Nieuws:

Heb je vragen over de werking van het Stichting 3rail Forum? Krijg deze beantwoord in de Forumtips.

Instellingen Lopi 4 decoder

Gestart door wissels zaterdag 24 december 2011, 12:25:13

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Instellingen Lopi 4 decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: Sebas op zondag 18 december 2011, 15:22:02
De standaard waarden zijn vaak een goede start om mee te beginnen. Vervolgens kan het veel finetunen worden totdat je tevreden bent.


Dit zijn de waarden volgens het nieuwste Esu boekje waarin ook de lfcm motor staat.


Echter heb jij de c54 truuk al gedaan en daar zou ik op verder gaan.

Ik zou er zeker van willen zijn of je motor wel mooi kan lopen. Met LFCM. De overstap maar een 5* lijkt me op dit moment zeker niet nodig. Want ook met de LFCM kun je echt prachtige resultaten behalen.

Het vergt wat goed lezen in het boekje van esu, maar als je eenmaal doorkrijgt welke hort en stoot bij welke cv hoort kan je ze snel eruit halen.

Hier kan je trouwens de nieuwste boekjes downloaden.

Hallo allen omdat her en der vragen ontstaan over de instellingen van de Locpilot 4 decoder, heb ik hierbij de nuttige gegevens uit de reactie van Sebas op mijn bericht neergezet,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Forum Beheerder Secretaris St. 3rail
Lid sinds: 2006

Doe wat je zegt, dan lieg je niet.

offline
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: ArjanM op zondag 18 december 2011, 10:50:26


heb je de cv54 truuk al geprobeert?

cv54 op 0 zetten. De loc op een spoor met minstens een meter vrij zetten en f1 drukken. De loc spurt weg en staat na ±een meter met ingestelde cv's stil.

Hallo Hierbij de reactie van Arjan die mij op weg geholpen heeft met een Lopi4 decoder, de truuk werkt overigens prima,

met vriendelijke groet,

Walter
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
nooit van gehoord .. de cv54 truuk..  maar ik zal dr eens een lokje aan wagen vanmiddag... kijken waar de cvs dan op staan tov nu...

Re:Instellingen Lopi 4 decoder
De truuk werkt overigens niet altijd. Hangt af van firmware versie.

Gr, Ben.
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: 3railkoen op woensdag 28 december 2011, 08:11:41
nooit van gehoord .. de cv54 truuk.. 
Koen, die cv54=0 truuk noemde ik ook op in jouw draadje van je 3511 ombouw, maar dat muntje viel toen blijkbaar niet. ;)
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: Spoorman op woensdag 28 december 2011, 08:19:46
De truuk werkt overigens niet altijd. Hangt af van firmware versie.

Gr, Ben.

Zijn er bij de LoPi4 dan nu al verschillende firmware versies in omloop? (of is dat een domme vraag  8))
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: ernstcramer op woensdag 28 december 2011, 10:03:01
Zijn er bij de LoPi4 dan nu al verschillende firmware versies in omloop? (of is dat een domme vraag  8))
Ja, er zijn verschillende versies in omloop. Nee, het is geen domme vraag.

Mvg,
Peter
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2010

Beter één module klaar, dan hele baan nooit af...

offline
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Thnx... :D
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: Kappa op woensdag 28 december 2011, 09:38:43
Citaat van: 3railkoen op woensdag 28 december 2011, 08:11:41
nooit van gehoord .. de cv54 truuk.. 
Koen, die cv54=0 truuk noemde ik ook op in jouw draadje van je 3511 ombouw, maar dat muntje viel toen blijkbaar niet. ;)

hi ad,  je noemde alleen cv54 op 0 zetten... niet dat je dan ook op f1 moet drukken etc. ... dan was kwartje wel gevallen .. lol..  maar ikzal dit eens proberen vandaag... ben benieuwd

ik kom de volgende docu hierover tegen (    bron : http://www.etecmo.nl/decpr/esu/esu.html    )

"Lokpilot V4.0

Ongedocumenteerde optie.
Vaststellen van de motor karakteristiek.

