi weg.
Re:Lijmen C rail?
Lid sinds: 2007

Windhoven

offline
Re:Lijmen C rail?
Citaat van: Hans 2.0 TDI op zaterdag 14 januari 2012, 11:35:20
Zijn ''oude'' vs ''nieuwe'' C- rails niet te herkennen aan het typenr onder op de rail ? bij oudere zie ik bv staan 130 en bij nieuw(ere) 24130. Het is maar een suggestie. Gr, Hans

Klopt, hieraan kan je ook het verschil zien.
Re:Lijmen C rail?
BR45
gast

Re:Lijmen C rail?
Ook bij nieuwe rails breken wel eens stukjes af. Bij mij is bij een splinternieuwe C-rail van 10/2011 het uitstekende (mannetjes) koppelstukje afgebroken. Hoe en waarom weet ik niet. Ik vond het in vijf kleine stukjes terug toen ik een stroomstoring onderzocht.

BR45