Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis

Gestart door Sattrickske zondag 25 december 2011, 21:45:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Citaat van: Munin op dinsdag 01 januari 2013, 17:22:52
Da's supermooi, Ga je Rutger's ronde lokloods naar de kroon steken?
Neen, deze is buiten categorie!  Later misschien, maar eerst moet ik nog veel leren.  Eerst kijken waar we uitkomen met het seinhuis en dan zien we weer verder.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Deze week verder gedaan aan de afwerking van het seinhuis.
De bekabeling voor de binnenverlichting, open haard en rookgenerator is gelegd.  Eén van de 2 schouwen werd daarvoor opgeofferd en deze doet nu dienst als kabelschacht.  De achterkant van de trap komt precies onder deze schouw uit en daarom zijn de trappen op elk verdiep nu uitgerust met een extra holle muur.
De power leds zijn aangesloten met lakdraad (kangemakkelijk de 20mA aan die max. door de leds kan).  Deze lakdraad is zo goed als mogelijk in de plafonds weggewerkt door eerst een groef in het styreen te krassen, dan de draad erin te platens en de boel weer te plamuren met ABS cement.  De leds zijn zo krachtig dat ze mogelijk door het plafond kunnen schijnen, daaarom wordt er achter elke led een dun schijflje zwarte ABS geplaatst.  Op deze schijfjes worden dan kapjes van geel geschilderd transparant PLA geplaatst. In combinatie met de witte power leds geeft dit een mooi diffuus warm wit/gelig licht
De hele opzet blijft demonteerbaar zodat er later altijd dingen kunnen worden bijgeplaatst of hersteld.


kabelschachten:


De laatste ramen en deuren komen net uit de 3D printer:

Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Prachtig :important: En daarbovenop heb ik dit bericht "geliked". ;)
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
De balkon leuningen en dakgoten zijn ook geprint, de afvoerpijpen volgen later.  Ook de daknokken moet ik nog doen, alhoewel ik eraan twijfel om daknokken te makken; ik vind het dak mooi genoeg en twijfel of die nokken wel de extra touch gaan geven.  Ik zal eens een testje doen...

Maar nog wat fotootjes:

De messing pinnetjes dienen om de leuningen te helpen vastzetten; want deze zijn geprint in ABS en dat materiaal heeft de slechte eigenschap dat het wel eens durft krom trekken tijdens het printen, zeker de lange dunne stukken.

De eerste bezoeker komt effe een kijkje nemen op het balkon.  Hij ziet er wel wat bleekjes uit, hoe zou dat komen?
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Lid sinds: 2009

Old Skool Märklin - Scratch Built scenery

offline
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Indrukwekkend mooi gedetailleerd! :thumbup:

Groeten,

Erik.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Die trappetjes zien er te gek uit.Als je ooit een versie maakt zonder muur in het midden heb ik wel interesse in een exemplaar om er een mal van te maken.Is reuze handig voor in eigen interieur bouw.

Robin
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Welke trap zou je dan willen?
Ik maak mijn trappen volledig op maat en jaag ze door de 3D printer.  Enkel ronde trappen (draaitrappen) zijn verschrikkelijk moeilijk, wegens te weinig steun; die breken dan veel te makkelijk.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
hoi,

Ik vind bovenstaande 180' trap wel erg mooi.Alleen ik heb ze tzt. nodig voor het interieur van een toren cq trappenhiuis
Dus eigenlijk gewoon jouw trap maar dan zonder de binnenwanden.

Groeten Robin
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Hoi Patrick,

Dat ziet er ontzettend mooi uit ik heb geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt maar kun je ieder gewenst model maken?

groeten Martin
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Citaat van: oosterom op woensdag 09 januari 2013, 23:51:12
Dat ziet Martiner ontzettend mooi uit ik heb geen idee hoe je dat voor elkaar krijgt maar kun je ieder gewenst model maken?
In theorie wel, ik denk met oefening in praktijk ook.  De beperkingen liggen bij de 3D printer en de hoeveelheid detail die je wil.  Ik denk dat met een beetje oefening wel heel veel mogelijk is, dus ja, ik denk dat ik op schaal 1:87 zo ongeveer alles zal kunnen bouwen wat ik nodig heb.  Het is wel zo dat niet alles van de eerste keer geslaagd is, sommige stukken heb ik tot 3x toe herbegonnen of gecorrigeerd.  Ik denk dat het gewoon een kwestie van geduld is.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Citaat van: Hero op woensdag 09 januari 2013, 23:38:29
Ik vind bovenstaande 180' trap wel erg mooi.Alleen ik heb ze tzt. nodig voor het interieur van een toren cq trappenhiuis
Dus eigenlijk gewoon jouw trap maar dan zonder de binnenwanden.
Da's niet zo moeilijk, stuur mij gewoon eens de maten door die je zou wensen, van zodra ik wat tijd heb, zal ik eens een CAD ontwerpje maken.  Wel opletten dat als het in ABS geprint moet worden, de afmetingen niet boven de 5cm gaan; zoniet trekken de stukken krom.  Ik dien m'n printer nog uit te rusten met een verwarmde basisplaat/platform, dan kan ik dat kromtrekken tegengaan.  Nu kan ik het ook in PLA afdrukken, maar voor modelbouw vind ik dat niet zo geschikt (is zeer hard, maar toch broos en laat zich lastig bewerken).
Van zodra ik wat meer tijd heb, ga ik zelf een heated build plate maken en dan ik zowat alle stukken in ABS afdrukken zonder kromtrekken.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Patrick,

