Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Roco Hippel - aansluitings probleempje

Gestart door Aliebengalie dinsdag 27 december 2011, 19:21:40

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Roco Hippel - aansluitings probleempje
Voor mijn kennis uit verwegiestan ben ik op zoek naar een aansluitschema of duidelijkere foto's van de electronica in een Roco hippel.
Zoals ik het zo zie en begrijp van hem is er iemand aan het lassen geweest met draad.
Bij het openen van de loc ....die deed het immers niet,is te zien dat de bedrading los ligt.

Hij heeft me foto's gestuurd om het wat duidelijker te maken.
Dus als U beschrijvingen / info / foto's heeft heel graag.
Misschien kunnen ze dan de Hippel weer laten Hobbelen.







Als U ons kunt helpen graag.

Alvast bedankt.

Mvg: Alex
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Heb je iets meer info Alex.

Is het een analoog 3 rail model ?

Er ligt 1 motordraad los ,maar dat had je zelf ook al gezien.
Die 2e,onderste rode draad zit die los ? of is die nog aangesloten.

Is dit een electronische richting schakelaar of een decoder ? Ik herken het printje niet.

Robin
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Ik zou het zo niet weten Robin.
In iedergeval bedankt voor je bericht.

Hij schreef het volgende:

Citaat:
Tevens heb ik op marktplaats een Roco wisselstroom lokje gekocht maar wij krijgen hem niet rijdend,ik zal je wat foto,s sturen,misschien kan jij zien wat er mis is met de bedrading.
Einde citaat:

Ik zou het echt niet weten,al lijkt me het printje wel een decoder....maar ik weet het niet zeker.
Dus mijn hoop was eigenlijk wel hier bevestigd.

Mvg: Alex
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Ik kan het door de onscherpe foto niet goed zien maar die rode draad in losgebroken van het printje.

Ik denk op de bovenste foto helemaal rechts in de hoek. Daar zit de gelijkrichter dus is het logisch daar de sleper vast te maken.
Vraag die kennis eens of je daar een reststukje van een afgebroken draad ziet.
En anders een scherpe foto van de print.

De code op het zwarte ding geeft een motordriver ic. Dus met wat geluk een decoder.

Robin
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Ik bedenk me net dat mijn hippel nog open in kast ligt opgeborgen.

Die van mij heeft een print voor de verlichting dus komt niet overeen voor eventuele foto's

Op jouw foto lijkt het of de 2 rode draden de motoraansluitingen zijn.
Dus zolang die ene los ligt rijdt er niets.

Probleem dus gevonden blijft alleen de vraag over waar moet die draad vast gezet worden.
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Citaat van: Aliebengalie op dinsdag 27 december 2011, 20:58:01

Ik zou het echt niet weten,al lijkt me het printje wel een decoder....maar ik weet het niet zeker.
Dus mijn hoop was eigenlijk wel hier bevestigd.


Die chip TA8050 die er op zit is een motordriver. Het zal dus wel een analoge lok zijn. Kun je zien waar het draadje heeft gezeten?

Gr, Ben.
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Het is een analoge lok, de rode draad zit als ik me niet vergis rechts (2e foto) op de ander buitenste aansluiting.

Mvg,
Peter
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Dank jullie wel voor de antwoorden.

Als werkelijk het draadje losligt lijkt me dit ook de enigste oplossing zo te zien....de bovenste aansluiing bij dat rondje....dit was me ook al opgevallen.

De foto's komen niet van een foto toestel ,maar dacht van een iped/ipod of weet ik veel hoe zo'n ding heet.... :D

En kunnen helaas niet scherper.

Ik hoop dat het wat word,en anders moet er gewoon een decoder in,en kan ie zelfs digitaal....maar ik neem aan dat ie dat wel weet..... :D :D :D

In iedergeval bedankt voor de antwoorden.

Mvg: Alex
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Alex,

Als ik het goed zie zitten er 4 soldeereilanden aan de korte zijde. Het lijkt erop dat het 'los liggende' eiland graag contact wil hebben met het rode loshangende draadje. Bovendien lijkt het rode draadje naar de motor te gaan. Daardoor is het redelijkerwijs mogelijk het gewoon maar te proberen.

Mocht het toch niet werken. Ik heb in de rommeldoos nog wel een iets modernere print liggen (uit een Roco Am4/4). Deze ziet er wel totaal anders uit, maar daar zitten in ieder geval nog 4 draadjes aan vast. De afmetingen van dat printje zijn 17*25*7 mm. Mocht het niet lukken, de loc analoog moet blijven en mijn printje passen, dan wil ik hem wel opsturen. Ruimt weer een beetje op....  ;)

Groeten uit Twente,
Martin
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Mooi Martin,maar dat zou dan naar Spanje moeten....zo komt het nog ergens.
Gientje.... :D
Ik hoop dat ze iets hebben aan de info die hier word gegeven.
In ieder geval kunnen ze er het een en ander even proberen.
Allemaal hartstikke badankje wel voor alle info.

Mvg: Alex
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
.... en de Sint is net weer weg  :(

Martin
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Gezien de schroef in het dak is het een ouder model en dat betekent dat het sowieso een ombouw in eigen beheer is geweest.
Re:Roco Hippel - aansluitings probleempje
Dankje Henk voor de info....ik kon hem niet helpen...weet hier niets van.....maar jij gelukkie wel... :thumbup:

Mvg: Alex