De LokPilot V4.0 heeft een ongedocumenteerde optie waarmee de decoder zelf zijn instellingen kan bepalen voor de CV's 53 t/m 56.
Met deze CV waarde kan de motor karakteristiek worden bepaald.
Het is niet zeker of de nieuwe waarde die door deze procedure worden vastgelegd in de decoder ook het beoogde resultaat geven.
Alvorens deze methode uit te voeren, doet men er verstandig aan om de waarde die in CV53 t/m 56 (al dan niet gewijzigd) eerst even uit te lezen en te noteren.
De procedure is als volgt:

? Programeer CV54 met de waarde 0
? Plaats alleen de locomotief op een recht stuk spoor.
? Hierbij moet er een uitloop van ongeveer 1m zijn.
? Zorg dat het adres van de decoder is geselecteerd op de regelaar en dat de snelheid op 0 staat.
? Kies nu functie F1.
? De locomotief maakt nu automatisch een ?sprong? naar voren.
De decoder stelt nu de karakterstiek van de motor vast en overschrijft de waardes in de adressen CV53, 54, 55 en 56. "


ben beniuwd of er nog meer backdoors zijn in alles wat ik gebruik

mvg koen
Re:Instellingen Lopi 4 decoder
Nog meer mooie informatie over de instellingen van de LoPi 4.0
Bedankt.

Groet Kees
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Sinds kort ben ik in het blijde bezit van een Pokprogrammer en druk bezig al mijn loc-decoders eens onder handen te nemen.

Directe aanleiding voor aanschaf is een Piko loc, waarin ik een Lopi4 heb gebouwd. Op lage snelheden beweegt de loc zich wat schokkerig. Ik had begrepen dat de laatste firmware dit zou moeten verbeteren en dat is inderdaad het geval. Echter, helemaal goed is het nog niet.
Nu kwam ik in de software de parameter "i Slow" tegen. En na wat zoeken op de ESU site:
CiteerMit der neuen Decoder Firmware 4.5.9054 wurde der neue Parameter "I slow" (CV51) eingeführt: DieserParameter kann beim Langsamfahren den Regelparameter I verändern, so dass bei einigen Loks ohne Schwungmasse ein schöneres Langsamfahrverhalten erreicht werden kann. Im Normalfall muss der Wert aber nicht verändert werden.

Ik heb wat met de parameter zitten spelen, maar niet echt resultaat gezien. Wat me opvalt is dat ESU aanraad eraf te blijven
CiteerIm Normalfall muss der Wert aber nicht verändert werden.
, maar hij is wel toegevoegd (dus moet ie gebruikt worden  :P )
De Piko heeft een motor zonder Schwungmasse en het zou hier dus van toepassing kunnen zijn deze parameter in te stellen.
Iemand ervaringen hiermee?
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Op het ESU forum heb ik dit als antwoord op een vraag over CV51 gevonden:
"CV 51 ist "I slow". Zusammen mit CV 52 ("K slow" kann man die Lastregelung für die untersten Fahrstufen extra abstimmen. Anwendungsbeispiel: Man macht die CV 54 realtiv klein und damit die Regelung weich, um ein sauberes Fahren bei mittleren und hohen Fahrstufen hinzukriegen. Dann kann es bei FA 1-3 aber zum ruckeln kommen, weil die Motoren dort mehr "wumms" brauchen. Dann kann man "K slow" grösser machen. Für I slow (CV51) ist eine gute Faustformel: Entweder auf "null" lassen oder etwa den halben Wert von CV 55 einstellen.

Misschien heb je er iets aan. :idea:
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Wim,

dankjewel. Ik heb me vandaag geregistreerd voor het ESU forum, maar het duurt een par dagen voordat je toegang hebt.
Ik ga het proberen.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Is die Piko loc toevallig de HUSA G 1206 ?

Grt peter

Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Zitten tussen de motor en de decoder niet een paar 'ontstoor' spoelen? Deze storen namelijk nog wel eens, verwijderen en dan nog eens testen.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: Binkie op zondag 03 juni 2012, 13:54:13
Is die Piko loc toevallig de HUSA G 1206 ?

