Nieuws:

Kom gezellig een keertje bij jouw lokale Stichting 3rail Stamtafel lekker kletsen over treintjes en nog veel meer!

Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??

Gestart door dolphin zondag 25 december 2011, 10:14:06

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Vandaag even geprobeerd met 2 Hamburgers ( 37773) te rijden. Na wat hulp van Walter ( Wissels) deze kunnen ijken in koploper.
Beide treinstellen in tractie laten rijden is geen probleem, maarrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr er doet zich een ander probleem voor. De
kop en staart van de Hamburgers scheren uit in de bochten en kunnen dus niet gekoppeld worden ( met de normale koppelingen??)
Heel jammer, want het ziet er top uit.

vr gr Arie

nb Allemaal prettige dagen en een gezond treinjaar 2012 toegewenst.













Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Robin ( Hero ) geeft aan dat dit misschien mogelijk is met een koppelstang om 2 Marklin Koplopers met elkaar te verbinden, ik kan
alleen geen onderdeelnummer vinden in het onderdelenblad van de Koploper.
Heeft iemand al een koploper gekoppeld?? En zo ja, is er een onderdeelnummer van bekend,


vr gr Arie

Citaat van: Hero op zaterdag 24 december 2011, 16:09:13
Om deze Hamburgers te koppelen zou je een koppelstang voor 2 koplopers kunnen gebruiken.
Deze is smaller en zou dus niets uit de rails moeten drukken.
part no staat vast in het onderdelenblad van de koplopers.

Robin

Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: dolphin op zondag 25 december 2011, 10:14:06





Prachtig model, ik hoop nog steeds eens een (1 is voor mij genoeg) exemplaar te winnen op ebay voor de prijs die ik wil betalen. Anders een 37770 en zelf weatheren.


Maar zie ik het goed dat er geen KKK (Kortkoppelingskuliesen) op zitten en geen ruimte -gleuf- in de kop zit waardoor de koppeling niet kan 'meedraaien' in de bocht?


PS Mooi geverfde rails :) en mooie foto's van de 2 samen zo.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Dank je, Deze vervuilde Hamburger heb ik gekocht voor 180 euro op marktplaats B). Is licht gebruikt en de weathering op het onderstel vertoont een lichte slijtage veeg ( iets wat je heel snel hebt, de weathering zit niet zo vast :().

Koppeling schacht klopt, er zit alleen maar een nen schacht. Net als in de koploper, daarom heb ik nog goede hoop, dat het toch mogelijk is.

vr gr Arie

Citaat van: AnalogDriver op zondag 25 december 2011, 10:33:02
Citaat van: dolphin op zondag 25 december 2011, 10:14:06




Prachtig model, ik hoop nog steeds eens een (1 is voor mij genoeg) exemplaar te winnen op ebay voor de prijs die ik wil betalen. Anders een 37770 en zelf weatheren.


Maar zie ik het goed dat er geen KKK (Kortkoppelingskuliesen) op zitten en geen ruimte -gleuf- in de kop zit waardoor de koppeling niet kan 'meedraaien' in de bocht?


PS Mooi geverfde rails :) en mooie foto's van de 2 samen zo.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Hoi Arie,

Misschien is deze koppeling iets:



Ik weet helaas geen merk of typenummer van de koppeling.

Ik kan er wel eentje naar je opsturen om uit te proberen.

Gr.
René
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Hoi Rene, kan deze koppelstang draaien in de koppelingen?

Ik heb even een voorlopige koppelstang gemaakt, werkt wel, maar wel fragiel, wringt ook nog in de bochten.
Mogelijk moet ik kop en staart van de Hamburgers verzwaren met lood. Ik heb even een filmpje gemaakt met 2 verschillende lengtes koppelstangen ( ijzerdraadje). De langste van de 2 werkt uiteraard het beste, vr gr Arie.





Citaat van: Lokkie op zondag 25 december 2011, 11:37:48
Hoi Arie,

Misschien is deze koppeling iets:

<foto uit http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33822.msg610065#msg610065 >
Ik weet helaas geen merk of typenummer van de koppeling.

Ik kan er wel eentje naar je opsturen om uit te proberen.

