Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten

Gestart door daantje2007 dinsdag 27 december 2011, 11:42:26

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Beste medeforumleden,

Ik ben een beetje bezig met wat testjes voor mijn uiteindelijke baan die ik van plan ben te gaan maken.
Maar nu kwam de vraag naar boven, hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten.
Ik heb gezocht of ik er wat over kon vinden maar dat lukte niet erg, dus wie weet met hoeveel loks ik op 1 blauwe aude analoge marklin wisselstroomtrafo mag rijden.

Gr. Daniël (daantje2007)
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Een lok neemt gemiddeld 10VA. Ik weet niet hoeveel VA jouw trafo is. Het aantal VA van je trafo delen door 10.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
de trafo is 10 VA maar wat gebeurt er als ik elke 2 min ongeveer 10 sec 2 locs erop laat rijden?
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Het hangt er natuurlijk vanaf hoe hard de loks rijden, maar wordt er meer stroom uit de trafo getrokken dan mogelijk is, gaan de loks langzamer rijden.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Hoi,

In het Marklin Service Handboek (00734) staat een overzicht van het electrisch vermogen van H0 verbruikers.

Afhankelijk van het type trekt een rijdende loc op volle snelheid 10 VA.
Twee locs zou niet mogen, maar zelf in de praktijk nooit problemen mee gehad met de oude blauwe trafo's.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
oke dank je wel, mijn treinen laat ik ongeveer half gas rijden (soms ook vol gas als het saai begint te worden)
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Omdat ik deze vraag eerder voorbij heb zien komen maar gelijk opgenomen in de WiKi
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Er word door Märklin afgeraden om deze blauwe trafo nog te gebruiken.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
ow interesant. Ik heb er nog drie (plastic) welkevan tijd tot tijd nog dienst doen. Zijn die dingen echt een gevaar voor de volksgezondheid (of die van de bediener) of is het een smoes om vooral toch een nieuwe trafo te kopen?
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Ik heb mij een tijdje geleden laten wijsmaken dat de isolatie rond de spoeldraad met de jaren zou verduren en dit dus voor problemen (lees kortsluiting) kan zorgen in de transfo.

Dus best ergens een 2de hands grijze plastic (of nieuwe) transfo op de kop tikken (moet lukken voor een 15 a 20?).
Dan heb je 32Va, kan je dus rustig een 5tal loks laten bollen (niet op volle kracht he), meestal rijden alle locs niet ter zelfde tijd.

In mijn jonge jaren liet ik 3 loks + verlichting van de huisjes branden met 1 blauwe 10VA transfo, dit lukte vrij goed, maar de nieuwe loks hebben nu natuurlijk meer toeters en bellen.

mvg,
Philippe
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Citaat van: stefanius op woensdag 28 december 2011, 11:43:18
ow interesant. Ik heb er nog drie (plastic) welkevan tijd tot tijd nog dienst doen. Zijn die dingen echt een gevaar voor de volksgezondheid (of die van de bediener) of is het een smoes om vooral toch een nieuwe trafo te kopen?

het gaat zover ik weet over de blauwe metalen trafo´s, en het is niet gevaarlijk voor je gezondheid maar ze zijn erg brandonveilig, en het is volgens mij geen smoes want ik kon een keer in een winkel een oude blauwe trafo omwisselen voor een nieuwe, gratis. was voor mij meer dan 100 km rijden en ik had die trafo toen niet mee dus heb het niet gedaan. tot nu toe nog geen brand en als ze aan staan ben ik er altijd bij.

Gr. Daniël.

PS. ik zal 22jan wel kijken op de beurs in dordrecht voor zo´n 32Va trafo, heb je daar mischien een nummertje van?
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
die blauwe is niks mis mee, mijn opa gebruikt 2 grote blauwe al mischin 40 jaar. en ze doen het nog steeds.

gr
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
De afkorting VA betekent volt X Ampere. Als een lok tamelijk hard rijdt verbruikt hij pakweg 10 volt. Hij gebruikt dan ook stroom (uitgedrukt in Ampere). Volgens mij gebruikt een lok ongeveer 0,4 Ampere. Dus dan verbruikt hij 10 X 0,4= 4 VA. Op een trafo van 32 VA kun je dan 8 loks gelijktijdig laten lopen en dat is best veel. MAAR een trafo van 32 VA levert maximaal 2 Ampere en dan kun je dus 2/0,4 is maximaal 5 loks laten rijden. In de praktijk denk ik dat als loks optrekken er minder mogelijk is met 4 a 5 loks is het op.

