Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

railsoort

Gestart door asconahobbyist maandag 26 december 2011, 13:24:58

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
railsoort
Lid sinds: 2010

offline
railsoort
Zit even met een dilemma.
Ik ben al een aantal jaren niet meer actief met rijden,daar ik nu in een flat woon en er dus totaal geen ruimte voor heb.
Alleen een vitrine met mn pronkstukken in de kamer,daar moet ik t mee doen.
Nu zit er in de niet al te verre toekomst een ruimere woning aan te komen,dus kan ik weer wat doen.
Nu heb ik een enorme berg M rails,daar ook altijd fijn mee gereden,maar de laatste jaren ook wat fijnere modellen gekocht,zoals de M* 3311 wurtemberger C en de Att NS 3737,en dan is de M rail toch wel erg grof.
Nu zit ik er aan te denken om voor de zichtbare delen van een eventuele baan over te stappen op K rails.
Zie genoeg te koop staan en is er onderscheid in volprofiel en holprofiel,de holprofiel wordt beduidend goedkoper aangeboden,is dat dan zo slecht of valt dat wel mee??
Mn andere optie is straks dus de m rail echt inbouwen dat de bedding niet meer zichtbaar is,maar das weer n bak werk,plus dat ik me afvraag,wordt het wel mooi en blijft het wel betrouwbaar??
Want dat moet ik M rail nageven,het is oerdegelijk en betrouwbaar.
Wie kan mij een duwtje in de goede richting geven??
Ik heb overigens het meeste analoog mar wil in de toekomst toch ook (deels) wat met digitaal gaan doen.
Re:railsoort
Lid sinds: 2008

offline
Re:railsoort
Tja, dan het volgende verhaal:

K-rails is (voor mij) absoluut het mooiste spul, maar niet zo betrouwbaar als C-rails.
Je hebt oudere rails, de 2100-serie, die zou ik laten liggen en alleen de nieuwere spullen (2200-serie) aanschaffen.

Als je dit 2e-hands aanschaft, dan mag de prijs niet veel hoger liggen dan ongeveer 50% van de nieuwwaarde.
Dit komt omdat ik het zekere voor het onzekere neem en alleen nieuw spul koop en dat met korting van meer dan 30%.

Voor zover het duwtje in de K-rails-richting .....
Re:railsoort
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:railsoort
C-rails is wel mooi, want je kan er flauwe bochten mee maken en dat vindt ik voor de treinen wel mooi.
K-rails is wel geluidloos. Dus kies zelf maar.

Groets;

Marty
Re:railsoort
Lid sinds: 2009

offline
Re:railsoort
Ik heb c rails vind ik wel makelijk, is sterk kunt het vaak uit elkaar halen en railbedding is er al.
Ligt best vast zo vast dat ik op mijn baan maar op 3 punten heb geschroefd .
Indien tapijtbaan kunj er zelfs eens op stappen zonder schade.
Maar k rails vindt weer mooier als deze op een mooien bedding ligt.

Ik zou zeggen  leg 3 ovalen van 3 type rails en laat de zelfde treinen hier een tijd over rijden .
Dan bestudeer je het verschil en kom je op een type uit.

Mvgr ger
Re:railsoort
Alves
gast

Re:railsoort
Citaat van: Marty01 op maandag 26 december 2011, 16:20:20
C-rails is wel mooi, want je kan er flauwe bochten mee maken en dat vindt ik voor de treinen wel mooi.
K-rails is wel geluidloos. Dus kies zelf maar.

Groets;

Marty

Ik denk dat je andersom bedoeld?
Re:railsoort
Lid sinds: 2010

offline
Re:railsoort
Ik vind K-rails mooier dan de C-rail. Je kan namelijk zelf je railbedding bedenken, bij de C-rail heb je deze er al bij. Al kun je deze natuurlijk ook wel enigzins aanpassen. Voorbeelden genoeg op dit forum.
Of de C-rail betrouwbaarder is dan de K-rail kan ik niks over zeggen. Ik rij alleen K-rail.

Ik denk dat je zelf een lijstje moet gaan opstellen met de voors en tegens. En dan kijken wat je wil.

Als ik jou was zou ik voor K-rails gaan...  :P
Re:railsoort
PH
gast

Re:railsoort
Ik heb m-rails liggen en rij analoog. De rails heb ik weggewerkt zodat alleen de bovenkant zichtbaar is. Klik onderaan dit bericht op de link en oordeel zelf.

Gr. Peter
Re:railsoort
Lid sinds: 2008

offline
Re:railsoort
Ik ga al het zichtbare met k-rails leggen en de schaduwstations met c-rails wat ik al had.
Ik vind het grote voordeel van k-rails de flexrails. Hier kan je mooie flauwe bochten mee maken. Verder gebruik ik alleen slanke wissels. Bij k-rails heb je ook de kruiswissel in een slanke uitvoering.
Het maken van een bedding vind ik ook mooier bij k-rails. Het oude holle profiel van k-rails is minder sterk. Vandaar de lagere prijzen.