Gr.
René

EDIT Ad: Foto verwijderd, is hierboven al te zien.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Hallo arie,

Als er zo'n lange koppeling tussen moet, dan maar niet in mijn ogen. In tegenstelling tot jouw andere projecten ziet dit er niet uit in de bochten. Oftewel, niet geschikt voor traktie. :-( :-(
Maar als ik je een beetje ken geef je niet op voor er een oplossing is. Veel succes iig.

Gr. Peter
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Arie,

Het mooiste is denk ik als ze kort op elkaar gekoppeld zijn maar dan moet je denk ik de hamburgers aanpassen zodat de koppelingen daar vrij kunnen bewegen. De rechterbocht op het filmpje is dat een R1 bocht ?

Ik ga dit volgen want de eerste hamnurger (37770) is hier ook via ebay in mijn bezit gekomen en er volgen er zeker nog meer

Gr.
Ron

p.s. Zit er nu iemand als achtergrond muziekje "Smoke on the water van Deep purple"mee te tokkelen   :help:


Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: Ron21 op zondag 25 december 2011, 13:29:09

p.s. Zit er nu iemand als achtergrond muziekje "Smoke on the water van Deep purple"mee te tokkelen   :help:


:D, Dat is Ronald op de achtergrond, wordt steeds beter om naar zijn gitaarspel te luisteren, maar nu is dochter Linda
begonnen met vioolles, sindsdien zie ik af en toe de kat plat op zijn buik met de oren in de nek voorbijschieten :D :D :D.


Citaat van: PH op zondag 25 december 2011, 13:22:39
Hallo arie,

Als er zo'n lange koppeling tussen moet, dan maar niet in mijn ogen. In tegenstelling tot jouw andere projecten ziet dit er niet uit in de bochten. Oftewel, niet geschikt voor traktie. :-( :-(
Maar als ik je een beetje ken geef je niet op voor er een oplossing is. Veel succes iig.

Gr. Peter

Hoi Peter, gelukkig komen de bochten uit het zicht in de heuvels te liggen  B), vr gr Arie
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Hoi Arie,

Deze koppeling kan niet draaien.
Ik ben het wel met Peter eens, als er zo een lange koppeling tussen moet dat is dat niet echt mooi. :(
Hopelijk komt er nog een beter/mooiere oplossing.

Gr.
René
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2006

Ik spoor niet, maar bus wel. ©

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Arie, ik weet niet of er ruimte voor is, maar misschien is een Symoba koppeling een oplossing?
Linkje naar Keuterman.

Gr.  Charlie
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
@ Arie

ik heb zelf toendertijd een koppelstang gemaakt voor 2 x een V160/BR218.

Dit heb ik gemaakt van een stukje printboard, zo'n 4 mm breed en ca 30 mm lang.
Hier zitten dus al gaatjes in :), in 2en gezaagd, dus 2 stukjes van 15 mm.
Dmw plastic borgpennetjes (van M* koppeling) de 2 stukjes in de beide locs gezet, en dan de 2 uiteinden op dezelfde manier vebinden middels de uiterste gaatjes met zo'n zelfde pennetje of klein boutje en moertje kan ook, echter niet stijf aandraaien, want dan scharniert het niet meer.

Belangrijk is dus dat je in het midden van de koppelstang/strip een scharnierpunt hebt !.

Mvg Gert
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Gert, vertel me eens hoe je door iets van 30 mm door te zagen dat het ineens langer wordt 150 mm namelijk?
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: Johnnytrein op zondag 25 december 2011, 15:09:17
Gert, vertel me eens hoe je door iets van 30 mm door te zagen dat het ineens langer wordt 150 mm namelijk?

:D knap he ! zelfgroeiend plastic ! , tks, reeds gecorrigeerd ;)

Mvg Gert
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: Charlie op zondag 25 december 2011, 14:11:48
Arie, ik weet niet of er ruimte voor is, maar misschien is een Symoba koppeling een oplossing?
Linkje naar Keuterman.

Gr.  Charlie

Misschien wel Charlie, er is niet veel ruimte voor onder de Hamburger, maar lijkt me wel een hele goede oplossing.
Ga ik bekijken, bedankt, vr gr Arie

Citaat van: v200marklin op zondag 25 december 2011, 14:48:36
@ Arie

ik heb zelf toendertijd een koppelstang gemaakt voor 2 x een V160/BR218.

