Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)

Gestart door PietMarklin zondag 04 december 2011, 16:34:43

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Piet

Een andere soldeerbout met een fijnere punt zou al een hele goede vooruitgang zijn voor je soldeerwerk.
Op het forum is wel het e.a. te vinden wat geschikte soldeerbouten zijn.

Mvg, Johan
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Citaat van: Wijbe op maandag 05 december 2011, 12:15:36
Mwha,

Mijn advies als de decoder toch stuk is, gooi er meteen een ESU in. Rijd stukken beter.
Hoi Wijbe,
Wat kost een nieuwe ESU decoder en dewelke ?
Mvg. Jean.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Een lokpilot 4.0 rond de 30 euro.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
@Wybe, ik heb de reset uitgevoerd maar heeft niet geholpen.

Op zich rijdt de lok nu wel alleen bij achteruit rijden wil hij niet als het lampje aan staat. Geen idee wat daar mis is. Misschien toch die oranje draad niet goed aangesloten? Er zijn 2 lampjes en maar 1 oranje draad dus ik heb tussen de beide lampjes nog een extra draad gelegd. Ik zal daar nog even naar kijken.

Daarnaast knarsetand/hapert hij zo nu en dan. De olie smering is (nog) niet goed? Ik heb i.i.g. op beide asjes (in gesloten motor toestand) 1 duppel olie gedaan. Misschien dat die tandradjes ook nog moeten? Moet ik hem anders even een lange tijd laten rijden om hem wat in te rijden?

Gr. Pieter
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Pieter,

inrijden zal niet nodig zijn. Ik neem niet aan, dat je de loc vorige week splinternieuw gekocht hebt?

Heeft zo´n marklindecoder maar 1 draad om beide lampen aan te sluiten? Wellicht vragen de 2 gloeilampjes teveel stroom voor die ene aansluiting op de decoder?

Roy
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hallo Roy,
Nee loc heb ik vorig jaar 2e hands gekocht. Alleen er zit nu wel een nieuwe motor in natuurlijk.
Hij maakt zo nu en dan tijdens het rijden een knarsend geluid en dat is niet oke.

Er zit inderdaad maar 1 oranje draad in. Snap niet helemaal hoe je dan 2 lampen daar op moet aan sluiten. Ik kan niets anders bedenken dan een tussen draadje van lamp 1 naar lamp2.

Gr. Pieter
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
ALs jij kijkt naar die link die ik je gestuurd heb, is de grijze draad de + van het lampje aan de voorzijde van de loc. De gele voor de achterzijde, en de oranje is de - van beide lampen.

Roy
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hey Roy, ja daar had ik al al naar zitten te kijken. Maar daar lijkt het wel alsof er maar 1 oranje draad is die eerst naar voorste lamp gaat en vervolgens doorloopt naar de achterste. Snap er niets van.

Dit is de bewuste foto:




Heb jij nog enig idee waarom de lok nog knarsende geluidjes maakt? Ik heb al geolied op de beide rotoreinden dus lijkt me niet echt handig om er nog meer in te smeren. Ook toen motorschild er nog niet op zat en dat schijnt toch ook niet handig te zijn. Echter wordt in die link naar vinkedrecht geopperd dit wel te doen

http://www.vinkendrecht.nl/modelbaan_ombouw_1135.htm
Voor we beginnen met het monteren van de nieuwe van de nieuwe onderdelen wordt eerst het draaistel gereinigd met wasbenzine om oude olieresten en vuil te verwijderen. Vervolgens worden de tandwielen gesmeerd met een druppeltje nieuwe olie zodat de motor straks soepel loopt. Daarna kan de nieuwe permanent magneet worden gemonteerd. Dit kan maar op 1 manier. Daarna kan het motoranker worden geplaatst. Let er wel op dat het tandwiel aan de goede kant komt, anders zal de loc nooit rijden. Doe voor het plaatsen een druppeltje olie op het uiteinde van de as voor een goede smering.

