Nieuws:

Wilt u Stichting 3rail steunen? Dit kan eenvoudig via onze Stichting 3rail Webshop :thumbup:

Baan in evenwicht ophijsen

Gestart door WimFPU vrijdag 23 december 2011, 12:09:24

0 leden en 1 gast bekijken dit board.
Baan in evenwicht ophijsen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Baan in evenwicht ophijsen
Ik heb al een plan voor een baan maar voordat ik met de bouw kan beginnen wil ik eerst graag een probleem op tafel leggen. Ik heb namelijk weinig ruimte om een permanente baan op te stellen waardoor mijn baan op momenten dat ik er niet mee bezig ben opgetakeld zal moeten worden naar een hoogte van 2,40 meter. Hij komt dan in de nok van mijn bovenverdieping te hangen waarvan de nokbalk op 3,20 meter hoogte zit en moet daar als een soort verlaagd plafond gaan fungeren.

Ik ben het volgende van plan. Ik heb al enige tijd geleden 3 platen op een raamwerk gemaakt. Deze platen zijn 87 cm x 200 cm. Het is de bedoeling dat de 3 platen aan elkaar worden bevestigd waardoor ik over een afmeting beschik van 261 cm x 200 cm. Aan de nokbalk bevestig ik 2 schommelhaken en aan deze haken 2 tweewiels katrollen. Onder de tafellengte van 261 cm bevestig ik 2 balkjes van 268 lang x 6,5 cm hoog x 2,5 cm breed. Deze balken moeten door de katrollen omhoog worden getakeld om de baan op hoogte te brengen. Onder elk van de 2 genoemde katrollen wil ik een soort van juk bevestigen waarbij ik ook weer 2 tweewiels katrollen boven elk juk bevestig. Door deze constructie wordt het te heffen gewicht van mijn baan gedeeld door 8. De twee jukken moeten de 268 cm lange balken omhoog tillen waarbij juk 1 de voorzijde van de beide balken ophijs en juk 2 de beide achterzijden van de balken en daar zit nu mijn probleem. Ik voorzie een probleem bij het in evenwicht omhoog tillen van mijn baan. Dit omdat een juk nu eenmaal de neiging heeft om bij het minste geringste gewichtsverschil als een weegschaal door te slaan naar een kant.

Voor het omhoog hijsen beschik ik over twee 100 kilo winders van het merk Aldon 100 waarbij winder 1 juk 1 bedient en winder 2 juk 2. Met de winders werden m.b.v. staaldraad zonneschermen omhoog gehesen.
Zou iemand met een technische blik mij een advies kunnen geven over het beheersen van het evenwicht probleem?
 
groet,
WimFPU
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Kijk maar even bij mijn baan. Even klikken onderaan dit bericht.

Gr. Peter
Re:Baan in evenwicht ophijsen
kijk ook eens HIER. Ook wat verder terug kijken in het draadje, dan zie je hoe het is gemaakt.

Walter
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Heel simpel: 3 hijspunten maken.
Ik had ook een baan die ik optakelde maar wel met drie hijspunten.
Ik zou niet gaan vertrouwen op evenwicht, hoe ga je dat doen met je materieel, zorgen dat er precies evenveel locs aan allebeide de kanten staan?  :)

Koen
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Ja, die systemen van jullie zien er fantastisch uit. Mijn probleem is echter dat ik niet over 3 of 4 takelpunten kan beschikken. Ik kan er slechts 2 kwijt aan een nokbalk. Als de baan eenmaal neergelaten is dan ben ik wel van plan om ook een soort vann schragen te gebruiken om de baan in ieder geval tijdens het gebruik stabiel te houden. Ik wacht op bruikbaarder suggesties. Dat bedoel ik niet negatief want ik heb wel zitten smullen van jullie oplossingen.

groet,
WimFPU
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Gewoon lekker bouwen en als het hijsmoment daar is met loodblokjes de boel in balans brengen. :thumbup:

Gr. Peter
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Welke dikte staalkabel gebruik jij Peter? Op de foto's ziet het er solide uit. Ik had 2 a 3 mm geplastificeerd in gedachten. Dat heb ik bij de bouwmarkt gezien.

Gr. Wim
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Citaat van: WimFPU op vrijdag 23 december 2011, 19:23:16
Welke dikte staalkabel gebruik jij Peter? Op de foto's ziet het er solide uit. Ik had 2 a 3 mm geplastificeerd in gedachten. Dat heb ik bij de bouwmarkt gezien.

Gr. Wim

Het is nog veel erger, ik gebruik nylon koord. Dat gaat met 4 stuks op 1 trommel van een trailerlier die ik enigzins verbouwd heb.