Ik zal binnenkort mijn trappenhuis eens opzoeken.
En dan neem ik via PB wel contact op hoe we dat gaan regelen.
Het heeft geen haast. De baan bouw loopt hier een beetje achter op schema. :-(
Gewoon geen tijd.(En geen fut als er wel tijd is)

Robin
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Wauw dat seinhuis ziet er al geweldig uit!
Wat voor kleur word de bovenste gedeelte als ik vragen mag of is dit al ergens voorbijgekomen? :P

Mvg Danny
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Citaat van: Hero op zondag 13 januari 2013, 23:28:23
En dan neem ik via PB wel contact op hoe we dat gaan regelen.
Het heeft geen haast. De baan bouw loopt hier een beetje achter op schema. :-(
Gewoon geen tijd.(En geen fut als er wel tijd is)
Okidoki!
Anders bij apotheker wat vitamientjes gaan halen ;-)
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Citaat van: oetbeem op maandag 14 januari 2013, 06:36:02
Wauw dat seinhuis ziet er al geweldig uit!
Wat voor kleur word de bovenste gedeelte als ik vragen mag of is dit al ergens voorbijgekomen? :P

Merci voor het compliment!
Het dak wordt zwart of zeer donker grijs (leisteen imatie), de dakgoten lichtgrijs.
De bovenste verdieping bestaat uit panelen waarvan de balken in houtkleur gezet worden (donkerbruin) net zoals de ramen.  Tussen de balken onder de ramen zitten bakstenen die ik met een ruit-motiefje lichtrood en zandkleur ga schilderen.  De kleinere oppervlakten bakstenen krijgen dezelfde kleuren, maar met een simpeler motief.
De balkons worden grijs (beton kleur).
De binneninrichting weet ik nog niet welke kleuren.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Dankje voor je reactie :)
Je hebt wel mooie kleuren uitgekozen voor het projectje vind ik
Ben benieuwd naar het resultaat als je alles geverfd hebt ;)

Mvg Danny
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Wel het projectje zal iets langer op zich laten wachten dan eerst gepland.  Eerst en vooral heb ik de laatste dagen niet veel tijd gehad om met m'n modelbaan bezig te zijn en de eerst komende weken zit er niet veel beterschap in.  Heb hier thuis nog 1001 dingen die ik te lang heb laten liggen en waar ik nu dringend werk van moet maken.
Maar ik ben er toch nog in geslaagd om een paar uurtjes te vinden om m'n dak nokken af te werken:
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
ik zie hier geen gewone doordeweekse modelbouw... ik zie hier passie en precisie !  Gooi daar wat moderne technieke en engelengeduld bij en je hebt  een resultaat waar fabrikanten van "plak-kits" enkel kunnen over fantaseren.

Je tikte al dat jet niet de bedoeling is om Rutger met zijn lokloods naar de kroon te steken, maar dit bouwwerk is minstens van even hoge kwaliteit als ik het zo zie.    ALLES wat ik hier bij jou al heb gezien is gewoon  "af", dus dit gaat een blikvanger worden.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Sluit ik me volledig bij aan Dani. We kunnen hier nog veel van leren....
Chapeau. :D
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Awel, al die lovende reacties doen me plezier!
Alleen heb ik de komende weken niet veel tijd om eraan verder te werken, maar we gaan toch proberen hier en daar toch ergens een gaatje te vinden om toch wat verder te doen.
Ik heb ondertussen ook wat hulp gekregen, want ik ben belange niet goed in 3D modelling.  Als het architectuur en techniek is, komt het nog wel goed; maar van het echte 3D artwork bak ik nog niks.  Op het werk hebben we een grafisch designer (een Spanjaard), ongelooflijk wat die gast allemaal uit z'n mouw schudt; hij heeft voor mij de vlammen van de open haard ontworpen.  Ik bakte er niks van :-(

