Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Verlichtings-schakeling

Gestart door Willem E dinsdag 27 december 2011, 12:39:21

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Verlichtings-schakeling
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Verlichtings-schakeling
L.S.,

Voor de LED-verlichting van mijn Lima-ombouwsels wilde ik deze schakeling gebruiken voor de verlichting.
Kan het zo?


Voor de duidelijkheid: de gele leds-serie brandt dus niet tegelijk met de rode led. Deze brandt bij wisseling van de rijrichting. Dit is eigenlijk een half schema.... 8o

Zo is het beter, denk ik...

Alvast dank voor de opmerkingen en antwoorden.

mvg.
Willem E.
Re:Verlichtings-schakeling
Sattrickske
gast

Re:Verlichtings-schakeling
Hou er wel rekening mee dat je slechts één weerstand gebruikt voor beide rijrichtingen.  Bovendien zijn de rijrichtingen niet op dezelfde manier belast (2x geel tegenover 1x rood).  Als de leds ong. dezelfde eigenschappen hebben, zullen de gele leds maar half zo krachtig branden dan de rode.
Je kan beter 2 (verschillende) weerstanden aansluiten telkens aan de kathode zijde van de leds; op deze manier zorg je ervoor dat de lichtintensiteit van de leds ongeveer dezelfde zal zijn of je kan ze zelf instellen door de weerstand waarden aan te passen.
Re:Verlichtings-schakeling
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Verlichtings-schakeling
Dank voor je reactie, Patrick.
Wat ik hierbij nog wel kan aanvullen is dat de gele Leds al zijn aangesloten en de lichtsterkte naar wens is. De rode leds moeten er nog bij. Deze kan in het "ongunstigste" geval dus wat feller licht geven.
Het ging mij erom dat de schakeling op zich wel zou kunnen zonder de boel op te blazen. Mijn "logische" verstand vertelde dit al maar ik wilde nog wat bevestiging van elektronika-deskundigen. Want dat ben ik zeker niet!

mvg.
Willem E.

Citaat van: Sattrickske op dinsdag 27 december 2011, 13:15:04
Hou er wel rekening mee dat je slechts één weerstand gebruikt voor beide rijrichtingen.  Bovendien zijn de rijrichtingen niet op dezelfde manier belast (2x geel tegenover 1x rood).  Als de leds ong. dezelfde eigenschappen hebben, zullen de gele leds maar half zo krachtig branden dan de rode.
Je kan beter 2 (verschillende) weerstanden aansluiten telkens aan de kathode zijde van de leds; op deze manier zorg je ervoor dat de lichtintensiteit van de leds ongeveer dezelfde zal zijn of je kan ze zelf instellen door de weerstand waarden aan te passen.
Re:Verlichtings-schakeling
Ik vind dit toch riskant... Ik zou een diode tussen de led's monteren want led's kunnen niet goed tegen fout aansluiten...



groeten Dylan
Re:Verlichtings-schakeling
Lid sinds: 2023

offline
Re:Verlichtings-schakeling
Citaat van: minitreintje op dinsdag 27 december 2011, 15:52:24
Ik vind dit toch riskant... Ik zou een diode tussen de led's monteren want led's kunnen niet goed tegen fout aansluiten...
groeten Dylan

Een LED is toch ook een diode. Ga je een diode tussen de diodes monteren.
Waarom wil je dat ?
Re:Verlichtings-schakeling
Sattrickske
gast

Re:Verlichtings-schakeling
Dylan bedoelt waarschijnlijk als de leds op wisselstroom worden aangesloten.  Dan heb je inderdaad een extra diode nodig, want leds kunnen niet goed tegen reverse stroom.  In dit geval gaat het echter om een decoder met als uitgang gelijkstroom, dus heb je geen diodes nodig; op voorwaarde dat je de polariteit respecteert.

Willem, let wel op dat je max. stroom van de rode leds niet overschreidt.  Ik ben niet 100% zeker maar ik vermoed dat 60760 functieuitgangen 5V leveren.  Als dat zo is, zit je met je weerstand 1K5 goed.
Re:Verlichtings-schakeling
Lid sinds: 2006

Ooit.....

offline
Re:Verlichtings-schakeling
Wellicht een nadere uitleg over de decoder:
Deze decoder, en eigenlijk alle decoders, hebben aan de oranje draad een gemeenschappelijke +.
De feitenlijke schakeling gebeurt op de - draad, dus de gele en de grijze.
M.i. zijn diodes niet nodig, immers leds zijn diodes, zoals reeds werd aangegeven, maar als de grijze draad geen stroom doorlaat, dan gaat deze vanzelf naar de gele, die dan wel doorlaat (Excuus heren elektronika-experts voor mijn Jip&Janneke-taal :-) ). Dus niet andersom, wat de leds niet laat branden...