Gr. Peter
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Denk ik te eenvoudig of .....



Met gefixeerde driehoeken heb je toch geen last van (beperkte) gewichtsverschillen?
Het hijs mechanisme is op onderstaande beter te zien, echter loopt deze over vier punten.

Re:Baan in evenwicht ophijsen
@ linuxer,

Jawel dan gaat je baan juist scheef hangen.
Maar die driehoeken kosten te veel hoogte.
Je kunt beter in de 4 hoeken over een katrol gaan.Dan maakt de gewichtsverdeling niet meer uit.
Er zal in de zware hoek een grotere kracht op de kabel staan.
(dat heb je dus ook toegevoegd in de 2e tekening terwijl ik dit invoerde)

Mooiste is een lier voor de linker kant en de 2e voor rechts. Dus de dichts bij elkaar liggende punten samen op 1 lier,dit voorkomt kantelen opzij. In de lengte die veel groter is maakt een hoogte verschil minder uit.
Zijn het hand of electrische lieren die je gebruikt?

Zo breed mogelijk oppikken in het dak en onder de baan. En probeer zo ligt mogelijk te bouwen.
De voorgestelde balkjes zijn niet de juiste keus.
Deze gaan doorhangen. Hoogte is wat de overspanning sterk maakt. Je kunt beter een strook 22mm multiplex van 25-30 cm hoog gebruiken. Hier kun je op de module scheidingen wel een inkeping van 10 cm in maken waar je modules invallen.
Nog mooier zou een truss van staal zijn. 2 kokers 2x2 cm met een hoogte van 10 cm ertussen.
Hiet moet je dan stangetjes tussen lassen.Je maakt dan eigenlijk een spant zoals ook in daken van gebouwen zit.

Realiseer je wel dat een meervoudig katrol  de kracht voor de beweging vermindert maar dat je wel het totale gewicht wat eraan hangt gelijk blijft.Je trekt het als het ware over een langere lengte omhoog.Gebruik dus stevige katrollen.

Denk dus aan je eigen veiligheid je loopt er tenslotte vaak onderdoor.
Tot zover de gedachte van een ex-hijstechnicus uit de musicalwereld.

Wim wat foto's van de ruimte maken veel duidelijk over wat wel of niet handig zou zijn.

Robin
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Peter, bedoel jij met gefixeerde driehoeken dat deze van ijzer of aluminium moeten zijn? Robin merkt terecht op dat ik mogelijk hoogte tekort kan komen. De hoogte tussen de nokbalk en de tafel in gehesen toestand is maar 1 meter en daarbij verlies ik nog 30 cm door de 2 katrollen.
Als ik met de driehoeken de volledige baanbreedte van 2 meter wil pakken dan zal ik de onderzijde van de driehoek minimaal op 2,20 meter moeten houden. De onderste hoeken worden namelijk dermate klein dat ik op de rand van de tafel zeker geen bovenleiding kan plaatsen. Ik verlies hierdoor baanbreedte. Anders zou het zijn als ik met de driehoeken ergens uit de tafel omhoog zou kunnen komen. Dan worden ook de hoeken groter.

Robin, Ik begrijp nog niet echt wat je bedoelt met in de 4 hoeken over een katrol gaan. Ik wil inderdaad met een lier voor links en een lier voor rechts werken. Het zijn handlieren. Ik begrijp dat meervoudige katrollen het gewicht niet verminderen en het is de bedoeling dat na het hijsen de tafel in opgehesen toestand ondersteund wordt en dus niet in de takels blijft hangen. Dat kan ik mijn huisgenoten niet aandoen. Het doorhangen van de balkjes dacht ik te voorkomen door het takelpunt niet aan het einde te bevestigen maar op 70 cm uit elke kant. Daardoor zou er een middendeel van 120 cm overblijven. Kun jij iets uitvoeriger zijn over de truss van staal.

In ieder geval fijne kerstdagen gewenst voor beiden. En niet teveel nadenken over mijn probleem tijdens het kerstdiner.

groeten,
Wim
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Die 4 hoeken over een katrol is precies wat de laatste tekening linuxer aangeeft.
Over 4 katrollen ophijsen.En dan in de oversteek bij elkaar knopen.(of 2 touwen op de lier winden)

Een truss is een vakwerkligger.(spant)  zijn eigenlijk 2 balkjes met wat verbindingen ertussen.
voor een voorbeeld.
http://www.pro-truss.com/products/deco.htm
Maar met 120cm overspanning niet nodig.