Dit is wat de theorie je leert. In de praktijk kun je het gewoon proberen. Je kunt ook eens meten hoeveel Ampere een lok verbruikt als hij zo hard loopt als je wil.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Ik heb nu nog maar 4 loks (weinig maar ik ben verdergegaan waar mijn vader is gestopt, 1 lok en aardig wat m rails, heb zelf nu 3 loks gekocht) dus dat is niet zo moeilijk als ik met max 4 a 5 loks mag rijden.

@mathijs-spoor3: ik heb het over de kleine blauwe van 10Va
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Citaat van: mathijs-spoor3 op woensdag 28 december 2011, 13:14:58
die blauwe is niks mis mee, mijn opa gebruikt 2 grote blauwe al mischin 40 jaar. en ze doen het nog steeds.

gr

Je moet opletten als de oude snoeren er nog aanzitten. Die verteren en dan kan de bezuiging onder stroom komen te staan.
Verder zijn ze 220 volt, dus geven met de huidige 230 volt te veel spanning naar de baan. Zeker digitale decoders kunnen daarvan overlijden.
Voor de rest prima beestjes.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
heb (nog) geen problemen ondervonden. maar het is een grote baan dus die trekt ook wel wat stroom :D

gr
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Citaat van: Jan_Willem op woensdag 28 december 2011, 16:54:26
Citaat van: mathijs-spoor3 op woensdag 28 december 2011, 13:14:58
die blauwe is niks mis mee, mijn opa gebruikt 2 grote blauwe al mischin 40 jaar. en ze doen het nog steeds.

gr

Je moet opletten als de oude snoeren er nog aanzitten. Die verteren en dan kan de bezuiging onder stroom komen te staan.
Verder zijn ze 220 volt, dus geven met de huidige 230 volt te veel spanning naar de baan. Zeker digitale decoders kunnen daarvan overlijden.
Voor de rest prima beestjes.

en delta digitale hoe zit het daarmee of zijn dat dezelfde?

En als er stroom op de behuizing komt voel ik dat vanzelf :D
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Dat voel je zeker en dat ga je niet leuk vinden. Voor delta en digitaal gebruik je best witte trafo's van 50 of 60 va.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
ja maar ik heb een delta digitale lok nr 29130 en 2 aude blouwe trafo's
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Johnny,

Er is maar 1 'witte' rijregelaar die nog analoog is. Deze heeft 52VA. Alle andere trafo's, die van 52VA (zwart) 60VA (grijs) hebben GEEN rijregelaar.

Daan,
Als je 230V over je heen krijgt, ben ik benieuwd of je hier nog op het forum verschijnt ;)
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
t gaat niet om de volts he neem bijvoorbeeld een tazer die kan wel 100.000 volt zijn
het gaat om de amperes
en die uit t stopkontakt overleef je gewoon
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Wijbe de vraag van Jan-willem gaat over digitaal of delta.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
wat doet een rijregelaar
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Citaat van: daantje2007 op woensdag 28 december 2011, 18:10:59
t gaat niet om de volts he neem bijvoorbeeld een tazer die kan wel 100.000 volt zijn
het gaat om de amperes
en die uit t stopkontakt overleef je gewoon

16A KAN er uit het stopcontact komen.... Dat overleef je niet altijd ;)

Een rijregelaar is het draaiding waarmee je bepaald hoeveel stroom er uit de trafo gaat, oftewel waarmee je je loks bestuurd.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
en hoe kan je je lok dan besturen als je trafo geen rijregelaar heeft?
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
dan is die trafo niet om een trein mee te besturen, maar icm een regelaar te gebruiken. of alleen als 'licht'trafo


gr
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Citaat van: Wijbe op woensdag 28 december 2011, 18:05:43
Johnny,

Er is maar 1 'witte' rijregelaar die nog analoog is. Deze heeft 52VA. Alle andere trafo's, die van 52VA (zwart) 60VA (grijs) hebben GEEN rijregelaar.