Maikel
Re:railsoort
dani
gast

Re:railsoort
Als je nog "een berg" M rails hebt, dan zou ik die opnieuw gaan gebruiken als ik jou was.
Natuurlijk heb je wel een punt dat het "grof" lijkt bij de fijnere afgewerkte modelletjes van nu.

Als ik vandaag helemaal vanaf nul opnieuw zou beginnen, dan zou ik denk ik toch ook voor K rails gaan.
Re:railsoort
Lid sinds: 2015

Als je spoort, spoor dan goed! (Marten)

offline
Re:railsoort
dat denk ik ook! :D
Citaat van: Alves op maandag 26 december 2011, 17:53:28
Citaat van: Marty01 op maandag 26 december 2011, 16:20:20
C-rails is wel mooi, want je kan er flauwe bochten mee maken en dat vindt ik voor de treinen wel mooi.
K-rails is wel geluidloos. Dus kies zelf maar.

Groets;

Marty

Ik denk dat je andersom bedoeld?
Re:railsoort
Wiki Redactie
Lid sinds: 2009

Twentelijn Tp.IVa (1968-1980)

offline
Re:railsoort
Ik heb ook een partij M-rails. Mijn idee was altijd daarmee door te gaan, tot ik op een gegeven moment tegen het probleem aanliep dat ik te weinig had. Bijkopen kan, maar alleen tweedehands. Vooral wissels en schakelrails is dan moeilijk, zeker als je er niet teveel aan wilt knutselen om jet werkend te krijgen. Bovendien wilde ik ruimere bochten dan de 5200. Ik heb dus een paar overgangsrails gekocht en heb een stukje aangelegd in C-rails. Dat werkt mooi. Het is véél stiller dan M en de aansluiting onderling is ook veel beter. "Kedeng-kedeng" is niet meer. Nadeel is dat het plastic is. Dat gaat na verloop van tijd stuk. Dat is nu eenmaal inherent aan dat materiaal. Er is zelfs al een partij geweest waar zich dat nu, na 10 jaar, al openbaart. Normaliter kan het denk ik wel een mensenleven mee, maar toch: blik doet het beter!
Mijn plannen zijn nu om al het M-materiaal te vervangen door C. Dat is duur, dus voorlopig gaat M nog wel even mee. In het zicht wordt het denk ik K-rails, flex. Daarmee kun je heel mooie vloeiende bochten leggen. Ik heb er nog geen ervaring mee. Voor een tijdelijk baantje is het iig niet zo geschikt heb ik gemerkt. Je moet het echt wel vastleggen. Storingen denk ik te voorkomen door iedere rail te voorzien van zijn eigen fase en massa. Eén rail 2205 (flex) is 90cm lang en dat komt aardig overeen met "om de meter een aansluiting", zoals ik dat in het schaduwgedeelte van plan was. Maar goed, een vaste baan heb ik niet (meer) - alweer verhuisd - dus dit komt allemaal uit mijn hoofd, gebaseerd op de eerdere ervaringen.
Re:railsoort
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re:railsoort
Citaat van: vanb op woensdag 28 december 2011, 09:27:42
Ik ga al het zichtbare met k-rails leggen en de schaduwstations met c-rails wat ik al had.
Ik vind het grote voordeel van k-rails de flexrails. Hier kan je mooie flauwe bochten mee maken. Verder gebruik ik alleen slanke wissels. Bij k-rails heb je ook de kruiswissel in een slanke uitvoering.
Het maken van een bedding vind ik ook mooier bij k-rails. Het oude holle profiel van k-rails is minder sterk. Vandaar de lagere prijzen.


Maikel
Hoi Maikel,

Ik denk er het zelfde over.

Nog een kleine aanvulling: De holle rails roesten ook erg snel.

Groet,
Bert
Re:railsoort
Lid sinds: 2010

offline
Re:railsoort
Citaat van: PH op woensdag 28 december 2011, 06:14:44
Ik heb m-rails liggen en rij analoog. De rails heb ik weggewerkt zodat alleen de bovenkant zichtbaar is. Klik onderaan dit bericht op de link en oordeel zelf.

Gr. Peter


MMM,dit heeft me toch wel aan t twijfelen gebracht.Met M rails is dus toch wel iets heel moois te maken.
Met name het toepassen van dat blauwe schuim biedt veel mogelijkheden.
Kon het zo gauw even niet terugvinden maar wat is dat voor spul en waar haal je dat??

@dani,het is inderdaad "een berg" wat ik aan M rails heb liggen,denk aan zo'n 350 stukken recht 5106,150 bochten 5100 en iets van 30 bochten 5200 en dan nog zo'n 50 á 60 wissels  in diverse soorten en dan natuurlijk nog een vracht passtukjes. Bedacht me ook dat ik ook nog een lading bovenleiding heb voor de M rails,zo'n 200 masten zeg maar. Dus wel zonde eigenlijk om daar niks mee te doen.
De baan van Peter heeft me toch wel overtuigd om mischien toch wel gewoon bij M rail te blijven.