Merci hé Javier! dat gaat een prachtig open haardje worden.  Voor diegenen die geïnteresseerd in Javier's werk: Javier's homepage
Dit weekend gaan we proberen om dit in transparant PLA af te drukken op de 3D printer.  Maar eerst moet ik 'm weer calibreren, want ik heb 'm half uit mekaar gehaald; ik ben een upgrade aan 't uitwerken zodat de prints nog beter gaan uitkomen >:-D.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Mijn laatste bestellling ABS profieltjes is eindelijk aangekomen.  Het originele pakket was 2 maanden geleden besteld en het leek erop dat het verloren gegaan was in de post.  De verkoper heeft het pakket zonder aarzelen meteen opnieuw verzonden zonder extra kosten en dit keer met tracking.  En ja hoor, gisteren een pakje in m'n bus! :); maar wat bleek, het is niet het nieuwe pakket maar het eerste pakket; het was geopend en weer netjes(?) dichtgeplakt.  Het tweede pakket zit ergens halfweg (volgens Swisspost tracking).  In ieder geval ik kan de eBay seller ten zeerste aanraden: eBay shop.  Ik heb er al heel wat dingen gekocht en heb en ben er altijd meer dan tevreden over geweest.
Re: Patrick's modelbaan - Openbare verkoop
Ben een beetje stilgevallen, maar vandaag toch effe een middagje tijd gemaakt om naar een openbare verkoop van speelgoed waaronder ook H0 trein materieel te gaan hier in het Brusselse.  Was gisteren al de loten die me interesseerden gaan bekijken en had dan een budget vooropgesteld; veilingen zijn altijd gevaarlijk zonder budget.
Maar ik had blijkbaar een superdag!!  :D :D :D er werd bitter weinig tegengeboden en dikwijls zakte de prijs nog voor de eerste bieding.  Resultaat: meer dan 30 loten binnen gehaald!!

Sommige locs zijn in erbarmlijke toestand, maar voor 10-20? kan je niet klagen; deze ga ik volledig restaureren. 

Heb ook een paar zeer mooie loten in perfecte (nieuwe) staat binnenghaald:
Rocco 44006, Württemberger set van 6 wagons
Fleischmann 141, Pruisische set van 1885 (loc + 4 wagons)
Marklin 3108 BR44 (125 jaar editie)
Marklin 3084 BR50

En dan nog een heleboel nieuwe ongeopende locs en wagons; moet m'n inventaris nog maken.  Eerst wachten op de bevestiging van het veilinghuis, in principe heb ik alle loten eind volgende week in m'n bezit.

Veel werk aan de winkel dus 8o.
En dan nog een heleboel
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Vraagt natuurlijk wel om wat foto s he :)
Ben benieuwd wat je allemaal naar binnen hebt gesleept

Mvg Danny
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Inderdaad, maar nog zeker een weekje geduld.
Moet eerst nog betalen (factuur komt eraan) 8o.  En dan mag ik alles ophalen, ik denk einde van de week :)
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Gefeliciteerd Patrick .

We zien de plaatjes graag tegemoet .

We zijn benieuwd naar al het moois , en voorlopig is het nog koud , dus perfect weer voor de hobby.

Mvg: Alex
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Citaat van: Aliebengalie op zondag 24 februari 2013, 18:52:55
en voorlopig is het nog koud , dus perfect weer voor de hobby.
Bij mij dus jammer genoeg niet.  't Is wel heel koud en nog sneeuw erboven op, maar jammer genoeg nog geen tijd om met de hobby bezig te zijn.  Eerst hier alle (rot)klussen opknappen en nog wat andere rommel en dan ga ik eerst m'n 3D printer aanpassen en dan doen we verder met de modelbaan.  Maar van zodra m'n gewonnen loten hier zijn, zal ik meteen effe tijd uittrekken voor de foto's!
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Amai nie, die veilinghuizen moeten precies rap hun centen hebben, kreeg deze morgen al telefoon: 'kom maar halen en betalen' >:-D.  Ben er dus deze middag om gegaan en ben met 2 volle kisten terug gekomen :-)
Ben dus begonnen met een inventaris te maken.  13 Locs, 2 sets, 100-tal wagonnetjes (reizigers en goederen).  Bij het bieden voor de locs ben ik er steeds vannuit gegaan dat ze helemaal niet zouden rijden, dus heb ik steeds geboden op het 'chassis'.  Achteraf bleken veel van de locs het nog redelijk goed te doen.