Dit heb ik gemaakt van een stukje printboard, zo'n 4 mm breed en ca 30 mm lang.
Hier zitten dus al gaatjes in :), in 2en gezaagd, dus 2 stukjes van 15 mm.
Dmw plastic borgpennetjes (van M* koppeling) de 2 stukjes in de beide locs gezet, en dan de 2 uiteinden op dezelfde manier vebinden middels de uiterste gaatjes met zo'n zelfde pennetje of klein boutje en moertje kan ook, echter niet stijf aandraaien, want dan scharniert het niet meer.

Belangrijk is dus dat je in het midden van de koppelstang/strip een scharnierpunt hebt !.

Mvg Gert
8o, Sorry Gert ik kan dit nog niet helemaal visualiseren, heb je er toevallig een plaatje van, vr gr Arie
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
@Arie,

heb er geen foto van, maar het belangrijkste is dat je midden in de vebinding een scharnierpunt realiseert, anders gaat het niet lukken, daar de standaard koppelingsverbinding v/d hamburger maar betrekkelijk uitzwenkt.

Mvg Gert
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: Lokkie op zondag 25 december 2011, 11:37:48
Hoi Arie,

Misschien is deze koppeling iets:



Ik weet helaas geen merk of typenummer van de koppeling.

Gr.René


Brawa heeft (had?) ze.  Weet niet of ze er tegen kunnen om veel en ver (R1) te buigen, ik heb er al een gebroken (was wel door verkeerd vastpakken/torderen of iets dergelijks).

Meen dat Keuterman ze middels Symoba ook voert.


Maar past / hoort natuurlijk niet echt, want deze treinstellen hadden nu jiust geen schroefkoppelingen, maar Scharfenberg koppelingen.

Zijn er voor Honderkop e.d. niet ook niet werkende Scharfenberg imitatie koppelingen als vaste verbinding?
Moeten dus wel buigzaam zijn in het midden.



Alternatief waar ik nu aan denk: eigenbouw.

Neem 2 NEM beugelkoppelingen, kosten niets.
Knip de kop er af zodat je de NEM schacht steker overhoudt met zo veel mogelijk 'recht' kunststof. Alle nippeltjes van de beugel e.d. er ook af.

Vijl/dremel van beide stukken uitstekende kunstof de helft weg, zodat ie half zo dik wordt
Hoekjes afronden.
Dan kun je de 2 koppelingsrestanten 'over elkaar heen' leggen. (zoals ook houtverbindingen met 2 haakse balken worden gemaakt)
Gaatje van boven naar beneden boren
Daar een ijzerdraadje of pin in.

Hiermee heb je een scharnierpunt zoals Gert hierboven aangeeft.
Hoop dat deze beschrijving een beetje te volgen en duidelijk is.


Hajo
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
@Hajo  :thumbup: je haalt de woorden uit mijn mond ! scharnieren in het midden is de key ! ;)

Mvg Gert
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Gert en Hajo, bedankt voor het meedenken, of schanieren in het midden voldoende zal zijn is maar de vraag.
Kijk nog eens naar de video hoe ver kop en staart uitscheren en bedenk, dat de nen schacht in de Hamburger vast is
( niet meescharnierend).
Om het een beetje realistich te laten lijken is eventueel de oplossing van Charlie een optie, mits er genoeg ruimte in
of onder de Hamburger is.
Net even de Hamburger opengemaakt, maar er is in en onder de Hamburger eigenlijk geen ruimte voor de Symoba koppeling  :(.

vr gr Arie, die nog aan het nadenken is hoe op te lossen  :?
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Kun je een foto van de onderkant van de kop van het treinstel plaatsen?
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Ik vind het wel een interessant probleem, en tussen andere klusjes door ben ik vanochtend een 'proof of concept' begonnen te maken volgens wat ik hierboven als eigenbouw heb beschreven.

Beetje knippen, dremelen... zometeen de pin en gaatjes maken, dan volgt een foto.

