Hallo allemaal!
De mythe van de uitgebrande blauwe trafo bestaat dus nog steeds, maar is nog steeds niet waar...
Langzaam is 220Volt opgeschroefd naar 230Volt door de energiemaatschappijen voor europese eenheid.
Treinen hebben echt geen problemen met de verhoging van gemiddeld 5%.
Alle andere apparatuur met motoren en trafos in europa werkt ook gewoon verder.... en merkt er niks van.
De uitgang van een blauwe trafo is dus misschien wel met 1,5Volt gestegen. Maar als je een extra lok laat rijden of wagon verlichting gebruikt, dan daalt de uitgang al weer met 2 Volt.
Het is ook niet waar dat er voor de veiligheid een maximum aan het aantal loks moet worden gesteld. De trafo is kortsluitvast, dus als er te veel op is aangesloten, schakelt hij zichzelf uit!
Als een decoder kapot gaat van 20Volt, dan is er iets mis met de decoder. Het is namelijk zo dat de boosterspanning fluctueert tussen 23V en 15V. Een decoder moet dus niet kapot gaan bij 24Volt maar kan wel 50Volt hebben (denk ik).
Groeten,
Hessel.