Daan,
Als je 230V over je heen krijgt, ben ik benieuwd of je hier nog op het forum verschijnt ;)


Volgens mij istie 32 VA.....
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Citaat van: daantje2007 op woensdag 28 december 2011, 17:44:54
ja maar ik heb een delta digitale lok nr 29130 en 2 aude blouwe trafo's

foute boel, dat gaat je je decoder kosten!
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
De trafo zonder regelaar word gebruikt voor verlichting en digitaal stuurapparaat.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Jan-willem, klopt, typfoutje gemaakt.
Reactie
Lid sinds: 2019

offline
Reactie
@jan-willem

is de decororder meteen dood want ik heb er al even mee gereden, ging gewoon goed, hij rijd nog dus mischien kan ik m nog redden als het echt niet kan
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
"decororder" graag een verklaring wat je hiermee bedoelt
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Citaat van: Jan_Willem op donderdag 29 december 2011, 09:58:01
Citaat van: daantje2007 op woensdag 28 december 2011, 17:44:54
ja maar ik heb een delta digitale lok nr 29130 en 2 aude blouwe trafo's

foute boel, dat gaat je je decoder kosten!

die een (or) te veel OEPS
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Hallo allemaal!

De mythe van de uitgebrande blauwe trafo bestaat dus nog steeds, maar is nog steeds niet waar...

Langzaam is 220Volt opgeschroefd naar 230Volt door de energiemaatschappijen voor europese eenheid.
Treinen hebben echt geen problemen met de verhoging van gemiddeld 5%.
Alle andere apparatuur met motoren en trafos in europa werkt ook gewoon verder.... en merkt er niks van.

De uitgang van een blauwe trafo is dus misschien wel met 1,5Volt gestegen. Maar als je een extra lok laat rijden of wagon verlichting gebruikt, dan daalt de uitgang al weer met 2 Volt.

Het is ook niet waar dat er voor de veiligheid een maximum aan het aantal loks moet worden gesteld. De trafo is kortsluitvast, dus als er te veel op is aangesloten, schakelt hij zichzelf uit!

Als een decoder kapot gaat van 20Volt, dan is er iets mis met de decoder. Het is namelijk zo dat de boosterspanning fluctueert tussen 23V en 15V. Een decoder moet dus niet kapot gaan bij 24Volt maar kan wel 50Volt hebben (denk ik).

Groeten,
Hessel.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
ik heb ook nog nooit iets gemerkt, bij de witte trafo's schakelen analoge loks soms niet op een grote baan ;)

gr
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
ook als je met 2 loks rijd op een grote baan schakelen ze niet altijd even goed
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Hessel,

Door de 220 volt leveren de oude trafo's een te hoge omschakelpuls, hier kunnen niet ALLE decoders over, vandaar dat het absoluut geen mythe is.

Mathijs en Daan,

Logisch, als je 1 aansluit punt hebt, krijg je te veel weerstand in de rails. Om dit op te lossen moet je een goeie ringleiding aanleggen. Wat een ringleiding is staat in de wiki.
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
Dit had ik (zonder dit stuk te lezen in de wiki) al gedaan alleen dan op 2 punten.
ook heb ik vlakbij de 2 aansluitpunten kruisingen liggen zodat het ook nog verder versprijd word, (de kruising is niet geisoleerd)
Re:Hoeveel loks mag ik op 1 trafo aansluiten
CiteerHessel,

Door de 220 volt leveren de oude trafo's een te hoge omschakelpuls, hier kunnen niet ALLE decoders over, vandaar dat het absoluut geen mythe is.


misschien is het handig om deze decoders in een lijstje te zetten.

om op de beginvraag terug te komen:
er kunnen ongeveer 2 treinen ongestoord op 1 trafo worden aangesloten. heb je zuinige loks en geen verlichtinig, dan is 3 voor korte tijd ook mogelijk.
de trafo zal zelf afschakelen als dat te veel is. de remedi is dan om de snelheid te reduceren. dan gaat het vaak wel weer.

je gaat er niet aan dood, er gaat niks kapot, er is een automatische beveiliging ingebouwd. er gaat wel van alles minder goed werken, maar dat komt omdat je tot de grenzen van het systeem gaat. je hebt geen reserve meer.

groeten,
Hessel.
Reactie
Lid sinds: 2019

offline
Reactie
Kijk daar heb ik wat aan, ook wat aan de andere maar dit was lekker duidelijk en kort samengevat en allemaal een gelukkig nieuw jaar