Op 70 cm uit het midden is een goed idee maakt het een stuk beter ,veel minder kans op doorbuigen.
Ik zou geen balk van 6,5 hoog maar iets meer pakken dan lukt het wel.
6,5 bij 4,5 is toch wel minimaal om torsie te voorkomen.
Daar bestond het frame van mijn oude baan uit.Zelfde afmetingen als wat je van plan bent.
Gaf geen krimp.

Robin
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Ik heb mijn ogen ook verdeeld over de lengte en breedte ven de tafel zodat er aan alle kanten evenveel hout zit en doorbuigen eigenlijk niet kan.

Hier wat foto's van de ophanging.



De baan wordt aan de musketonhaken gehangen en als hij boven is gaan de kettingen aan de plafondhaken en de spanning van de touwen af.





De omgebouwde lier.



Gr. Peter
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Bedankt voor de foto's Peter. Ziet er goed uit. Ik denk toch dat ik iets ga proberen met een gefixeerde metalen driehoek zoals de Linuxer afbeelding voorstelde. Als ik de onderste zijde van de driehoek onder mijn lange balken bevestig en de uiteinden daarvan onder een hoek van 90 graden omhoog en over een lengte van 30 cm uit mijn tafel laat komen, dan kan ik aan die uiteinden op het moment dat ik ga hijsen de bovenste helft van de driehoek met bouten bevestigen. Ik heb dan voor mijn gevoel een constructie die veel minder aan gewichtsverschillen onderhevig is dan dat bij de door mij eerder bedachte Juk-constructie het geval is. Het liefst zou ik natuurlijk een 4 punts constructie maken zoals jij die hebt want dan heb je helemaal geen last van gewichtsverschil. Het laat mij nog niet los. Heb je trouwens enig idee op hoeveel gewicht een baan in zijn totaliteit komt? Natuurlijk zal dat voor een groot deel afhankelijk zijn van de gebruikte materialen maar ervan uitgaande dat iemand die een hijsconstructie maakt zich daar voortdurend van bewust is en altijd kiest voor de minst zware materialen.

groeten,
Wim
Re:Baan in evenwicht ophijsen

Citaat van: WimFPU op maandag 26 december 2011, 12:12:57
Bedankt voor de foto's Peter. Ziet er goed uit. Ik denk toch dat ik iets ga proberen met een gefixeerde metalen driehoek zoals de Linuxer afbeelding voorstelde. Als ik de onderste zijde van de driehoek onder mijn lange balken bevestig en de uiteinden daarvan onder een hoek van 90 graden omhoog en over een lengte van 30 cm uit mijn tafel laat komen, dan kan ik aan die uiteinden op het moment dat ik ga hijsen de bovenste helft van de driehoek met bouten bevestigen. Ik heb dan voor mijn gevoel een constructie die veel minder aan gewichtsverschillen onderhevig is dan dat bij de door mij eerder bedachte Juk-constructie het geval is. Het liefst zou ik natuurlijk een 4 punts constructie maken zoals jij die hebt want dan heb je helemaal geen last van gewichtsverschil. Het laat mij nog niet los. Heb je trouwens enig idee op hoeveel gewicht een baan in zijn totaliteit komt? Natuurlijk zal dat voor een groot deel afhankelijk zijn van de gebruikte materialen maar ervan uitgaande dat iemand die een hijsconstructie maakt zich daar voortdurend van bewust is en altijd kiest voor de minst zware materialen.

Wim,

Pak eens een kwast en maak daar een touwtje aan.Een knoop bij de haren en de andere knoop aan het eind van de steel.
Nu die driehoek maken,en dan een potje verf op 1/4 van de lengte hangen.

Proef 2 zelfde constructie maar dan over de tafelrand.
Touwtje op tafel leggen met de driehoek op het blad.
Wel wat hanglengte naar de kwast over laten.

We wachten in spanning op de uitkomst. :D

Robin
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Je mag me eerst uitleggen wat een proef met een kwast aan een touwtje zou moeten aantonen. Ik begrijp je verhaal ook niet helemaal want waarop geeft het een antwoord.

gr.
Wim
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Dat je baan ook met een starre driehoek opzij draait / kantelt.

Alles wat aan een enkele draad naar beneden komt zoekt gewoon het zwaartepunt.
Denk aan zo een oude schuif weegschaal.

Als je over 4 katrollen omhoog gaat gebeurt dit ook.(alleen dan zijwaarts op het plafond)
Resultaat is dan dat een hoek iets lager hangt. Dat is simpel op te lossen met een draadspanner in een van de twee draden te zetten.

