Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis

Gestart door Sattrickske zondag 25 december 2011, 21:45:55

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Patrick's modelbaan - Scratchbuild seinhuis
Hoi,

't Wordt tijd dat ik ook eens ga beginnen aan m'n modelbaan.  Deze komt op zolder en ik heb ruimte voor een baan van 3.50m x 1.70m (minus een klein inhammetje van 25cm diep x 110cm breed aan de voorzijde). 
Het tijdperk zou de jaren 30 tot 1960 overspannen, beperkt tot stoom en diesels.  Tot nu toe bezit ik 3 locs (van startersets die ik omgebouwd heb met ESU decoders); op termijn gaan er hopelijk een pak bijkomen.
Ik ga beginnen met het onderstation en heb al een plannetje uitgetekend.  Voorlopig ga ik een lusje aan de in- en uitgang plaatsen om te kunnen testen.  Graag jullie mening...
Wat zijn trouwens tegenwoordig de goede winkels, want ik zal serieus wat c-rails nodig hebben?  Ik kocht vroeger bij Modellbahnshop Lippe, maar ik heb de indruk dat ie duurder geworden is.
Re:Patrick's modelbaan
Dat lijkt op hoe krijg ik zoveel mogelijk sporen op een tafel. En waar heb je nog plaats voor je scenery?
Re:Patrick's modelbaan
Aliebengalie
gast

Re:Patrick's modelbaan
Moet dat dan,neh toch....anders kank alles wel gaan afbreken..... :D

De een kiest gelukkig hiervoor,en de ander weer daar voor.
Ik vind dit een schitterend plan,waar ik jaloers op word kwa sporen.
Maar ik begrijp ook goed dat sommige dit niet om aan te zien vinden.

Gelukkig hebben we allemaal onze eigen smaak.
Heb niets met bergen - huisjes etc etc alhoewel ik het schitterend bij een ander vind hoor.
Maar heb liever zelf spoor - liefst zoveel mogelijk spoor....en dan is dit een prima voorbeeld. :D

Mvg: Alex (die zijn pilletje nog maar is gaat innemen)... :D
Re:Patrick's modelbaan
Volgens mij bedoelt Patrick dat dit het plan is voor een schaduwstation.

Wat wil je met al die kopsporen? Wil je veel met treinstellen gaan werken? Zo niet, dan zou ik wat anders bedenken om veel sporen in het schaduwstation te krijgen om heel veel rangeerwerk te voorkomen.

Kun je trouwens overal bij zo?

Groet,
Ronald
Re:Patrick's modelbaan
Sattrickske
gast

Re:Patrick's modelbaan
Alvast dank voor de opmerkingen...
Dit is inderdaad het schaduw station en 't is de bedoeling om er zoveel mogelijk paarkeerplaats in te voorzien  :P.  En ik ben van plan van op termijn met veel locomotieven te werken, dus vandaar de kopsporen.  Ik had zo het idee om internet en beurzen af te schuimen naar meer materieel en om te bouwen waar nodig.

Erbij kunnen zal inderdaad niet gemakkelijk zijn want de achterkant komt tegen een schuinoplopend dak aan.  Dat is meteen ook de reden waarom de plannen voor niveau's 0 en 1 en nog niet helemaal klaar zijn.  Ik moet nog correct uitmeten to waar ik kan gaan aan de achterkant; de helling van het schaduwstation is geen probleem die past op het hoogste punt net tegen het dak aan.
Om in geval van nood nog ergens bij te kunnen, ga ik werken in modules (6 per niveau).  Deze modules ga ik proberen zo te monteren dat ze relatief eenvoudig losgekoppeld kunnen worden.  Een probleem ga ik al omzeilen: wissels worden gestuurd met servos, deze zijn betrouwbaarder dan de M* versie.

De scenery zou lage bergen zijn rond een station dat ik min of meer diagonaal ga plaatsen voornamelijk op niveau 0.  Niveau 1 gaat een Romeinse viaduct (of trein-duct, of hoe noem je zoiets?) bevatten naar een industrie toepassing op een berg(je) (weet nog niet dewelke: steengroeve of houtzagerij).
Voorlopig zou dit het plan het worden (zal ik aanpassen van zodra het schaduw station er ligt en de modules voor niveau 0 klaar zijn).
Patrick's modelbaan - Start bouw modules
Zo, 'k had een serieuze pechdag vandaag  :-(: dampkap in de keuken gesneuveld en m'n Canon printer ook naar den duvel.  Dampkap was te verwachten (was al oud en er ontbrak een vetfilter).  Alleen de Canon printer verbaasde me een beetje: anderhalf jaar oud, maar wel enorm veel mee geprint (foto's).  Dus effe Canon bellen, maar geen garantie meer want ik heb geen Canon inkt gebruikt  :thumbdown:.  Eens goed mee gelachen, want met de inkt die ik heb uitgespaard kon ik al 12 nieuwe printers kopen.  Nu elf dus, want heb een nieuwe besteld  :D.  Maar wordt nu echt wel belachelijk: prijs van de printer = 80?, prijs van de cartridges = 75? voor 5).  Dus gaan we weer bulk inkt gebruiken en f..k Canon  >:-D