Bedankt iedereen zover!! :thumbup:
Re:railsoort
Lid sinds: 2010

offline
Re:railsoort
Goede beslissing. Je kan ze altijd met K of C rails combineren.

En graag gedaan ;)
Re:railsoort
Lid sinds: 2008

offline
Re:railsoort
Citaat van: asconahobbyist op woensdag 28 december 2011, 20:25:49
...
Met name het toepassen van dat blauwe schuim biedt veel mogelijkheden.
Kon het zo gauw even niet terugvinden maar wat is dat voor spul en waar haal je dat??
...
Kun je bij de bouwmarkt halen.
Is ondertapijt voor laminaat.

Groeten,
Ton.
Re:railsoort
Lid sinds: 2010

offline
Re:railsoort
wat misschien aantrekkelijker is, is om C-rails op je moeilijk te bereiken en niet zichtbare gedeelten te gebruiken. C-rails heeft minder snel last van een ontsporende trein of ander gedoe. Voor je hoofdbaan heb je meestal de meeste rails nodig en dan zou je de berg kunnen gebruiken!

zomaar een idee;)

gegroet,

Mathijs
Re:railsoort
Lid sinds: 2011

offline
Re:railsoort
Zelf ben ik ook enorm aan het twijfelen geweest. Ik had een dusdanige hoeveelheid M rail dat ik mijn huidige baan kon leggen zonder extra aan te moeten schaffen. Natuurlijk heb ik ook de voordelen van C rail overwogen. Maar met mijn beperkt budget, het feit dat ik nog M rail nieuw in doos had (oa 4 bochtwissels) en er, voor mij persoonlijk, ook wel een stukje nostalgie de kop opstak, heb ik besloten om de M rail op mijn baan toe te passen. Ik heb de boel dempend gemaakt met blauwe ondervloer uit de bouwmarkt waardoor het hout-rail geluid weg is. Dit was een tip ergens hier op het forum en ik moet zeggen dat het goed werkt.

Ik hoop dat je de keuze kan maken en veel succes met de bouw straks van je baan. 

Groeten Martin
Re:railsoort
Lid sinds: 2009

De klei man.........

offline
Re:railsoort
Hallo,

Ik rij ook met M rails, als je het goed legt,
zonder hobbels en goed sluitend aan elkaar,
dan gaat het goed.
Gebruik de laatste versie van de M rails.
Ook om de meter de rails aansluiten op een ringleiding.

Ik rij ook met digitale loc's, de BR59 heeft er wel moeite mee.

Ben net begonnen met een nieuwe baan kijk maar in mijn draadje  :)

Succes er mee  :)

Gr Einte
Re:railsoort
Lid sinds: 2008

offline
Re:railsoort
Ik rij ook met m rails laatste versie rijd toch iets beter dan de oudere.
Heb wel toen de c rails net uit waren heel veel gekocht jammar genoeg.
Ik ben iemand die veel wisselt van baan en in het begin had marklin verkeerd plastic gebruikt,dus alle verbindindstukken afgebroken waardeloos gewoon. :-( :-( :-( :-(
Ik had voor een vermogen gekocht.Natuurljik alle m rails verkocht stom natuurlijk. :-(
Jaren later hoor je dat je ze om kon ruilen.
Toen ben ik er uit fustratie jaren mee op gehouden.
Maar op een gegeven moment toch weer begonnen,maar met m rails.
Op marktplaats grote partijen opgekocht wel van het nieuwere type.
Dat gaat prima.Het plezier is weer helemaal terug eigenlijk sinds ik per ongeluk dit forum ontdekte
Maar ik zou willen weten breken er nu nog stukken van de nieuwere c rails bij het in en uit elkaar steken ?


Tony :) :) :-)
Re:railsoort
dani
gast

Re:railsoort
@Tony: inderdaad de C raisl zijn og steeds gevoelig aan breuk bij het losmaken.  Misschien minder dan de eerste reeks, maar het is en blijft plastic natuurlijk..
Re:railsoort
Lid sinds: 2008

offline
Re:railsoort
Bedankt Dani

Dan zal ik er maar niet meer aan beginnen omdat ik mijn banen vaak verander.
Dan houd ik het maar bij m rails.

Tony ;)
Re:railsoort
Lid sinds: 2011

offline
Re:railsoort
Toen ik recentelijk weer met mijn hobby begon had ik het idee de enige te zijn met M rails, maar er zijn nog een hele hoop anderen die met M rails rijden. Gelukkig want ik voelde mij erg ouderwets hahaha.

groeten Martin
Re:railsoort
Lid sinds: 2008

offline
Re:railsoort
Nou Martin dan zijn er nog vele ouderwets

Tony ;)
Re:railsoort
Lid sinds: 2011

offline
Re:railsoort
Citaat van: blauweengel op vrijdag 30 december 2011, 18:08:51
Nou Martin dan zijn er nog vele ouderwets

Tony ;)

Haha... Ja maar ik voelde me ouderwets. Ik sprak enkel voor mezelf  :D

Straks beledig ik nog iemand :P

groeten Martin