Nieuws:

Bekijk eens een willekeurig artikel in onze informatieve Stichting 3rail Wiki.

Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting

Gestart door minitreintje zondag 25 december 2011, 17:33:08

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Hallo,

Ik heb een probleem... Ik heb een kraan gekocht marklin 7051. In het begin werkte deze perfect maar nu geeft één van de motoren kortsluiting.

Iemand een idee wat het probleem is of hoe ik wat metingen kan doen met de multimeter?

groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Ik denk dat je het motortje moet demonteren. De borstels nakijken en het anker reinigen. Vooral de naden tussen de koperen contactplaatjes met een dun scherp voorwerp schoon "krassen". Dat is in de meeste gevallen het probleem.  Ik denk dat je de draadjes allemaal al na hebt gekeken of er niet ééntje ergens sluiting maakt (bijvoorbeeld ergens tussen gekneld) ?  Zo niet, dan de draadjes even stuk voor stuk volgen of ze niet ergens contact maken waar het niet moet.

Willem-jan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Ik zal hem eerst eens demonteren... Maar dat is voor morgen heb geen wasbenzine in huis :(
Draadjes zijn oké die heb ik al nagekeken. Maar later ga ik er toch andere aanzetten...

groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
hoe weet je zeker dat hij kortsluiting maakt?

Probeer de motor eens met de hand een stukje te draaien. Deze kranen hebben na lange stilstand nogal eens moeite om weer los te komen. Inderdaad is demonteren, wasbenzine en daarna weer licht invetten het beste.

succes!
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Hij heeft gewerkt en op een bepaald moment was het gedaan het verdraaien gaat ook niet...

Telkens ik het draadje er van in de transfo stak kwam er een vonk.

groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Je zegt dat je de motor niet kunt verdraaien. Dan zit hij dus vast. Als je er dan lang stroom op zet, brandt hij door. Hoor je hem brommen als er stroom op staat of niet.

Ik heb al tientallen van deze kranen schoongemaakt en / of gerepareerd, maar ik heb nog NOOIT een kortsluiting gehad in een motor. Maar da's natuurlijk geen garantie dat het niet zou kunnen.....

Slaat de trafo-beveiliging in of niet? Zo nee, dan lijkt het me geen sluiting.


succes!
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
De transfobeveiliging slaat niet aan...

Het anker draait als ik de worm verdraai met stroom natuurlijk maar zonder dat ik draai gebeurd er totaal niks.


groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Begrijp ik nu dat het anker draait als je er aan draait met stroom er op? ik snap het niet.....

bromt de motor?
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
klinkt heel erg als vieze motor, niet als kortsluiting.
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Het draait niet als er stroom op staat.
De motor bromt niet...

groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
hoor je verschil in de bromtoon van je trafo, als je stroom op de motor zet? (even wel-niet-wel-niet stoom er op zetten)? zie je dan vonken aan de stekker?
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Hmmm de motor bromt wel...

Is het dan een vieze motor? Ik heb nogmaals getest en ik probeer dat asjes te draaien van het anker maar dat blijkt vast te zitten.


groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Dan is het 100% zeker een vieze motor.
Weet je hoe je zo'n kraan uit elkaar haalt?

1. Kraanhuis er af (schroef aan de zijkant)
2. Schroef de 4 rubber voeten los van de kraan, je kunt nu de groene voet los halen van de sokkel. Let op, hij zit met 1 gele draad vast. Leg de sokkel naast de voet.
Laat de centrale aandrijfas aan de groene voet zitten. (mocht je deze as er wel uit willen halen, er zit een heel klein veertje onder, die MOET daar weer terugkomen, niet kwijtraken!)
Let op: er zit een ringetje tussen kraanhuis en onderbouw. Niet kwijtraken, die heb je absoluut nodig!
3. Haal de borstels uit de betreffende motor.
4. Schroef de 2 schroeven van het borstelhuis los, en haal het borstelhuis los.
5. Haal het anker er uit.
6. Schoonmaken en alles in omgekeerde volgorde vastmaken. Gebruik liefst nieuwe borstels.


Succes!
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Nieuwe borstel heb ik jammer genoeg niet in huis...
Thanks for de handleiding...



groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Maak ze dan iig schoon. Koperkleurige borstel kun je ook achterstevoren monteren. Als de vlakken waar de borstels mee tegen het anker drukken maar vetvrij zijn.
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Ok bedankt voor de info...

groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Ik heb het ook een keer bij mijn kraan gehad. Bleek dat de spoel van de motor onderbroken was. Er stak een stukje draad uit wat tegen het huis was aangelopen. Het was een vrij nieuwe kraan die ik weinig gebruikt had. Via mijn handelaar heb ik een nieuwe rotor besteld en nu loopt de kraan weer perfect. De rotor was niet goedkoop. Ik dacht er zo´n 20 euro voor heb moeten betalen!
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
die zijn nieuw niet meer te krijgen via Marklin. Op ebay (Duitsland nog te koop voor inderdaad rond de 20 euro.
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Als dat zo moest zijn dan sloop er meteen alles eruit en wat DC motoren met wormasjes erin xD


groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
waarom? Een van de laatste klassieke Marklin producten, die je moet horen en ruiken. Voor een stille kraan moet je andere hebben.
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Maar ik bedoel dat rotortje... pfff

Maar ik ga dat proberen te behouden xD Ik wil hem wel verbouwen dat hij zoals iemand hier op het ofurm nog kan rijden links <-> rechts

groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Lid sinds: 2008

Gepensioneerd NS'er

offline
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Ik heb toen bij Harlaar gewoon een nieuw motortje besteld. Lijkt me stug dat het niet meer kan. Even naar je Marklinhandelaar toe gaan.
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Hij werkt weer! Maar nu is het de Joystick die half werkt pfff...



groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Citaat van: minitreintje op donderdag 29 december 2011, 15:53:37
Hij werkt weer! Maar nu is het de Joystick die half werkt pfff...

groeten Dylan
Bij mijn 7051 kraan zit geen joystick, maar een kastje met drukknopjes.
Werkt perfect bij mij.

Groeten,
Ton.
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Dat klopt heb ik ook... Maar bij deze was er wel eentje bij :)


groeten Dylan
Re:Marklin kraan 7051 motor geeft kortsluting
Hey Dylan,

Wat scheelde er nu met de kraan dan? Welke joystick is dat trouwens?

Mvg Kristof