Grt peter



Nee Peter, het is de SBB Infra Am842. Maar volgens mij is die  behalve de kleur en opschriften verder hetzelfde als de HUSA.

Wijbe,
Dat kwam ik eerder vandaag ook al tegen. Probleem is dat er inderdaad een print tussen decoder en motor zit. Deze regelt echter ook de verlichting. Misschien moet ik die er maar helemaal tussenuit halen...
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Arjan,

ik Heb de HUSA na veel gestoei, nu redelijk goed rijden met een LP 4.
Ik kan je eventueel de waarden toesturen ? ( wordt wel ergens van de week dan ..)

Grt peter
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Hoi Arjan,

Je heb het over een pokprogrammer, misschien simpel van mij maar wat is het, een software programma.
Zo ja waar is deze verkrijgbaar. Hoe werkt het, kortom je maakt me nieuwsgierig.

Groet Kees
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Peter,
Die van mij doet het inmiddels ook vrij aardig (zonder CV51 trouwens). Lijkt me goed eens de waarden te vergelijken. Ik zal die van mij hier ook op zetten (dan kunnen anderen er ook hun voordeel mee doen).

Kees,
het schaamrood stijgt me naar de kaken. Het is een Lokprogrammer van ESU. Pokprogrammer is een typefout (waarvan ik er veel et veel maak voor iemand die deel van z'n dagen achter het toetsenbord slijt...
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
en hoe met een roco motor? vb motor van de atcs type62(ex nmbs)
tnx tom
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: reeves op dinsdag 26 juni 2012, 15:51:08

en hoe met een roco motor? vb motor van de atcs type62(ex nmbs)


Mijn VOS ACTS (zelfde lok).

52 t/m 56:

24
111
69
24
255

Gr, Ben.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Baaidewee: nieuwe versie 5 van de manual is te downloaden bij ESU --> KLIK met nieuwe standaard waarden voor o.a. Roco (wel effe je decoder updaten).



Gr, Ben.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
tank joe wel Ben :D

vraagje hoe moet je decoder update? is dit met lokprogrammer? sorry ben hier een beginner, maar die moeten er ook zijn  :D
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: reeves op dinsdag 26 juni 2012, 19:34:17
Vraagje hoe moet je decoder update? is dit met lokprogrammer?
Inderdaad, met een ESU lokprogrammer.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
De CV54 optie staat nu ook uitgelegd in de laatste versie van de handleiding.
Mijn BR44 rijdt er prima mee.

Albert.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Ik heb inmiddels 2 loks uitgerust met een Hamo magneet en een Lopi 4. Ik heb bij beide loks de CV 54 truuk toegepast en beide loks reden niet niet echt lekker bij een snelheid van zo'n 30 - 40. Ook de Br 44 niet bij nader inzien (waarvan dat ik hierboven nog aangaf dat die prima rijdt na de CV 54 truuk).
Ik heb beide decoder bij beide loks gereset en nu rijden ze een stuk beter.
Helaas kan ik alleen de CV waardes schrijven, maar niet lezen. Ik weet dus niet welke waardes er geschreven zijn na de CV 54 truuk.