Am I right or am I right..... ;)

mvg.
Willem E.
Re:Verlichtings-schakeling
Citaat van: Sattrickske op dinsdag 27 december 2011, 16:34:18
Dylan bedoelt waarschijnlijk als de leds op wisselstroom worden aangesloten.  Dan heb je inderdaad een extra diode nodig, want leds kunnen niet goed tegen reverse stroom.  In dit geval gaat het echter om een decoder met als uitgang gelijkstroom, dus heb je geen diodes nodig; op voorwaarde dat je de polariteit respecteert.

Willem, let wel op dat je max. stroom van de rode leds niet overschreidt.  Ik ben niet 100% zeker maar ik vermoed dat 60760 functieuitgangen 5V leveren.  Als dat zo is, zit je met je weerstand 1K5 goed.

Ja oeps na het bekijken van het schema is het me opgevallen... Even 2 dingen door elkaar gehaald.
PS: ze leveren 19 - 20 V (afhankelijk van de baanspanning) en geen 5 V...

groeten Dylan
Re:Verlichtings-schakeling
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verlichtings-schakeling
Als je nu de eerste schakeling, bovenaan dit draadje, zodanig aanpast dat je links twee gele LED?s  bij in serie zet met de rode. (totaal 3 LED?s in serie)  En rechts een rode LED mee in serie zet met de twee gele LED?s. (totaal 3 LED?s in serie) Dan heb je ook maar één weerstand nodig.  Bovendien krijgen alle LED?s die aangestuurd worden evenveel stroom. Het is de stroom door de LED die belangrijk is!

Natuurlijk moet je er wel rekening mee houden dat de rode LED links en de twee gele LED's rechts de 'VOOR' zijde is, en de overige 3 de 'ACHTER' zijde...

Geert
Re:Verlichtings-schakeling
Sattrickske
gast

Re:Verlichtings-schakeling
Geert heeft gelijk.
Z'n oplossing kan wel iets moeilijker te realizeren zijn (meer draadwerk in je loc).

Ter info de formule voor het berekenen van de weerstand:
(Geleverde spanning - Led voorwaartse spanning * aantal leds) / Led max. stroom = weerstand in ohm.
In jouw geval en met de info van Dylan, en voor standaard ledjes met VF = 2.2V en Imax = 20mA:
(19V - 3x 2.2V) / 0.02 A = 620 Ohm.  Je mag een hogere weerstand nemen maar zeker geen lagere, dus een courante waarde zou 680 Ohm zijn.  Het vermogen door de weerstand is 0.248 watt, dus pas nog net voor een gewone 1/4 watt.  Ik raad wel een 680 Ohm 1/2 watt aan; want de 1/4 watt zou wel eens heet kunnen worden.
Re:Verlichtings-schakeling
Lid sinds: 2010

offline
Re:Verlichtings-schakeling
Citaat van: Sattrickske op dinsdag 27 december 2011, 21:13:00
Z'n oplossing kan wel iets moeilijker te realizeren zijn (meer draadwerk in je loc).


Eén draadje meer maar hoor. In plaats van drie zullen het er vier zijn, en de enige weerstand kan je bij de decoder plaatsen.

Geert
Re:Verlichtings-schakeling
Sattrickske
gast

Re:Verlichtings-schakeling
Juist!  Was vergeten dat er al eentje naar één kant al ligt...
Re:Verlichtings-schakeling
Citaat van: Sattrickske op dinsdag 27 december 2011, 16:34:18
Willem, let wel op dat je max. stroom van de rode leds niet overschreidt.  Ik ben niet 100% zeker maar ik vermoed dat 60760 functieuitgangen 5V leveren. 
De Oranje draad is de plus (ong. 20V). De functie-uitgangen levert geen spanning, deze schakelen de uitgangen naar decodermassa.

Mvg,
Peter