Bon soit, terug on topic.  Toch effe een eerste moduleplaat kunnen bouwen, hopelijk morgen de andere 5.  Heb het redelijk simpel gehouden, dus moet lukken om 5 platen op één dag te maken.
De ringleiding wordt in stukjes aangebracht zodat de platen losgekoppeld kunnen worden zonder de draden te beschadigen.  En ja ik weet het de kleuren kloppen niet, maar gewone elektriciteitsdraad van 2.5 mm² vindt je nu eenmaal makkelijker in die kleurtjes.  De buitenste rood en zwart dienen voor de rijstroom en de binnenste zwart en blauw hangen aan een ringkern trafo van 300VA voor de accessoires (wissels, seinen, feedback modules, verlichting, ...).  De aansluitende platen krijgen een toezichtsgat van ong. 5 x 4cm om de draden in de lusterklemmen te kunnen aan- en los-koppelen.  Naast de stroomkabels zit een uitsparing voor een UTP-kabel voor de terugmeld modules.
De printjes heb ik zelf ontworpen en vervaardigd (de print voor terugmeld module moet ik nog frezen en bestukken).

Ik weet dat jullie graag wat fotootjes hebben, dus...

Het frame voor de eerste module plaat, met ringleiding.  Daar waar de ringleiding afgetakt wordt, wordt de draad tegen de onderkant van de spaanplaat bevestigd om kortsluiting te voorkomen:


Aansluiting van de ringleiding, gewone lusterklem; met links de uitsparing voor de UTP kabel (die wil ik niet onderbreken maar in één stuk van module naar module brengen):


Spaanplaat voor module 1; gaten voor de wissel zullen gefreesd worden van zodra de exacte positie gekend is.  Ook de gaten voor de doorslagmoeren voor de helling naar niveau 1 moet ik nog boren:


Eén van de printjes voor de servo aansturing van de wissels (4 x 4.5cm) via DCC protocol.  Goed voor 8 wissels:
Re:Patrick's modelbaan
Sattrickske
gast

Re:Patrick's modelbaan
Pffft wat een rotdag vandaag.  Heb ondertussen gemerkt dat m'n oudere C-rails (heb deze al een jaar of 10) heel fragiel zijn.  Om m'n nieuwe baan te kunnen maken, moet m'n oude testbaan plaats ruimen.  Maar ik heb gemerkt dat bij het losmaken van de C-rails, de plastieken connectoren heel snel afbreken.  De meesten kan wel terugplakken met secondenlijm, maar sommigen springen in 1000 stukjes aan diggelen.

Weet iemand hoe ik dat kan voorkomen?  Ik probeer nochthans de rails zo recht mogelijk uit mekaar te trekken, maar toch zijn er al 9 gesneuveld en eentje kan ik niet meer herstellen (en dan nog juist een wissel potjandorie  :-().
Re:Patrick's modelbaan
Lid sinds: 2008

offline
Re:Patrick's modelbaan
Dat is helaas een productiefout geweest en er zijn een tijdje geleden een heleboel rails omgeruild.
Ik begijp dat dit nu niet meer kan ?

Grv Huub
Re:Patrick's modelbaan
Spoorman
gast

Re:Patrick's modelbaan
Citaat van: huub op woensdag 28 december 2011, 22:59:06
Dat is helaas een productiefout geweest en er zijn een tijdje geleden een heleboel rails omgeruild.
Ik begijp dat dit nu niet meer kan ?

Grv Huub

Een zeer vooraanstaand forumlid heeft onlangs nog garantie geclaimed bij M* in Pruisen en heeft ik meen 50% vergoed gekregen.

Gr, Ben.
Re:Patrick's modelbaan
Sattrickske
gast

Re:Patrick's modelbaan
Thanks voor de tip!
Heb een mailtje gestuurd naar M* in Göppingen.  We zien wel...
Re:Patrick's modelbaan
Sattrickske
gast

Re:Patrick's modelbaan
Ben ondertussen ook begonnen met het doorknippen van de massa op verschillende c-rails voor de massadetectie.  Maar ik heb nog een vraag...
Worden bij jullie alle rails doorgeknipt?  Of enkel de stukken aan het begin en het einde van een blok?  En in het geval van het tweede, hoe detecteer je een wagonnetje dat onderweg ergens verloren werd?
Re:Patrick's modelbaan - Start bouw modules
Alle rails van begin tot einde blok doorknippen
Re:Patrick's modelbaan - Start bouw modules
Indrukwekkend schaduwstation. :P
Persoonlijk zal ik de bovenste 7 kopsporen die naar links toe stoppen vervangen door 4 doorgaande sporen. Met wat puzzelwerk met 3weg-wissels kan je er lange treinen laten stoppen. Bijvoorbeeld stopplaatsen van  lange goederentreinen die hun rondje komen rijden op niveau 0 en 1 maar niet stoppen in het station. De open ruimte rechtsboven kan je gebruiken voor een 4 à 5 tal kopsporen die naar rechts toe stoppen.

