Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouw 3511 C naar digitaal

Gestart door 3railkoen zondag 25 december 2011, 09:44:03

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Ombouw 3511 C naar digitaal
Hallo, gister begonnen met mijn eerste lok ombouw  naar digitaal.   De rest was dat al.
Het betreft een marklin 3511 C met betriebsnummer 2007 die ik voor prikkie op ebay had gekocht en werkelijk in perfecte staat is.
De lok heeft een Faulhaber motor, leds voor en achter en een print inde tender met wat electronica om eea aan te sturen maar ook om de achterste LEDS te kopplelen en vooral ook om de sleper vast te houden in een messing/koperen  klipje onder de print.

De Lok is echt een juweel qua opbouw en degelijkheid van tender en lok huis

Ik ge er een ESU Lokpilot 4 MM/DCC/SX inbouwen en indien de rijeigenschappen niet goed/stabiel  genoeg zijn ook een "powerpack" bestaande uit een elco van 1000uF/25V en een weerstand/diode conform de tekening in de ESU Guide. Maar ik dnek dat deze lok op zich geen massa probleme heeft want werkelijk alle assen maken massa contact.

Verder moeten er wat weerstandjes van ca 1K tussen de Lokpilot en de LEDS geplaat worden om de stroom in te dammen.

Ik heb het volgende gedaan

1) kolen plastic stukkie van de tender af
2) opbouw tender eraf door schroefjes los te maken
3) voorste en achterste wielen van de lok zelf eraf en dan kan je 3 schroeven los draaien waarmee bovenbouw vast zit
4) de draadjes los gesoldeert die op de printplaat zitten en de printplaat los geschroefd van de tender ..  de sleper kan je nu los naar onder toe uitnemen   want die hangt dus aan die printplaat
5) die printplaat wil ik hergebruiken (je kan trouwens ook voor dit doel een speciale printplaat kopen) omdat daar de sleper aan hangt en ook de achterste LEDS via een contact strip. Ik heb daartoe alle smd onderdelen van de print gestript en vervolgens de print net voorbij de schroefjes doorgezaagd om wat ruimte in de tender te maken voor de decoder en de elco.
6) vervolgend heb ik een draadje tbv de sleper stroom afname op de juiste plek op die print gesoldeert en ook een draadje in de buurt van de schroefjes vastgezet  tbv massa van het tenderhuis en contact met de wielen va nde tender
7) nu kon de print weer op zijn plek geschroefd worden en kan de sleper er van onderaf inschuiven en die klikt dan vast in de clip onder de print. Vervolges ook were het huis van de tender bevestigd.
8 ) vervolgens provisorisch de lokpilot op de 8-polige stekker vast gesoldeert aan de beide motor aansluitingen , de massa van de lok zelf en de tender en de sleper en toen was het tijd voor inregelen CVs
--> de verlichting zit dus nog niet vast want eerst moet de lok goed rijden.
9) lokje op dcc prog spoor en CVs ingestelt conform specs in ESU handleiding voor faulhaber
10) lokje op de baan en dat rijdt natuurlijk voor geen meter. Met name heel langzaam was erg schokkend optrekken.
11) eerste lokje eens gesmeerd maar dat maakte niet veel uit
12) toen wat met CV54 geprobeert en van 80 via 40 naar 20 gegaan maarmaakt niet veel uit.
13) toen CV2 eens op 20 gezet en voila , dat ding rijdt zowaar soepel weg. De grens is 15 dus daar staat ie op nu.
14) wat ik nog wel merk is bij stoppen dan doet ie nog 1 of 1 schokjes en schiet een paar cm weg.. dat is dus nog niet goed

todo:

1) iets beter smeren
2) schokken bijstoppen verhelpen (CV inregelen)
2) weerstanden voor de leds voor / achter monteren ergens op die gestripte print en aansluiten
3) de decoder netjes vast solderen en draden goed isoleren - daarbij motor aansluit ng omdraaien zodat pijl op centrale met rijrichting overeenkomt
3) eventueel elco powerpack maken maar dat wordt dan mini solderen op die decoder en daar zie ik ff tegenop want dat is priegelwerk..
4) lokje in elkaar  en klaar

eigenlijk een eitje moet ik zeggen

ik zal binnnekort wat fotos plaatsen

mvg koen  










 







Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
AnalogDriver
gast

Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Altijd leuk, uitgebreide ombouw verslagen.  :)

Alleen foto van de lok in kwestie werkt wel, laten we zeggen, 'illustratief'.
Het gaat om zo'n lok?




Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
hi ja, dat is um.. zoals gezegd fotos komen maar moet ik nog ff van de camera halen

is die al digitaal ?   aan je naam te lezen zal dat wel niet .. lol

gr
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
paar fotos

foto 1 = de sleper zoals die in de clip past
foto 2 = gestripte en afgezaagde print
foto 3 = provisorische aansluiting ivm proefrijden

ik moet echt cv2 minimaal op 10 zetten
bij stoppen schokt ie nog steeds 1 a 2 maal na... en schuift dan 2-5 cm op .. dat is dus nog niet under control


Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Koen,

Waarom heb je niet gekozen voor de adapterprint van ESU en een decoder met 21mtc?
Ik zie dat je de bedrading aan de stekker soldeer, wat me geen goed idee lijkt, grote kans op sluiting.
Probeer het anders een met CV54 op 0.
Kijk eens op http://forum.3rail.nl/index.php?topic=33780.msg609187#msg609187
De 3611 is dezelfde lok als de 3511.
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
dit was ff provisorisch.. die stekker gaat er nog af.. en eea wordt dan netjes geisoleerd..  


als ik cv54 op 0 zet dan blijft ie gewoon helemaal stil staan wat ik ook doe

dat draadje had ik reeds gezien maar daar ging het uiteindleijk om een maxom motor

het is eigenlijk alleen nog dat "na schokken" bij het stoppen .. voor de rest loopt ie wel lekker

gr koen

Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Koen, Maxon en faulhaber zijn beide klokanker motoren.
De 3511 en de 3611 hebben dezelfde motor.
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
ok zo leer je weerwat, maar die instellngen had ik eerder al gedaan..  maat ik zal ze eens proberen icm een hogere cv2..

thanks

gr
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
met

cv2=9
cv3=30
cv4=22
cv52=32
cv53=140
cv54=5
cv55=8
cv56=255

ben ik de schokje met stoppen kwijt ! en start ie ook netjes traag..  nu nog voor me gevoel ietwat vloeiender optrekken

thanks

nu ff gezellig gaan doen...

prettige feestdagen allemaal

mvg koen
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
de lok loopt prima met de aangegeven cv waarden... vandaag ff alle draden netjes vastgesoldeert..

ik heb nog een vraag over het aansluiten van de led verlichting ..

kan ik de leds gewoon via een 1k weerstandje aan de voor / achter verlichtinss aansluitng van de lokpilot decoder zetten


OF moet je nog iets met simpele gelijkrichting via diode(s) doen ofzo ?

Ik vraag dat omdat ik op de leiterplatte printjs die je voor deze lok kan kopen ook diodes ziet zitten..

En de LEDs hangen natuurlijk ook aan de massa van de lok /baanmassa...

bijgaand schema (de elko buffer zit er nog niet in)


Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Koen,

De leds kun je beter in serie zetten, dit om de stroom door de weerstand te beperken. En de andere kant van de leds niet naar de lokmassa maar aan de blauwe draad van de decoder. Verder behoef je niets te doen met diodes.

Gr, Ben.
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
hi ben thanks, wellicht heb ik die diodes niet helemaal goed getekend en eigenlijk denk ik dat ze inde lok al in serie zitten maar dat kanje dus niet aanpassen.. maar ik zal de leds iig naar blauw aansluiten en niet naar de massa

thanks
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Lid sinds: 2008

offline
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Lijkt me verstandig om toch maar de LEDs andersom aan te sluiten:
de blauwe draad op de anode van de LEDs en de LEDs in serie alstublieft  O:-D


Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Goed opgemerkt Huub.
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
hi, klopt, thanks  richting leds niet helenaal (helemaal niet) correct getekend  ...maar zoals gezegd zijn ze reeds in serie (en heb ik dat dus ook niet goed getekend) danwel kan je het niet veranderen want er gaat  1 draadje heen en er komt  1 draadje terug en daartussen hangen die leds (voor)

waarom is het trouwens beter om de leds naar blauw te doen ipv naar de baan massa ?

gr koen

Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
nieuw plaatje .. hopwlijk correct nu

mvg koen
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Citaat van: Spoorman op maandag 26 december 2011, 21:33:09
De leds kun je beter in serie zetten, dit om de stroom door de weerstand te beperken.
De leds staan al in serie. Buiten dat, de bedrading zit in de tenderkast en lokbuizing geintergreerd, daar kun je niets aan wijzigen.

Mvg,
Peter
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Citaat van: 3railkoen op maandag 26 december 2011, 22:14:50
waarom is het trouwens beter om de leds naar blauw te doen ipv naar de baan massa ?
Voor het geflikker van de ledverlichting te voorkomen  :D.

Mvg,
Peter
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
ok peter  en ben/huub , thanks,  dan ga ik het zo afmaken

gr koen
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Hallo Koen,



Mvg,
Peter
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
hi peter, was je ook bij de action geweest (groene snijmat) ? lol
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 27 december 2011, 00:01:24
(groene snijmat)
Peter snijdt graag treintjes. :D
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
vandaag verlichting aangesloten en dat werkt prima..lokje nog wat gesmeerd en loopt nu als zonnetje over de baan

zie nog geen noodzaak voor elko buffer want rijdt prima zonder haperen

dat was het

gr koen
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
Citaat van: 3railkoen op dinsdag 27 december 2011, 13:55:10
vandaag verlichting aangesloten en dat werkt prima..lokje nog wat gesmeerd en loopt nu als zonnetje over de baan

zie nog geen noodzaak voor elko buffer want rijdt prima zonder haperen
Deze loks rijden ook goed, bufferen is ook niet nodig.

Mvg,
Peter
Re:Ombouw 3511 C naar digitaal
nee, genoeg massa contact ..

thanks voor alle support