Ik heb geen wagons of loks met een vaste NEM koppeling denk ik, dus kan niet de situatie van de FH nabootsen. Maar na bekijken van de video denk ik des te meer dat dit een oplossing kan zijn :)
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Als je de koppeling van Analogdrive als basis neem en deze in het midden doorzaag. Vervogens de beide uiteinden  met elkaar verbinden door er een spiraalveertje er overheen schuiven ,zodat het kan scharnieren  en vervolgens even zwart lakken. Zou dat niet kunnen?

gr erik
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Jeetje, heb ik meteen iemand aan het werk gezet met mijn wens om de Hamburgers te koppelen 8o.
Ik ben wel heel benieuwd  ;).

Vanmorgen heb ik nog een koppelstang van mijn schoonvader gehad, dit is voor 90 % zeker de koppelstang
die bij een koploper van Marklin zit.

Als ik deze rechtstreeks in de nen schacht van de Hamburgers plaats, heb ik hetzelfde resultaat als met
de rechte koppelingen :-(.



vr gr Arie
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Arie,

Verwacht resultaat. Bij de koplopers koppel je ze ook aan het draaistel. Bij het aangedreven draaistel van de koploper zit een klikverbinding.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: veldkamp op maandag 26 december 2011, 13:47:35
Als je de koppeling van Analogdrive als basis neem en deze in het midden doorzaag. Vervogens de beide uiteinden  met elkaar verbinden door er een spiraalveertje er overheen schuiven ,zodat het kan scharnieren  en vervolgens even zwart lakken. Zou dat niet kunnen?

gr erik




Errrrrrug weinig ruimte Erik, vr gr Arie
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Als je die koppelstang van je schoonvader precies in 2en zaagt/knipt en je boort in de 2 uiteinden een klein gaatje, pennetje/ijzerdraadje er door en klaar.

Mvg Gert
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Tada  :P  



De scharnierkoppeling ook af, naast een berg lijmklusjes van afgebroken onderdelen  :?







Het was even zoeken in een bak met 100+ oude beugelkoppelingen. Meeste zijn erg 'open' van constructie.




Enkel deze obscure voldeden.




Als je een paar Märklin KK gebruikt, of Fleischmann profi, heb je minder last van openingen in de koppeling en gaatjes waar de beugel zat. Dan kun je een constructie maken waarbij de wagens korter gwkoppeld worden. Maar of dat voor deze FH's zal werken, zal testen moeten uitwijzen, wellicht is de wat langere koppelingsdissel wel beter.


Nog wat foto's van het maken:



(verkeerd afgeknipt, damn, nog zo een zoeken)













De pin (klein spijkertje) heb ik koud op de onderkant geslagen om een klein randje te maken zodat de pin er niet meer uit gaat. Helaas niet goed opgelet, de pin is nu ietwat krom, maar voor het idee is het recht genoeg.




Als je dat scharnieren ziet en je voorstelt hoe de uiteinden in de vaste NEM schacht zitten in de FH, en dan een bocht. Zou dit wellicht het draaipunt zijn dat je nodig hebt?

Hajo
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Mooie oplossing maar ik denk dat dit niet werkt, tenzij je een elastieke versie kan maken.

De eerste hamburger zwenkt in de bocht erg ver uit met de achterkant zodat deze bijna buiten de rails komt  :|

Gr.

Ron
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Hajo, ik waardeer je stukje huisvlijt zeer, maar moet Ron gelijk geven, dit gaat niet werken :?.

Ik denk dat Wiebe eigenlijk het antwoordt al geeft, alleen een koppelstang tussen de beide wielstellen,
die bij elk wielstel ook kan schanieren gaat werken.
En zorgt, dat je er niet zo'n grote ruimte tussen de beide treinstellen komt.
Zal hier de komende tijd is met dit idee gaan stoeien, en bij de koploper afkijken B),

vr gr Arie
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Arie,

Als je bij de koploper kijkt. De koppelboom kan alleen in het aangedreven draaistel worden gestoken.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Dit lijkt me een huzarenstukje,omdat je met alleen scharnieren van de koppeling er niet bent.