Geert
Re:Patrick's modelbaan - Start bouw modules
Citaat van: Johnnytrein op donderdag 29 december 2011, 09:45:34
Alle rails van begin tot einde blok doorknippen
OK dat gaan we dan doen!  Had precies toch beter een kleiner schaduw stationneke voorzien >:-D; soit we zullen maar een pakske rails gaan beginnen knippen.  Ik ga daar eerst de oude, fragiele C-rails voor gebruiken, dan ben ik daar al vanaf.
Merciekes hé!
Re:Patrick's modelbaan - Start bouw modules
Citaat van: Geert2 op donderdag 29 december 2011, 12:52:09
Indrukwekkend schaduwstation. :P
Persoonlijk zal ik de bovenste 7 kopsporen die naar links toe stoppen vervangen door 4 doorgaande sporen. Met wat puzzelwerk met 3weg-wissels kan je er lange treinen laten stoppen. Bijvoorbeeld stopplaatsen van  lange goederentreinen die hun rondje komen rijden op niveau 0 en 1 maar niet stoppen in het station. De open ruimte rechtsboven kan je gebruiken voor een 4 à 5 tal kopsporen die naar rechts toe stoppen.
Op termijn hoop ik dat er veel treintjes gaan komen  :)
Je idee is inderdaad niet slecht, ga vanavond nog eens wat wintracken.  Buiten de helling achteraan, ben ik nog redelijk vrij in doen en laten.  Dus als ik het goed begrepen heb, gaan er met jouw oplossing een aantal stukken spoor in het schaduwstation in 2 richtingen bediend moeten worden.  Ik ga dat eens uitvlooien.  Merci voor de tip hé!
Re:Patrick's modelbaan - Start bouw modules
In twee richtingen niet echt eigenlijk. Dit kun je best voorkomen omwille van de extra wissel aandrijvingen. Maar puzzel lekker wat verder, dat is het leukste van al...

Geert
Re:Patrick's modelbaan - Start bouw modules
Zo, de 6 module platen zijn bijna klaar.  De onderframes zijn gemonteerd, morgen steek ik er de ringleiding door en dan vijzen we de platen erop.  Moet nu eerst wat opruimen (oude test-baan afbreken) en ga dan wat frutselen met wintrack om Geert z'n suggestie voor het schaduwstation eens uit te proberen.

Morgen meer foto's van de moduleplaten...
Re:Patrick's modelbaan - Start bouw modules
Na de oude testbaan afgebroken en opgeruimd te hebben, ben ik tot de vaststelling gekomen dat m'n servo aandrijving van de wissels niet meer zal werken.  Omdat die oude C-rail wissels zo broos zijn geworden door de verkeerde plastiek van M*, is het zo goed als onmogelijk om het beschermplaatje van de wissel te verwijderen.  M'n servos werden op die afdekplaat gemonteerd die dan weer op de wissel geplaatst werd. 

Maar ik heb getracht om op 3 oude wissels de afdekplaat te verwijderen en 2x is ie in tientallen stukjes kapot gevlogen.  Eentje heb ik wel kunnen verwijderen (een paar bevestigings pennetjes braken af, maar er waren er nog genoeg over om het plaatje terug vast te maken).  Maar van zodra ik de gaatjes voor de servo wou boren, brak het plaatje meteen in 2, nochthans zat het geklemd in een malletje.  De plastiek is zo bros dat het meteen breekt als je er een beetje druk op uitoefent.
Morgen ga ik het ontwerp van m'n servos aanpassen, ik ga ze via een alu L-vormig beugeltje vastlijmen op het afdekplaatje, of op de onderkant van de C-rail bedding waar het plaatje stuk is.  De servos schroef ik dan vast op de beugeltjes zodat ik ze toch nog kan verwijderen indien nodig.
Via de software van m'n servo controller kan ik toch per servo begin- en eindstand opgeven; dus montage verschillen maken niet veel uit.
Re:Patrick's modelbaan - Start bouw modules
Voor de rest van de dag heb ik moduleplaten gemonteerd.  De 6 platen zijn klaar.
Ik moet nog juist 2 poten maken om de voorste 2 platen links en rechts te ondersteunen, want het geheel wordt te zwaar om gedragen te worden door de uitschuifbare plaat van de kast die eronder zit.  Hieronder wat foto's van de bouw:
Lege kast met uitschuifbare platen:

Aansluiting van de ringleiding tussen 2 modules (rood/bruin = rijspanning; zwart/blauw = accessoires):

Achterste 3 moduleplaten klaar:

Alle platen klaar:

Re:Patrick's modelbaan - Servos monteren op wissels
Eerst en vooral aan eenieder die dit draadje volgt een prettig Nieuwjaar met veel modeltrein- en annex modelbouw- plezier toegewenst.