De eerste set is Fleischmann 1885 Die alten Preussen.  De set kan (voorlopig) niet rijden op m'n baan omdat ie DC is.  Maar deze was zó mooi dat ik 'm niet wou laten liggen, de set heeft trouwens nog nooit gereden.  Later ga ik 'm ombouwen naar AC full digital:




De 2e set is een set rijtuigen van Rocco (44006 Württemberger 1909-1918).  Ook nooit gereden want de vorige eigenaar kreeg de kortkoppelingen niet in orde.  Hier ga ik de wielen (nu nog DC) en de kortkoppelingen vervangen:


En dan nu de locs (de meesten rijden, maar gaan toch upgrades krijgen).  Eentje is total loss, motor en decoder moeten vervangen worden (BR89 006).  Alle locs ga ik volledig demonteren en een grondige opknapbeurt geven.  De prijzen van de locs lagen tussen de 10 en 60?

Marklin 3083, Type 231 n° 981 des chemins de fer de l'Etat (Saintes):


Märklin 3048, DB BR01 097:


Marklin 3310, DB BR12 081-6:


Marklin 3309, DB BR85 006:


Marklin 3106, DB BR78 355:


Marklin 3095, DB BR74 701:


Marklin 3003, DB BR24 058:


Marklin 3000, DB BR89 006:


Marklin 3084, DB BR50 082-7:


Rivarossi 1002, DB BR01 141:


Nog 3 locs te gaan, maar die ga ik morgen eerst 2 effe 'fatsoeneren', deze zijn in erbarmelijke toestand.  Ik snap niet hoe mensen dit prachtige materieel zo slecht kunnen behandelen...
De 3e loc is een collector's item...

Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Mooie aanwinsten Patrick! Voor hoeveel heb je dit nou in totaal gekocht?
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
dag patrick,

die set van Fleischmann Die alten Preussen, is echt heel mooi! is deze al geschikt voor 3-rail?

groet,
bert
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Citaat van: C-Brian op maandag 25 februari 2013, 23:14:47
Mooie aanwinsten Patrick! Voor hoeveel heb je dit nou in totaal gekocht?
1400?.  2 boxen helemaal vol en nog 4 aparte dozen.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Citaat van: brutes op maandag 25 februari 2013, 23:42:24
die set van Fleischmann Die alten Preussen, is echt heel mooi! is deze al geschikt voor 3-rail?
Neen totaal niet, is 2-rail DC.  Ik ga 'm later ombouwen tot 3-rail AC Digitaal, maar eerst oefenen op een ander loc ;)
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Ben begonnen aan de ombouw van een eerste locomotief.  Dat verhaal kan je hier volgen.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Lid sinds: 2011

Waar zouden we zijn zonder de trein......

offline
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Mooie aanwinsten Patrick!
Succes met ombouwen...
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Merciekes Leo!

De eerste loc is zo goed als klaar, enkel de rookgenerator nog een beetje aanpassen; maar da's voor later.  Ondertussen al met een 2e begonnen, een BR89: klikkerdeklik
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Lid sinds: 2011

Geen reactie is ook een reactie

offline
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Hoi Patrick

Ik volg jouw draadje al een tijdje met veel plezier en heb veel bewondering hoe je jouw projecties met veel precisie aanpakt.  :thumbup:
Mijn vraag nu is staat nu hierdoor het bouwen van je baan stil?, mis je het rijden van je treinen niet.

Mvg
Koos
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Citaat van: KdeB op zondag 03 maart 2013, 22:49:21
Mijn vraag nu is staat nu hierdoor het bouwen van je baan stil?, mis je het rijden van je treinen niet.
De bouw van de baan ligt inderdaad een klein beetje stil.  Maar er kan toch gereden worden, het schaduwstation is klaar en op het zichtbare stuk ligt er nu een tijdelijke lus aan de helling van het schaduwstation.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
En nu ligt alles stil :-(
Is gewoon te druk op het werk, moet zelfs weekends komen werken.  we zitten met een stuk nukkige software dat we maar niet correct aan de praat krijgen.  Voordeel is wel dat zaterdagen aan 150% en zondagen aan 200% geteld worden; dus komen er serieus wat verlofdagen aan.  Alleen zien we nog niet meteen wanneer :?

Maar heb dus op dit ogenblik geen tijd om aan de baan te werken, of de modelletjes te upgraden naar digitaal.  Niks, nada, rien, noppes...
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
dat komt hopelijk toch wel weer goed, Patrick.
Soms moet je even prioriteiten verleggen, maar als achteraf de normale situatie zich herstelt, kan je wat goedmaken.
Re: Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Hehe, dit (lange) weekend toch effe tijd gehad om met de baan bezig te zijn.  2 locs verder afgewerkt en aan een derde begonnen: een BR50 van M*, voor de vorderingingen, klik hier