Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Na inbouw decoder doet de loc het niet meer

Gestart door Herman05 woensdag 14 maart 2007, 22:49:36

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

offline
Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Hoi Allemaal,

Vanavond bezig geweest om zelfstandig een 3de loc te digitaliseren. De vorige 2 hadden een decoder van Märklin zelf maar dit keer buiten de deur gegaan en een Viessmann 5247 decoder in de trein geplaatst. Hierdoor kon ik m'n oude anker en spoel gebruiken. Wel zo fijn voor mij, want het is m'n allereerste loc en hij heeft zo'n mooie soundmodule van zichzelf erin  :lol:. (Dat verklaard dus de decoder keuze.)

Nu heb ik alle draadjes netjes verbonden zoals ook in de handleiding staat. Echter, de trein wil met geen mogelijkheid vooruit en m'n voorlampen die flikkeren ook wat.
Wanneer ik hem aansluit op m'n MS en hem zeg vooruit te gaan hoor ik wel de motor zoemen. Helaas voor mij blijft het bij dat gezoem. Wie-o-wie heeft voor mij de oplossing wat het probleem is?

Overigens stond in de handleiding ook nog een condensator en 2 weerstanden weergegeven die je zou kunnen toepassen wanneer: (Even letterlijk, m'n engels en duits is namelijk niet al te best)
CiteerRFI suppression for the motor

Should the engine run with the "wrong"speed or suddenly change its direction the data transfer tot the decoder is distorted.

The motor is not or not sufficiently equipped for RFI suppression and has to be upgraded with the appropriate components. As per figure 4 (Condensator op beide kanten van de motor en dan tussen de motor en het draad aan elke kant een weerstand) a capacitor with 100nF has to be soldered between the motor leads and a choke with 10 uH has to be soldered into each motor lead.

The neccessary parts are supplied with the decoder.

Zou dat de oplossing zijn of moet ik nog ergens anders op letten? Hoe weet ik welke waarde m'n digitale spanningsmete/Ohmmeter e.d. aangeeft goed is?

Iedereen bij voorbaad bedankt, want hier word ik nu ook niet echt vrolijk van.

Groeten,
Herman
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Hoi Herman,

Ik ken deze decoder niet, maar als ik de prijs er van zie staan, begrijp ik niet zo goed waarom je geen andere decoder neemt met een 5 sterren motor......
Ben iig wel benieuwd naar je bevindingen ten opzichte van je standaard digitale loks!

Succes!
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Nou Marco,.. heb per pb wel een antwoord gekregen wat ik probeer toe te passen. De reden  dat ik niet een andere motor erin wil hebben is,.. zoals in m'n eerste post staat, het karakteristieke geluid. Ik wil dit gewoon behouden, ongeacht wat de experts wan de rijeigenschappen vinden. Zelf vind ik dit één van de betere lopende locs op mijn baan, dus in dat opzicht is het wat mij betreft geen verbetering ten opzichte van een 5-polig anker.

Nogmaals, is mijn idee, en mijn eerste loc. Het heeft dus wel speciale heringeringen die ik wil behouden.  :)

Groeten,
Herman
1000 ste post  :D
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Herman,

tegen zulke (sentimentele) argumenten is inderdaad niets tegen in te brengen. :lol:
Heb je hem al rijdend gekregen?

PS je hebt idd al aardig je best gedaan met je 1000 posts!
Op naar de volgende 1000
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Nog niet kan m'n krimpkousjes niet vinden :(. Dus morgen maar even verder zoeken. Ik moet ze toch nog ergens hebben.  :)

Groeten,
Herman
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Dag Herman,

Heb je al getest of de loc wel wil rijden op een analoge baan? (Wel ff checken of deze decoder ook op een analoge baan werkt).

Overigens had je het in je eerste post over weerstanden, maar dit zijn smoorspoelen. Die zijn inderdaad bedoeld om stoorsignalen te onderdrukken.

Ik hoop dat je eruit komt.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Lid sinds: 2006

Groeten uit Maastricht Brupo-x .

offline
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Hallo, controleer de massa aansluitingen maar eens goed dat is vaak het probleem van het niet werken van motoren e.d. succes .Brupo-x
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
@Tom,
Dat had ik ook van Peter (Freak) gehoord  :)

Weet iemand hoe je toevallig het anker bij deze motoren los krijgt. Dat is nodig om (dat rode ding ;) condensator???) los te krijgen en er een nieuwe condensator op te zetten.