Na serieus wat gesakker op de kwaliteit van de oude C-rails, toch wat vooruitgang geboekt.  Ik m'n montage van de servos wat aangepast en kan nu perfect m'n oude wissels herbuiken (ook de beschadigde).  Sommigen waren dusdanig beschadigd dat de originele M* 74490/1 aandrijving niet meer bevestigd konden worden.  Eén van m'n aandrijvingen was weerom defect, blijkbaar hebben de aandrijvingen moeite met de engelse wissels (24620).  De eerste aandrijving was doorgebrand, en de tweede kreeg de wissel niet meer omgezet.  Nu staat er een servo op en de wissel werkt opnieuw perfect.

M'n methode om de profieltjes voor de servo rechtstreeks op de wissel te plakken met epoxy bevalt me beter dan de servos op de afdekplaat te schroeven; dus ik ga vanaf nu al m'n wissels op deze manier uitrusten.  Voor nieuwe wissels (goede plastiek) kan de afdekplaat nog steeds verwijderd worden.  Voor oude wissels (slechte, broze plastiek) is dit problematisch; nu ik verwacht niet dat ik ooit nog de afdekplaat moet verwijderen.

Nu is het wachten op m'n volgende bestelling servos.  Dit is het nadeel van m'n servos via eBay: het duurt lang voor ze toekomen; maar ze zijn wel spotgoedkoop...




Re:Patrick's modelbaan - Servos monteren op wissels
Lid sinds: 2009

Leuke dag in het Spoorweg museum

offline
Re:Patrick's modelbaan - Servos monteren op wissels
Hoi Sattrickske,

Mooi opgelost zo, maar heb je ook een foto van de aansluiting aan het wissel, dat het gelijmd word snap ik  ;) maar verder nog niet zo...

Gr Ruud
Re:Patrick's modelbaan - Servos monteren op wissels
Citaat van: nkeer3 op zondag 01 januari 2012, 19:10:44
Mooi opgelost zo, maar heb je ook een foto van de aansluiting aan het wissel, dat het gelijmd word snap ik  ;) maar verder nog niet zo...

Eén van de meegeleverde vleugeltjes van de servo heb via de onderkant in de opening van de manuele bediening gestoken.  Het hendeltje voor de manuele bediening heb ik eruit getrokken (kan toch niet meer werken met een servo erachter). Dat hendeltje was verbonden via een opening in een latje dat heen en weer schuift en zo de wissel aanstuurt.  In deze opening zit nu een vleugeltje van de servo, maar dan langs de onderkant (hendeltje zat aan de bovenkant).  Voor de meeste wissels moet je hiervoor op de afdekplaat heel voorzichtig een gleufje boren of frezen zodat dit latje langs de onderkant bereikbaar is.  Op de Engelse wissel is dit niet nodig en daar zie je m'n aansluiting heel goed:

Voor de andere wissels is dit identiek hetzelfde, maar daar moet je door het afdekplaatje heen boren...  Hier en daar kan het nodig zijn om de vleugeltes wat bij te vijlen zodat het mechanisme genoeg speling heeft.
Re:Patrick's modelbaan - Helling schaduwstation
Zo, dit weekend weer wat tijd gevonden om verder te werken aan het schaduwstation van m'n modelbaan.  Nu was de helling van en naar het schaduwstation aan de beurt.  Ik ga werken met een dubbel spoor en helling van ong. 3%.
De helling zelf bestaat uit een MDF plaat van 6mm met daarop 3mm isolatie voor laminaat.  Enkel de blauwe kleur van de isolatie vloekt wat vind ik.  Wat denken jullie, zou ik er iets aan doen en zo ja wat?  Het schaduwstation zal 'beveiligd' worden met IP camera's, dus het oog mag ook wel wat hebben vind ik.  Ik denk eraan om de hele handel zwart/donkergrijs te schilderen.  De pijlers naar het volgende niveau gaan ook uitgerust worden met led verlichtingen.  De voorzijde van de baan tussen het schaduwstation en het 1e niveau wordt dichtgemaakt met plexiglas.
Hieronder de foto's van de bouw van de helling...
Locaties van de doorslagmoeren uitmeten en de moeren met wat houtlijm erin meppen.


