Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?

Gestart door AlbertJan dinsdag 27 december 2011, 17:42:23

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Beste Forummers.
Al geruime tijd ben ik in het bezit van een 2-rail module met een voor mij onbekende draaischijf. (let op de prachtige weathering, speciaal die van de reling! :D)



Ik dacht met een Fleischmann draaischijf van doen te hebben (gezien de Fleischmann regelknop) maar ik vind deze niet terug op de Fleischmann site.



De bedoeling was om deze module te gebruiken voor een aantal 2-rail stomers, zowel analoog als digitaal, helaas is mijn kennis van 2-rail aansluitingen in de loop der jaren verdwenen en lukt het niet om deze goed aan te sluiten.
(ook de ruimte voor een extra 2-rail baan gaat helaas niet meer lukken!)



Ondanks de nodige "research" lukt het mij niet om de verschillende groepen stroomdraden goed aan te sluiten en de draaischijf in werking te zien.



Ondertussen er wel (weer) achter gekomen dat Fleischmann voor de sporen 2 x geel (op de module geel en blauw of koper) en voor de accessoires, wit en zwart gebruiken.
Maar hoe de stroom voor de lintkabel rood/grijs/geel (draaischijf/schakelkastje) aangesloten wordt?

Dit was de oorspronkelijke module stroomaansluiting.



Misschien kan iemand mij vertellen hoe e.e.a. aan te sluiten?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Beste Forummers.
Wij hebben toch wel 2-railers die Fleischmann rijden op ons 3railforum?
Anders moet ik toch echt "overlopen" naar de "concurrent"! :D

Welke 2-railer helpt mij met de aansluitingen?

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
even een pb naar Ben ?
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Hallo Albert-Jan,

Heb je hier iets aan?

aansluitingen

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Hey Albertjan,

Als mijn kennis me goed bijstaat is dit weldegelijk een fleischmann draaischijf, maar niet het model dat ze nu nog hebben, eerder het voorgaande. Een vriend van me heeft namelijk dezelfde (ongeweatherd) en dat is een fleischmann...

Groetjes Kristof
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
AlbertJan,

Helpt de gebruiksaanwijzing? :D

http://www.hobbyparts.nl/service-sheets/fleischmann/manuals/fleischmann_BA_1780.pdf

Het ding is van kort na de oorlog, je hebt goud in handen. ;)

Gr, Ben.
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Beste mensen.
Hartelijk dank voor al deze hulp.
Eerst even een paar uurtjes de paarden "verwennen" en daarna de module proberen aan te sluiten.

@Ben
Het "goud" is al uitgegeven maar ik wist niet dat Fleischmann vroeger (eigenlijk in mijn jeugd) deze metalen draaischijf al uitgebracht had, ik kende alleen de metalen 7186 van Märklin.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Ben en Hans.
Dankzij de handleiding en aansluitschema's heb ik de module weer werkend! B)
Ook de draaischijf draait weer, ondanks zijn ouderdom, dat het een lieve lust is en nu twijfel ik toch wel om deze hele module weer verder op te bouwen met loodsen, kolenoverslag, kranen, verlichting enz.
Maar ja, hoe ga ik dat nu inpassen in mijn 3-rail baan of toch maar................................hè Ben?! ;)

Zie nog wel wat ik ga doen, voorlopig werkt het en heb ik weer veel plezier van deze module.

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Hoi Albert-Jan,

Blij dat je deze antieke draaischijf van Fleischmann weer nieuw leven in kon blazen.
En aankleding,dat verdient zo'n oude schijf zeker wel :thumbup:

Het schema van mijn linkje is weliswaar van de N-spoor draaischijf,en Fleischmann kennende maken ze geen twee verschillende schakelingen,voor hetzelfde doel.

Er zijn ook 2railers met twee linkerhanden,dus als je handig bent........... ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Wie kent deze 2-rail draaischijf en hoe aan te sluiten?
Beste mensen.
Wegens ruimtegebrek en gewijzigde bedrijfsomstandigheden, toch maar besloten om deze module te gaan verkopen.
Dus binnenkort in het verkoophoekje.......... te koop! :roll:

Vriendelijke groeten,
AlbertJan.