Groeten Robin
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Ik heb niet veel verstand van hijsen (behalve van gerstenat dan) maar hier wordt iets tot wetenschap verheven wat niks voorstelt. 4 draden op 4 punten naar 1, 2 of 4 lieren van mij part en hij gaat als een zonnetje omhoog.

Maar dat is dan weer mijn mening hè. ;)  Succes met uitdokteren.

Gr. Peter
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Het hijsen is het probleem ook niet.
Iets uitleggen wel. :D

Mvg Robin
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Citaat van: Hero op dinsdag 27 december 2011, 23:32:27
Het hijsen is het probleem ook niet.
Iets uitleggen wel. :D

Mvg Robin

Aha, ik dacht al. Ik schat dat ik nu ongeveer 125 kg naar boven hijs en dat gaat op mijn manier best goed. Voor het mooi had mijn lier haaks op de balk moeten staan ivm verdeling van de lijnen over de trommel maar dat draait zo rot.

Gr. Peter
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Peter,

Jij gebruikt 4 draden die recht omhoog gaan.
En dan allemaal op je lier.
Daardoor kan er niets meer omkiepen.
Dat wordt anders als je splitst in de weg omlaag.
Vandaar het voorbeeld met de kwast.

Ik vind het zonde als Wim veel tijd en geld weggooit aan een niet werkend systeem.

Robin
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Als je alle 4 de draden oprolt op de lier, heb je kans dat de draden niet gelijkmatig omhoog worden gerold. Beter om de 4 draden na de katrollen eerst aan elkaar te maken en dan 1 draad op de lier.
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Citaat van: Jan_Willem op woensdag 28 december 2011, 09:54:04
Als je alle 4 de draden oprolt op de lier, heb je kans dat de draden niet gelijkmatig omhoog worden gerold. Beter om de 4 draden na de katrollen eerst aan elkaar te maken en dan 1 draad op de lier.

Ja, dat wel maar dan moet mijn lier buiten staan ivm de lengte van de draad. Ik ga van boven naar beneden en via de katrol weer omhoog waarna ik na weer een katrol naar de lier ga. De baan gaat 2 1/5 meter omhoog dus dat is 5 meter wat ik op moet rollen. Die ruimte heb ik zelfs niet. Bovendien is dat scheefhangen ten 1ste niet zo erg en ten 2e bevestig ik de baan aan 4 kettingen aan het plafond waarne ik de spanning van de draden afhaal, de boel weer afrol en dan netjes weer oprol zodat bij het laten zakken het netjes rechthangt. Bovendien zet ik de draden onder lichte spanning zodat bij een (bijna onmogelijke, maar je weet nooit) kettingbreuk er ook nog steun is van de draden.

Gr. Peter
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Lid sinds: 2011

if we don't try we will never know

offline
Re:Baan in evenwicht ophijsen
Robin,
Dat verhaal met dat touwtje klopt wel maar zo bedoel ik het ook niet. Ik heb 2 driehoekige kleding hangers ( die waar je een broek ophangt) bevestigd op een plaat hout van 1 mtr bij 1 mtr waarbij de kledinghangers aan de uiteinden zijn bevestigd. Als ik die plaat omhoog hijs gaat dat horizontaal en ook als ik een van de zijkanten van de plaat verzwaar, zonder daarbij op evenwicht te letten, dan krijg ik de plaat niet gekanteld. Hij gaat wel overhellen maar kantelen doet hij niet. Dat heeft volgens mij te maken met de stijfheid van de driehoek en doordat het gewicht niet onderaan de driehoek hangt maar rust op de gehele onderzijde van de driehoek.

En net als bij Peter haal ik na het hijsen de spanning van de kabels door de tafel of te ondersteunen aan de uiteinden of door hem aan vaste kettingen op te hangen. De optie van de kettingen spreekt mij daarbij nog het meest aan omdat je daarbij zelf de plaats van ophanging kunt bepalen waardoor er minder risico is op doorzakken. Toen ik las dat Peter zijn Lier buiten zou moeten staan bij een 1 draads bevestiging moest ik even lachen. Dat zou voor mij ook gelden want doordat ik mijn last verlicht door dubbele katrollen te gebruiken moet ik wel 4 keer zoveel draad optrekkken als de hoogte van de te hijsen tafel.

Gr. Wim

Re:Baan in evenwicht ophijsen
Ik dacht dat de boel niet mocht hellen.
Misschien is het wel mogelijk boven te koppelen.
Als je die dubbelloop op het plfond maakt ipv in de hoogte
Zou 2 kabels moeten kunnen als je 3 meter breedte hebt.
Kost alleen wel wat katrollen.
Of dat demoeite is als je toch met kettingen over pakt.