De koppeling heeft ook ruimte in de lengte nodig,omdat deze varieert in boog en tegenboog.
Märklin zal er ook wel aan gedacht hebben,maar vanwege de kopvorm deze koppeling achterwege heeft gelaten.

Als je denkbeeldig een Nem-schacht voor je ziet,dan weet je haast zeker dat die buiten de kopvorm valt.
Dat vraagt dus om aanpassingen van deze vorm,die waarschijnlijk onacceptabel geweest zouden zijn.

Het grote voorbeeld was ook maar tweedelig ontworpen,omdat ze aan de capaciteit van de motoren twijfelden.
Immers het is een treinstel voor hoge snelheden (van die tijd),en later toen er meer behoefte aan plaats voor passagiers nodig was,werden er driedelige treinstellen ontworpen.

Het zal niet onmogelijk zijn deze treinstellen te koppelen,maar fraai zal het wellicht niet zijn :?

Bij de koploper moet je ook de geopende kop toepassen als je deze stellen koppelt,en dat is iets wat de vliegende hamburger niet kan :(



Neem wel effe de tijd :D

M.v.g.

Hans V200.0

Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: dolphin op maandag 26 december 2011, 15:01:18
Als ik deze rechtstreeks in de nen schacht van de Hamburgers plaats, heb ik hetzelfde resultaat als met
de rechte koppelingen :-(.




Citaat van: dolphin op maandag 26 december 2011, 17:17:15

Ik denk dat Wiebe eigenlijk het antwoordt al geeft, alleen een koppelstang tussen de beide wielstellen,
die bij elk wielstel ook kan schanieren gaat werken.
En zorgt, dat je er niet zo'n grote ruimte tussen de beide treinstellen komt.
Zal hier de komende tijd is met dit idee gaan stoeien, en bij de koploper afkijken B),

vr gr Arie


Aha, nu zie ik het: die koppelstang zit (klikt) draaiend in elk draaistel, en gaat laag over de rails naar het andere draaistel.
Dat zou wel kunnen werken. En ik begrijp dat dit zo bij koploper werkt?

Maar niet in de NEM schacht steken dan, uiteraard.


Hierdoor vraag ik mij wel af waarom Mä überhaupt de FH van een NEM schacht heeft voorzien  :?


Nou ja, mijn stukje huisvlijt gaat niet verloren, komt vast wel eens ergens van pas. Hoewel ik nog niet 100% overtuigd ben dat die manier maat scharnierende koppeling niet werkt  ;)

Hajo
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Hoi Hajo,

Als je de koppeling op de post doe, wil ik het met alle plezier proberen ;), vr gr Arie


Hierdoor vraag ik mij wel af waarom Mä überhaupt de FH van een NEM schacht heeft voorzien 


Nou ja, mijn stukje huisvlijt gaat niet verloren, komt vast wel eens ergens van pas. Hoewel ik nog niet 100% overtuigd ben dat die manier maat scharnierende koppeling niet werkt 

Hajo
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Arie,

De koploper heeft ook een 'nem' schacht. Hier zit echter de 'imitatie' schaffenberger in. Echter past er ook een normale koppeling in. Door de schaffenberger zit de kap vast. Ik vermoed dat Marklin de nem schacht dus ook alleen gebruikt voor de imitatiekoppeling?
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: dolphin op maandag 26 december 2011, 15:07:21



Errrrrrug weinig ruimte Erik, vr gr Arie

Er is zo te zien aan de onderkant wel ruimte voor een kleine Symoba als je de zaag, frees, vijl erin durft te zetten. Dat moet bij de Koploper ook voor echt balg aan balg koppelen.

Toch kun je wel van de koppelboom leren. Die heeft twee scharnierpunten. En dat zou hier ook moeten als je de Symoba een te forse ingreep vindt. Misschien een koppelboom met scharnierpunten net buiten de neuzen. Beter is natuurlijk om de schortplaat open te maken en een boom aan de draaistellen monteren. Dan kun je een beetje fraaie koppelafstand creëren. Dat lukt je nooit als je per se van die verbinding voor de imitatiekoppeling gebruik wil maken.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Als scharnierpunt kan je misschien een klein veertje kunnen gebruiken?
Het is maar een idee hé.

groeten Dylan
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: dolphin op maandag 26 december 2011, 19:03:37
Hoi Hajo,

Als je de koppeling op de post doe, wil ik het met alle plezier proberen ;), vr gr Arie


Is goed Arie, maak er maar weer een video van. Ik stuur je wel een PB.