Albert.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Albert,

De CV54 truc geeft niet altijd een perfecte instelling. Ik gebruik het meestal om een uitgangspositie te creëren. Als vervolg stap volg ik de handleiding in hoofdstuk 11. Ook als je de CV waardes niet kunt lezen kun je de goede waardes wel vinden door eerst de maximum waarde te schrijven, kijken wat het effect is en dan als het helemal niet goed is er flink wat af te halen, of wanneer het in de buurt komt een klein beetje. Eerst zoeken waar het ongeveer moet zijn en daarna met kleine stapjes verfijnen. Langdurig werkje, maar wel te doen. En je weet welke waardes je schrijft, dus de decoder hoeft ook niet gelezen te worden.
Heb je trouwens de door ESU op pagina 38 aanbevolen waardes al geprobeerd?
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
ALbert
CV54 truuk ooit ook geprobeerd op diverse ombouw lok's edoch weinig soelaas.mn bij het stoppen een kleine schok vlak voor stilstand.
Heb met mn ESU programmer erbij geen problemen meer met het afregelen van esu decoders op de rollenbank
Om een esu decoder goed te kunnen afregelen is een programmer een heel handig stuk gereedschap, alle andere afstelmogelijkheden zijn het net niet.
bv via 6021 , is uiteraard mogelijk maar beperkt
Gr, Jan
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Ik heb de standaard waardes van ESU uitgeprobeerd en geëxperimenteerd met de instellingen voor lage snelheid. Uiteindelijk toch maar weer gekozen voor reset naar de fabrieksinstellingen.

Bedankt voor de tips,
Albert.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2007

mooie 44er bij de VSM

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Hé Mannen,

Vertel eens even precies of deze CV54=0 truc ook werkt op andere decoders of dat dat alleen voor decoders van ESU werkt. Werkt het bijvoorbeeld ook voor decoders van Uhlenbrock en Märklin en ook voor oudere decoders van ESU. Ik wil hier graag meer info van hebben.

Groet, Jasper
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Forum Moderator
Lid sinds: 2006

Gelukkig liggen de dwarsliggers onder de rail.

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Dat is alleen bij ESU decoders mogelijk.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
En alleen bij de LP4 om precies te zijn. Misschien ook bij de laatste Loksounddecoders, maar dat weet ik niet.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Hallo allemaal.

Ik wil met functie F5 het rangeersein schakelen op zijn Duits  (voor en achter 3punts frontsein). Moet de lopi hiervoor in de dcc mode gebruikt worden? ik heb nl wat CV's nodig met te hoge nummers voor motorola volgens de handleiding. (ik rijd met de CS1 met esu update). Of is er ook een truuk mogelijk in motorola, zonder extra verbindingen te solderen. Ik heb de voorkeur voor motorola omdat ik soms ook met een MS1 rijd

alvast bedankt voor de reacties
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2006

Fan vanaf mijn geboorte

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Dit laatste hangt van de decoder af. Met een 8-pens gaat het niet, maar met een 21-pens waarschijnlijk wel. Via de lokprogrammer kun je frontlicht 1 en frontlicht 2 apart schakelen en deze op F5 programmeren.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Wiki Redactie
Lid sinds: 2006

VT601 is one of my favorite trainsets

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
@DB,

Het is niet moeilijk om een dergelijk functie te programmeren, ook met een 8-pins Lopi4.
Bij mijn E120 heb ik via functie mapping (in DCC-modus) en met de MS2 dit heel simpel kunnen doen

Bij mij staat onder de F3 sowieso de 'halve snelheid' ingesteld.
Door aan F3 tevens de fysieke functies Licht Voor en Licht Achter te koppelen schakelt de dubbel-A direct mee.
Je moet hiervoor in de CV-tabel de waarde opzoeken die bij F3 (of bij jou F5) de L(v) en de L(r) schakelt. Door deze CV de waarde 3 mee te geven gaan beide frontseinen samen aan.

Volgens mij kun je dit ook met een CS2 bereiken.

John

Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2007

V65

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Beste John en bert

Bedankt voor de aanvullende tips. dit van de 3 wist ik nog niet. In DCC mode lukt het me wel. Helaas niet in motorola formaat (zonder direct extra fysieke verbindingen te maken). Een lokprogrammer heb ik niet.

Daan
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Beste Lezers,

Ik heb een bron van frustratie  ;): Twee dezelfde locs (br 111 marklin 33315), twee dezelfde decoders (esu lopi 4), twee 5polige motoren, dezelfde cv waardes voor de nr's 51 t/m 56 en dezelfde curve (programmeer mbv locprogrammer). Waarom lukt het dan niet om deze machines met dezelfde snelheid te laten rijden. Waarom haalt de ene de andere bij elke snelheid in?

Weet iemand raad?