Schroefdraden verankeren met een moertje in de doorslagmoeren.


Vastzetten en afregelen 1e stuk van de helling.


Helling klaar.


Blauwe isolatie die heel effeciënt is maar ik hou niet van de kleur.


Volgend weekend doen we weer verder...

Re:Patrick's modelbaan - Helling schaduwstation
Je bent goed bezig  :thumbup: Als je de slagmoeren aan de andere kant van de plaat kon bevestigen konden ze nog meer trekkracht verdragen. Dat merkte ik bij het aandraaien van mijn klimspiraal. Ik draaide ze er gewoon uit; weg effect .

vriendelijke groet,
Michiel
Re:Patrick's modelbaan - Helling schaduwstation
Citaat van: Sattrickske op zondag 08 januari 2012, 18:57:11

Wat denken jullie, zou ik er iets aan doen en zo ja wat?  Het schaduwstation zal 'beveiligd' worden met IP camera's, dus het oog mag ook wel wat hebben vind ik.  Ik denk eraan om de hele handel zwart/donkergrijs te schilderen.


Ik zou het niet te donker maken. Het scheelt licht plus je ziet de afgevallen buffertjes / onderdeeltjes gemakkelijker op een lichtere ondergrond is mijn ervaring.

Gr, Ben.
Re:Patrick's modelbaan - Helling schaduwstation
@Michiel
Ik kan ze nog bevestigen indien nodig.  Mijn eerste bocht had ook dat probleem omdat ik de binnenzijde lager wou leggen dan de buitenzijde (banking in het Engels, gn flauw idee in het Nederlands); daardoor onstond er veel trekkracht op de inslagmoeren omdat mdf nogal stug is.  Heb het opgelost door de buitenkant van de inslagmoeren in te smeren met snelle houtlijm van Pattex.  En m'n voorboring is een fractie kleiner dan de buitendiameter van de inslagmoer, ik heb nu wel serieus moeten hameren om ze erin te krijgen.  Heb de indruk dat die nu muurvast zit, maar ik hou je tip als reserve.  De draadstang is aan de onderkant nog lang genoeg om er een extra moer tegen te zetten.

@Ben
Inderdaad geen slecht idee, misschien ga ik gaan voor betongrijs, die is niet te donker denk ik.  Ik heb hier bovendien nog een heel pak high efficiency SMD leds (witte) liggen.  Ik ga er eens een testje mee doen in een schoendoos of zo dat ik schilder in de gewenste kleur (aan de binnenkant).  Dan weet ik meteen welk effect de leds zullen hebben op de gekozen kleur.
Re:Patrick's modelbaan - Kolommen schaduwstation
Zo, ik had een druk weekendje, dus had ik geen tijd om aan m'n baan verder te werken.
Deze week ga ik een beetje experimenteren met mallen maken via gietrubber en dan de uiteindelijke stukken met giethars van polyurethaan.  Ben begonnen met een prototype te maken van modeleer klei, een redelijk vettige klei waarmee je heel precies kan werken.  Eens de klei gedroogd is (ik vermoed een goeie dag) ga ik de randjes wat opschuren zodat de randen beter aansluiten.  Daarna worden ze in een badje gietrubber van Vosschemie gedompeld en eens die uitgehard is gebruik ik PUR Multicast 5 om de uiteindelijke reproductie te maken.
Ik weet dat het een beetje belachelijk klinkt om het schaduwstation aan te kleden, maar ik vind het een goede oefening.  Daarenboven zou ik graag één van m'n treintjes willen uitrusten met een camera, dus mag het scahduwstation ook wat properkes afgewerkt zijn.  De kolommen zijn hol om het draadeinde en de bedrading naar het volgende niveau te verbergen.  De uitsparingen in de kolom gaan dienen om er een SMD led in stoppen, die gaan dan voor de verlichting van het schaduwstaton zorgen.
Re:Patrick's modelbaan - Helling schaduwstation
Voila zie, deze avond de rubberen gietmal gegoten.  Hopelijk gaat alles goed, want het duurt 10 uur voor ik het resultaat kan zien.  Ik ben benieuwd...
Re:Patrick's modelbaan - Helling schaduwstation
Dit gaat een vreselijke goede kant op, blijf je zeker volgen

gr. Arno
Re:Patrick's modelbaan - Helling schaduwstation
Het ziet er allemaal geweldig uit.
"k zal je draadje zeker volgen.

een vraag

wat is je Ebay verkoper van de "spotgoedkope" servo's
Re:Patrick's modelbaan - Helling schaduwstation
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Ik zie dat er steeds meer interesse voor m'n draadje komt.  Leuk om te weten.  Alleen jammer dat ik niet zo heel veel tijd heb om met m'n hobby bezig te zijn; de centjes moeten ergens vandaan komen hé.  Hier en daar een avondje en met wat geluk een half weekend.

