Hallo, gister begonnen met mijn eerste lok ombouw naar digitaal. De rest was dat al.
Het betreft een marklin 3511 C met betriebsnummer 2007 die ik voor prikkie op ebay had gekocht en werkelijk in perfecte staat is.
De lok heeft een Faulhaber motor, leds voor en achter en een print inde tender met wat electronica om eea aan te sturen maar ook om de achterste LEDS te kopplelen en vooral ook om de sleper vast te houden in een messing/koperen klipje onder de print.
De Lok is echt een juweel qua opbouw en degelijkheid van tender en lok huis
Ik ge er een ESU Lokpilot 4 MM/DCC/SX inbouwen en indien de rijeigenschappen niet goed/stabiel genoeg zijn ook een "powerpack" bestaande uit een elco van 1000uF/25V en een weerstand/diode conform de tekening in de ESU Guide. Maar ik dnek dat deze lok op zich geen massa probleme heeft want werkelijk alle assen maken massa contact.
Verder moeten er wat weerstandjes van ca 1K tussen de Lokpilot en de LEDS geplaat worden om de stroom in te dammen.
Ik heb het volgende gedaan
1) kolen plastic stukkie van de tender af
2) opbouw tender eraf door schroefjes los te maken
3) voorste en achterste wielen van de lok zelf eraf en dan kan je 3 schroeven los draaien waarmee bovenbouw vast zit
4) de draadjes los gesoldeert die op de printplaat zitten en de printplaat los geschroefd van de tender .. de sleper kan je nu los naar onder toe uitnemen want die hangt dus aan die printplaat
5) die printplaat wil ik hergebruiken (je kan trouwens ook voor dit doel een speciale printplaat kopen) omdat daar de sleper aan hangt en ook de achterste LEDS via een contact strip. Ik heb daartoe alle smd onderdelen van de print gestript en vervolgens de print net voorbij de schroefjes doorgezaagd om wat ruimte in de tender te maken voor de decoder en de elco.
6) vervolgend heb ik een draadje tbv de sleper stroom afname op de juiste plek op die print gesoldeert en ook een draadje in de buurt van de schroefjes vastgezet tbv massa van het tenderhuis en contact met de wielen va nde tender
7) nu kon de print weer op zijn plek geschroefd worden en kan de sleper er van onderaf inschuiven en die klikt dan vast in de clip onder de print. Vervolges ook were het huis van de tender bevestigd.
8 ) vervolgens provisorisch de lokpilot op de 8-polige stekker vast gesoldeert aan de beide motor aansluitingen , de massa van de lok zelf en de tender en de sleper en toen was het tijd voor inregelen CVs
--> de verlichting zit dus nog niet vast want eerst moet de lok goed rijden.
9) lokje op dcc prog spoor en CVs ingestelt conform specs in ESU handleiding voor faulhaber
10) lokje op de baan en dat rijdt natuurlijk voor geen meter. Met name heel langzaam was erg schokkend optrekken.
11) eerste lokje eens gesmeerd maar dat maakte niet veel uit
12) toen wat met CV54 geprobeert en van 80 via 40 naar 20 gegaan maarmaakt niet veel uit.
13) toen CV2 eens op 20 gezet en voila , dat ding rijdt zowaar soepel weg. De grens is 15 dus daar staat ie op nu.
14) wat ik nog wel merk is bij stoppen dan doet ie nog 1 of 1 schokjes en schiet een paar cm weg.. dat is dus nog niet goed
todo:
1) iets beter smeren
2) schokken bijstoppen verhelpen (CV inregelen)
2) weerstanden voor de leds voor / achter monteren ergens op die gestripte print en aansluiten
3) de decoder netjes vast solderen en draden goed isoleren - daarbij motor aansluit ng omdraaien zodat pijl op centrale met rijrichting overeenkomt
3) eventueel elco powerpack maken maar dat wordt dan mini solderen op die decoder en daar zie ik ff tegenop want dat is priegelwerk..
4) lokje in elkaar en klaar
eigenlijk een eitje moet ik zeggen
ik zal binnnekort wat fotos plaatsen
mvg koen