Hajo

Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Vandaag de koppeling van Hajo per post ontvangen :), alleen nog geen tijd om te testen en een filmpje te maken :?.
Waarschijnlijk kan ik dat wel in het komende weekend, hou jullie op de hoogte.

Hajo, alvast bedankt,

vr gr Arie
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Filmpje koppeling Hajo




Helaas ook niet de oplossing. Deze moet gezocht worden in een koppeling ( aan beide zeide scharnierend)
tussen beide wielstellen, helaas is hier erg weinig ruimte voor bij een Hamburger.

Laat dit project even rusten, tot ik een oplossing heb verzonnen, waarbij ik niet de Hamburgers hoef te verbouwen,

vr gr en Hajo hartelijk bedankt, Arie
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Scharnieren aan de draaistellen is het beste, maar je kunt ook de koppelboom vlak voor de neus van ieder stel laten scharnieren. Heb je ook twee scharnierpunten. Als je de stellen in een boog zet, kan je meten hoe lang de koppelboom dan moet zijn. Dat zou dan wel kunnen tegenvallen, dat wel.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Hoi Arie,

Volgens met interesse dit topic.
Heb eens zelf zitten nadenken... B)

Zou het een optie zijn om 2 scharnierpunten te hebben tussen de treinstellen?
Dus zoiets:  |==O==O==|
Om te verduidelijken... nu heb je:  |==O==|

Daarnaast moet je ook even bekijken of het 2e treinstel wellicht niet net iets sneller rijdt dan de eerste.
Wellicht dat daardoor de eerste ook uit de bocht wordt geduwd?

Groeten,
Ton.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Hallo Arie,

Jammer maar helaas,

er zullen 2 scharnierpunten in koppeling moeten zitten, anders kom je er niet,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Kan je er geen lange veer tussen zetten waar je 2 NEM koppeling bevestigd?


groeten Dylan
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
2 schanier punten, en het middenstuk tussen die 2 schanierpunten moet in theorie 'in lengte kunnen varieren'.

Als je 3 schanier punten gebruikt, hoef je niet iets te maken wat in lengte kan varieren.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Citaat van: kazango op vrijdag 30 december 2011, 21:00:21
...
Hetgeen wat ik een aantal berichtjes terug geschreven had dus :D
Had ik er blijkbaar overheen gelezen B)

Groeten,
Ton.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Voor het koppelen van twee Piko treinstellen gebruik ik schaku's van Woytnik. Op de site van Woytnik staat ook een afbeelding van twee gekoppelde Hamburgers. Ik kan echter niet zien van welk fabricaat die zijn. De Woytnik schaku's zijn eenvoudig te koppelen en ontkoppelen.

Wellicht kun je hiermee je koppelingsprobleem oplossen.

Kijk hier maar even.  http://www.woytnik-modellbahntechnik.de/Anfang_Kupplungen_11.htm

Met vriendelijke groet,

Aldert
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2007

als er maar een "v" voor op staat

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Hallo Aldert,

Dat zijn wel modellen van Kato,die daar staan afgebeeld in jouw link ;)

M.v.g.

Hans V200.0
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??

Of toch kijken of je de scharnierpunten in het Mä model zo kunt maken, en een kleine gleuf in de kap kunt maken:



Plaatje geleend van de site van Woytnik, met dus die 2 Kato modellen.


Gelijk zijn Scharefenberg (zonder NEM schacht dan dus) koppelingen toepassen.

Ik heb al eens een set besteld en had ze met een 2 weken binnen.
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Lid sinds: 2009

Stadsbahn aan de Mosel, epoche 1/2

offline
Re:Koppelen 2 Hamburgers ( tractie) met koppeling koploper??
Slimme oploslossing Hajo, zoiets moet technisch wel uitvoerbaar zijn, project ligt nu even  stil.
Zal tzt eens induiken, bedankt voor het plaatsen, vr gr Arie