Enfin, deze avond heb ik de rubberen mal uit z'n gietvorm gesleurd (en 't was echt snijden, trekken en sleuren), maar ik ben heel tevreden met het resultaat.  M'n bestelling polyurethaan gietmasssa is nog niet binnen (mag 'm zaterdag gaan ophalen), dus nog effe wachten met de eerste stukjes.

Hieronder de mal, alle details zijn zeer goed bewaard gebleven, dus tweede stap geslaagd zo ik zeggen:
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Patrick,

Bedankt voor het snelle antwoord. :thumbup:
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Jammer genoeg vandaag niet naar Houten kunnen gaan.  Maar heb wel m'n PU gietmassa kunnen ophalen en heb er wat testjes mee kunnen doen.  Heel goed spul, maar stinkt wel een beetje, dus gezond kan het niet zijn, best in geventileerde ruimte gebruiken.

Ingegoten in de mal:


Uit de mal gehaald:


Dit gebeurt er als je niet snel genoeg bent:


Gebruikte producten:


Heb al gaatjes geboord in de stukjes en ze wat opgeschuurd.  De stukjes gedragen zich als een middelharde plastic, laten zich heel goed bewerken.  Morgen -als ik nog tijd heb- ga ik er de ledjes in plaatsen.
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Vandaag een beetje verder gedaan aan de kolommen voor het onderstation.  En ik had 2 assistenten:


Eerst een hoopje houdertjes gefreesd voor de ledjes (bright white 0805 SMD leds); telkens 4 houdertjes per kolom waarvan eentje met een stroombeperkende weerstand.


Houdertjes doorverbinden en voedingsdraad aanbrengen


De ledjes in de gietstukjes monteren (warme lijm)


Test, rechtstreeks op de voeding; later wordt de verlichting gestuurd via een DCC controller


Effe kolommetje voorlopig assembleren


Deze kolommen gaan de schroefdraad, waarop het volgende niveau rust, verbergen.  Ook gaat er de bedrading voor het volgende niveau doorgestoken worden.  Deze stukjes wil ook gaan gebruiken om m'n schildertechnieken (vooral drybrush en airbrush te gaan oefenen).  De kleur van de stukjes is nu monotoon antraciet grijs, dat gaat veranderen van zodra ik de stenen en de voegen ga bijkleuren.
Re:Patrick's modelbaan - Mallen gebruiken
Ben vandaag (gisteren ook al) een beetje ziekjes, maar ben er vandaag toch in geslaagd om een kolom in mekaar te zetten:



Als dit weekend de rails voor het schaduwstation nog niet binnen zijn (en de verkoudheid over is), ga ik de kolommen eens wat bijschilderen en de voegen wat accentueren.
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Hoi,

Voor een nog niet geschilderd stuk hars ziet het er mooi gekleurd uit.
Ik ben benieuwd naar de resultaten na een schilderbeurt.

Zeer duidelijke beschrijvin heb je gemaakt  :thumbup:
Door de klei zit er een mooie vorm in je stenen. Beetje bollend

Probeer de leds nog iets meer te kantelen. Ze schijnen nu nog erg tegen de pilaar aan.
( Kan door de camera komen )
Ik wacht met spanning op de voortgang. Neem de tijd. Beter iets moois permaand dan vele updates van standaard kwaliteit.

Groeten Robin
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Patrick,
Voel jij er iets voor om een demo geven op de ontmoetingsdag te Gent ?
"Mallen maken van A tot Z".
"En, ... wat heb ik geleerd ?   1,  2  3".
Mvg. Jean.
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
mooi werk zo....  mensen hebben hier toch allemaal veel geduld , talent en ideetjes hoor !
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Citaat van: Hero op vrijdag 27 januari 2012, 07:01:50
Voor een nog niet geschilderd stuk hars ziet het er mooi gekleurd uit.
Ik ben benieuwd naar de resultaten na een schilderbeurt.

Zeer duidelijke beschrijvin heb je gemaakt  :thumbup:
Door de klei zit er een mooie vorm in je stenen. Beetje bollend

Probeer de leds nog iets meer te kantelen. Ze schijnen nu nog erg tegen de pilaar aan.
( Kan door de camera komen )
Ik wat PU-compatibel pigment (zwart) toegevoegd aan de A-component van het hars, een piepklein drupje volstaat om naar donkergrijs te gaan.  Alles goed mengen en dan de B-component toevoegen.  Schilderen ga ik ik volgende eens proberen, ga eerst nog wat oefenen.

