Nieuws:

Bekijk onze nieuwe Stichting 3rail kleding lijn! Mooi voor evenementen, stamafels en meet&greets op beurzen : Stichting 3rail Webshop

7 of 8 polige ankers

Gestart door Jasperkc zaterdag 07 januari 2012, 23:23:02

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
7 of 8 polige ankers
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
7 of 8 polige ankers
Hallo iedereen,

Ik heb even een vraagje waar ik niet uitkom. Ik heb een V100 omgebouwd naar digitaal waarbij ik ook de motor heb vervangen voor een 60941. Nu heb ik de oude motor uitgebouwd. Vanavond ben ik wat reserve ankers in die oude motor aan het testen en gebruik ik zowel 8 als 7 tands ankers. Gek genoeg draaien beide ankers gewoon in het motorhuis. Er zit officeel een 7 tands anker in, maar 8 tands ankers werken ook gewoon. Waarom heeft marklin dan gekozen voor 7 en 8 tands ankers als je ze gewoon door elkaar kan gebruiken?

Groet, jasper
Re:7 of 8 polige ankers
8 tanden is voor snellere loks, 7 voor ietsje langzamer (12,5%). hangt uiteraard af van de rest van de overbrenging, maar door een 7 tands anker te kiezen wordt je lok langzamer. Als ik me goed herinner is 7 of 8 tanden ook alleen maar beschikbaar voor loks waar een LFCM motor in zat.
Re:7 of 8 polige ankers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:7 of 8 polige ankers
7 of 8 tand heeft te maken met de steek en de modulus van de tandwielen.
Ga je deze uitwisselen, zal het misschien wel draaien, maar een hogere slijtage veroorzaken, doordat de tanden niet meer juist in elkaar grijpen.
Re:7 of 8 polige ankers
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:7 of 8 polige ankers
Hoi,

Ik ben het ook met Kappa eens.

De steekcirkels van de tandwielen dienen tegen elkaar aan te liggen; zoniet, dan krijg je overmatige slijtage. Niet mee experimenteren, daar zijn ze te duur voor.

m.v.g. Marcel
Re:7 of 8 polige ankers
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:7 of 8 polige ankers
Hallo iedereen,

Nu is het zo dat ik de ankers met elkaar kan uitwisselen, maar hoe kom ik er nou achter wat er officieel inzat. 7 of 8 tanden. Staat dat bijvoorbeeld in de exploded view tekeningen? Ok ik zal wel eens gaan zoeken.

Groet, jasper
Re:7 of 8 polige ankers
Ff zoeke in het lijstje van m waar de 60903 voor wordt gebruikt.. Staat ook HIER en ff doorscrollen naar onderaan de pagina
Re:7 of 8 polige ankers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:7 of 8 polige ankers
Hoi Jasper,

Citaat van: Jasperkc op zaterdag 07 januari 2012, 23:23:02
Ik heb een V100 omgebouwd naar digitaal waarbij ik ook de motor heb vervangen voor een 60941.
De 60941 is ter vervanging van een DCM motor en voor dat type motor zijn er alleen maar anker met 7 tanden.
Ankers met 8 tanden hebben een dikkere as, die echt niet in het motorhuis van DCM past.
Dus ik vraag me af wat je nu precies hebt gedaan?
Re:7 of 8 polige ankers
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:7 of 8 polige ankers
Hallo Kappa,

Ik heb bij steamwilli.de een motorblok besteld van een V100 en daarin past een 60941. Ik heb dus voor de V100 helemaal niet gebruik gemaakt van een 7 of 8 tands anker. Echter, ik heb de oude motor van de V100 ook even getest en daar past wel een 7 of 8 tands anker in. Vandaar ook mijn vraag indeze.

groet, Jasper
Re:7 of 8 polige ankers
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re:7 of 8 polige ankers
Citaat van: Wasmi op donderdag 12 januari 2012, 21:27:59
Ff zoeke in het lijstje van m waar de 60903 voor wordt gebruikt.. Staat ook HIER en ff doorscrollen naar onderaan de pagina
Heel erg bedankt Walter!!!

Jasper
Re:7 of 8 polige ankers
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:7 of 8 polige ankers
De 60903 is ter vervanging van de kleine vlakke collector motor en het gaat hier toch om een DCM?

Jasper, hoe heb je dit dan gepast, in een uitgebouwde of ingebouwde motor?
Heb je met een 5 polig 7 of 8 tands anker gepast, dan kan het kloppen, want dat zijn standaard ankers (dus met dezelfde buiten diameter als die van de normale 5 polige anker), maar met een opgeperste tandwielbus met dikkere as, die in de oudere LFCM/SFCM motorbehuizingen passen.
De LFCM/SFCM ankers hebben een dikkere as dan die van een DCM en zodoende die tandwielbus.
Meet maar eens de diameter van de ankeras bij het tandwiel en dan die bij de collector.