Groeten,
Herman
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Dag Herman,

Ik neem aan dat je het motorschild bedoelt. Voor zover ik weet zit dat schild bij alle trommel- en schijfcollectormotoren van Marklin met 2 schroefjes vast. (Let wel ff op de koolborsteltjes, want die vallen eruit als je het schild loshaalt).
Overigens heb je in dit draadje niet het typenummer van de loc vermeldt, dus voor mij is dit antwoord een gok.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Sorry, betreft een serie 218 locomotief uit een startersset. Het motorschild zelf krijg ik wel los met 2 schroeven. Dat was ook wel nodig om de loc weer een beetje schoon te maken  :). Echter het anker zelf zit vast. Het is overigens een schijfcollectormotor motor. Hoop dat het een beetje duidelijk is. Anders probeer ik nog wel even een foto te maken om het duidelijk te maken.

Groeten,
Herman
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Dag Herman,

Blijkbaar heb ik totaal niet begrepen wat je precies bedoelt. Ik hou me daarom maar ff gedeisd :-)
Overigens heb ik ook zo'n loc, maar dan uit Megastartset Marklin 29820.

Ik wens je succes.

Met vriendelijke groet,

Tom
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Hier even een foto met een webcam gemaakt. Heb namelijk zelf nog geen digitale camera. Hoop deze binnenkort te kopen  :)


Ik bedoel dus dat rode ding. Deze zit aan de achterkant vastgesoldeerd. Als je het motorschild loshaald heb je een anker, deze moet je los krijgen om het rode "ding' los te solderen. De vraag is dus, hoe doe je dat?

Groeten,
Herman
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Citaat van: Herman05 op zondag 18 maart 2007, 14:00:01
Hier even een foto met een webcam gemaakt. Heb namelijk zelf nog geen digitale camera. Hoop deze binnenkort te kopen  :)


Ik bedoel dus dat rode ding. Deze zit aan de achterkant vastgesoldeerd. Als je het motorschild loshaald heb je een anker, deze moet je los krijgen om het rode "ding' los te solderen. De vraag is dus, hoe doe je dat?

Groeten,
Herman

Volgens mij zit het anker met een borgveertje aan het motorschild vast, dit veertje met een klein schroevedraaiertje loswippen (pas op dat het niet wegschiet!), daarna kan je het anker er uit halen.

Mvg Gert
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Gert,.. dat zilveren dingetje dus eigenlijk zou ik eraf moeten kunnen halen. (midden op m'n foto)

Groeten,
Herman
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Oh ok. Dan gaan we dat maar doen. Scheelt weer werk :) Nogmaals jullie krijgen het nog wel te horen, wanneer de loc na de tips het weer doet.

Groeten,
Herman
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Herman,

Ik heb zo'n zelfde decoder in een BR212 ingebouwd:
http://www.hesinije.nl/Decoders/Viessmann.html
Misschien helpen de foto's je een beetje opweg.

groet,
Herman
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Hallo allemaal,

De smoorspoelen heb ik ertussen gezet echter zonder resultaat. De motor zoemt nog steeds maar komt niet voorruit. Heb wel een meting uitgevoerd. Wanneer de loc stil staat op de baan staat er stroom op zowel de groene als blauwe draad en maar aan één zijde van de witte draad van de spoel. Ik vermoed dat daar de fout zit. Kan dat kloppen? en zo ja hoe weet ik zeker dat dat het probleem is?

Alvast bedankt,

Groeten,
Herman
Re: Na inbouw decoder doet de loc het niet meer
Beste mensen,
Het heeft ff geduurd, maar dan toch het probleem van de vorige vraag en daarbij heb ik ook weer een nieuwe vraag, maar die stop ik wel ff in een nieuw draadje voor de duidelijkheid.

Het probleem zat hetm in de veldspoel. Achteraf ook niet zo raar, was vergeten hem goed droog te maken en was wat gaan roesten na het schoonmaken  :oops: :cry: ...  :mrgreen:. Dus de loc rijdt weer. Zie DIT TOPIC voor de volgende vraag.

Groeten,
Herman