De modelleer klei is inderdaad handig om mee te werken.  Eerst uitrollen tot een vlak stuk van ong. 3mm (de gewenste dikte van de stukjes) en dan met een mes op maat snijden.  Voegjes induwen met een spatel, stukjes uit mekaar leggen en de randen van de breedste stukken voorzien van voegen.  De bolling krijg door de klei met een ronde spatel te bewerken.

De leds zijn reeds gekanteld (ong. 30 gr), maar hun verlichtingshoek is redelijk groot.  De camera doet er ook veel aan.  Een pilaar met 4 ledjes verlicht ongeveer een straal van 30cm.
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Citaat van: KeyWest op vrijdag 27 januari 2012, 08:29:45
Voel jij er iets voor om een demo geven op de ontmoetingsdag te Gent ?
"Mallen maken van A tot Z".
"En, ... wat heb ik geleerd ?   1,  2  3".
Geen probleem, met plezier zelfs!
Alleen de rubberen mal gieten zal niet gaan, die heeft 24u nodig om te drogen (vulcaniseren).  Maar ik kan wel een eigen mal meebrengen + de harsen.  Ik kan ook laten zien hoe het prototype gemaakt kan worden, maar ik vermoed dat de meesten dit al wel kunnen (gewoon met wat klei spelen).

Laat maar weten wat je precies wil dat ik kom demonstreren.
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Citaat van: dani op vrijdag 27 januari 2012, 09:19:23
mooi werk zo....  mensen hebben hier toch allemaal veel geduld , talent en ideetjes hoor !
Daarom is het ook een hobby hé.  Ik voel er niets voor om snel iets in mekaar te flansen en dan achter mezelf te beklagen dat het toch veel beter kon.
En inderdaad er komt wat geduld bij kijken.  De eerste reeks foto's van de mallen die ik hierboven gepost heb, gebruik ik niet meer.  Ik heb m'n prototype herbegonnen, en door veel nauwkeurig te werken met de modelleer klei, gaat het assembleren van de kolommen (of pilaren) nu vel makkelijker.  Ook het eindresultaat zal mooier zijn, omdat alles deze keer zo goed als perfect op mekaar aansluit.
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Mooi hoor, mijn dikke complimenten, echt geweldig gemaakt.

Gr.Arno
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Dit weekend niet veel tijd gehad, dus daarom maar een beetje 'geschilderd'.  Heb een paar proefstukjes gemaakt van de gegeoten kolommen met acrylverf.  Gebruikte technieken: gewoon schilderen + drybrush.  Heb gekozen voor fel contrasterende natuursteen (bruin - grijs - ros), deze vond ik mooier dan het eentonige grijs/zwart/wit.
Eindresultaat:

Gebruikte verf:

De airbrush verf heb ik gebruikt om de voegen wat te accentueren met een 00 penseeltje (kan je moeilijk zien op de foto).

Volgende week zouden m'n rails voor het schaduwstation binnenkomen, dan kan ik alles eens uitleggen en precies meten waar alle structurele stukken (isolatie, doorslagmoeren, kabeldoorgangen) moeten komen.
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Allereerst wil ik zeggen dat ik het echt een leuk idee vind om draadeinden te verbergen in deze mooie kolommen met verlichting zeer netjes gedaan al zeg ik het zelf .
Waarom gebruik je PU gietmassa terwijl je met gips een veel natuurlijker uitstraling krijgt.
Je hebt je mal gemaakt van giet rubber je weet dat dat laagje voor laagje moet aanbrengen en niet in een keer volgieten en dan 10 uur wachten wand dan gaat de mal niet lang mee en in de rug van de mal moet je verbandgaas mee storten voor de stevigheid.
Wat je wel in een keer kan storten  is siliconen rubber en dat hoef je ook niet te bewerken wel 24 uur laten drogen.
maar je bent echt leuk bezig.  :P
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Citaat van: pixon op zondag 29 januari 2012, 15:22:05
Allereerst wil ik zeggen dat ik het echt een leuk idee vind om draadeinden te verbergen in deze mooie kolommen met verlichting zeer netjes gedaan al zeg ik het zelf .
Waarom gebruik je PU gietmassa terwijl je met gips een veel natuurlijker uitstraling krijgt.
Je hebt je mal gemaakt van giet rubber je weet dat dat laagje voor laagje moet aanbrengen en niet in een keer volgieten en dan 10 uur wachten wand dan gaat de mal niet lang mee en in de rug van de mal moet je verbandgaas mee storten voor de stevigheid.
Wat je wel in een keer kan storten  is siliconen rubber en dat hoef je ook niet te bewerken wel 24 uur laten drogen.
maar je bent echt leuk bezig.  :P
PU Gietmassa is veel lichter en steviger dan plaaster en is beter bewerkbaar.  De kolommen bevatten ledjes en de uitsparing ervoor kon niet in de mal verwerkt worden (anders werd het veel te lastig om de gietstukjes uit de mal te halen).  PU kan ik gemakkelijker bewerken (boren, frezen, schuren, ...); dus de overkapping voor de ledjes zit mee in de mal, maar het gaatje langs waar het ledje op z'n printje binnenkomt moet ik door het gietstukje boren.   PU is ook lichter dan plaaster en het kan beter tegen een stoot; mijn baan wordt in modules gemaakt, omdat de achterkant moeilijk of niet bereikbaar is.  Dus het geheel mag al wat steviger en vooral lichter zijn.  PU is ook veel sneller bewerkbaar dan plaaster, na 10 minuten mogen de stukken uit de mal en kan je ze normaal bewerken.
Maar je hebt gelijk, plaaster geeft een natuurlijker uitzicht zonder veel moeite, met PU heb je gewoon plastic.  Plaaster is ook 5x goedkoper dan PU.
Ik heb het allemaal overwogen, en voor mij was PU de beste oplossing; plaaster zou evengoed gaan, enkel voor mij iets minder van toepassing.  Voor grotere oppervlakken (bv. rotsformaties) is PU niet meer de beste oplossing omwille van de snelle droogtijd.