Het nieuwe motorschild kan nu worden geplaatst, maar niet voordat ook het uiteinde aan deze zijde van het motoranker een druppeltje olie heeft gehad. Om het motorschild vast te zetten gebruiken we de schroeven waarmee het oude motorschild vastzat. Het draaistel kan nu weer teruggeplaatst worden in het frame van de loc. Na het weer monteren van het metalen plaatje aan de onderzijde kan ook de het frame met de draaistel zijkanten en de koppeling weer gemonteerd worden.

Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hey,

zoals ik al zei, de oranje is de min van de lampjes. Deze mag je idd bij elkaar pakken op 1 aansluiting van de decoder. Maar de gele en grijze zijn dus maar voor 1 lampje. Deze mag je dus niet doorverbinden naar de andere kant. deze draden regelen immers de wisselende frontverlichting.

Roy
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2010

A picture says thousand words.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Zo sluit je de lampjes correct aan. De lampjes moeten wel geïsoleerd zijn van het chassis.
Gebruik liever niet de oude lampjes maar vervang deze door 610080 (Gloeilamp 22V). Oranje is de retour voor beide lampjes. Indien de lampjes branden in de verkeerde rijrichting moet je de gele en de grijze draad omwisselen.
Mvg. Jean.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Citaat van: RoWi op maandag 05 december 2011, 14:19:05
zoals ik al zei, de oranje is de min van de lampjes.

Dat klopt helaas niet; oranje draad is de plus.
De andere draden worden doorgeschakeld naar de nul (er is geen min op de decoders aanwezig)
Dit is van belang als er LEDs worden toegepast, niet bij lampjes.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Ah oke. Dan had ik dat wel goed gedaan dus en is er iets anders mis met het lampje.
Ja of de decoder heeft toch een tik gehad dusdanig dat hij dit gedrag vertoond.

Maar dat knarsende geluid en schokkerig rijgedrag snap ik nog niet. Ik durf er eigenlijk geen extra olie meer in te doen. Kan het zijn dat de motor er toch verkeerd in zit. Net goed vast of een beetje scheef? Ik ga er ff naar kijken.

Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2006

Het is allemaal de schuld van opa flodder!

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
CiteerDat klopt helaas niet; oranje draad is de plus.
De andere draden worden doorgeschakeld naar de nul (er is geen min op de decoders aanwezig)
Dit is van belang als er LEDs worden toegepast, niet bij lampjes.


Oke, dus de nul wordt geschakeld in dit geval, en niet de plus?

Over het knarsen. Draai de wielen eens met de hand. voel je dan ook iets geks? Zijn alle tandwielen mooi schoon? Is er schroefje te lang, zodat dit ergens de rotor kan raken? Gewoon even goed nadenken, en alles nakijken en uitsluiten. Zo´n moeilijke techniek is er niet aanwezig in een loc, dus erg veel kan er niet aan de hand zijn.

Roy
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hoi,

Ik heb je foto's even bekeken, en vroeg mij af, waarom de rode draad aan de verkeerde zijde van je bovenleiding-schakelaar is vastgezet?
Normaal zit deze aan de andere kant vast. Met een pincet, en een kleine soldeerpunt moet dat gaan.

Nog een tip: probeer eens soldeertin met een kleinere diameter, en pas op voor koude lassen met solderen. Deze komen later los, en zorgen voor haperende contacten, of sluiting. Bepaalde onderdelen, zoals de spoelen op je motorschild, kan je beter voorbuigen met een klein puntbektangetje, om het vastsolderen te vergemakkelijken.

Helaas is het vandaag sinterklaas avond, en kan je je wenslijstje niet meer in je schoen stoppen.

Wat je dubbele oranje draad betreft: in deze gevallen wordt er een tweede oranje draad aan de decoder gezet. (in jou geval lijkt het beter, om dit nog niet te proberen, tot je de vaardigheden wat beter beheerst; daar de decoder met precisie moet worden gesoldeerd.)
Een extra oranje draad van de ene lamp, naar de andere lamp kan ook prima.
Voor jouw lok zijn er vervangende fittingen beschikbaar, waar weer insteekbare lampjes passen. (zijn momenteel niet bij Märklin voorradig; zie 37241, nr 30) Maar ook deze moeten met precisie gesoldeerd worden. De oude lampjes, uit loks met voorschakelelectronica, gaan meestal maar een kort digitaal leven tegemoet.