Groet,

Dennis
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2006

samen staan we sterker

online
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Tja,
dan is het wellicht een mechanisch probleem,
maw lopen beide motoren even soepel ?

Even een gelijkstroomtrafo aansluiten om dit te onderzoeken...
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2009

Light My Train

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Elke motor reageert net even iets anders.

Cv 5 op 255 zetten
CV 6 naar keuze, of curve. Nu van deze 2 cv's afblijven.

Nu de snelheid met CV53 regelen, en op elkaar afstellen. Elke motor reageert net anders, oftewel precies dezelfde instellingen werken meestal niet.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Ik heb vanavond een Lopi 4 met 8 polige Nem stekker ingebouwd in mijn opgeknapte Roco BR 93. Deze is voor AC en digitaal voorbereid met 8 polige Nem contrastekker. Dus een appeltje eitje om de decoder in te bouwen zou je zeggen. De contrastekker zit standaard op de basisprint van de loc, dus je hoeft en kan ook niks solderen

Inderdaad de decoder zat er zo in alleen werkt de front verlichting tegengesteld of de motor werkt tegengesteld van de verlichting.  Net hoe je het wilt noemen..

Is dit om te programmeren of moet nu toch de soldeerbout eraan te pas komen.?

Wie heeft hier ervaring mee.?

Robert

Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Stekker omdraaien
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: 44er op vrijdag 04 april 2014, 22:33:09
Stekker omdraaien
... Geen kans dat dan de decoder wordt opgeblazen? Of dat de motor de verkeerde kant op draait?

Robert
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2010

Blij dat ik met koploper rij....

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Je kan hem gerust 180 graden draaien zonder vuurwerk :P :D

Gr, Jan
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Citaat van: 44er op vrijdag 04 april 2014, 22:55:11
Je kan hem gerust 180 graden draaien zonder vuurwerk :P :D

Gr, Jan

Ah das mooi, want ik heb in mijn leven al voldoende vuurwerk gezien.. 😁😁
Ik ga er morgenavond maar weer even voor zitten.
Bedankt.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Toch de soldeer bout gepakt.. Nadat ik de stekker had omgedraait brandde er helemaal geen licht.
Nu de draadjes even omgewisseld en de lok rijdt met de verlichting aan de juiste zijde..

Nu heb ik van de week toch maar mooi van 2 Roco BR 93-682 1 digitaal en goed lopende lok gemaakt..

Weer een echte aanwinst voor de verzameling..

Robert
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Ik stel mijn vraag hier maar even om het forum niet weer te voorzien van een vraag die wellicht al eens eerder is gesteld.

Ik ben bezig met de ombouw van een br194 (3322) met een 60944 setje en een lokpilot 4.
Nu vraag ik me af moet je de bij de 60944 bijgeleverde weerstanden wel of niet toepassen met een lokpilot

Misschien kan iemand mij dat even aangeven, dan kan ik weer verder met opbouwen?

Groeten,
Robert
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Die kan je weglaten, het zijn ontstoorcondensatoren spoelen die niet noodzakelijk zijn bij ESU. Soms hinderen ze de goede werking van de decoder.

Edit: tekst aangepast nav reactie van Huub :mrgreen:
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2014

Een dag niet gelachen is een dag niet geleefd..

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Hallo Dick,

Dank voor je snelle reactie.
Ik kan weer lekker verder knutselen.

Nogmaals dank.

Robert
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2013

BR 103fan forever

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Hallo Robert,

Graag gedaan, o.a. daarvoor zijn we op het forum.
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Lid sinds: 2008

offline
Re: Instellingen Lopi 4 decoder
Die "weerstanden" zijn eigenlijk spoelen en wel met een heel kleine waarde (2,2 tot 4,7 micro-henry), en geen condensatoren.
Je mag ze gewoon weg laten, er gaat niks stuk (behalve wat ook al stuk zou gaan met de spoelen  :)).
Bij twijfel (over het gedrag van de decoder bedoel ik) kan je ze er altijd nog in solderen, maar het helpt niks........