Wat de mal betreft, die is één keer gegoten van siliconen rubber.  Droogtijd is zeer lang: 24u; maar siliconen rubber heeft één gigantisch voordeel tgo rubber in laagjes (latex): het bewaart veel meer details, het goedje loopt letterlijk overal tussen.  Ook de rekbaarheid van si-rubber is heel goed: tot 400%.  Si-rubber kan je ook nog vloeibaarder maken door er extra siliconen aan toe te voegen (max 10%); zo krijg je nog meer details, maar met een nog langere droogtijd.
De droogtijd maakt voor mij niks uit, want ik heb niet superveel tijd om met m'n hobby bezig te zijn.  Dus prototypetje maken, si-rubber gieten en de volgende dag kan ik weer verder.  Overdag moet ik toch gaan werken...

Maar je ideeën zal ik zeker niet overboord gooien, ze zijn zeker even goed.  Alles hangt af van het doel en de beperkingen die je jezelf oplegt.  Bij mij is voornamelijk gewicht een factor (omwille van de modules).  Ik heb trouwens gezien dat jij ook een specialist bent in het gieten.  Die tunnel met stenen aan de binnenkant vind ik gewoonweg geniaal! :thumbup:
Merciekes voor je bedenkingen!
Re:Patrick's modelbaan - Tussendoortje - s88 massadetector
Even een tussendoortje...
Heb een een printje ontworpen voor een s88 massadetector met 3-state NAND poorten en shift registers.  Hopelijk heb ik het s88 protocol goed begrepen, anders gaat dit printje rare dingen doen  :D

Schema:


Gefreesd printje:


Morgenavond gaan we componentjes solderen...
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
succes met 't solderen, Patrick.    Hopelijk lukt alles van de eerste keer zoals je het wil, da's altijd fijn natuurlijk.

Ziete r toch goed uit !  Maak je die printjes ook zelf of laat je die ergens frezen ?
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Citaat van: dani op dinsdag 31 januari 2012, 23:06:52
succes met 't solderen, Patrick.    Hopelijk lukt alles van de eerste keer zoals je het wil, da's altijd fijn natuurlijk.

Ziete r toch goed uit !  Maak je die printjes ook zelf of laat je die ergens frezen ?
Goed uitzien en werken zijn in de elektronica 2 verschillende begrippen  >:-D.  Maar inderdaad ik hoop dat m'n schema juist was anders zal het een maat voor niets worden en kan ik opnieuw gaan ontwerpen...

Ik frees m'n printjes zelf met een CNC bovenfrees.  Vroeger ontwikkelde ik enorm veel printjes zelf met etsmiddelen.  Het resultaat was steeds redelijk goed, maar de gebruikte producten (FeCl3 en NaOH) gaven toch altijd serieus wat vuiligheid.  Ik had altijd graag een CNC gehad, dus vorig jaar eindelijk eens de knoop doorgehakt.  Voor maken van printjes is dit gewoon een plezier, het duurt wat langer dan etsen (als je het boren niet meetelt), maar het resultaat is 10x beter.  En de CNC heeft nog veel meer toepassingen dan dit.
Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
caponordtraveller
gast

Re:Patrick's modelbaan - Mallen maken
Hallo Patrick,


knap als ik je print zo zie, lijkt me echt een serie product  :thumbup:

De CNC freesmachine kan echt proper en fijn werk afleveren.
Freeskopje zal ook niet echt groot zijn zeker ?  :O

Nu nog een aan de praat krijgen  ;)

Succes ermee,

Caponordtraveller - Steven.