Succes verder.

Gr. Marcel

Aanpassing: idd, de rode draad zit op de juiste plaats.
Foto van mijn model bijgevoegd. (hierbij zijn draden niet geïsoleerd aan spoel, daar deze geen contact kunnen maken, wegens de opstelling)
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Druppeltje olie op de tandwielen?
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
@Marcel, bedankt voor de tips. Wat die rode draad betreft, daar zat de oude rode draad ook. Het beste is geloof ik de rode draad rechstreeks op de sleper te zetten, maar dat laat ik even voor wat het is. Later maar even.
Ik had al nieuwe lampjes er in gezet (ik meende 19V). Het komt nogal precies met die lampjes. Als ze te groot of te dik zijn dan past de kap er weer niet op.

Ik heb nog een 60760 decoder liggen en kan die er ook nog opzetten. Ik wacht daar even mee tot alles is uitgesloten.

@Wybe. Op de assen van de tandwielen of op de tanden zelf? En dan elke tandwiel?

Gr. Pieter



Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Op 1 tandwiel, en dan echt op de tanden.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Heb je de schroefjes van het motorschild
niet TE vast aangedraaid ?
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Nou, hij doet het. Alleen achteruit rijden wil niet als ik de verlichting aan doe. Ook als ik de draden van dat lampje los heb. Ik heb de gehele motor er weer uitgehaald en ben handmatig met het onderstel over de rails gereden. Nog steeds geknars. Ik heb toen de tandwielen en assen een weinig geolied en toen stopte het geknars. Wybe had gelijk.

En nu rijdt hij als een zonnetje...op dat verlichtings issue na dan... Waarschijnlijk heeft de decoder toch een tik gekregen bij de kortsluiting?

Gr. Pieter
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Pieter,

Het lijkt erop dat de decoder toch stuk is.

Over het oliën. Kijk eens in een onderhoudsboekje van een loc. Marklin geeft meestal ook aan waar je een drupje olie moet doen.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Ik ben bang van ook Wybe. Maar dat de verlichting uit moet bij het achteruit rijden daar valt nog enigszins mee te leven. Ik ben benieuwd of de decoder het lang vol gaat houden.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lampenfittingen van de 1100 ook niet het ei van columbus. Kijk of de draden van de fitting die het niet doet nog eens goed na, mss maakt een draad geen kontakt met het lampje.

Mvg, Johan
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hoi Johan,
Dat kan het niet zijn. Ik heb de draden (grijze en oranje) al los gehad en gereden en toen gebeurde het ook. De loc wil niet meer rijden als je op de functie toets voor verlichting drukt. Bij het achteruit rijden, vooruit gaat prima.
Gr. Pieter
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Piet, heb je de draadeinden wel even met een stukje tape geisoleerd, voordat je ging proefrijden?
Als de draden tegen het chassis komen heb je namelijk direct sluiting, met alle gevolgen van dien.

En een soldeerstation is geen luxe en ik zie dat je motorschild deels hebt gesmolten.
Dat komt door die veel te dikke soldeerpunt.

Wil een goedkoop soldeerstation voor nog geen ?15,- :
http://www.elektronicagoedkoop.nl/Soldeerstations/12906-vtss4n-5410329442477.html
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hallo, ik heb inmiddels 3 locs omgebouwd van analoog naar digitaal met de Marklin set 60760. Op zich rijden ze alle 3 prima maar heb ook problemen met de verlichting. Bij 1 loc werkt alles prima (wisselend branden mbt rijrichting en aan/uit). Bij de andere 2 is het volgende aan de hand:
Bij 1 loc brandt er maar 1 lampje en deze wil ook niet aan/uit via de MS2. Bij loc nr 2 branden er 2 lampjes tegelijk en gaat er maar 1 aan/uit via de functietoets op de MS2. Op zich vind ik het allemaal niet zo storend, heb tenslotte licht  8) maar vreemd is het wel. Heb zo het idee dat de lichtfunctie in de 60760 decoder niet helemaal jofel is. Daarentegen ben ik erg tevreden over het rijgedrag van deze decoder (zeker gezien de prijs...). Gr, Hans
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Tja Hans,

Aangesloten volgens het boekje zou dit niet kunnen.
Misschien heb je hier of daar in de bedrading iets omgewisseld, of een extra verbinding gemaakt door losse tin resten?

Mijn ervaring is, dat het probleem meestal door jezelf wordt veroorzaakt, door iets te hebben gedaan, wat op dat moment vanzelfsprekend lijkt, maar achteraf gezien toch niet is.
Kijk er nog eens opnieuw kritisch naar.

Gr. Marcel
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Ik heb mijn 3334 vervangen door een nieuwe 60760 en nu gelukkig geen kortsluiting gemaakt.'Maar met deze nieuwe heb ik ook problemen. M.a.w. ik heb maar licht aan één kant. Ik heb een andere lampje geprobeerd maar er zich volgens mij geen stroom op de gele draad zo lijkt het.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
En, je hebt het draadje goed in de lamp-behuizing zitten?
(zodat het contact maakt met de schroefdraad; en het lampje maakt ook contact met het lipje in de behuizing?
Dan zou die het moeten doen.

Als je de lampjes tegen elkaar uitwisseld, doen het lampjes het dan wel?
en aan de andere kant:
niet => lampje stuk.
wel => contactprobleem bij andere fitting.

Gr. Marcel
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hallo Marcel,
Ja allemaal gecheckt.
Gr. Pieter
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Hmm,

Jammer dat je niet in NH woont; (omgeving Velsen) dan konden we voor altijd eens een punt achter dit "draadje" zetten. Het is toch 170,5 km.
Dan kon ik desnoods alle decoders losnemen en op mijn Märklin decodertester controleren.

Gr. Marcel
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2007

Met vriendelijke groet, Winus

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Ik heb eenzelfde loc die omgebouwd is naar digitaal, niet door mij, maar zo gekocht. Er zit een Märklin 6080 decoder in. Ook hier doet een lampje het niet. Ik heb alles geprobeerd door te meten, maar als de loc in de rijrichting van het ene lampje staat doet dat het niet. Het lampje is wel goed, wan als ik het licht uitschakel zie ik toch dat lampje heel zacht gloeien. De andere kant op werkt gewoon goed.
Is mijn conclusie dat dit ook een decoder-probleem is de juiste?
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Vandaag samen met Pieter de lok nog even bekeken.

Beide lampjes doen het.

Staat f0 (verlichting) aan:
Rijd de lok achteruit doet het lampje van achteruit het. En brand het lampje van vooruit heeéééél zacht. (Dit klopt niet)
Rijd de lok vooruit doet het lampje van vooruit helemaal niks. Achteruit doet dan ook niks. (dat klopt)

Staat f0 (verlichting) uit:
Doet het lampje van vooruit het ook weer heel zacht.

Er zit geen kortsluiting in, draden zijn netjes aangesloten. Vermoedelijk is het een defecte lichtuitgang?
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Citaat van: loc1200 op maandag 02 januari 2012, 11:20:10
Hmm,

Jammer dat je niet in NH woont; (omgeving Velsen) dan konden we voor altijd eens een punt achter dit "draadje" zetten. Het is toch 170,5 km.
Dan kon ik desnoods alle decoders losnemen en op mijn Märklin decodertester controleren.

Gr. Marcel

Marcel, het is nog verder dan Noord Holland ....Friesland zelfs.  :P
Maar gelukkig heb ik een goede hulp en ondersteuning van Wijbe. :thumbup:

Ben bang dat dit draadje nog we even aanhoudt.. :D

Groeten van Pieter
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Zitten de juiste lampjes er is, of zijn het 2 verschillende?

Gr. Marcel
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
2 dezelfde.
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Lid sinds: 2009

Veel lukt met geduld, liefde en precisie.

offline
Re:Ombouwen 3324 van Analoog naar Digitaal (60760)
Dan ga ik mij afvragen of de decoder wel in orde is....
Is deze nieuw gekocht?

gr. Marcel